1.514 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 96 Svar

Hvorfor indvl??? Hvorfor indvl???

Jeg har igennem længere tid undersøgt meget omkring hunde, da det har min store interesse. Jeg har selv en Grand Danois som jeg er meget glad for.

Jeg deltog igår i en diskusion om hvorvidt man skal lade mere end 6 hvalpe leve, hvor DKK mente at man slulle aflive "ned" til 6 og andre udenfor DKK var af den opfattelse man skulle kæmpe for deres liv. Den sidste er så den jeg holder mig til personligt.

Jeg mener dog at der er langt større problematikker man bør tage op inden man vælger at sætte hvalpe i verden og det er sundhed.

Der blev i diskussionen igår snakket meget om at man gik op i sundhed og vedtog sig ansvar ved at aflive ned til 6, men til min forargelse så jeg på hundeweb.dk at de hunde som ejes eller der hvor de stammer fra benytter så tæt avl som far/datter og søskende (tror det betegnes sådan) parringer, er det ansvar? og er det sundt?

Jeg ved ikke hvilket der er værst, da jeg finder dem begge dybt afskyelige. og det ville helt klart være det første jeg gil langt udenom når jeg skulle købe en hvalp. Derfor er jeg idag meget glad for hundeweb.dk, da det giver plads til at man kan finde alle oplysninger om de hunde man ønsker at købe hvalpe efter.

Vil en klub som DKK og evt. andre klubber idag tillade indavl når det er SÅ tæt?

Jeg er dybt chokeret over at se en så anerkendt klub som DKK have indavl, når deres "etik" siger noget helt andet. Forstår jeg ikke etik, eller???

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Luge ukrudt 1.250 kr.
  • Hækklipning 1.200 kr.
  • Hænge gardin op 250 kr.
  • Hænge 3 billeder/ rammer op 300 kr.
  • Fjerne bænk og reparere knækket nøgle i kælderdør 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor indvl???
  • #1   15. mar 2006 Dennis- bliver nød til at sige at jeg undre mig lidt over hvem du er....

Hvornår opretter du din hund????

• #2   15. mar 2006 >AH

Ja jeg fandt den her igår:
    (link fjernet)

• #3   15. mar 2006 >Mette P

Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad du mener, at du undre dig over hvem jer er.

Jeg er en hundeejer som har stor interesse i hunde, og ønsker at dele mine holdninger med andre hundeejere/opdrættere.

Jeg vil også bruge stedet her til at dele viden om hunde, så som sygdomme m.m.

Håber det gav dig lidt indsigt smiley

Ahhh nu forstår jeg hvad du mener med at oprette min hund fandt det lige smiley jeg vil få hende lagt ind.

• #4   15. mar 2006 glæder mig til ;o))

• #5   15. mar 2006 Min tæve fik heller ikke lov til at ligge med 13 hvalpe, og det uanset race.

• #6   15. mar 2006 jeg har selv lige været på besøg hos en som har hvalpe og det er mor og søn og det syns jeg sgu er forkasteligt.... det holder ingen steder at lave indavl.. på ingen måde... og det med hvalpene ja den syns jeg sgu også er svær hvis moren ikke kan klare det så er det jo synd men det er sgu også synd bare at aflive nogle hvalpe fordi der tilfældigvis kom mere en 6 min hvalp kommer fra et kuld af tror det var 12 eller 13 og de klarede det fint ud over min var den mindste og fik flaske for at klare sig mod de andre

• #7   15. mar 2006 >miss bully

Nu kender jeg ikke forskellen på linjeavl og indavl, men ved nogen hvad der vil ske når man laver "direkte" indavl så som far og datter. Jeg kan bare ikke se hvad man vil opnå ved det, ud over at øge risikoen for sundhed. eller sagt med andre ord er det ikke som at spille russisk rulette med levende dyr?

• #8   15. mar 2006 Man skal kun give sig i kast linieavl hvis man er meget godt inde i sin hund familiegener, mange generationer tilbage - man skal være sikker i din sag når man går i gang med den slags avlsprogrammer.

Der er bare det med at opfrodre hvalpe selv, at der er rigtig mange der alligevel dør fordi de ikke tåle erstatningen, det ved jeg fra da min Mor opdrættede, hun lod ikke sine hunde ligge med mere end 6 hvalpe heller, og det skete tit at der kom flere, og enten kom hvalpen til en amme, eller hun malkede ud hvis der var nok til det, ellers blev hvalpen aflivet, og det fordi hun havde mistet nogle stykker på bekostning af forstoppelse pga. erstatning.

• #9   15. mar 2006 AH > Det ved du vist godt hvad er, halvdelen af deres hunde er direkte indavlet.

• #10   15. mar 2006 Når man taler om indavl, er det avl mellem forældre-børn, bedsteforældre-børnebørn eller søskende, men denne avlsform kan ikke anbefales til nybegynder.
    Indavl kan give nogle frygtelige resultater og kan blandt andet resultere i nervøse og degenererede individer.
    Ved indavl kan der også opnås gode resultater, men man skal være meget inde i arvelighedslæren for at kunne bruge indavlen rigtigt.

Det sikreste for nybegyndere er familieavl, hvor blodtilslutning mellem de to individer, man ønsker at parre med hinanden ligger 4-5 led tilbage i stamtavlen.
    Man taler om snæver indavl, som er avl mellem slægtninge i 3-4 led i stamtavlen altså onkel-niece, nevø-tante og fætter-kusine.

Den form, som måske kan værre den sikreste, er linieavl, og med det forstår man avl mellem individer, der kan føres tilbage til den ene eller begge de to individer, hvoraf linien er opstået.
    Man kan tale om videre indavl, som er parring i femte led mellem slægtninge.

Ofte er der set, at tyske opdrætter har bygget deres avl op på indavl, hvilken også har bevirket, at der er opnået i dag ensartet typer.
    For at nå standarden bygger vi linieavl op på de dyr, som kommer standarden så nær som muligt, dog må man være opmærksom på hvert enkelt kendetegn og hvert anlæg, som afkommet viser, idet såvel gode som dårligere egenskaber måske bliver fordoblet eller mere.

Når indavlsgraden bliver beregnet, går man ud fra, at 50 % af arvemassen kommer fra hver af forældrene.

For hele hundens stamtavle i 5 led ser det således ud:

Grad Han Tæve
    Forældre I 50% 50%
    Bedsteforældre II 25% 25%
    Oldeforældre III 12,5% 12,5%
    Tipoldeforældre IV 6,25% 6,25%Tiptipoldeforældre V 3,125% 3,125%

Lad os tage en kendt indavlshan Vello z.d. Sieben-Faulen, som vi siger er indavlet 3,4-4, så vil slægtskabet altså blive 12,5 + 6,25 + 6,25 = 25 = 25%, hvorved Vello vil være at regne for et dyr i grad II (Bedsteforældre).
    Dette må kun opfattes som en tydeliggørelse, da der findes store ændringer i arveligheden.
    Man bør også være opmærksom på , at man aldrig må anvende nervøse dyr til avl, heller ikke ængstelige og bidske hunde bør bruges til avl.
    Man har nogle gange set sørgelige eksempler på, hvordan det er gået, når sadanne hunde bliver brugt i avlen.

• #11   15. mar 2006 >AH

Det er dog det værste, at lave søskende parring må det så blive. Jeg kan ikke se hvad et "avls program" kan føre til ud over dårlige ting, ved nogle hvordan klubberne håndtere den slags "avls progrtammer" må hvalpene sælges med stambog, eller skal de aflives efter denne afskyelige test?

• #12   15. mar 2006 Jeg er altså ikke meget inde i det må jeg tilstå, men jeg kan huske jeg engang sad sammen med min Mor og kiggede tavler, og lige nøjagtig ved Kennel Vicky sad min Mor og hev sig i håret - dog skulle det være noget bedre nu, det var nogle år tilbage, men det de har nu, det er vel resultaterne af den gangs indavl.

Mener Far/Datter Mor/Søn parringer går ind under Indavl.
    Linieavl er jeg ikke helt inde i - det tager vist sin tid at komme ordentligt ind i det.

• #13   15. mar 2006 Linieavl er vel hvis du feks. parrer to hunde som har samme Far eller Mor.

• #14   15. mar 2006 >Babett

Tak for dit dybdegående svar om forskellen, den giver mening, men jeg mener med alle de hunde vi har i verden, må vi da kunne finde nogle osm ikke er i familie, det vil vel give en større sundhed og typen som der beskrives kan man vel også finde.

• #15   15. mar 2006 CE >nå jo, det havde jeg ikke tænkt på:o))))

• #16   15. mar 2006 Samlebåndsavl kan man vel så kalde det.

• #17   15. mar 2006 Tro slet ikke at Jeniki ved hvad der tales om....

• #18   15. mar 2006 Jeg kender ikke stedet, men set ud fra hjemmesiden ligner det en kennel. Men jeg fandt det jo mange steder på hundeweb, og på kennelers hjemmesider, og i mine øjne er det ikke noget man bør være stolt af.

Men mit store spg. er hvordan håndteres det i klubberne? efter min mening skulle det ikke være tilladt, og man skulle derfor ikke kunne lave stambøger på disse hvalpe

• #19   15. mar 2006 Babett > Hvad ved jeg ikke?

• #20   15. mar 2006 Carl Erik .

Er det ikke det man kalder HH....

• #21   15. mar 2006 >Babett

Hvad betyder HH?

• #22   15. mar 2006 Dennis S

HundH........

• #23   15. mar 2006 CE > Er du begyndt at skrive i koder:o)))

• #24   15. mar 2006 Hallo Babett > Jeg spurgte først?

• #25   15. mar 2006 CE > ja, den er sgu nærmest åben hele tiden nu om dage:o)

• #26   15. mar 2006 >CE

Jeg må sige at jeg har først lige stiftet bekendskab med betegnelsen "Linjeavl", men det er jo noget helt andet en indavl efter hvad jeg kan læse.

Jeg vil ikke sige at jeg pt. har en holdning til det, men det giver mig nyt læsestof smiley

• #27   15. mar 2006 Jeniki - ja min dreng..... hva' vil du spørge om????

• #28   15. mar 2006 Babett: Det du sagde her "Tro slet ikke at Jeniki ved hvad der tales om...."

Og for at gøre det helt umuligt - så er jeg altså ikke en dreng:o)

• #29   15. mar 2006 >Babett

Ahh ok, nu er jeg med igen smiley

Det leder mig så bare videre i min undren, kan de meget omtalte HH'ere være i den mest anerkendte klub i DK, og stambogsføre deres hvalpe?

• #30   15. mar 2006 Jeniki.... Det var bare en joke... *S*

Sorry for at kalde deig en dreng.... *S*

• #31   15. mar 2006 Men er vel ikke HH´er fordi man udøver indavl på sine hunde.
    Så er man vel DP´er.....

• #32   15. mar 2006 Babett > Det er ok, kært barn har mange navne*ss*

• #33   15. mar 2006 CE > Hvornår har du lyst?
    Hvad med Søndag?

• #34   15. mar 2006 Ja, der er jo altid nogle rådne æbler i kurven...

• #35   15. mar 2006 Michael

Det er måske fordi at de 2 begreber ikke har været adskildt, og jeg har "lært" at man kigger efter gengangere i stambogen. Som CE også skriver har han endnu ikke mødt en før idag der har kendt forskellen, og jeg tror så at jeg også til idag tilhørte den gruppe smiley

For mig er det ret så indviklet og prøver at finde svar, hvorfor man gør det og hvorfor en klub med etik i den modsatte retning kan tillade det.

• #36   15. mar 2006 CE > Hvornår(Kl.), og hvorhenne skal det være sys du?

• #37   15. mar 2006 Nu for mit eget vedkommende, har jeg søgt og læst den del af linierne, det er svært stof at komme igennem, og så forstå alle begreberne.... Hvad er indavl, linieavl, og familieavl....

• #38   15. mar 2006 Tja - Hammer Bakker, det er fint for mig:-)
    Kl. 10 i Hammer Bakker - og ved hvilken indgang skal vi mødes?
    Vil da også lige se om vi kan få et par stykker mere med når der er aftalt.

• #39   15. mar 2006 hva står DP for... ja de eneste ting jeg kan komme i tanke om er min ven eller den tatto jeg venter på hehe hjælp mig lige er ikke inde i alt det kode halløj

• #40   15. mar 2006 Jeg vil gerne citere fra en bog jeg har hvad der står om indavl:

I avlen af racehunde har mange brugt indavl, altså avl med hunde, der allerede er i familie med hinanden. Dette resultere i en stigning i antallet af genetiske defekter og sygdomme.....Denne avl tager ikke hensyn til hundens sundhed og disse hunde betaler prisen med en nedsat livskvalitet og mange følgesygdomme. Denne avl kaldes også overtypning. Kennelklubberne har anerkendt problemet, og der gøres allerede nu et godt stykke arbejde for at bekæmpe de mest uheldige eksempler.

Bogen "Spørg dyrlægen om hunden" er skrevet af dyrlæge Anette Staun.

Jeg syntes bare ikke jeg oplever ud fra hvad jeg kan se at der gøre noget ud over at der er skrevet noget etik omkring det, men med "Etik" kan man gøre hvad man vil, og ligge det i det som man vil

• #41   15. mar 2006 Michael

Den vil jeg kigge efter, det er jo et spændende og samtidigt meget skræmende emne.

Som tidl. skrevet kræver indavl meget godt kendskab, men kender en opdrætter videnskaben og hundens opbygning nok til at kunne udføre dette?

• #42   15. mar 2006 CE

Jeg er meget enig med dig, et direkte forbud kunne stoppe indavl meget nemt og hurtigt for racehunde med stambog.

• #43   15. mar 2006 Michael

Det er okay, jeg mener bare at mange forskere kæmper så meget med at forstå menneskets genetik, og hundes er vel ligeså kompliceret som menneskets. jeg tror ikke der er mange opdrættere der vil være i stand til at udføre dette og kende det egentlige udfald.

(Min personlige mening)

• #44   15. mar 2006 Dennis S

Som jeg skrev i uddybningen...

Som kommer standarden så nær som muligt, dog må man være opmærksom på hvert enkelt kendetegn og hvert anlæg, som afkommet viser, idet såvel gode som dårligere egenskaber måske bliver fordoblet eller mere.

• #45   15. mar 2006 Hej

Jeg fik ikke svaret dig i går, men jeg vil give dig ret i at den parring er under al kritik - ikke noget jeg kan støtte på nogen måde

Jeg ved ikke om det er et ups kuld eller hvad der er sket, men jeg er meget imod den slags!

• #46   15. mar 2006 ¤ Nicola ¤

til hvem???

• #47   15. mar 2006 Indavl : Gentagelse i de 3 første led (anerække)

Familie avl : Gentagelse i de 4-5 første led (anerække)

Linje avl : Gentagelse længere tilbage end 5 led (anerække

• #48   15. mar 2006 Indavl.

Man taler om indavl eller slægtskab savl, når faderen eller moderen stammer fra samme ane indtil femte generation. Fra femte generation kan man ikke mere tale om indavl, da indavlskoefficienten (et regnemiddel til at bestemme et dyrs indavls‑andel) er næsten lig nul.

• #49   15. mar 2006 Familie avl

Avl på forskellige individer med fælles forældre altså avl på helsøskende, forældre.

Individerne må dog forekomme mindst 1 gang på fædrene og mindst 1 gang på mødrenes side indenfor de første 6 anerækker, de sammen avlede helsøskende altså mindst 2 gange indenfor 5.anerække.
    Man avler efter denne definition af familie avl ikke til et enkelt af forældre dyrene men til den kombination‑ eventuelt mellemformer er dannet ved sammenparring.

• #50   15. mar 2006 Linje avl

Højest en af gentagelserne forekommer inden for de første 3 rækker og mindst 2 gentagelser forekommer inden for de første 5 rækker, og at man i øvrigt ved linje avl forstår, at afkomst linjen efter et bestemt avlsdyr krydses sammen, men at dette avlsdyr ligger fjernt, så det ikke er indenfor de første 3 rækker, og at avlen derfor ikke betegnes som indavl.
    Når indavlsgraden bliver beregnet, går vi ud fra at, 50% af arvemassen kommer fra hver af forældrene.

• #51   15. mar 2006 MP... *LOL*

• #52   15. mar 2006 Babett

Ja den fangede jeg :), men det er vel ikke kun den linje man selv bruger så er tæt på standarden, det er det som jeg ikke forstår, at der ikke blandes mere. hvis du forstår.

• #53   15. mar 2006 AH...

Det er lidt svært at forstå og fortælle hvordan det ser ud... Det kan godt være lidt uoverskueligt.

Men jeg har prøvet at forklare dig med at dele det op og med lidt andre ord....

• #54   15. mar 2006 Det var til Dennis som har oprettet tråden....

Ved i hvad indavlsprocenten er hvis far og mormor er kuld søskende?

Sådan ser Nellys stambog desværre ud

• #55   15. mar 2006 MP...

Ja, af salv kommer avl... *LOL*

• #56   15. mar 2006 Michael

Er det et krav hvis man skal være opdrætter i DKK at man tager det kursus?

Hvis ikke er vi jo ikke kommet meget videre med at bekæmpe det, og fortælle om konsekvenserne ved indavl.

• #57   15. mar 2006 ¤ Nicola ¤

Hvilket led??? "Grad"

• #58   15. mar 2006 hver opdrætter kører efter deres perfekte hund, og man bruger de linier som man bedst kan lide og har erfaring med giver godt afkom, og man er nødt til at lave ind/linie avl for at bevare de linier man kører med, derfor kan du altid se på en hund hvad opdrætter der har avlet den, hvis du er inde i racen, da hver opdrætter laver sit personlige præg på deres race, og ved at kører med linier man kender, ved man hvad hvalpe der kommer.

• #59   15. mar 2006 Nicola

Det er trist at læse at der findes et begreb ved navn "ups kuld", for de kan jo i så fald komme ret ofte smiley

Men det glæder mig at du ikke støtter det, men syntes det er ærgeligt at hvalpe med indavl. Som jeg kan forstå det, er mange købere mig selv incl. blevet meget bevist om det og vil undgå det.

• #60   15. mar 2006 Dennis S

Du må undskylde at jeg springer lidt i det....

Og dengang, var der en standard.... som man så opbygge på... så man fik lige nøjagtigt den hund, som man ønskede sig... Det er den man kalder for standarden i dag...

• #61   15. mar 2006 invisebel A

Det kan jeg desværre ikke give dig ret i... Selføllig skal det være at opnå standardten for racen, Men det er også et arbejde med at føre nyt blod til linien... og samtidigt holde standarden...

Det kan jo ikke nytte at man sætte et futtog til et lyntog... hvad kommer der ud af det.... En ulykke...

• #62   15. mar 2006 Michael

Nej jeg ved godt at det ikke er den slags vi snakker om, det er slet ikke så grælt, men på sigt kan det jo ende med meget slemme sygdomme, så som min onkels schæfer som har meget slem HD.

Min GD har desværre ingen stambog, men overvejer at få en med stambog, men er meget i tvivl om hvor den skal være stambogsført henne. Jeg kener ikke til forskellene på klubberne, endnu smiley

• #63   15. mar 2006 Babett

jeg giver dig helt ret, det kan jo kun gå galt til sidst, og det er vel den store udfordring for en opdrætter at sørge for at få nye hunde ind, uden at det forværre "standarden" og sundheden

• #64   15. mar 2006 Michael

Ja det ved, jeg. det er min første hund og på det tidspunkt vidste jeg desværre ikke så meget som nu om vigtigheden bag den avl der laves og jeg vil aldrig købe en hund uden stambog. I så fald skulle det være en blanding, da de chancen for at de er i fam. er meget lille smiley

Ja jeg tror faktisk at det har noget arveligt i sig. Og jeg tror på at det kan gøres bedre. Kender dog ikke nok til HD til at kunne udtale mig for meget om det. Det må komme i en senere lektion.

• #65   15. mar 2006 Dennis S

Da jeg fik parret en tæve for nogle år siden.... havde den en indavl / linieavl: 4,5,5 Bandit von lierberg...

Den blev udregnet af DKK... før anede jeg intet om linieavl....

• #66   15. mar 2006 Babett

Men du lader så også til at have sat dig ind i det og handler ud fra det, ville du selv lave indavl idag, med din viden?

• #67   15. mar 2006 Dennis S

Der er forskellige meninger om HD - nogen siger at det er arvelig andre siger noget andet...

Men det har også meget at sige, når den nye hvalp kommer hjem til den nye familie, hvordan de takler den lille hvalp, her tænker jeg på belastninger/ overbelastninger - voldsom leg mm... det kan godt have en indvirkning på en senere HD...

• #68   15. mar 2006 Dennis S

Der bliver lavet indavl på en måde, men det ligger så i linieavlen... så ja, hvis jeg skal svare på dit spørgsmål... men det skal ligge i linieavlen.

• #69   15. mar 2006 Babett

Det er jeg sikker på har noget at sige, trapper i en tidl. alder har jeg også hørt kan have stor indvirkning på hunde.

Men tilbage til emnet, hvad betyder etik i en hundeklub?

Er det bare noget der er skrevet, som man kan læse ved lejlighed og ikke forholde sig til?

Eller er det noget som man skal rette sig efter, eller er der konsekvenser?

• #70   15. mar 2006 Dennis S

Kan du uddybe det lidt... "etik" det kan betyde mange forskellige ting,

• #71   15. mar 2006 Michael

Jeg er sikker på at der findes opdrættere der passer til mig.

Jeg tror ikke klubben vil have den store betydning, selv om jeg dog oplever en forskel når man kommer på udstillingerne. Jeg ved ikke om jeg vil udstille, men det kunne da være sjovt at prøve at stå der og ikke kun være tilskuer.

• #72   15. mar 2006 Dennis- etikken og anbefalingerne er vejledende i de forskellige klubber... Deres regler skal overholdes og gør de ikke det er der konsekvensker.....I hvertfald i DKK.

Det er stadig opdrætterne der har et stort ansvar for deres opdræt..

• #73   15. mar 2006 Babett

Jeg har læst følgende på DKK's hjemmeside:

"Parring mellem hunde nærmere beslægtet end fætter-kusine bør undgås. "

Er det bare læsestof til en hyggeaften, eller har det en vigtighed for DKK at alle følger det?

Det var desværre ikke den oplevelse jeg fik igår, og ellers kan se på hundeweb.dk

Dermed ikke sagt at jeg fordømmer alle, men syntes bare det er synd, for vi bære jo det fulde ansvar for de dyr vi sætter i verden.

• #74   15. mar 2006 Det kan jeg kun give dig ret i....

Her er der tale om 3-4 led.... og her vil jeg god giv Dkk ret.. det bør man undgå... (Snævert indavl)

Men du kan god parre 4-5 led... uden problemer... for så er du inde i linieavl.

• #75   15. mar 2006 Mette

Det glæder mig at høre at der er konsekvenser.

Lad os sige at jeg nu havde en hund der var far og datter parring, og jeg ville lave hvalpe, hvad ville der så ske?

• #76   15. mar 2006 Michael P

20 Spørgsmål... jeg tro han kan køre mig tør for svar.... hvis Dennis bliver ved....

• #77   15. mar 2006 Babett

Men linjeavl er så også noget andet, takket være den gode beskrivelse, kender jeg nu forskellen. Ved dog stadig ikke helt om jeg går ind for det, men lad nu det ligge smiley

Syntes bare det er ærgeligt at DKK ikke forbyder det, eller laver en regel indenfor det her område, så man undgår de såkaldte og tidl. beskrevet "ups kuld"

• #78   15. mar 2006 MP.... Det glæder jeg mig til... hvornår får du den???

• #79   15. mar 2006 Dennis- det er deres anbefalinger og der går de ikke ind og blander sig andet end hvis der sker noget , f.eks. syge hvalpe o.lign. Overdrevent avl. osv.
    Medlemmerne er klubben. DKK er bygget op som en forening og kan ikke bestemme over hundene, men de kan lave nogle regler, som overholdes.....

Men med den parring ved jeg ikke hvad der ville ske for jeg har ikke set være aktuelt.....

Og med den web-site de har fået skal man osse lige tænke på at mege,t er fra år tilbage, plus alle de useriøse og der sker osse fremskidt der...

Men det ville være nemmere hvis du ringede til DKK og forhørte dig..

• #80   15. mar 2006 Michael

Jeg prøver at opbygge mig en viden. jeg har opdaget at hunde verdenen er meget stor, og mange deler forskellige meninger. Jeg har dog endelig fundet et sted hvor man kan få en god og seriøs snak om hunde.

Kender i ikke det, man har brændt inde med en masse spg., når man gerne vil lære noget nyt og læse teori barei kke er nok smiley

• #81   15. mar 2006 Dennis....

Prøv nu at se på skalaen... der er noget der heder snævert indavl - det skal man afholde sig fra...

Men så gar du en generation / led tilbage... så er det linieavl... det kan man godt...

Det er det der er forskellien...

• #82   15. mar 2006 MP- jeg tror du har ret.. men det er længe siden jeg troede det ;o))

• #83   15. mar 2006 Mette

Tak for din uddybning smiley

Jeg syntes dog at hundeweb.dk er et godt værktøj og selvfølgelig er der meget og DKK er jo også en gammel klub. og alle forandre sig jo med årene ud fra den viden der kommer til os alle.

Jeg har dog fundet ud af en ting, klubberne i Danmark arbejder på inge måde sammen og ud fra igår syntes jeg ligefrem at kunne læse et had. jeg vil gerne holde mig upartisk indtil jeg har valgt den opdrætter jeg skal have min første stambogs hund fra.
    ellers havde jeg haft ringet smiley men tak for tippet.

• #84   15. mar 2006 MP.... Hvor kommer den fra... ????

• #85   15. mar 2006 MP...

Er gjordt...

• #86   15. mar 2006 Michael

Hvorfor er det i ikke tror på hvad jeg skriver, og at der ligger noget til grund for at jeg er her?

Har jeg misforstået noget, er det ikke et forum for alle med interesse for hunde?

Jeg tror du har ret i at der er noget i alle klubber. DKK er nok mest udsat da de er den største klub.

• #87   15. mar 2006 Dennis S

DKK... Er danmarks eneste anerkente kennel klub som er underlagt FCI regi...

Så de har et ansvar ikke bare overfor hundeejerne, men sandelig også et ansvar over for FCI...

• #88   15. mar 2006 Michael

Det var bare lige hvad jeg forstod på dine og mettes udtalelser.

Man skal jo udbygge sin viden på en eller anden måde, og debat er en god måde.

Det er så også en god måde at vise sit sande jeg og dne eneste måde, man skal jo stå ved hvad man laver, person som forening.

Men en ting er sikkert jeg har lært meget om indavl og har fået en masse holdninger og meninger

• #89   15. mar 2006 nå skal til at smutte, arbejdet kalder jo igen imorgen, men takker for en god debat om emnet.

• #90   16. mar 2006 Babette - jeg forstår ikke helt hvad du mener - hvis jeg siger at Nellys far og Nellys mormor er kuld søskende...

Hvad mener du så med hvilken grad?

Michael - jeg er for dum - jeg har prøvet det på DKK's side og jeg måtte sande at min hjerne ikke lige slår til der!!

Hvis der er nogen der kan regne den ud ville jeg være taknemmelig!

• #91   16. mar 2006 ¤ Nicola ¤

Jeg behøver oplysninger fra Stamtavlen... så jeg evt. kan hjælpe dig..

• #92   16. mar 2006 hele stamtavlen kan ses på min hjemmeside - hvis du gider!

www.123hjemmeside.dk/nelly - under stamtavle

• #93   17. mar 2006 jeg er også imod man afliver når der er flere end 6 har haft 2 kuld med 2 dages mellemrum hvor de havde 10 hver og der gik jeg bare ind og HJALP med at fodder dem men de fik stadig også mælk fra deres mødre for jeg ville ihvertifal ikke aflive en eneste...

• #94   25. mar 2006 Dette er især til Babetts indlæg. Babett skriver at:
    "Ved indavl kan der også opnås gode resultater, men man skal være meget inde i arvelighedslæren for at kunne bruge indavlen rigtigt"
    og kommer derefter med en detaljeret forklaring af, hvad dette (for rutinerede avlere) kan praktiseres. Desuden skriver hun at:
    "Den form, som måske kan værre den sikreste, er linieavl, og med det forstår man avl mellem individer, der kan føres tilbage til den ene eller begge de to individer, hvoraf linien er opstået..."

Jeg blev til gal da jeg så dette. Uanset insigt i arvelære, vil det være totalt umuligt for selv en meget erfaren avler at have indsigt i, hvilke evt. skjulte svageligheder (samt alvorlige arvelige sygdomme) der ligger skjult i hundenes genmasse...
    Mange arvelige problemer vil aldrig komme til udtryk og gradvis udvandes, forudsat at der ikke anvendes indavl.

og Linjeavl er også indavl!
    Ikkemed ligeså synlige og alvorlige konsekvenser som direkte indavl kan medføre, men det reducerer bestemt dyrenes helbredmæssige og mentale sundhed og forøger risikoen for arvelige sygdomme.

Jeg ved ikke om det er sådan stadig, men DKK har ihvertilfælde ikke tidligere været modstander af linjeavl. Min første hund var en racehund med DKK stamtavle, og dens far var også dens morfar - eller noget i den stil.

SVINEAVL (til sammenligning):

Jeg har tidl. arbejdet med svineproduktion og er uddannet landmand med speciale i svin. Jeg vil her skrive lidt om svineavl, fordi det er sådan jeg har lært om arvelære og illustrerer, hvad problemet er:

Der er 4 almindeligt brugte svineracer i Danmark. Alle grise har i princippet en stamtavle, og dette sikrer at de bedste gener indgår i avlen, samt at dyrene ikke er indavlede.

Produktionsdyrene - altså søerne som producerer de grise vi spiser, er altid krydsninger mellem de to "so-racer" og parres med orner, der enten er en af "orne-racerne", eller to. De grise vi spiser er dermed krydsninger mellem 3 eller 4 af de 4 svineracer.

Årsagen til at racerene dyr ikke kan bruges i produktionen er at:
    Racerene søer får færre levedygtige grise, har flere benproblemer, er mere nervøse, får lettere farefeber og har ringere helbred generelt.
    Racerene svin har lavere tilvækst, ringere helbred og er mere nervøse.
    Man ville aldrig bruge racerene dyr som produktionsdyr, for det kan de slet ikke holde til.

Produktionssøerne avles i avlsbesætninger, der har de renracede dyr og arbejder på at forbedre en række egenskaber, f.eks benstyrke og antal grise pr. kuld, hos de 4 racer adskilt fra hinanden. Så når man forbedrer avlsmålene hos de 4 racer adskilt fra hinanden og derefter krydser dem, optimerer man dermed alle egenskaberne i produktionsleddet! fordi grisene dermed er optimalt u-beslægtede.

Principperne om krydsningsfrodighed der danner grundlag for svineproduktionen (og også bruges i f.eks planteavl), bygger på empiri (målinger i praksis). Der er andre dyrearter der er målt og kontrolleret så detaljeret og konsekvent som svin da der er mange penge på spil i denne industri.Men grise er ellers ikke noget specielt dyr hvad gener angår - udover at der er meget cool business involveret.

Ingen ved i grunden hvad der er årsagen til principperne bag krydsningsfrodighed, men man mener det forholder sig sådan, at naturen har tendens til at vælge det sundeste gen, når der er to forskellige gener for den samme egenskab at vælge imellem - og det er der jo altid. Men hvis moderen og faderen er beslægtet vil der i en del tilfælde være to ens kopier i stedet - og dermed intet valg.

Indavl inklusive linjeavl vil dermed, umiddelbart synligt eller ej, forringe generne hos hvalpene på mange forskellige områder.

Jeg er da godt klar over, at det også vil give mere ensartede dyr - og det er derfor man gør det, og derfor man tillader det hos DKK, der jo altid har gået meget op i et racetypisk udseende. Men denne fremgangsmåde er stadig ikke i orden!
    da det degenerer arvemassen hos hundende, også for dem som skal avle på dem fremover - også selvom det ikke umiddelbart kommer til udtryk.

Hvis man køber en racehund, synes jeg man skal nærlæse stamtavlen før man tager hvalpen med hjem. Og hvis det samme navn optræder mere end én gang, synes jeg bestemt man skal overveje at takke nej til hvalpen... Der er stærkt forøget risiko for at der opstår arvelige sygdomme senere, og der er øget risiko for nervøsitet og mentale problemer senere.
    Dette indlæg skal bestemt ikke opfattes som værende imod racerene dyr, men imod brugen af indavl, herunder linjeavl.
    Krydsningsfrodighed er ikke kun et spørgsmål om at krydse racer - Almindelige racer hvor man har så stor en avlspool at man kan opnå de egenskaber man ønsker uden at benytte sig af indavl, er jo lige så fint.
    og i øvrigt kan blandingshunde jo også være indavlede... især hvis det er sådan nogle multi-blandinger man ikke aner hvor kommer fra smiley og hvis opdrætteren ikke aner det kan være skadeligt.
    Men kennel-ejere ved, eller bør vide at det er skadeligt - også selvom det sker med DKK's godkendelse.

Ang. aflivning af hvalpe hvis der er mere end 6:
    Hvorfor lige 6?
    Min hund fik 8 for nogle år siden...
    (Billeder: (link fjernet) )
    Det var selvfølgelig lidt hårdt for hunden, men jeg er ikke sikker på det ville have været mindre hårdt med 6... Det var jo fordi de blev så store og legesyge. En anden ting er, det ville have været meget svært at tage hvalpe inden for de første 14 dage, uden at det blev opdaget... Hun vogtede jo over dem som en høg og jeg tror bestemt det ville have stresset hunden meget hvis man tog nogle og aflivede dem.

Men skulle man aflive hvalpe ned til 6 stk for tævens skyld eller for hvalpenes skyld? Jeg synes det gik godt med de 8, men er jo ikke professionel hundeavler.

• #95   26. mar 2006 Hejsa....
    Jeg Forstår udemærket din bekrymring om indavl... Jeg har en cavalier som jeg lige langt om længe har fundet en avls han til, da de første 10 hanner var i familie med hende... Jeg står i DRU og de siger, at der overhovedet ikke må gå nogen nummere altså navne igen i stambøgerne, hvilket jeg mener er det rette, når man avler på hunde ellers ville jeg kalde det for indavl, hvilket man så igen kan diskutere om det er etisk korrekt.
    Mht. antal af hvalpe har jeg ikke hørt noget om, at man skal aflive "ned" til 6 hvalpe... Ved der er en cavalier der lige har fået 8 hvalpe og de har det alle godt, så hvorfor så aflive??? Jeg ved bare, at når engang min tæve har fået hvalpe, vil jeg glæde mig over hver en "lille" ny familie forøgelse der kommer. Jeg går ikke ind for abort så overhovedet heller ikke at slå levende dyr ihjel. Dette er stærkt imod det jeg vil kalde for etik.

Venlig hilsen Den glade hunde ejer: Gitte Pedersen.

• #96   26. mar 2006 Det princip lyder som hundeavl der tager genetisk sundhed alvorligt...

DKK har selv lavet en rigtig fin lille redegørelse for problemet med indavl, hvis man følger Michaels link: http://www.dansk-kennel-klub.dk/996

Men jeg synes DKK tager alt for let på det. Indavl forårsager forringelse af mange egenskaber samtidig... Ikke kun de umiddelbart synlige, som udbrud af arvelige sygdomme, men en bred, generel forringelse. Herunder af temperament og helbred... Derfor bør det undgås. Man kan forbedre specifikke egenskaber med indavl, men problemet er at alle gener påvirkes samtidig. At man kender dejlige hunde, som er indavlede, er ikke statistik.

- argumentetet om at avle sig væk fra bestemte sygdomme ved at indavle på de få hunde, der ikke har sygdommen, lyder som en kortsigtet strategi. Man avler sig væk fra den specifikke sygdom, men der er samtidig er ret stor chance for at man samtidig fremavler andre sygdomme og svagheder.

Kommentér på:
Hvorfor indvl???

Annonce