10.233 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Charlotte P
Charlotte P
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 19

Hvalpefødsel - hvorfor kalk ? Hvalpefødsel - hvorfor kalk ?

Hej !
Min coton de tulear har dag 63 her i week-enden og er her til aften begyndt at skrabe i gulvet, gispe og er noget urolig, så fødslen er ved at være lige op over nu.
Jeg har lige læst et andet sted på siden at kalk er vigtigt at have ved hånden, hvorfor ?
Jeg har forberedet meget, men kalk har jeg ikke, burde jeg det ?
Hilsen Charlotte

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvalpefødsel - hvorfor kalk ?
  • #1   29. aug 2009 Du skal ihvertfald være meget obs og ringe til dyrlægen hvis hunden virker det mindste ved siden af sig selv.

Tæver opbruger store mængder kalk i drægtigheden og fødslen, og er de i mangel kan de få kalkchok - en tilstand, der kan slå dem ihjel, hvis det ikke afhjælpes hurtigt.

Kontakt din dyrlæge, så kan du få mere forklaring og også få at vide, hvordan du kan forberede dig bedst muligt.

• Charlotte P
    Charlotte P Tilmeldt:
    dec 2008

#2   29. aug 2009 Tak - jeg troede ellers jeg havde tænkt på alt. Hvis jeg får brug for kalk bliver det nok snart (i dag eller i nat), jeg bor i Farum, så hvis nogen bor tæt på, vil jeg blive glad, eller må jeg ringe til vagtdyrlægen.

• #3   29. aug 2009 Jeg ville ikke selv forlade mig på kalktabletter - personligt ville jeg kontakte vagtdyrlægen og få en snak med vedkommende.

• Charlotte P
    Charlotte P Tilmeldt:
    dec 2008

#4   29. aug 2009 Har nu talt med vagtdyrlægen og hun sagde at jeg godt måtte give en alm. kalktablet hvis jeg havde en, men det har jeg jo ikke.......så må jeg ringe til vagtdyrlægen, hvis hun går i kalkchock.

• #5   29. aug 2009 Det er ikke så tit man ser en tæve gå i kalkchok under fødslen, det sker oftes ca 10 efter fødsel og man skal reagere omgående for ellers dør tæven.
    Du skal selvfølgelig kontakte dyrlægen hvis din tæve bliver slap under fødslen, men når fødslen er overstået lader du dyrlægen tjekke tæven og der give hende en kalksprøjte, det trækker livmoderen sammen og støder eventuelle efterbyrden ud der ikke er kommet efter hver hvalp og så er din tæve rimelig dækket ind med kalk til det forestående arbejde.

• Charlotte P
    Charlotte P Tilmeldt:
    dec 2008

#7   29. aug 2009 Tak for jeres svar. Jeg tror ikke jeg skal køre så langt lige nu, så jeg satser på at jeg, som Britta skriver, kan klare det ved dyrlægeeftersyn af hvalpene på mandag. Det er hendes 2. fødsel og første gang var der ikke noget problem (der havde jeg heller ikke tænkt på kalk, desværre).

• #8   29. aug 2009 dyrlæge skal give indsprøtning hvis dte går galt tror ikke en tabelet virker hvis hun først går i chok,,jeg giver altid op til fødslen og den første uge efetr

• #9   29. aug 2009 Nu har jeg opdrættet i 10 år efterhånden, og personligt har jeg ALDRIG haft kalk i huset, har kun 1 gang haft brug for det, og der ringede jeg så efter dyrlægen.
    Vil så sige at det oftest er er fleregangs fødende tæver, der får problemer med kalkchok. Og jeg synes ikke at man som begynder skal eksperimentere med selv at give tæven kalk. For meget kalk kan slå den ihjel, da kalk har en indvirking på at sætte gang i muskulaturen, og da hjertet er en muskel, siger tingene vist sig selv.

Nogen gange under fødslen kan det dog ske, at tæven går i stå, her giver man så kalk for at sætte gang i den igen.

Men som sagt ville jeg altså få en dyrlæge til at gøre det, hvis man er ny....der har man rigeligt at se til i forvejen.

• #10   29. aug 2009 Det er oftest de små racer, som får problemer med kalkchok. Hvis man har store racer og har fodret med en godt hvalpefoder, så har langt de fleste opbygget et stort nok lager, som de så bruger.

Der hvor man bruger kalk under selve fødslen, er hvis fødslen går lidt i stå - der kan en indsprøjtning kalk sætte gang i det. Dette også for at tæven ikke bruger alle sine kræfter på en langtrukket fødsel og måske ikke har kræfter til at føde de sidste pg ender med kejsersnit.
    Vi bruger det og det har en super virkning.

Held og lykke med fødslen

• #11   30. aug 2009 nu ved jeg ikke om du kun har haft rotte hvalpe lykke for det er som regel de små hunde dre får kalkchok,,jeg kender en chi opdrætter der næsten døjer med det hvergang så hunhar fået de sprøjter af dyrlæge så hun har i huset altis..så pjat er det altså ikke

• #12   30. aug 2009 Jeg har et kuld FB hvalpe nu. Men det kan sagtens ske, at det er de små racer, der døjer med det. Jeg vil dog stadig sige, at som ny i faget mener jeg absolut ikke at man skal lege med selv at give kalk, man kan slå sin hund ihjel.

Kalk er et glimrende middel, hvis man forstår at bruge det, men lige som med alt andet skal man jo lige i gang, og man skal lære.....

• #13   30. aug 2009 ja dte har du helt ret i,,min dyrlæge anbefalede nogel tabeletter som man skulle give 3 af hverdag op til 1 uger før og 2 uger efetr ca lidt afhængig af tæven det sagde han ikek ville skade,,,men jeg har godt læst at det kan være dødligt så man skal da passe på

• #14   30. aug 2009 Normalt optager kroppen kun det kalk den skal bruge og resten smider den selv væk. Dette ser du hvis du giver for mange ben og hundeprutterne bliver hvide/grå, det er kalt hunden selv sorterer fra.
    Min gamle dyrlæge har også lært mig at give en kalksprøjte hvis der opstår et akut problem og det kan redde tæve indtil man kommer ind til dyrlægen, men som lykke siger, det er altså ikke bare noget man leger med.
    Julie, man kan godt køre til dyrlægen efter endt fødsel og få tjekket tæven og han så giver kalk, det er ikke alle dyrlæger der har tid til at køre ud.

• #15   30. aug 2009 Altså lige netop det med ben, det giver normal "bare" forstoppelse, da det ryger igennem hele systemet. Der hvor problemet kan være, er hvis man giver det i sprøjteform, så optager kroppen det, og giver man for meget, så dør hunden altså . Ja, de første gange er det helt sikkert en ide at have en dyrlæge med på råd om hvor meget man må give osv. Det man giver via sprøjte er mest effektivt, da det hurtigere er i blodet, mens det den spiser via tabletter ikke kan bruges, hvis det først er gået galt, der går alt for lang tid, inden det kommer det nyttige sted hen.

• #16   30. aug 2009 Hvordan gik det egentlig med det kuld hvalpe der var den egentlige grund til denne tråd, er de kommet til verden.

• Charlotte P
    Charlotte P Tilmeldt:
    dec 2008

#17   31. aug 2009 Så fødte mine hund i går, 5 dejlige hvalpe på ca. 2 timer ialt, så det klarede hun godt. Vi fik ikke brug for kalk i den forbindelse. Jeg har i dag spurgt min dyrlæge som siger, at det ikke er nødvendigt at give ekstra kalk hvis hun har spist et normalt hvalpe-foder under drægtigheden. Bliver hun urolig skal jeg ringe til dem. Tak for alles jeres gode råd og syn på sagen.

• #18   31. aug 2009 Charlotte - et kæmpe tillykke herfra

• #19   31. aug 2009 tillykke med hvalpene det var flot med 5 stk

• #20   31. aug 2009 Tillykke med vapperne, og held og lykke med dem.

• #21   4. sep 2009 Jeg venter hvalpe indenfor den næste uge og har talt med min dyrlæge angående kalk idag. Hun sagde man skulle passe meget på for man risikerer at forskubbe kalk/fosfor balancen. Ikke noget for nybegyndere.

• #22   7. sep 2009 Jeg har altid haft en stående aftale med dyllen inden fødslen, når den er i gang så henter jeg for en sikkerhedsskyld et par kalksprøjter, og jeg har givet dem selv hvis fødslen var gået i stå, med godt resultat, men det er så fordi jeg er kan selv.

Kommentér på:
Hvalpefødsel - hvorfor kalk ?

Annonce