1.969 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Stamtavle - forskel med og uden? Stamtavle - forskel med og uden?

Jeg tænkte det ville være rart for nogen at få det ret skarpt stillet op hvad forskellen på køb af hund med og uden stamtavle er.

Mange tror at køb med stamtavle = snopperi, så derfor ville det være skønt hvis der kunne skrives ned netop hvad det er der gør, at mange mennesker sværger til stamtavle - og andre ser det som noget overflødigt.

Ingen sure miner, ingen spydigheder - bare meninger, facts og viden omkring med og uden stamtavle.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• TV mounting / hanging 600 kr.
  • Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Loftspots slukker ikke 600 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Rensning af tilstoppet afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stamtavle - forskel med og uden?
  • #1   10. nov 2009 Jeg stiller lige ledende spørgsmål =)

Hvorfor kan/bør man ikke avle på andet end hunde med stamtavle?

Hvad opnår man med udstilling?

Hvis man bare vil have en hund til at passe på familien, hygge med og gå ture med, kan man så uden videre vælge en blanding?

Passer det at racehunde oftest er mere skrøbelige og sygelige end blandinger?

Hvad med indavl?

• #2   10. nov 2009 Umuli A- godt beskrevet.

• #3   10. nov 2009 Forskellen er ren og skær om du er interesseret i hvad din hund indeholder.

Ting som kan kontrolleres med (DKK) tavle - gælder for hele linien, ikke kun "din" hund:
    Indavl
    Sundhedsstatus (f.eks øjenlysning, hofter, albuer, knæ, hjerte)
    Udstillingsresultater
    Mentaltestresultater
    Div stævner og prøver (lydighed, IPO, racespecifikke s/p)

Tavlen er et værktøj og en garanti (underforstået at du har klagemulighed hvis det går galt), og er derfor kun så værdifuld som de ting man vælger at kigge efter. Bruger man ikke tavlen, altså er man ligeglad med hvad hunden indeholder, så kan man i princippet lige så godt vælge en hund uden. Der er dog visse minimumskrav for de fleste af racerne som folk udenom klubberne ikke er underlagt, hvilket giver en vis sikkerhed for kvaliteten af avlsdyrene.

Den har ingen betydning for om hunden er sød eller om man som ejer elsker den. Kærligheden kommer som regel bagefter. smiley

• #4   10. nov 2009 Skal da prøve. Nogen af punkterne er jo nævnt, men fordelen ved at vælge hund med stambog er i mine øjne:

-du har sikkerhed for at hunden er den race den sælges som
    -du har et arbejdsredskab der kan hjælpe dig til at udvælge den helt rette hvalp, både i forhold til risiko for sygdom og i forhold til brugsegenskaber
    -du har en klub i ryggen, såfremt der skulle optså problemer/uenigheder mellem sælger og dig selv, f.eks. pga sygdom
    -(DKK-)tavlen giver adgang til en række aktiviteter endten i DKK eller i specialklubberne, f.eks. udstillinger, markprøver, BHP mm.
    -ved at vælge en tavle-hund, støtter du op om den race du vælger og avlsarbejdet omkring den. Dette betyder for mange antalsmæssigt små racer, rigtig meget.
    -ved at vælge en tavlehund, har du mulighed for at tjekke opdrætterens tidl kuld, både for sundhed, egenskaber mm, og på den måde få et overblik over hvilken type hunde denne opdrætter laver.
    -du får mulighed for at blive en del af avlsarbejdet omkring din race, hvis lysten skulle være til det, og på den måde kan du sætte dit præg på racen fremover.

Det var lige hvad jeg kunne komme på på stående fod.

• #5   10. nov 2009 Er der nogle racer hvor det er lige meget med tavlen?

Og omvendt, hvor det er vigtigt med tavlen?

Hvis begge forældre er med tavle, men hvalpene ikke er - er der så stadig sikkerheden?
    - Hvad hvis kun en forældre har tavle?

Kan man få stamtavle på en hvalp der er købt uden?

• #6   10. nov 2009 Hvad opnår man med udstilling?
    At avlsdyrene lever op til standard - mange tror at hunden skal være helt ekseptionelt smuk for at opnå godkendelse. Det er ikke sandt. Minimumskravet for avl er en Good og det kan hunde med småfejl sagtens få. Der er i øvrigt ingen skam i ikke at eje en champion - det er trods alt kun fåtallet der opnår de præmieringer.

Hvis man bare vil have en hund til at passe på familien, hygge med og gå ture med, kan man så uden videre vælge en blanding?
    Næ. Det skal jo komme an på hvilke racer der er i den blanding. Det er langt fra alle racer der passer til alle. Her er det altså vigtigt at man sætter sig ind i hvad blandingen består af, optegner en "worst case scenario" og arbejder mod at det ikke bliver til det. Der er det trods alt nemmere hvis hunden kun indeholder 1 race som man skal forholde sig til.

Passer det at racehunde oftest er mere skrøbelige og sygelige end blandinger?
    Det er der vist ikke noget forskning der endegyldigt kan svare på. Der er for og imod på begge sider - udavl kan give stærkere individer (det kan også gøre det modsatte hvis det er en uheldig kombi af gener), men tavleavl betyder at man har et værtøj der hjælper til at spore de uønskede gener. FCI er efterhånden også så stort at det ikke er svært at hente nyt blod fra udlandet - man er ikke nødt til at nøjes med DKK hunde hvis man vil avle.

Hvad med indavl?
    Ja. Det findes jo i begge lejre, og forskellen er at man med tavlen kan fravælge hvalpen før man lægger så meget som en krone fordi man kan se det i papirene.

• #8   10. nov 2009 Er der nogle racer hvor det er lige meget med tavlen?
    Nej. Der vil uanset race altid være risiko for indavl eller en skavank af en eller anden art, og tavlen kan af/bekræfte det.

Og omvendt, hvor det er vigtigt med tavlen?
    Det er individuelt.

Hvis begge forældre er med tavle, men hvalpene ikke er - er der så stadig sikkerheden?
    Nej, og jeg forstår ikke hvorfor folk overhovedet nævner det i annoncerne. En tavle i sig selv er ikke en avlsgodkendelse.
    - Hvad hvis kun en forældre har tavle?
    Nope

Kan man få stamtavle på en hvalp der er købt uden?
    Ja, i CKC, men en tilkøbt tavle er spild af penge for den kan ikke bruges til det man skal bruge en tavle til. Der er ingen aner eller registrede resultater i.

• #9   10. nov 2009 Jeg stiller mig tvivlende ved stamtavler, fordi:

1. Der er ABSOLUT ingen garanti for, at de påståede forældre er forældre....

2. Har desværre oplevet, at stamtavlehunde er så "fine" at de får hæklefejl i kysen....

3. At priserne for stamtavlehunde er foruroligende høje ift. udgifterne... (ikke sagt, for at træde nogen over tæerne)

4. At stamtavle hunde også får arvelige sygdomme, og dermed ikke er fritstillet i dette...

• #10   10. nov 2009 stamtavle er ikke snobberi..jeg hører tit jamen vi skal ikke bruge tavlen til noget,,,jo til at fks se der ikke er indavl...og forhåbeligt se efetr forældre er chekket for sygdomme osv

• #11   10. nov 2009 jn: Der er jo ikke udefrakommende, som tjekker parringen, så en hovedløs avler kan vel sagtens bruge en anden han, end der eks. kommer til at stå på tavlen... Hvem man opgiver som han bestemmer man vel selv... Altså sådan sat lidt på spidsen... ;o)

• #12   10. nov 2009 Trine

1) der kan kræves DNA-test hvis der er tvivl om hvem der er forældre

2) ka du ikke uddybe den, for jeg er ikek sikker på jeg forstår (hvad mener du med så "fine")

4) helt rigtigt. Stamtavle er ingen garanti for en sund hund. Den er et arbejdsredskab som man kan bruge til at vlge en hund efter top-sunde linier. Hvis ikke man bruger den, kan man ligeså godt købe uden.

• #13   10. nov 2009 trine l..ja det kan selvfølig ske havde faktisk ikke tænkt tanken,,,men enhver normal opdrætter ville da ikke tage den chance......men jo i vores verden sker det jo desværre nok så ser man det på den måde har man ingne garenti

• #14   10. nov 2009 Michelle:
    1. Sandsynligheden for, at køber kommer i tvivl om faderskabet er jo ikke ret stort, men jeg påpeger, at det bestemt er muligt for avler, at snyde med bøgerne....

2. Har eks. selv (som barn) haft en golden, som var ud af de fineste udstillingslinier. Inden han overhovedet var kønsmoden havde han bidt min bror 2 gange, min far 3 gange og da han så bed mig blev han aflivet. Dyrlægen, som skulle aflive ham kom ud og besøgte os nogle gange inden, for at afgøre om det var os eller hunden, der var problemet. Hans helt klare vurdering var, at han var indavlet og dermed helt skør, men til gengæld den flotteste golden han nogensinde havde set...

3. Hvor mange hvalpekøbere kan, med hånden på hjertet, sige at de tjekker forfædrenes sundhed?

• #15   10. nov 2009 Køb af hund handler, for mig, også om at være en "bevidst forbruger". Jeg vil kun købe hund hos folk der gør noget god for racen og så er tavlen altså et godt redskab.

• #16   10. nov 2009 Anne Julie: Vi kan kun være enige om, at man bør være en bevidst forbruger, desværre er der bare rigtig mange som tror, at fordi man har stamtavle på hunden, så er den hellige grav velforvaret... Og det er den altså ikke nødvendigvis....

• #17   10. nov 2009 Hvad er motivationen for at bruge penge og tid på at avlsgodkende en hanhund, for derefter at bruge en anden?

Ikke at det ikke kan lade sig gøre, men hvorfor skulle man dog ikke bruge den han som man har fået godkendt?

• #18   10. nov 2009 Jeg valgte en border med tavle da jeg ville gå efter arbejdslinier og så for at være 100% sikker på at det faktisk ER en border collie.
    Skal aldrig udstille hende. Hun har også et haleknæk :o)

• #19   10. nov 2009 At nogen så kalder hende bastard, er noget helt andet *GGG*

• #20   10. nov 2009 Susan

Du kan ikke købe en stamtavle i DKK til en hvalp der er købt helt uden tavle. Hunde i DKK er allesammen født med stamtavle (DKK, FCI og i nogle tilfælde DRU), med undtagelse af X-reg racer, der trods alt stiller til mønstring, hvilket giver mening da racen i så fald ikke eksisterer i FCI endnu. Nye racer har ingen reg aner, og sådan er det, men du kommer ikke med en "100% ren men uden tavle" FCI race og kan forvente at komme ind i hverken DKK eller DRU af den grund.

Du kan til gengæld godt købe en stamtavle til hvilken som helst voksen hund i CKC bare du indsender nogle billeder og nogle penge. Det var det spørgsmålet gik ud på.

• #21   10. nov 2009 Susan

Havde den så ikke en tavle til at starte med eller var det en X-reg race?

Danni

Nej. DKK tager ikke imod hvilke-som-helst stamtavler. Det kan godt tænkes at kan ske undtagelser af forskellige årsager, men som tommelregel er det kun FCI, samarbejdende klubber og i nogle tilfælde DRU der godkendes (dog med forbehold).

• #22   10. nov 2009 For at få stamtavle på hvalpene i DKK skal hanhundens ejer skrive under på at de er blevet parret. Der skal også vedlægges dokumentation på at den opfylder kravene for avl, f.eks. udstillingsresultater og lign. så man kan ikke skrive en hvilken som helst han på. en ordentlig opdrætter vil da ikke være med til at lave dokumentfalsk.

• #23   10. nov 2009 Danni

Ja, det dækker mange, men det dækker bestemt ikke alle. Der er kun 1 FCI klub i hvert medlemsland - England og USA har 1 samarbejdende klub hver (KC og AKC) da de ikke er medlem af FCI.

Bare i danmark har vi mange klubber ud over DKK (DRU, DHL, DDH, DDKC, CKC osv osv...), og af dem er kun DRU mulig at overføre fra - og ikke engang i alle tilfælde. Hvis alle lande har et lignende antal kan du tage den liste og gange med 80 for at få antallet af tavler der ikke "bare" kan overføres

Susan
    Jamen så er vi ikke uenige.

• #24   10. nov 2009 Jeg mener ikke at man kan overfører til DKK mere, kun FCI.
    Jeg var også meget i tvivl da om jeg sku' købe med stamtavle eller ej, Ja og hvilken stamtavle?

En anden fordel ved DKK (mener ikke det tidligere er nævnt i tråden). Er at de "beskytter" køberen, hvis der skulle opstå tvister.

Der vil altid være fejl og mangler i alle hunderacer, sådan er det desværre med avl.

Men i DKK prøves der på at lave så fejlfrie hunde som muligt også derfor der er en del restriktioner. Min egen Chi er DKK'er er desværre kryptochid, han kan derfor ikke udstilles og derved ikke bruges til avl, så nej der er ingen garanti på 100 % fejlfrie hunde selv i DKK.

• #25   10. nov 2009 Susan W, jeg forundres over at du avler uden tavle. Især fordi avl DSG'er uden tavle er der ingen garanti for at de er ægte. Og endnu mere fordi du har tæver med stamtavle. Det forstår jeg slet ikke.

• #26   10. nov 2009 Jeg har to jack russell terrier med DKK tavle. Og jeg kunne ikke drømme om at købe uden tavle. Lige netop i min race bliver der skamavlet på alt der bare ligner en JRT.
    Så det er aldrig sikkert om den hund man køber uden tavle, virkelig er en jack russell

• #27   10. nov 2009 Der er bestemt også både gode og dårlige udenfor klubberne - hvorfor så vælge den lejr frem for den anden, hvor man i det mindste kan dokumentere at man selv har rent mel i posen? Man kan vel bare lade være med selv at snyde og sørg for at melde dem der gør når man ser det. DKK har et disciplinærnævn for det samme, og folk ryger rent faktisk ud når de tages for snyd. Vi har endda brugere her på HG der har været den mølle igennem så de kan stå inde for at det virker (omend nok med nogle lidt mere negative gloser).

• #28   10. nov 2009 Og så ødelæg det bare for andre ved at bruge en ikke stambogsført han. Er det nødvendigt at avle så, tænker jeg.

Jeg har ikke problemer med at sælge mine hvalpe, og kunne have solgt dobbelt så mange som jeg havde.

• #29   10. nov 2009 Trine L -dyrlægen vurderede at hunden var indavlet og derfor skør? Det giver altså ingen mening. Om hunden er indavlet kan ikek vurderes, det er noget man kan se i hundens aner (hvilket normalt vil kræve et kig på stamtavlen). I kunne jo så have valgt at lade være at købe en indavlet hund, hvis ikke i ønskede sådan en (igen -det kan jo ses i tavlen om hunden er indavlet)
    En hund bliver heller ikke skør af at være indavlet. Der kan være uheldigt temperament i linierne, og hvis man så laver indavl på sådanne linier, er der en større risiko for det slår igennem, men det opstår altså ikke på baggrund af indavl.
    -der er mange myter om indavl, og jeg synes folk burde sætte sig ind i hvad indavl er, førend de skyder skylden for alverdens dårligdomme over på indavl.

Danni -man kan overføre en hund fra en anden klub ja. MEN den får blanke aner og avlsforbud. Avlsforbudet kan ophæves ved en fremstilling på et avlsgodkendelsesarrangement (ikke det samme som en alm udstilling), men flere og flere specialklubber har indført permanent avlsforbud på overførte hunde.

• #30   10. nov 2009 Korrekt, men der er det så at man burde oplyse folk i stedet for at udnytte det.

• #31   10. nov 2009 Jeg vælger at købe med stamtavle fordi
    - jeg kan tjekke sundhedsresultater på mange led tilbage i stamtavlen.
    - jeg kan tjekke sundhedsresultater på forældrenes søskende og tidligere afkom.
    - jeg kan få penge tilbage eller en erstatningshvalp, hvis min hvalp alligevel skulle vise sig at fejle noget.
    - jeg kan forudsige hundens størrelse, så jeg er sikker på, at hunden ikke kommer i stor klasse i agility.
    - jeg kan vælge en hund efter linier, som er interesserede i at samarbejde og har nemt ved at lære.
    - hvis jeg vælger at avle på hunden, så er der en god chance for, at jeg ikke komme til at gøre hvalpekøbere kede af det + betale penge tilbage pga. arvelige sygdomme.
    - jeg kan deltage i arrangementer afholdt for racen og indgå i det fællesskab der er omkring vores race.
    - jeg kan bidrage til, at racen bliver ved med at eksistere.

• #32   10. nov 2009 Umuli -det sidste du skriver er nu altså ikke korrekt. Der er ikke garanti for indavl, blot fordi hunden har tavle. OG tavle giver jo så osse den mulighed ganske enkelt at vælge indavlede hvalpe fra, hvis de er hvad man ønsker. Hos DKK står indavlsprocenten på tavlen, så man kan jo ganske enkelt undlade at købe netop DEN hvalp, hvis man mener %'en er for høj.
    (man kan SAGTENS få en racehund med en indavlsprocent på 0 )

• #33   10. nov 2009 Susan -man kan se det på hundeweb. Mener osse det står på den fysiske tavle, men er ikke 100% sikker (det er længe siden jeg har kigget på den;o)). Og så har man jo osse mulighed for ganske enkelt at se om der er nogen navne der går igen i hundens aner.

• #34   11. nov 2009 Jeg var med i en stor undersøgelse for nogle år tilbage. Det var DKK og en masse dyrlæger landet over. Vi skulle fortælle om vores hunde, hvad de havde fejlet og hvorfor de var blevet aflivet.
    Og der var overvægt af dårlige ører og dårligt temperament hos blandingshunde. En lille overvægt af dårligt hjerte hos racehunde.
    Men ellers var det ret lige, så den påstand at blandinger er sundere, holder ikke. Jeg er hundetræner og har været det i mange år, og jeg har set adskillige blandinger blive aflivet fordi de havde arvelige sygdomme.
    Hunde, hvis forældre ikke var tjekket for noget som helst. Og mange af hundene var ret unge

• #35   11. nov 2009 Det er også feje hold at f.eks 100% af de labradorer der indgår i avl i DKK er hoftetjekket og skal stilles op mod en bestand på "??"

• #36   11. nov 2009 CHINE, godt forklaret. Hvis folk ikke kan forstå dit eksempel, så beder man også selv om problemer. Synd for hundene det rammer.

• #37   11. nov 2009 Og så findes der dem som køber en han og en tæve fra samme kuld og så avler løs på dem fra tævens 1. løbetid. Den slags kan man jo kun gennemskue hvis der er tavle på.

Eller dem der har en han og en tæve som i bliver parret hver gang tæven er i løbetid. I DKK er der jo en matadoravlsgrænse om man kan se hvor mange hvalpe hundene er forældre til.

Kommentér på:
Stamtavle - forskel med og uden?

Annonce