3.239 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Indavlskoefficient? Indavlskoefficient?

Ja, det er jo supernemt på Hundeweb at finde indavslkoefficienten for ens egen hund - og finde dem for "fiktive" parringer.

Men hvad er jeres holdning. Hvor høj en koefficient ville I synes var ok? "Min" race huskyen er jo forholdsvis stor i DK, så man sagtens kan holde en koefficient på 0,00 (det har Aqui bla.)

Hvordan er det for jeres racer? Og hvad siger I som avler? Hvor høj en procent vil I acceptere i jeres racer?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning udendørsstik 750 kr.
  • 4 timers rengøring af 100 kvm kontor 1.000 kr.
  • Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • tilpasning af dør 1.500 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indavlskoefficient?
  • #1   20. nov 2009
    Inden for min race, som er basset hound, kan det være noget svært at komme ned på et rent 0. Da der for flere generationer siden var problemer med indavl. Det sætter sine spor i en race hvor der laves ca 130-40 DKK registrerede hvalpe om året lige pt. Så mange har det jo ikke hele tiden været.

mit kuld fra i sommers var nede på 0, 4 eller der omkring, husker ikke det eksakte tal. Det var jeg ret godt tilfreds med. og jeg vil til hver en tid bestræbe mig på at komme ned under 1 med mine parringer.

Mener at det tilladte max fra DKK side er 6, et eller andet, hvilket giver mulighed for fætter-kusine parringer. Men det ville jeg aldrig benytte mig af.

• #2   20. nov 2009 Gitte - det lyder da også superflot med 0,4. Det kan jeg sagtens forstå du er stolt af.

Hmmm, det med de 6 som max fra DKK må vist bare være en anbefaling. Jeg kan da ihvertfald finde en del DKK-hunde med væsentlig højere koefficient.. Helt oppe på 12 bare i min egen race.

• #3   20. nov 2009 Jeg ved nok det er ok at parrer noget familie med hunde men hvilke spørger jeg så om taler vi fætter kusine eller mor søn eller ??? jeg ved også nok det er noget med at få noget specialt frem i racen og at det kun skal gøres meget kontrolleret og for folk som har styr på det .

Så kunne godt tænke mig at høre jeres mening om den slags avl og hvem man parrer.

• #4   20. nov 2009 Hvad er forskellen på indavl og linieavl ?
    I mine øjne bruger man bare ordet linieavl fordi det lyder pænere, men i bund og grund er det vel det samme - avl med familimedlemmer ?
    Correct me if I'm wrong smiley

• #5   20. nov 2009 Jeg bestræber mig på at finde hanner i udlandet så resultatet bliver 0% Fætter/kusine er for mig for tæt.

• #6   20. nov 2009 jeg er en af dem som har en ret høj procent på mine hunde. dette skyldes at man for år tilbage havde rigtig mange sygdomme i racen som man har lagt et kæmpe arbejde i at avle væk fra. dette er gjort ved at benytte linier kendt for gode egenskaber - idag står vi tilbage med en rigtig sund race og nu er tiden så til at begynde at tilføre nye linier. dette sker lige så stille og roligt.

men dette enorme arbejde er gjort af meget erfarne avlere.

akoyas ligger på 15,674
    kaitos er så på 9,122

• #7   20. nov 2009 Trille: Du tager ikke fejl. Linieavl er også indavl, det er blot et spørgsmål om hvor tæt man avler for om man kalder det indavl eller linieavl.

Linieavl er ikke nødvendigvis noget dårligt, hvis man gør det ud fra grundige studier af de linier man linieavler på.

Ved indavl/linieavl så for man dobbelt op på nogle gener og derfor bør det kun gøres med de bedste individer og mest af alt, de individer som har vist at de nedarver meget, meget sund, for dermed at forsøge at få styrket de gener som gør at hundene avler sundt.

En høj indavlskoefficient hos en opdrætter som ikke nøje kan/vil forklare hvorfor lige netop denne kombination er lavet, ville jeg holde mig fra. Men hvis det er velovervejet har jeg ingen problemer med linieavl.

En indavlskoefficient på 6-6,5 er det højeste jeg mener man bør lave, det svarer til fætter-kusine avl. Og hvis man gør det, så skal man helt sikkert være opmærksom på at lave udavl i næste generation.

• #8   20. nov 2009 Tine: Yuki har da 0 % på hundeweb? Har jo gloet på din lækre hund, da han jo er lidt i familie med min :o))

• #9   20. nov 2009 Du køber det helt geniale stamtavleprogram der hedder Breed Mate, der kan du lave fiktive stamtavler til solen bliver sort og i mange led frem. Det er en tidsrøver og et helt uundværligt redskab hvis man opdrætter dyr...
    For vores race kan vi iøvrigt ikke bruge hundeweb til særligt meget hvad angår at regne de procenter ud for de hunde der ligger bag ved vores hunde er ikke danske og indgår derfro ikke i systemet. Så vi kan ikke undvære breed mate...

• #10   20. nov 2009 Jeg har fundet bestemmelsen i DKK´s etiske regler - men da det kun er anbefalinger, er der jo ingen, der vil få en "påtalte" selvom de overskrider det:

Parring mellem hunde nærmere beslægtet end fætter-kusine bør undgås. Det betyder, at en indavlskoefficient større end 6,25 % bør undgåes.

• #11   20. nov 2009 Når i regner procenter regner i så egentlig i 5 eller 10 led. Synes folk regner med forskellige ting og det er jo uholdbart når det giver meget forskellige resultater...
    Så hvad plejer i at regne med?

• #12   20. nov 2009 Jeg ved faktisk ikke, hvordan den bliver beregnet inde på DKK? Jeg har ikke selv forsøgt mig med at regne det ud, må jeg indrømme.

• #13   20. nov 2009 Lone - hvis I kun avler linjeavl, outcrosser I så aldrig?

Og hvor mange led regner i så procenten ud i?

• #14   20. nov 2009 Hvad koster breedmate?

• #15   20. nov 2009 Jeg gav vist 400-500 kr for det i direkte download fra nettet.

Synes slet ikke man kan regne med hundeweb for racer der ikke er gennemført danske. Fx er alle mine hunde 0% på hundeweb, og det er ikke tilfældet for nogen af dem når man regner kvotienten ud i 10 led i breed mate.

Så tror mange går rundt og tror at deres hund er 0% uden at det i virkeligheden passer...

Synes hundeweb er et fantastisk redskab, bare ikke lige på det punkt...

• #16   20. nov 2009 Min hanhund har en på 12,5%, men det kan ikke ses på hundeweb. Begge hans forældre er overført fra anden klub.
    Men hans mor og far har samme far, så det er en halvsøskende parring.
    Inden for min race,(jack russell terrier) er der meget høje indavlskofficienter. Fordi man kun bruger de samme 5 - 6 hanhunde. Og det til trods for at der er rigtig mange hanner uden linie/indavl.
    Jeg ved at der er opdrættere der brugermor7søn og datter/far meget.
    Endda også helsøskende, hvis forældreer halvsøskende. Indavlsprocent= 48, 3

• #17   20. nov 2009 Maibritt - ja den har jeg godt set. Det ser helt vanvitigt ud.
    Din egen på 12,5 % hvor mange led er det så i?

• #18   20. nov 2009 NB
    Det ved jeg ikke, kan ikke regne sådan noget ud.
    Men med samme far på både hans mor og far må det da være nogle led det drejer sig om

• #19   20. nov 2009 Hvis mor og far har samme far må procenten være langt højere end 12,5...og det hvis indavlen ligger så tæt fremme behøver man ikke kigge mange led tilbage...

• #20   20. nov 2009 syntes nok lige det er ren forvirring med alle de procenter men de opstår kun når man parrer familie så meget har jeg da forstået af det hele.

• #21   20. nov 2009 Hvori består forvirringen?

Det er ikke kun tæt familie der giver procenter så nej så firkantet kan det ikke stilles op...

• #22   20. nov 2009 forvirringen består i hvor tæt må man/bør man avle men kan læse på det hele det kommer an på de procenter... lad os antage den er 0% og man gerne vil have noget specialt frem i sin race og man har styr på at avle hvor tæt er så ok/ tilladt / etisk at avle ???
    Jeg avler ikke selv familie overhoved med mine hunde

• #23   20. nov 2009 Det kommer jo fuldstændigt an på hvilke hunde, racer, linjer der er tale om.
    Jeg synes linjeavl er ok, hvis man har et mål med det og kender materialet til bunds. Og så er jeg egentlig ret ligeglad hvad procenten er, for jeg synes ikke det kan stilles så firkantet op i tal. En høj procent kan være mere forsvarlig, end en lav i nogle tilfælde.

Hvad mener du med denne sætning:

"Jeg avler ikke selv familie overhoved med mine hunde"

• #24   20. nov 2009 Jeg avler ikke selv fætter kusinde eller søskende ja eller far og datter

• #25   20. nov 2009 Jeg har et max i % som jeg helst ikke vil over....

Selvfølgelig kommer det an på mange ting, men af hensyn til sundheden synes jeg man skal tænke sig meget godt om hvis man skal over 10 %

Jeg vil nok ikke vælge selv at lave kombinationer på over 10 % i 5 eller 7 led.

Jeg synes aldrig det er uforsvarligt at lave parringer på 0 % - af hensyn til sundheden er det klart det bedste udgangspunkt.

Linjeavl er et kraftfuldt redskab, men man skal vide hvad man gør - og have et grundigt kendskab til linjerne og vide hvilke styrker og svagheder der er tilstede.

Det er ikke alle linjer eller racer hvor denne information er tilgængelig - og derfor må man træde ekstremt varsomt, hvis det er tilfældet.

Høje procenter er ikke nødvendigvis godt, men det kan være fantastisk...

Lave procenter er mere sikkert - men udfaldet af parringen er mere usikker og man vil oftere få flere forskellige typer og varierende kvalitet -hvor man med en linjeavlet kombination er mere sikker på typen og udfaldet af parringen.

• #26   20. nov 2009 Islænderne er der ikke så mange af, og genetisk er der heller ikke så stor variation som man kunne ønske.
    Specialklubben anbefaler at holde sig under 2%, og det synes jeg egentlig er fint.
    Jeg har ikke et problem med linieavl/indavl, så længe det gøres med omtanke og af folk der virkelig kender deres linier -og så længe der så i øvrigt avles ud igen bagefter.

Ved aussierne skal jeg ærligt indrømme at jeg faktisk ikek ved hvordan det står til:o)

Kommentér på:
Indavlskoefficient?

Annonce