Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  indavlskoefficient
  • #1   22. apr 2011 Min går ved alt over 0%

• #2   22. apr 2011 For min del afhænger det fuldstændig af hvad det er jeg vil forbedre eller bibeholde.
    Udavl er desværre ikke altid løsningen og man kan få sig nogle gevaldige "overraskelser".

• #3   22. apr 2011 Jeg er helt enig med Karin!

• #4   22. apr 2011 Må også erklære mig enig med Karin

• #6   22. apr 2011 jeg har kig på en hanhund som jeg tror kunne bidrage med en masse godt til min tæve, men indavlskoefficienten er 3,76% og alle siger til mig at det er for meget, så jeg er lidt i syv sind.

• #8   22. apr 2011 ville ikke ha et problem med 3,76

• #9   22. apr 2011 kan høre jeg ikke behøver at bekymre mig så meget omkring de 3,76% - Det lyder godt, hanhundeejeren er også helt med på den, så det er kun andre der har nævnt for mig at de synes det er for meget

• #10   22. apr 2011 Lige netop uvidenhed er min grund til at jeg vælger at holde mig fra kuld hvor der er indavlskoefficient. Jeg aner intet om det og derfor tør jeg simpelthen ikke.

• #11   22. apr 2011 jeg er også helt enig med Karin

desuden så er 0 bestemt ikke noget jeg går efter

• #12   22. apr 2011 I min race er det virkelig svært at finde en hanhund som ikke er i familie med tæven. Men jeg har fundet en hanhund som opvejer min tæves svagheder, det eneste minus er de 3,76%

• #13   22. apr 2011 Ser det nok som et minus fordi folk fortæller mig at det ikke er godt, men det er åbenbart okay smiley

Det er hvalpene der vil få den procent

Min tæve er ikke helt så robust bygget som man kunne ønske sig og hun virker spinkel fordi hendes krop er meget lang.

Hanhunden har faktisk ikke rigtigt nogen svagheder

Han er robust og kompakt og har et super temperament

Min tæve har et typisk kromfohrländer temperament, har perfekt bid, og rigtig god pelskvalitet, korrekt ørestilling og haleføring

• #14   22. apr 2011 Helt enig med sunshine! Vores race har så begrænset en genpulje at vi ofte er over de 6,25 %. Vi (størstedelen af europa og resten af verdens opdrættere) prøver så vidt muligt ikke at bruge den samme han for meget. Det nytter jo ikke at de 2 - 3 danske tæver der får hver du kuld om året, bliver parret med den samme han selvom indavlskoefficienten er 0. Der er en hanhund som nu er 3 år og som har lavet 12 kuld i europa og england. Det er ekstremt meget i vores race og der er afkom fra alle kuld der er gået videre. Nu er det svært at finde en han uden ovennævnte avlshan ligeså bag. Det giver lige en lidt logistisk udfordring. Jeg vil hellere have en højere indavlskoefficient og så lave et kuld hvor der ikke er 40 andre halvsøskende.

• #15   22. apr 2011 3, 76, er ikke et problem, så det ville jeg ikke spekulere videre over....

• #17   23. apr 2011 hov jeg glemte forresten at skrive, at hvis man har lavet en parring med en høj indavlsprocent, altså mere end de 6,25, så vil det helt klart være en god ide at lave total udavl..

• #18   24. apr 2011 vi plejer at sige to gange ind og så helt ud

• #19   24. apr 2011 Har atid undret mig over hvorfor det hedder indavl smiley

Jeg ville kalde det linieavl.... idet indavl normalt er ved halvsøskende, forældre / afkom parring osv.

Hvorfor hedder det indavl ved hunde?

• #20   24. apr 2011 Jeg har ikke som sådan nogle grænser. Det skal bare give rigtig god mening. Det skal enhver parring uanset indavlskoefficienten.

Jeg er også ganske enig med Karin ;o)

• #21   24. apr 2011 sunshine: tak for info....

Jeg befinder mig i et avlsforbund for araber heste hvor både indavl og linieavl bruges RIGTIG meget....

Så meget at folk "gemmer" sig bag ordet linieavl fordi at mange afkom kan have den samme hingst i tavlen helt op til 5-7 gange i de første 6 generationer...
    Jeg kalder det indavl smiley

Så når jeg kigger på de % herovenfor ser det jo ikke ud af meget.
    smiley

• #22   24. apr 2011 Kromi, istedet for at spekulere så meget over de 3,65 % som hvalpene ender ud med, så ville jeg koncentrere mig om at kigge på den hund i dobler på.

Når man laver indavl er det jo et bestemt individ der fremkommer i begge aner hos forældrene og det individs karakteristika man søger at få fremhævet. Så kig på den hund, der står i begge forældres tavler, hvad er det for en hund, hvad er hans stærke sider og evt. svagheder?

Siden du vil avle ind må du have et ønske om nogle bestemte karakteristika, som denne hund I dobler på har?

• #23   24. apr 2011 Sunshine: enig smiley

Man skal tænke over at selvom faderdyret måske er fantastisk, så er den ikke perfekt... f.eks kan den have en for kort fed hals, og denne kan man risikere at forstærke x antal gange....

Man glemmer at det er de svage punkter som har ligeså stor sansynlighed for at slå igennem som de gode.

• #24   24. apr 2011 enig med Sunshine omkring ordvalg.... det har vi oplevet i så mange tråde. Vi der opdrætter, skelner imellem indavl og linieavl... men det er der mange andre der ikke fatter.

• #26   24. apr 2011 Monica: hvis man glemer at man også ganger de dårlige sider, så skal man helt lade være med at opdrætte, for så har man ikke forstået hvad det går ud på.

Kommentér på:
indavlskoefficient

Annonce