{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.371 visninger | Oprettet:

Når tavlefolket overrumpler os andre {{forumTopicSubject}}

Beklager, kunne ikke lige finde på en bedre overskrift...

Jeg vil starte ud med at sige, at jeg ønsker ikke at denne debat ender i mudderkastning - Det får ingen af os noget godt ud af.

Jeg har lige inviteret nogen til et forum jeg har lavet, for den race jeg har.
På det forum var jeg så smart at fortælle, at min tæve har haft 2 kuld hvalpe, og at jeg gerne ville have et til engang. Jeg skrev så også at hun var uden papir og tavle, hvilket jo ikke var så smart at kombinere med det andet - det er jo et forum for en renrace.

Men ja, så bliver jeg overfuset pr. mail.
Folk som os ødelægger racerne og vi er en hån mod dem der gør et stort avlsarbejde osv osv...
OG jo - jeg kan fint følge vedkommende, ingen tvivl om dét, men hvad jeg sætter spørgsmålstegn ved er, om det er den rette måde at tackle det på? (der blev skrevet i en ikke så pæn tone).

Jeg går selv meget op i min hests tavle, og at holde hendes race ren, så som sagt kan jeg fint følge tavlefolket.

Jeg tror dog at folk bliver mere provokeret af sådan en tone, og tror derfor at det har den stik modsatte effekt.
Hvis folk kunne sige tingene på en ordentlig måde, uden at lyde "bedre" end os andre, tror jeg det ville have langt større effekt i den positive retning - Det ville det ihf. for mig.

Jeg skriver dette, da jeg flere gange har oplevet lignende overfusninger fra tavlefolk.

Hvad tænker I om det?

(vil gerne have hvalpe igen, da jeg ønsker at beholde den ene, hvis nogen skulle sætte spørgsmålstegn, men det har ingen - som sådan - relevans med tråden...)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når tavlefolket overrumpler os andre
  • #1   8. dec 2009 Mine tanker ved der du skriver går egentlig mest på , hvorfor du helst ser din hesterace ren , samtidig med at du avler tavleløst. Den er for mig lidt underligt. Mener du hesteavl og det og holde deres racer rene er vigtigere en hundene. Jeg er selv tidl. hesteejer, og mener da begge dele er lige vigtigt.

• #2   8. dec 2009 Jeg må jo nok indrømme, at jeg går ind for tavleavl - ligesom jeg foretrækker at købe en hund med stamtavle, næste gang jeg skal købe hund.

Jeg er så ikke som sådan imod tavleløs avl, men synes at man bør få de hunde man ønsker at avle på tjekket for div. sygedomme, som det kræves for at få en hund med stamtavle avlsgodkendt. Og er det en blanding, jamen så skal der tjekkes for begge/alle racer. Synes heller ikke der bør være mere end to racer i en blanding.

• #4   8. dec 2009 Det er blevet skrevet pænt en milliard gange, til sidst gider folk bare ikke bruge tiden på pædagoisk korrekte forklaringer på hg.

• #5   8. dec 2009 tja.. forstår slet ikke når "tavlefolket" siger at vi ødelægger deres arbejde. vores tavleløse kommer jo aldrig til at blande sig med deres, så kan afkommet jo ikke få tavle, så kan slet ikk se det smiley synes det er noget vås at det ikke er okay for os der har tavleløse hunde at avle. jeg gør det også alligevl og jeg har skam også fået høvl.

• #6   8. dec 2009 Er helt enig i at avlen er gået helt amok - Derfor skal vi heller ikke have hvalpe lige forløbig...

<b>Brug hjernen, før du køber hund. S</b>
    Nu har jeg en lidt anderledes hest, men specielle gangarter - Det er den eneste grund (don't ask).
    Da jeg havde hest før hende, gik jeg heller ikke op i tavlerne, i og med at min var en blanding.

Så jo, forstår skam sagtens folk, når de ønsker renavl.
    Nu er min hund så¨ren, og har set begge forældres stamtavler. Kunne jeg, ville jeg også gerne have lavet tavle på hende, men det kan jeg desværre ikke.

• #7   8. dec 2009 Jeg har nu MEGET sjældent set folk skrive at blandingshunde ikke er lige så skønne som tavlehunde:-). JEG er derimod blevet overfuset i adskellige PB`er fordi jeg talet tavlehundenes sag og selv har en blanding. Det faktum er aldrig blevet påtalt af "tavlefolk".

JEG mener i det hele taget at man skal tænke sig mere end godt om inden man laver hvalpe i øjeblikket. Tavle eller ej. Internaterne er overbooket og hunde sælges for en slik fordi folk ikke kan komme af emd dem!

Men at sende mails og PB`er og svine folk til er, for mig, ramt LANGT under lavmålet!!!

• #8   8. dec 2009 hmm... nu er du jo så temmelig dobbeltmoralsk.. i og med at du går meget op i dine hestes tavler og at de skal holdes rene osv osv osv.... men hunde vil du gerne "blande"...... ? hmm..
    ved ikke i hvilken sammenhæng du er blevet overfust...
    det kan jeg personligt ikke se nogen grund til.....
    har selv "en af hver" (en med og en uden tavle) men er klart ved at hælde mere og mere mod "tavlefolket" hvis man da kan kalde det det.... en meget simpel grund, er alle de uheldige blandinger der er begyndt at komme frem, og som ender på den måde de gør, grundet vores "brug og smid væk" kultur........

KR - tror det er meget få der mener en hund uden tavle er en dårlig hund,..... det er vel bare hvad man selv foretrækker smiley

T

• #9   8. dec 2009 tja.. forstår slet ikke når "tavlefolket" siger at vi ødelægger deres arbejde. vores tavleløse kommer jo aldrig til at blande sig med deres, så kan afkommet jo ikke få tavle, så kan slet ikk se det smiley synes det er noget vås at det ikke er okay for os der har tavleløse hunde at avle. jeg gør det også alligevl og jeg har skam også fået høvl.

Fordi du ikke har forstået the big picture.
    Man behøver ikke ødelægge en race direkte men også indirekte.

Er der nu problemer med HD , nervøse anlagte hunde, Aggressioner.
    og avlerne virkelig går op i at sørge for begge forældre passer sammen sundhedsmæssigt, og forældrene har et stærkt sind ( disse ting er ikke bare hvad du vurdere, men bekræftiges i form an en mentalbeskrivelse, hd test bla bla) og så 97% af alle dem uden tavle ikke gider teste for noget som helst fordi hunden kan ligge i frøstilling eller dyrlægen har givet den et sundhedstjek,og så der kommer tråde frem gang på gang, om hunde der har hd, ikke kan med andre, angriber umotiveret, ikke er blevet præget som hvalpe bla bla, ødelægger man racens image, og når folk ikke ved bedre, pga der er så mange der bare avler uden tavle og hjerne, ja, så køber de disse hunde med højrisiko for at have en fejl i kysen, jaa, så ødelægger du racen smiley

• #10   8. dec 2009 Er faktisk lidt enig med dig Lonnie...For de kommer jo netop ikke til at blande siig med deres - med mindre tavleejerne lader det ske, og så er det ligeså meget deres fejl.

Kunne sagtens forstille mig at der er folk der ikke vil lytte, sådan er det jo altid, men det hjælper jo ligeså lidt at råbe og skrige, som det gør at tale pænt så - Dvs. jeg tror stadig at der er større chance for modsatte effekt, når der tales grimt. Mange har det med at blive provokeret.

• #11   8. dec 2009 Tror virkelig at der er mange der simpelthen ikke forstår, hvorfor man lige bør tjekke div ting.
    Det er ikke kun for hundens skyld, os de kommende ejere der risikere at gå en syg hund og gå helt ned.

men mentaliteten siger : jamen min hund virker rask, så er den os rask.
    Ej det der HD det er da noget pjat..
    mentalbeskrivelse : min hund er PERFEKT .

• #13   8. dec 2009 Jeg har haft tavlehunde i 30 år....... Jeg kan græde ved tanken om hvad der avles på indenfor "mine 2 racer". ALT hvad der er sort og bare LIGNER en lab, er en lab!! Er den ikke racetypsik, kalder man den bare en F1`er...

Det er IKKE det, jeg har arbjdet for i 30 år og nu har jeg opgivet. Ingen af mine hunde kommer nogensinde i avlen. Selv ikke de to DKK tæver. Man KAN nemlig godt have hunde UDEN at de skal indgå i avlen. Tavle eller ej!!

• #14   8. dec 2009 <b>MARK BLOM .</b>
    Sådan er der også tavlefolk der tænker, og ligeledes er der blandingsfolk der tænker på de vigtigste ting.
    Ved godt at der er rigtig mange blandingsfolk der ikke tænker så langt, og er enig i, at det er forkert.

• #15   8. dec 2009 <b>*DFFD* Egoisten.... *</b>
    Nu har jeg snakket med ejer af hanhunden og besøgt tæven et par gange, så jeg er sikker i MIN sag - Skal ikke kunne sige med andre.
    Jeg havde faktisk overvejet en DNA test, men faren døde dagen inden jeg ringede og snakkede med ejeren :o( (Meget dårlig timing)

• #16   8. dec 2009 Sådan er der også tavlefolk der tænker

Amstaff angreb lille hund "jamen labrador bider os" første der kom i hovedet på mig .

bare tankengangen er forkert i mit hovedet. ! '

De fleste avlere med tavler er tvunget til at udføre disse test, og de bliver dokumenteret så man har dem flere generationer efter og kan arbejde ud fra det. Hvorfor nogle direkter vælger dette fra, må jo være fordi deres holdning er sådan ligeglad, eller ikke helt har fattet pointen

• #17   8. dec 2009 Jeg har en hanhund Han er nervøst anlagt og har kraftig underbid.
    Hvis en brugte ham og lignende hunde, så ville folk hurtig få den opfattelse at racen har det gemyt. Det vil ikke være til racens bedste.

• #18   8. dec 2009 hvorfor krydse hunde når du ikke vil krydse din heste race

• #19   8. dec 2009 Om din hund er ren eller ej er vel fuldstændigt ligegyldigt. For selvom den så er ren, så har du ikke tavlen i hånden til at bruge til det sådan en nu engang kan bruges til (altså tjekke hundens ophav for det ene og det andet).
    Om du finder tavlen nødvendig er jo din sag -men jeg forstår ikke man går så højt op i at understrege at ens hund er raceren når man ikke har tavle. For så har man jo netop fravalgt de fordele der er ved at vælge en racehund.

Og nej, jeg tror såmænd ikke man når længst med at "overfalde" folk, men jeg kan alligevel godt forstå det sker engang imellem, ganske enkelt fordi folk bliver frustrerede over at det at oplyse om avl, kan være som at banke hovedet mod en mur. Og når der er tale om en ret lille race, som din race jo er, er det endnu mere ødelæggende for avlen, når nogen vælger at avle udenfor klubberne, så jeg kan såmænd godt forstå frustrationerne.

• #21   8. dec 2009 Så blev der stille smiley

God aften

• #22   8. dec 2009 Og ang "ødelæggende for avlen":

Nu er kareleren en antalsmæssigt ret lille race. Dvs at vil man racens bedste, så avler man i klubben, ganske enkelt fordi man, ved at samle flest mulige hunde "under samme tag", har den største genvariation osv.
    Derudover, ved en antalsmæssigt lille race (med deraf begrænset genvariation), vil man oftest opleve at når folk avler uden tavler, så er udvalget af avlsdyr mindre, og risikoen for ukontrolleret indavl noget større (man aner jo ikke hvad der ligger bagud). Og jo mere der avles på denne måde, jo dårligere ry vil racen altså osse få, ligesom køberne til hundene self får rigtig kedelige oplevelser med racen.

Jeg ser det i min race, hvor særligt en hanhund har været brugt ALT for meget. Denne hanhund får så avlsforbud ved DKK, men avler videre i en anden klub. Afkommene (som der jo er rigeligt af), er blevet gamle nok til at avle, og disse avler mange på uden tavle. Dvs at en meget meget stor del af de tavleløse hvalpe der fødes af denne race, er efterkommere af den føromtalte hanhund. Og hvordan tror i det står til når denne generation begynder at avle?

I racen er der problemer med HD, hvilket seriøse avlere forsøger at undgå (self). Men når man så begynder at avle, ikek blot uden at teste, nej osse lave høhe indavlsprocenter på hunde hvor en del af dem med god sandsynlighed har en eller anden grad af HD, ja hvordan mon afkommene så bliver?

-det vil jeg da i høj grad kalde ødelæggende for racen

• #23   8. dec 2009 * Karelermutti *
    kom nu ind i kampen

• #24   8. dec 2009 vil gerne vide hvorfor du mener det er ok med hunde og ikke heste

• #25   8. dec 2009 Som sagt, så har jeg fuldt ud forståelse for tavleejerne...
    Og jeg avler heller ikke bare for at avle. Da jeg fik Fifi var hun drægtig (vidste jeg ikke før jeg hentede hende), og kuld nr. 2 var et upser...
    Grunden til at jeg overvejer at få et nyt kuld, er at jeg gerne vil have en efterkommer af Fifi selv.

Og kan ikke rigtig svare på hvorfor jeg er anderledes med min hest, end med min hund. - Eller jo, jeg går mere op i hesteholdet (dermed ikke sagt, at jeg ikke elsker min hund).

- Jeg sidder og bakser med en side, derfor jeg ikke svarer med det samme...

• #26   8. dec 2009 K R:

ALT kan forfaskes. Men hvis det er en seriøs opdrætter, "leger" vedkommende ikke med ilden på den måde. Man risikerer at ryge ud af klubben og at rygterne løber, så man er færdig i "hundegamet". Færdig med at sælge hvalpe til seriøse købere. Færdig med at sælge hunde med tavler.

Det "rygte" har dem der avler uden tavler ikke.....

Jeg må indrømme at jeg studser altid når jeg læser at forældredyrene har tavler, men hvalpene har ikke. Så tænker jeg: "Og hvad er der så galt med DE forældredyr siden hvalpene ikke kan få tavler??".

Indenfor min race kan det være at en eller begge forældredyr ikke er HD- og AD fotograferet eller ikke kan opfylde kravet om at forældredyret ikke må have mere end C på hofterne?

• #27   8. dec 2009 Syntes denne debat er ved at ende i mudderkast...

Men jeg kan ikke helt forstå du opretter denne tråd... Hvad du vil opnå er jeg ikke sikker på, du ved jo med 100% sikkerhed at HG ikke er stedet for avler uden stambog eller uden dkk bog,

Jeg kender intet til din race, men den er vel ofrholdsvis sjælden?
    Men dette emne er taget op så mange gang, og jeg er holdt op med at diskutere avl med folk da man blot må acceptere at alle folk har deres egen holdning....

• #28   8. dec 2009 <b>Stine A</b>
    <i>"Det er sjovt at det altid er ikke "tavle" folk som kommer med de kommentar. Min hund er lige så dejlig uden tavle, den er ikke mindre værd fordi den ikke har en tavle osv osv....
    Er det fordi i skal bekræfte jer selv... eller???

For har endnu ikke set en enste "tavle" person skrive noget i den retning...."</i>

Kunne det mon være fordi, at "ikke-tavlefolket" ikke nedgør tavlefolkets hunde?
    Jeg har også flere gange læst kommentarer fra tavlefolk, som hentyder (på flere måder) til at tavlehunde er "mere værd" end hunde uden tavle.
    Så om det er for at bekræfte sig selv, skal jeg ikke kunne sige, men går ud fra at det er derfor at folk netop siger sådan.

• #30   8. dec 2009 <b>*Citronmåne *</b>
    Synes selv jeg gjorde selve pointen klar i første indlæg?
    Jeg synes at folk bør sige tingene på en ordentlig måde, uden at overfuse folk, hvis de ønsker at komme nogen vejene. Det var et forslag til tavlefolket, samtidig med at jeg gerne ville høre deres syn på sagen.

Pointen var ikke at snakke om hvilken er bedst, og om det er ok at avle uden tavle, det var sådan set bare at man kommer længst med at tale ordentlig til hinanden, for det andet virker stik modsat på mange (inkl. mig selv).

• #31   8. dec 2009 *Kunne det mon være fordi, at "ikke-tavlefolket" ikke nedgør tavlefolkets hunde*

Det er så ikke korrekt. Mine hunde er blevet nedgjort i groveste forstand fordi jeg tillod mig at deltage i en debat for/imod tavler:-)

Men det kan jo aldrig blive MIT problem. Jeg ved hvad jeg har og jeg står ved det. Hvis folk så vil chikanere mig for det, ryster jeg mig, så det slår af som vandet på en gås.

Det er også tilladt for andre at gøre:-)

• #32   8. dec 2009 Har et spørgsmål til tavlefolket: Min dyrlæge fortalte mig at han mente at problemer med fx gravhunde (diskusprolabs) og schæfer (HD) er lige så store om der er tavle på eller ej. Så kan jeg ikke lade være med at tænke, hvad er så fordelen at købe med tavle?

• #33   8. dec 2009 Karla
    Ok ja dt har du selvfølgelig ret i, jeg har bare læst alle indlæg og så kom jeg helt fra dit eget indlæg...

jeg vil give dig ret, folk taler grimt til hinanden, i stedet for måske bare at holde deres mening for dem selv.
    Jeg blander mi sjældent mere i alle de diskutioner der er herinde, men når talen kommer til tavler så er tonen aldeles nedgørende og tit og ofte grimt...

• #34   8. dec 2009 Henrijette
    et så sotrt emne bør du oprette en ny tråd til smiley tro mig du vil få respons

• #35   8. dec 2009 He he, ja måske..
    Men det undrer mig bare smiley

• #36   8. dec 2009 K R:

I ydesrte tilfælde kan man faktisk, i alle tilfælde i DKK, skulle bevise slægtskab i form af DNA prøvem hvis der er mistanke om svindel. Nægter man som opdrætter det, ryger man ud af klubben!!

JEG går meget ind for sundheden på mine hunde. Jeg kunne ikke DRØMME om at købe en hvalp, hvor forældre, bedsteforældre, forældres søskende, tidligere afkom osv. osv. ikke har tilfredsstillende resultater indenfor sundheden. Derfor tog det mig måneder at finde Kaido. Man kan ALDRIG gardere sig mod diverse sygdomme, men man kan hjælpe sig selv og hunden mest muligt og give de bedste betingelser ved at granske og efterforske stamtavler og sundhed og dernæst, når hvalpen ER kommet i hus, fodre og motionere efter "direktiver" alt efter race:-) Så er man nået et LANGT stykke hen ad vejen i sin "kamp" for at give hund og ejer de bedste forudsætninger for et langt liv sammen:-)

• #37   8. dec 2009 "Kunne det mon være fordi, at "ikke-tavlefolket" ikke nedgør tavlefolkets hunde"

-nå, jeg synes nu eller ikke det er så lidt "vi" skal ligge ører til ang vores tavlehunde (og osse os selv). AT det er noget indavlet lort, at tavlehunde er syge og skravlede, at vi er snobbede, at vi kun tænker på penge (i forbindelse med avl) osv.

Så jeg tror såmænd ikke "i" har noget at lade andre hører. Der er sikkert ekstremer i begge lejre, og det vil næppe ændre sig.

• #38   8. dec 2009 <b>Mette (nu som dyrplager overfor mine lig-slæbere) .</b>
    Nej okay - Det var måske også en forkert formulering, for der vil jo altid være en form for hakken, uanset tavle eller ej.
    Så istedet for "ikke", skulle der måske stå "sjældent"...

• #39   8. dec 2009 Jeg bliver også frustreret når hunde af min race avles på uden en avlsgodkendelse og deraf følgende adgang til stambogsføring af hvalpene.
    Vi prøver at bevare en race med en række unikke egenskaber og bruger derfor kun de individer i opdrættet, der har bevist deres værd.
    Ikke bare på udstilling, men også på jagtprøver og ved HD undersøgelse.

Det der sker, når folk producerer hvalpe på hunde, der ikke kan opnå denne avlsgodkendelse er, at de avler på de ringeste individer, mangfoldiggør de dårlige gener og risikerer at komme til at tegne et billede af racen på denne baggrund.

• #40   8. dec 2009 Min gravhund der døde i Marts havde DKK tavle. I det kuld på 5, var der to der fik diskusprolabs..

• #41   8. dec 2009 <b>Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !</b>
    Nej okay. Det har du sådan set ret i.

• #43   8. dec 2009 Henriette:

*Min dyrlæge fortalte mig at han mente at problemer med fx gravhunde (diskusprolabs) og schæfer (HD) er lige så store om der er tavle på eller ej. Så kan jeg ikke lade være med at tænke, hvad er så fordelen at købe med tavle?*

Labradorene har også HD og AD problemer. Så JEG gjorde det, da jeg ledte efter hvalp, at jeg gennemtrawlede nettet, fandt "egnede" parringer og gik derefter på hundeweb og gennemsurfede det for arvelige sygdomme i de linier, jeg havde fundet. Fandt jeg det mindste, blev de "kasseret" her.

Det er jo ikke nok at forældredyrene er testet. Jeg kigger ligeledes efter sundhedsresultater på forældredyrenes tidligere kuld, deres søskendes tidligere kuld, bedsteforældrenes tidligere kuld, bedsteforældrenes søskendes tidligere kuld. Derudover kigger jeg på hundens indeks. DET lader sig ikke gøre uden tavle:-)

• #44   8. dec 2009 Jeg er slet slet ikke imod stamtavler, men tror bare man skal lade være med at gøre dem vigtigere end de rent faktisk er...
    Er faktum faktisk ikke at mange tavlehunde faktisk er blevet mere syge med tiden? Mange flere medfødte skavanker? Hunde der bliver avlet mere og mere ekstremt?

• #45   8. dec 2009 *Mange flere medfødte skavanker? Hunde der bliver avlet mere og mere ekstremt? *

Indenfor enkelte racer, jo............. Men hos labberne f.eks. kæmper vi jo for at komme HD og AD til livs ved at gennemteste inden avl.

• #46   8. dec 2009 Kan fx slet ikke forstå at tavlefolket syntes det er ok at avle hunde der dårligt nok ikke kan trække vejret, føde selv, Hunde med så mange rynker at deres hud er fuldstændigt ødelagt, Ødelagte øjne, osv
    I mine øjne er det ligeså hovedløs avl som så meget andet. Og trods alt er det jo fuldt legitimt hos klubberne.

• #47   8. dec 2009
    Henriette & Michelle J
    Snakker ikke kun Labrador nu...

• #48   8. dec 2009 Næææ, men jeg svarer for labradorernes vedkommende. Skal ikke gøre mig klog på andre racer.

• #49   8. dec 2009
    Mette (nu som dyrplager overfor mine lig-slæbere) .
    Helt ok smiley
    Syntes bare ikke tavlefolket skal gøre sig så hellige, der foregår masser af hovedløs med tavle også. Og det fordi racerne skal være så ekstreme. Ville have mere respekt for avlerne, hvis de gik i den helt anden retning, og begyndte at avle sunde hunde istedet... Men med mange racer går det jo i det helt ekstreme nu, dyremishandling, syntes jeg...

• #51   8. dec 2009 Naturligvis skal man snakke ordentligt til hinanden og jeg synes det er helt uacceptabelt at overfuse en person, bare fordi man har en anden mening end vedkommende.

Vi er vel også alle enige om, at vi er hundemennesker og elsker hunde uanset om de har tavle eller ej?

Det er rigtigt, at stamtavle folket til en vis grad kan være ligeglad med hvad der avles af hunde uden stamtavle, så længe disse hunde ikke blandes ind i stamtavle avlen, men, men, men...produceres der et antal hunde med dårligt helbred, dårlig temperament osv. uanset om de er blevet avlet i med stamtavle eller ej, så reflekteres det i racen eller den race hundene nu minder om (hvis de ikke er racerene).

Jeg er selv så ked af at se hvad der er blevet gjort ved racer som Groenendael og især Tervueren pga. dårligt avl og det ikke kun uden stamtavle og det er bestemt ikke rart at få at vide at ens race er noget nervøst skravl og så længe der findes så mange dårlige eksemplarer, så er det heller ikke særligt overbevisende at begynde at forklare at sådan er standarden for racen ikke og at der findes kenneler i Frankrig, Belgien og Østrig, der producerer gode brugshunde, når folk allerede har haft dårlige erfaringer med netop den type hund.

• #52   8. dec 2009 Henriette -hvem sige tavlefolket som helhed synes det. Det er nok primært opdrættere/ejere af de racer der mener det.

Jeg mener bestemt målet må være at lave sunde hunde, som (udover self at kunne alt det andet en hund skal kunne) kan trække vejret, formere sig naturligt osv.

Og n er det jo faktisk et forholdsvist lille antal racer der er avlet så meget i ekstremer at dette ikke længere er muligt. Man kan så håbe at raceklubberne for netop disse racer, vågner op inden det er for sent

• #53   8. dec 2009 Jeg ser heller ingen grund til ar overfuse folk. Men tavlefolket har som regel solgt deres hvalpe inden de overhovedet bliver født. De tager et ansvar, og hvis ny ejer af en eller anden grund ikke kan hunden alligevel, tager tavlefolket den som regel retur (tavlefolk er i min verden DKK)....
    Tavleløs kræ som mine egne, blir avlet på må og få, uden at vide om de overhovedet kan sælges. Kan de ikke det bliver de aflivet, ryger på internet eller ender som kastebolde.....

Jeg forstår i det hele taget slet ikke hvorfor man avler mm man har købere til kræene. Markederne og internaterne bugner af uønskede hunde, hvorfor sætte flere i verden?????????

• #54   8. dec 2009 *DFFD* Egoisten.... *
    Tror jeg nok så ikke lige...
    BBC viste et program. Den nye mode er en Shæfer med frøben, E.B der pga avl ikke kan føde normalt, 60% ville være disponible for epilepsi, Mopser og Pegingesere der ikke kan trække vejret normal King Charles der er avlet så deres hjerner er for store, så tror altså ikke det bare er en skrøne

• #56   8. dec 2009
    Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !
    Jamen nu er virkeligheden jo bare ikke sådan som du ser det...
    Og disse hunde bliver jo avlet fuldt bevidst af netop:tavlefolket!!

• #57   8. dec 2009
    *DFFD* Egoisten.... *
    Det er da også helt ok smiley
    Ville bare gøre opmærksom på at hovedløs avl også foregår inden for tavleavlen

• #58   8. dec 2009 *BBC viste et program. Den nye mode er en Shæfer med frøben, E.B der pga avl ikke kan føde normalt, 60% ville være disponible for epilepsi, Mopser og Pegingesere der ikke kan trække vejret normal King Charles der er avlet så deres hjerner er for store, så tror altså ikke det bare er en skrøne *

Det program tåler vist ikke at blive koplet sammen med "danske tavlefolk" og DKK...... Den engelske klub, som dette program omhandler, og som tillader dette svineri er IKKE med elm af FCI, som DKK er. Af netop denne grund.

Så det er skævvridning at sammenligne danske DKK opdrættere med disse "mishandlere".

• #60   8. dec 2009 *Ville bare gøre opmærksom på at hovedløs avl også foregår inden for tavleavlen*

Ja, det gør det. Men her har du muligheden for at vælge til eller fra......... Det har du ikke uden tavle:-)

• #61   8. dec 2009
    Det er jo hunde der bliver vist op hos Cruft's udstillinger, som jo er verdens største. Der kommer hunde fra hele verden, men må jo gå ud fra at det er racestandarden der bliver vist frem?

• #62   8. dec 2009 *Der kommer hunde fra hele verden, men må jo gå ud fra at det er racestandarden der bliver vist frem?*

Desværre ikke nødvendigvis:-(

• #63   8. dec 2009
    Programmet omhandlede en Cruft *staves* udstilling, og der kommer også DKK hunde med der

• #64   8. dec 2009 K R:

Da jeg kiggede efter hund sidste år, var jeg HLET bevidst om at jeg ville finde en parring, som ikke kunne påvise arvelige sygdomme what so ever. Det var svært, men det lykkedes.

Alle forældres søskende, deres hvalpe og hvalpes hvalpe, bedsteforældrene og deres hvalpe og hvalpes hvalpe blev gennemgået. Klart at jeg ikke kan finde en parring, hvor ALT er rosenrødt, men jeg var overhovedet ikke i tvtvl, da jeg fanst resultaterne af denne parring. Sundhed sat i højsædet hele vejen igennem:-)

• #66   8. dec 2009 Henriette -nej de gør ikke. De bliver avlet af folk der har netop disse racer (logisk nok). Det betyder altså ikke at tavlefolket som helhed, mener at de bevæger sig i den rigtige retning!

• #67   8. dec 2009 Jeg har ikke tavle på robin. han er en blanding, men har på min Maine Coon.

Jeg vil personligt aldrig avle med en hund/kat/hest osv. der ikke har tavle. smiley

• #68   8. dec 2009 Umuli A
    Kan jo kun give dig ret.. Skræmmende at så mange som er imod "hovedløs" avl, ikke vender hoved den anden vej og begynder at kæmpe for tavlehundenes ve og vel...

• #69   8. dec 2009
    Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !
    Jamen hvorfor kæmper tavlefolket så ikke imod dette dyreplageri? Det er åbenbart mere sjovt at kritisere tavleløs avl ?

• #70   8. dec 2009 Mener Umuli A så, at de racer, der nu engang er endt med et "design", der gør det svært for dem at være hunde, bliver bedre og sundere af at blive masseproduceret uden nogen form for registrering?

Nej vel!
    Jeg tror de fleste hundeelskere, også dem med stambogsførte hunde, finder det dybt uetisk at fremavle sådanne invalider.

Vi lader så være med at købe dem... Men anskaffer os hunde af sunde og brugbare racer.

• #71   8. dec 2009 Og det kæmper "tavlefolket" og DKK også imod.

Avlsrestriktionerne i forhold til racerelaterede "svagheder" skærpes kontinuerligt.
    Dommerstanden indskærpes at slå hårdt ned på eksteriørmæssige extremer, der kan medføre potentiel sundhedsfare.

Så sådanne problemer ligger ikke upåagtet,

• #72   8. dec 2009 Marietta F
    Man kunne jo begynde at avle dem mere normale igen?
    Man kunne lade være med at støtte op omkring disse tavlehunde?
    Det er jo netop "registreringen" der har gjort dem sådan?

• #73   8. dec 2009 Marietta F
    Svært at se hvor forbedringen sker henne?
    HD er stadig lige udbredt, Allergi har aldrig været værre, ligesom sukkersyge, epilepsi osv??

• #74   8. dec 2009 En brugbar race er en funktionsdygtig hund i forhold til det den oprindelig er skabt til!
    Alle de hunderacer vi har i dag er opstået fordi mennesker har haft brug for hundes hjælp til at løse en given opgave.
    Det være sig jagt, hyrdning eller bevogtning.
    Vi har en masse genetisk bestemt, højt specialiserede hunderacer, hvis fornemmmeste opgave i dagens Danmark er at ligge passivt i en sofa 20 timer i døgnet, for derefter at spadsere en tur for enden af en kort snor.

Og det er jo ikke tilfældigt, at de hunde der stadig "bruges" efter hensigten, er de hunde med de færreste sundhedsproblemer.
    Det er nemlig brugbarheden der er afgørende for om de indgår i avlen.

• #75   8. dec 2009 Og nej, det er ikke "registreringen" der har affødt disse problemer, det er det faktum, at der går mode i hunderacer og der derfor avles ukritisk på alt med puls, fordi der er købere til skidtet.
    Og ja, man kan lade være med at støtte ved at lade være med at købe...

Og HD er voldsom retur i de fleste racer, og som førnævnt, lad være med at købe hunde af de racer, hvor der tillades avl på individer med HD i overgangs- eller mild form.

Allergi o.s.v. Ja, hvad er så lige avl og hvad er miljø??
    Hvorfor har vi også flere og flere allergiske børn?

Sukkersyge og epilepsi er heldigvis ukendte begreber i min race.

• #76   8. dec 2009 Sikkert K R, men jeg foretager så også en helt subjektiv vurdering af køberne til mine hvalpe.
    Om det formål de har defineret for deres hundehold nu også matcher mine hundes behov....

• #77   8. dec 2009 min tæve maya er uden tavle men begge forældre har tavler, og je fik hvalpe på hende i marts mdr, men hun fik taget røngten af knæ,hofter,og undersøgt for alt inden, samme gjorde hah hunden, så nogle af os uden tavler gør da alt det vi skal på den rigtige måde inden avl, og mine hunde er da ligeså dejlige som dem med tavler, men tror at os der ikke har tavler på vores hunde føler os ramt på en eller anden måde af jer der har tavler, vi føler måske vores hunde ikke er noget værd i jeres øjne , ved selvfølgelig ikke om alle føler sådan, men de tråde der nogle gange er ang, tavle,ikke tavle, der kan jeg da godt føle i mener hunde uden tavler intet er værd bare min mening.

• #78   9. dec 2009 Jeg vurdere overhovedet ikke hundene efter, hvorvidt de er stambogsførte eller ej.
    Jeg synes bare, at avl på ikke stambogsførte hunde, er avl uden mål. Og meget ofte på et meget tvivlsomt grundlag.

En kærlig ejers opfattelse af en helt fantastisk dejlig hund, er jo ikke nødvendigvis det mest objektive grundlag at producere hvalpe på.

Derfor synes jeg, at der, hvor jeg har størst sandsynlighed for at få en hund med den rette fysik og det rigtige temperament er der, hvor der har været mange vurderende instanser ind over f.eks. eksteriørdommere, prøvedommere og DKK´s HD vurderingsudvalg.

• #79   9. dec 2009 Jeg har selv en fantastisk køn, glad, venlig og begavet langhåret Weimaraner også.
    En rimelig jagthund, udstillingspræmieret, HD fotograferet....
    Men hun mangler bare lige det der ekstra, der ville tilføre hendes race noget. Så hende bliver der ikke lavet hvalpe på, men da hun har en udtalt parringsvillighed i løbetiden og ikke på nogen måde er racistisk, har jeg taget konsekvensen af det og har ladet hende sterillisere...

Så stamtavle eller ej, synes jeg det drejer sig om objektiv kvalitetsbevidsthed hos alle der opdrætter hunde.

• #80   9. dec 2009 Hold da op, der kom alligevel lidt debat ud af det :o)

Jeg er dog blevet rigtig godt gal nu, for hende jeg har skrevet med er blevet meget flabet og skælder nu ud, fordi jeg har oprettet en hjemmeside om racen!
    Jeg burde tilsyneladende skamme mig?
    Så fordi at min tæve ikke har tavle, så må jeg ikke gå op i racen, og få mere viden, ved at snakke med andre folk med samme race? :o/

Jeg håber ikke at I andre reagerer sådan, i en lignende situation - er bange for at der ikke kommer noget godt ud af det...

Må hellere tage en dyyyyyb indånding og tælle til 10, før jeg svarer igen...

• #81   9. dec 2009 - Jeg har endda fået denne sætning, stukket i ansigtet:
    <i>"Joda, alle andre vil få samme ide som mig, fordi ALLE vil få at vide, at du sælger hunde uden stambog."</i>

Og dét på baggrund af, at hun sidder og danner en masse konklusioner, uden at søge fakta :o/

Synes simpelthen det er for dårligt.
    Men er da spændt på om jeg kan få tavlehund, når den tid kommer - for det har da hele tiden været planen, da jeg godt kunne tænke mig at udstille...

• #82   9. dec 2009 Ud fra mange af de indlæg i denne debat , kan det tyde på at bare hunden har 4 ben og kan sige vov , så er det total ligemeget om hunden ligner det ene eller andet.
    Så kan man jo lige så godt blande det hele i en stor pærevælling, så hyrdehunde begynder og blive jagthunde, jagthunde bliver vogtende, osv
    Når så folk spørger herinde efter en hund der foreks skulle være let og opdrage, så må man jo bare sige prøv dig frem.

• #83   9. dec 2009 Altså, jeg har da - desværre - indtil nu ikke haft en buller med tavle, men det ændrer sig da helt sikkert for fremtiden!

Jeg elsker hunden lige meget om den har tavle eller ej - hunden får ikke større følelsesmæssig værdi overhovedet, men jeg ville aldrig drømme om at blande/ få parret min tavleløse, eftersom jeg ved hvilket kæmpe arbejde der ligger i, at holde racen sund og så videre.

• #84   9. dec 2009 Du er utilfreds med dårlig tone. Det ville enhver være. Hvad har det med "tavlefolk" at gøre at én person har skrevet en grim e-mail til dig?
    Der er folk der skriver grimt allevegne.

• #86   9. dec 2009 "Min dyrlæge fortalte mig at han mente at problemer med fx gravhunde (diskusprolabs) og schæfer (HD) er lige så store om der er tavle på eller ej. Så kan jeg ikke lade være med at tænke, hvad er så fordelen at købe med tavle?"

Det er ud fra at du "bare" køber hunden. Hvis ikke du kigger i papirene for at undersøge anerne og familie (for gravbasser skal ryg fotograferes, fro schæfer skal hofter) så er chancen for sygdom i princippet lige store. Det er trods alt hunde der er bygget på samme måde.
    Forskellen/fordelen er så at med papiret skal forældrene være tjekket, hvilket giver dig den mulighed at du kan se og tage stilling til hvis der er noget i anerne/familien du ikke er tryg ved.

• #87   9. dec 2009 Der er INGEN, der har noget at lade andre høre, når det kommer til skingre toner i tavledebatten.

Det er ikke få gange, at jeg er blevet skudt ting i skoene, når jeg har argumenteret hvorfor JEG vælger at have en stambogsført, og hvorfor jeg ikke ville vælge anderledes.
    Selv i tråde, hvor det ikke diskuteres direkte lægges der skældsord ud til os, der foretrækker tavle avl..

Så - det er vist hele vejen rundt. Og det er så enkelt - træk på skulderen af det usaglige og argumenter med det saglige.

Karelermutti, jeg kan godt forstå, du bliver træt af det, du føler er smædebreve. Det ville alle gøre.
    Men husk at kald en spade for en spade.

Når først, man har en hund uden tavle er det pludselig meningsløst at tale om aner, om racer. What you see is what you get, og det bliver man nødt til at erkende, når man vælger at avle uden dokumentation for slægtsskab :o).
    Man kan ikke både puste og have mel i munden.

Og så får jeg behov for at minde om, at en stamtavle ikke i sig selv har nogen værdi - man køber ikke tavlen fordi den er pæn og yndig eller har prestige.
    Man bruger den - det er redskab, som man bruger til at finde den hund, som passer til en. Og så bruger man den til at sortere skidt fra kanel. Hvad der står på den er mere eller mindre kun interessant når man køber hunden og hvis man skal avle på den.

Og så så jeg lige, at en påstod, at de hunde fra BBC-udsendelsen også repræsenterer den danske avl.
    Jeg kan kun tale for schæferens vegne, og kan jeg sige, at det på ingen måder er rigtigt.

Kom og kig - se om du kan finde nogen hunde på udstillinger, der er så ødelagte som dem.
    Det findes ikke - de ville blive sendt ud af ringen.
    Ikke dermed sagt, at schæferavlen er fri for skavanker - det er den bestemt ikke. Der er stadig ting at kæmpe med, og tro mig, det bliver der gjort.

Og HER kommer så min egen personlige ærgerlse over tavleløs avl ind. For jeg bliver SÅ ked af det når jeg ser, at individer af min race bliver født uden der er tjek på, om der er sygdom i generne. Det er ikke bare ødelæggende for racens ry, men også for hunden selv, for ejerne af den - der er ikke nogen der vinder, med undtagelse af avleren, der kan ansvarsfraskrive sig.

Det gør mig ked af det.

Der skal et stort arbejde til for at få sundheden bedre i både min og mange andre racer - og vælger man at arbejde uden registrering af sundheden, så er slaget tabt på forhånd.

• #88   9. dec 2009 altså.. har en af "hver slags"... og Jesse bliver min sidste hund uden tavle..... han er skøn dejlig og perfekt, forstå mig nu ret.... og hele familien har blandinger, og de er skønne hunde...
    men for mig personligt er en tavle vigtig... nu er kærligheden faldet for alvor på schæferen, og kunne aldrig drømme om at købe en schæfer uden tavle....

• #89   9. dec 2009 Endnu engang har jeg ikke bare avlet på min hund - Hun var drægtig da jeg fik hende (hvilket jeg først fik at vide, da jeg hentede hende) og nr. 2 kuld var et ups'er.

Jeg har overvejet at lave et kuld mere for at kunne beholde en efterkommer af vores hund, men den er jeg ved at trække i land igen...

• #90   9. dec 2009 <b>**Charlotte DKK Snob** ;</b>
    Tidligere ejer parrede hende med en border collie, og jeg fik det først at vide da jeg sad på Falster, for at få hende med hjem.
    Det vil jeg sQ ikke gokkes i bolden for!

• #91   9. dec 2009 Hvad skulle jeg have gjort...? Jeg afliver ikke hvalpe, bare fordi de ikke har papir

• #92   9. dec 2009 Abort var for sent...

• #93   9. dec 2009 Desuden så går jeg ikke ind for aborter - men det er en principsag jeg ikke vil diskutere...

• #94   9. dec 2009 Hvis du læser mit øverste indlæg i denne tråd, vil du finde svar...

• #95   9. dec 2009 Netop *CH* Tavlemafioso !

Og ligesom Brug hjernen, før du køber hund. S, beskriver konsekvensen af.
    Den manglende respekt for mangfoldigheden blandt vore hunderacer, hvor enhver, standard begavet, vil kunne finde en race, der er specialiseret til at dække netop deres behov for hund.

Umuli A burde frekventere en DKK udstilling, hvor hun ville kunne nyde synet af sunde, glade velplejede hunde i alle størrelser, former, farver og hårlag.
    For dernæst at sætte sig til at læse alle specialklubbernes avlsrestriktioner og anbefalinger.
    Dernæst er hundeweb en skatkiste af oplysninger om alle DKK hunde, der kan man få oplysninger om ikke bare udstillingsresultater, men også prøveresultater, sundhedsstatus, ikke bare for den enkelte hund, men så sandelig også for dens forfædre og eventuelle afkom.

• #96   9. dec 2009 gider mennesker havde en stamtavle, så vidste man ligesom hvad man gik ind til...

• #98   9. dec 2009 Mette - her gælder det ligesom den anden vej ikke ;o)

Vores forældre kender stamtræet og vurdere, om det er noget at avle videre på..

Nu er det sådan, at menneskers drifter styrer menneskeavl, mens menneskefornuft burde være det, der styrer hundeavl....

• #99   9. dec 2009 Umuli, har du nogensinde været til en udstilling i schæferregi?

• #100   9. dec 2009 Meget interessant tråd og sikke mange meninger, holdninger og fordomme der kommer frem.;o)

Umuli A.
    Jeg har været på mange udstillinger og gået til ringtræning lige så.... Jeg har dog aldrig set en hund få tæv eller, til ringtræning, hverken set eller hørt om brug af tegnestifter..... dette tror jeg simpelthen ikke på!!
    Hunde der ikke kan røre sig på grund af papillotter: Må indrømme at jeg har set hunde med elastikker/papilotter men de har nu nemt kunne røre sig.....
    Trimmeborde med galge bruges, ja.... Men er det accepteret/brugt at hunden står der uden at blive ordnet?

• #101   9. dec 2009 Jeg har udstillet DKK siden 1981........ Jeg har ALDRIG set de tilfælde, som Umuli fremstiller. Kom over forbi retrieverringene og se hunde ligge og hygge sig sammen i kravlegårde og telte!

*For dernæst at sætte sig til at læse alle specialklubbernes avlsrestriktioner og anbefalinger.
    Dernæst er hundeweb en skatkiste af oplysninger om alle DKK hunde, der kan man få oplysninger om ikke bare udstillingsresultater, men også prøveresultater, sundhedsstatus, ikke bare for den enkelte hund, men så sandelig også for dens forfædre og eventuelle afkom*

Hundeweb er GULD værd!!!!!!

• #102   9. dec 2009 Jeg har set enkelte schæfere, der har et bagparti, som dem, man ser i den BBC-udsendelse.
    Det er hunde, der har en lidelse, der hedder Cauda Equina - sådanne hunde kan IKKE udstilles i DKK-regi.

Hvad du mener med frøben har jeg ingen anelse om.

Hvad er det, du forsøger at beskrive?

ja, mange højavlschæfere er overtypede. Ingen tvivl om det - men du påstår, at det du ser i den udsendelse også ses herhjemme - det vil jeg rasende gerne have beviser på, for de ekstremer tror jeg ganske enkelt ikke på foregår.
    Omend, jeg synes det er ekstremt nok i nogle linjer...

• #103   9. dec 2009 Om den enkelte historie er sand skal jeg ikke kunne sige (i så fald spørger jeg bare hvorfor de mennesker åbenbart ikke er meldt), men derfra til at det skulle være normalt på udstillinger synes jeg er lidt langstrukket.

Vi samler trods alt op mod 2500 hunde med dertilhørende ejere til de her arrangementer, og det er altså utopi at hver eneste af dem er lige gode mennesker. HG er også et fint eksempel - masser af ejere samlet et sted med vidt forskellige meninger om hundehold. Her kommer også nogle mærkelige tilfælde frem, men de repræsenterer ikke alle brugerne (håber jeg inderligt).

Skulle man på samme vis finde de værste eksempler på avl/hundehold udenfor klubregi ville det være MEGET unfair at ligestille alle andre i samme kategori med dem. Jeg har oplevet én i en ring der gav mig myrekryb, men hendes hund fik så også KIP (kan ikke placeres). Jeg har også oplevet en anden der anbefalede mig at give min hund watertail, men det gjorde jeg jo selvsagt ikke, og de øvrige udstillere jeg har snakket med om det er enige i at det var en tosset idé.

Papiret burde ikke have indflydelse på hvordan man behandler sit dyr. Hvis en hundeejer er et fjols, så er de det nok uafhængigt af om hunden har registreret aner eller ej. JA, der findes også dårlige mennesker i klubregi - der findes dårlige mennesker ALLEVEGNE, men heldigvis er det ikke dem der bestemmer hvordan vi andre gør, og uanset hvor stort et røvhul man kan grave op ændrer det absolut ikke at man med en tavle i hånden kan avle med meget mere viden og nogle krav i baghånden end kan findes udenfor.

For min race kan nævnes at øjenlysning er et krav. Jeg har endnu ikke set et eneste blandings- eller tavleløst kuld hvor man har taget højde for dette.

• #104   9. dec 2009 Mht tegnestifter i halsbånd...mig bevidst er det forbudt nu at udstille med alm læderhalsbånd? netop af samme grund.

det jeg synes er ærgerligt ved avl uden tavle er, når opdrætter laver et stort arbejde med deres avl. de tager på udstillinger, lægger prøver på hundene(der skal bruges i avl), bruger i det hele taget masser af tid og kræfter på deres alv. Hundene bliver også tjekket efter gældende regler inden for racen, og nogle mere end det.
    ALT dette går så tabt, så snart en af disse tavle afkom bliver brugt til tavleløs avl. jeg synes virkeligt at det er trist, for arbejdet er spildt, alle de oplysninger om forældre, bedste forældre osv går tabt...alt.

Det er det, jeg virkelig kan ærgrer mig over.

• #105   10. dec 2009 Et fælles ansvar?

Jeg kan da ikke tage ansvar for, hvad der sker for alle racer, alle hunde under DKK og derunder samtlige specialklubber.

Du ved - Alles ansvar = Ingens ansvar.

Så mon ikke, vi hver især skulle tage ansvar der, hvor vi rent faktisk kan gøre en forskel - Nemlig der, hvor vi kommer og der, hvor vi fornemmer hvad problemerne er.

• #106   10. dec 2009 *Mette - Det du siger får man altid at vide når man kritiserer DKK - "Hos MIN race sker den slags aldrig!" *

DET skriver jeg ikke. Jeg skriver at jeg aldrig har oplevet det! Og jeg har dog færdedes i og omkring udstillinger/markprøver siden 1981.......

Derudover er jeg 100% enig med CH og Charlotte.

Og så vil jeg sige at HVIS jeg nogensinde fik kendskab til at de metoder blev brugt og kunne sætte navn på, ville jeg ALDRIG tøve med at kontakte DKK og give informationerne videre!!

• #107   10. dec 2009 Siger det samme som Mette. Hvis jeg så tegnestifter eller tæsk ville det gå videre til rette instans.Sådan kan jeg godt gå med til "fælles ansvar", men jeg vil ikke skydes handlinger/meninger i skoene som begås af den håndfuld mennesker du hart hørt om ud af en klub på flere tusinde. Og da slet ikke hvis jeg ikke har oplevet det.

• #108   10. dec 2009 Nu har jeg fulgt lidt med i tråden på sidelinien... Jeg har selv en hund uden tavle, men det er hermed sidste gang det sker.

Ikke fordi han fejler noget, eller der på andre måder er problemer i at han er uden tavle.

Kun fordi jeg er så ked af alle de stakkels hunde der ender som div. kastebolde fordi de har kostet - at "fremstille" og fordi man har kunne få dem for en slik.

I mit hoved behøver hunden ikke være med tavle når man avler.
    *Bare man sørger for at tjekke for div. sygdomme.
    *Man lader være med at blande to racer som er rigtig langt fra hinanden.

Var der omtanke og at hundens og hvalpenes ve og vel er i hovedsædet, jamen så er det for mig fuldstændig lige meget om der er tavle på hunden.

At man f.eks. blander en labrador med en golden retriver, er en, for mig, udemærket blanding, da disse hunde minder meget om hinanden.

Men blander man en chihuahua med en amstaff, så gør det mig blød i knolden! Om hundene er tjekket eller ej, er dette en blanding der er helt hen i været..

og ja, denne blanding er set!

Kan vi blive enige om at det er rigtig ærgerligt at folk ikke holder en pæn tone, lige meget hvor langt ens hoved sidder oppe i rø...?

Og kan vi blive enige om at så længe hundene er tjekket og man ved der er et markede for denne hund, at det så er okay at avle uden tavle?

Mvh Line og Chopper (den bastard)

• #109   10. dec 2009 <b>camilla R</b>
    Hvis den var rettet til mig, så er det et år siden for 10 dage siden.

Og hvis jeg skulle have igen (hvilket jeg ikke er så sikker på alligevel), ville jeg også holde en god pause...

• #110   10. dec 2009 Umuli

Kastebolde er ikke mishandling/vanrøgtsager. Kastebolde er dem der sidder på dba og internaterne, og der er det overvældende flertal altså ikke DKK hundene

• #111   10. dec 2009 Umuli, jeg synes det er meget sort/hvidt.

En opdrætter laver alvorlig ged i den, og konklusionen er, at hele vedkommendes forening er nogle slubberter.

Faktisk er det en velfungerende forening, der drøner folk UD, når de ikke opfører sig ordentligt.
    Således forestiller jeg mig ikke, at denne kredsformand stadig er opdrætter under DKK - hvis altså sagen nogensinde er blevet præsenteret for dem.

Og så har du misforstået det med garantier - dem er der ingen af, når det kommer til dyr.
    Men nogle steder har man en chance for at undersøge hvad der er sandt og falsk, andre steder har man ikke.

• #112   10. dec 2009 Det er forresten en ikke-eksisterende fordom at det KUN skulle være den ene elelr anden slags hund. Det er der ingen der nogensinde har påstået

• #113   10. dec 2009 Umuli

Et internat er absolut ikke det samme som at komme hjem til opdrætter, hvor den er født og har tilbragt de første 8 uger af dens liv. Jow, en omplacering er en omplacering, men en hjemløs hund er ikke omplaceret - den er enten uønsket (eller mangler samvær, plads, eller kan ikke med husets baby/kat/hest/fisk) eller på internat. Det samme kan godt lade sig gøre for hunde med papirer, men til syneladende har de ikke samme ventetid på at komme væk som de andre hunde.

I og med det åbenbart er så meget lettere at omplacere en tavlehund mens internaterne fyldes med dejlige blandingshunde, så giver det ikke mening at ligestille de to. For hver blandingshvalp der laves er der en blandingshund et andet sted der ikke får et hjem. Laves der en DKK'er har det til gengæld ikke betydelig indflydelse på internatpopulationen fordi de opfylder en anden efterspørgsel - en hvor omplacering ikke skal tilføres et blødende hjerte efterfulgt med trussel om aflivning.

Jeg er ikke i tvivl om at du kan finde eksempler hvor det er tilfældet, men vi kan vel godt blive enige i at der trods alt er flere blandinger/"100%racerene" der decideret mangler hjem.

• #114   10. dec 2009 Umuli - aflivet ved fødslen. Det må du lige forklare?

Jo, der aflives hvalpe ved fødslen. Enten hvis der er så mange i et kuld, at det er umuligt for tæven at passe på dem, eller hvis de er så åbenlyst svækkede, at de ikke kan overleve.

Det håber jeg bestemt også man gør, når man laver hvalpe uden registrering.

• #115   10. dec 2009 Jeg aner ikke hvilke opdrættere du snakker om, men det findes jo så også hos avlingerne - der venter man bare til de er ældre (truer med aflivning i annoncen, derefter afleverer på internat eller afliver).

Og ja, det er bedre at blive aflivet ved fødslen end at skulle sidde og rådne op på et internat, men som du skriver - så ville det være bedst hvis de ikke var født til at starte med. Heldigvis ser det ikke ud til at DKK'erne lider af samme mangler på efterspørgsel ift udbud hvis man skal tage div internet-salgssider som symptomatisk for tingenes tilstand. Mindre population, større efterspørgsel, aflivning af hvalpe inden tavlereg eller opdrættere der stikker en finger i jorden inden avl? Aner det ikke. Der er ingen der har lavet en spørgeskemaundersøgelse.

• #116   10. dec 2009 *Gør en stamtavle automatisk en hund sund og rask*

Nej, det gør en stamtavle ikke!

En stamtavle kan bruges til at finde de linier, som man ønsker at ens hvalp skal være efter.

En stamtavle kan bruges til at sikre at forældrene er.avlsgodkendt efter gældende regler.

En stamtavle kan bruges til at tjekke sundheden på forældredyrene, bedsteforældrene, søskende til forældre, forædlrenes søskendes hvalpe, forældres tidligere kuld, bedsteforældres tidligere kuld osv. osv.

INGEN tvivl om at der findes brådne kar i DKK..... Men vis mig et sted, hvor der IKKE findes brådne kar? Foskellen er hvad folk (læs klubberne) gør ved det, når de erfarer de brådne kar!

Og jeg kunne ikke drømme om at dække over de brådne kar, hvis jeg får kendskab til dem. Tavle eller ej!!!

• #117   10. dec 2009 Af de 3 eksempler var kun 1 af dem pga udbud. Holdninger til fejlfarver og antalsmæssigt for store kuld til tæven er vist en helt anden debat.

• #118   10. dec 2009 Nå, jeg tror jeg springer fra her, da jeg har fået det ud af denne tråd, jeg skulle...

• #119   10. dec 2009 Med den logik er der ingen fordele ved noget-som-helst. Der er fejl allevegne. DKK folk VED godt at DKK ikke er perfekt - det er lidt frustrerende at det skal gentages hver eneste gang emnet kommer op. DKK er ikke perfekt, DKK har intet at gøre med om hunden er mere elsket, er sødere eller har mere ret til en familie. DKK handler derimod om at registrere aner og sundhedsresultater og at overholde avlsrestriktioner.

Vi er mange der prøver at gøre det bedre indefra, netop fordi det godt kan blive bedre, men det er trods alt det bedste bud vi har på noget der ligner avlslovgivning. At der findes brådne kar betyder ikke at vi allesammen er brådne kar - i det mindste har vi mulighed for at dissociere os med dem og få nedlagt avlsforbud hvis de fanges. Det er ikke kun købere der melder overtrædelser. Andre opdrættere og medlemmer blander sig så sandelig også i hvad der foregår. Hvad kan/vil nogensomhelst til gengæld gøre ved at en-eller-anden knold parrer en chihuahua med en amstaff? I DKK var vedkommende smidt ud. Hvad med foreningen for samvittighedfulde blandsavlere?

Kaste med sten.. pfft... Tråden lægger jo ud med at "tavlefolk" er sådan og sådan på baggrund af en en-til-en personfniddersag. Nogle gange er folk altså bare åndssvage uafhængigt af hvilken slags hund de ejer.

• #120   10. dec 2009 "Sandheden er at hverken DKKs regelsæt eller håndhævelse af samme lever op til en position som landets mest seriøse stambogsførende organisation."

Hvilken en er så landets mest seriøse? Fortæl, for findes der noget bedre end DKK er jeg skiftet med det samme.

• #121   10. dec 2009 Umuli af, jeg siger intet sted at nogle tavlehunde ikke misrøgtes... men jeg siger at skal du betale 15.000 for en hund, har de fleste os overvejet hvad det er de bruger 15.000 på...

Så er det sjældent de bliver sat til videresalg eller what ever.

Selvfølgelig er der også brodne kar mellem DKK, DRU osv osv... men hvis folk ikke KØBTE før de havde tænkt ville det problem jo slet ikke være der!

• #122   10. dec 2009 Ved i hvad jeg synes er latterligt???

Det er at folk brokker sig over tavle folk. Men det er da ligeså meget dem der avler uden tavle, som H E L E tiden er i forsvars position!!

Dem der er medlemmer af DKK, er FOR DET MESTE seiøse om deres hunde avl. Går til udstillinger, får fløjet en hanhund hjem fra Italien, for at undgå indavl. Hundende bliver tjekket i hoved og R**. Plus at de nøje vælger hvilke hunde der videre kan indgå i avlen for at de hvalpe de to hunde får er BEDRE eksemplarer af racen end forældrene!!

Dermed siger jeg ikke at der IKKE er medlemmer i DKK der ikke snyder, bedrager, og de tilfælde der er ved DKK ikke noget om, hvis de gør så bliver de os smidt ud!

Selvom der er politi så begår folk jo stadig kriminalitet.

Intet i den her verden er perfekt!!

Synes da det er ærligt og useriøst at avle på hunde uden tavle. hvis man endelig skal gøre det, kan man så ikke ligeså godt gøre det ordenligt?? smiley

• #123   10. dec 2009 Ja, jeg har vældigt svært ved at tro, at de fleste DKK opdrættere ikke gør sit ypperste for at producere det hidtil bedste kuld i sin race...

Det er jo netop det, der er fascinationen ved hundeopdræt, at udvælge avlshunde af en så udsøgt kvalitet, at afkommet nærmer sig det perfekte.

At med stamtavlerne i hånden, at kortlægge egenskaber og forene dem i noget fantastisk.

Og så må man heller ikke glemme, at hver eneste DKK hund bærer sin opdrætters signatur, på både godt og skidt.
    Og hvor mange usunde, atypiske hunde, tror man, der ville kunne sendes ud fra den samme opdrætter?

Så, om ikke garanti for evigt liv, er stamtavlen ihvertfald et bevis for, at et navngivet menneske tager ansvar for sit produkt.

• #124   10. dec 2009 Marietta kan ikke være mere enig!!!

• #125   10. dec 2009 I min familie går vi allesammen meget op i vores hunde. Jeg er den eneste der har en hund uden tavle. som er en blanding :), Men Robin slog benene væk under mig :).

Men jeg ved os 100% at Robin aldrig nogensinde skal være far smiley

Jeg synes bare at man skal rose folk i DKK, og ikke brokke sig over dem, da de udgør et stort stykke abejde for racerne smiley , og jeg kan da godt forstå de synes det er lidt øfferen når de ser hunde der bare bliver parret fordi det kunne nu være sjovt smiley

men dermed ikke sagt at jeg synes det okay de sender hade beskeder osv.

Jeg synes bare vi skulle rose DKK folkene. for det er eddersparkme seriøst og et arbejde der er blevet udført af kærlighed.

tror faktisk ikke det er meget, HVIS dkk folk overhovedet tjener NOGET på hvalpene.

hvorimod: jeg er i penge nød så nu laver jeg hvalpe!

dermed ikke sagt alle der avler uden tavle tænker dette.

you know what i mean smiley

• #126   10. dec 2009 K R : Neej det er je gdt klar over smiley

• #127   10. dec 2009 Nu er det jo altså ikke DKK man kan klandre for de brådne kar...DKK er da ikke bedre end sine opdrættere og deres moral. Hvis man VIL snyde, så kan det jo lade sig gøre alle steder, også i DKK, de kan jo ikke være alle steder.
    MEN hvis det bliver opdaget af DKK, så får det helt sikkert konsekvenser for opdrætter. På den måde lever de jo op til sit ansvar.

• #128   10. dec 2009 En stamtavle er en garanti for, at et passioneret menneske har ladet foretage en række kritiske ekspertvurderinger af sit avlsdyr.

Har haft nogle visioner om at producere et bidrag til populationen af hunde i en given race, med nogle definerede egenskaber.

Og som oftest står til rådighed, resten af hundens liv, med både vejledning og praktisk hjælp.

Ganske simpelt!

• #129   10. dec 2009 en tavle er som udgangspunkt ikke garanti for noget. Den er et redskab man kan bruge i stin videre avl, et redskab der fortæller om sundheden bag dyrene i stamtavlen, den er et redskab til fortælle hvilke dyr, der befinder sig i stamtavlen, så man kan arbejde efter det, så man kan undgå indavl.
    En DKK tavle er garanti for, at du kan få hjælp til at få erstatning, hvis uheldet skulle være ude, og din hund har en eller anden medfødt fejl/mangel. som regel vil opdrætter dog hjælpe uden at DKK behøver at gå ind over. uden tavle eller tavle hos andre klubber har du ikke den garanti for at klubben vil hjælpe dig som køber. det må da give en vis tryghed. Selvom der da helst ikke skal opstå den slags situationer, altså at hunden har en fejl/mangel. MEN uanset om man avler med eller uden tavle, så er det naturen man arbejder med, og man kan IKKE sige sig fri for fejl/mangler, de vil altid dukke op, MEN en DKK tavle kan man bruge til at prøve at undgå nogle af disse fejl/mangler. Hvis man ellers sætter sig ind i det der gemmer sig bag tavlen, ellers er den ikke mere værd en det papir den er skrevet på-

• #130   10. dec 2009 En tavle er som en god hammer.

Den sikrer ikke et perfekt sammentømret væg, men den giver alle muligheder for, at gøre arbejdet ordentligt.

En tavle er et værktøj. Bruger man det ikke er det (næsten) nyttesløst at have den.

• #131   10. dec 2009 Nej, og ingen har nogensinde kaldt en stamtavle for et garantibevis!

• #132   10. dec 2009 Og K R.
    Det er ikke noget jeg nærer forhåbninger om, det er det mindste jeg forventer og det eneste jeg har erfaret efter over 40 år med DKK hunde i flere racer.

• #133   10. dec 2009 En garanti betyder ikke andet end at der er hjælp at få hvis den købte vare er defekt. Det betyder ikke at varen ikke KAN indeholde fejl.

• #134   11. dec 2009 Nej, men det gør jeg. Derfor kan der godt findes tråde hvor jeg bruger ordet garanti, uden at mene at det betyder fejlfri smiley

• #135   11. dec 2009 Nu er mit indlæg jo så heller ikke ment som ren retorik, men derimod en konstatering af de faktiske forhold, som er min personlige erfaring.

Hvor jeg beskriver, at jeg har forventninger til en opdrætter, der skal kunne sælge mig en hund, og til dato er jeg ikke blevet skuffet!

"At man har forventninger til noget, betyder ikke det lever op til forventningerne. Ligeledes med forhåbninger. Jeg ved ikke hvad det er du prøver at udlede af de ting jeg skriver, men jeg bestrider ikke at DKK ikke er som du beskriver og har på intet tidspunkt gjort det.
    Det er da udelukkende positiv med den slags erfaringer."

Og den del af indlægget forekommer mig en kende forblommet??

"

• #136   11. dec 2009 Og jeg beskriver så ikke DKK, men en række opdrættere, der har valgt at organisere sig i DKK, hvor de derved underlægger sig nogle regler. Og derved sikrer mig, som hvalpekøber, nogle rettigheder, en viden og en sikkerhed, som jeg ikke opnår andre steder.

De begrænsninger disse regler så medfører, er dem BYB avlere omgår.
    Ofte samtidig med at de forsøger at blåstemple deres samvittighedløse avl, ved at kvalitetsstemple deres avlsdyr med en opdrætters forarbejde.
    Som f.eks. "Min hund har ingen stamtavle, men dens forældre har"!

• #137   11. dec 2009 Kære K R.
    Jeg tolker overhovedet ikke på, hvad du mener, jeg responderer på, hvad du skriver!

Og tilsyneladende ønsker du en retorisk debat, på et filosofisk plan, omhandlende det grundlæggende ildemenende menneske.

Jeg forsøger, at tegne et generelt billede af, at frembringelse af hunde, med videresalg for øje kan ske på en af to følgende måder:

Man kan nøje og kritisk udvælge sine avlsdyr med alle tilrådighedsstående midler og værktøjer, med de intentioner at producere sunde, livskraftige, brugbare og glædesbringende individer og under ansvar sælge dem til mennesker, der får alle forudsætninger for at kende konsekvensen af deres hundekøb.

Eller man kan vælge at lade sin tæve af tvivlsom herkomst, med tvivlsom sundhedsstatus og med lige så tvivlsomme egenskaber, parre med en ditto hanhund, for derefter at sætte dem til salg med prædikatet "familiehund"...

Nogen spiller lotto og håber at vinde, andre køber sådan en hund.
    Og som i alt spil er der vindere og tabere.

Jeg vælger så bare at spille, hvor oddsene er bedst og argumenterer for, at andre gør det samme.

• #138   11. dec 2009 "Jeg mener du overser en tredie måde: Nøje udvælgelse af avlsdyr med det formål at frembringe individer, der lever op til eksteriørdommernes mest ekstreme fortolkning af racestandarden, og dermed kan opfylde opdrætterens ambition om udstillingspræmier."

Jeg synes godt nok Umuli, FOR NOGLE RACERS VEDKOMMENDE, kommer tæt på sandheden her............desværre.

(med mindre det har ændret sig de sidst 7-8 år)

• #139   11. dec 2009 Nå, men hvis de allesammen er fuldstændigt ens er de allesammen danmarks mest seriøse.

• #140   11. dec 2009 "Jeg mener du overser en tredie måde: Nøje udvælgelse af avlsdyr med det formål at frembringe individer, der lever op til eksteriørdommernes mest ekstreme fortolkning af racestandarden, og dermed kan opfylde opdrætterens ambition om udstillingspræmier."

Heller ikke jeg påstår, at det ikke altid er tilfældet, men jeg mener ikke, at det er det generelle billde.
    Jeg betragter tværtimod disse opdrættere som de meget omtalte "brådne kar"...

• #141   11. dec 2009 K R. Jeg holder ikke til læse hele debatten en gang til. Så er du ikke sød, med få ord at beskrive, hvad dine argumenter mod stambogsføring i DKK er. Og hvad det er, du kritiserer ved os, der argumenterer for stambogsføring i DKK.

• #142   11. dec 2009 Ok, tak for det K R. Så det, det handler om er, at der er forskellige måder at definere ordet garanti på.

Alle kan vel blive enige om, at intet garanteres - ud over, som Søster McFluff skriver, at der garanti at man kan få hjælp, hvis varen er defekt.

Vi kan vel også alle blive enige om, at stambogen er et værktøj, der via denne funktion heller ikke garanterer noget, da resultatet er HELT afhængigt af, om det bliver brugt og bliver brugt rigtigt.

OG vi kan vel også blive enige om, at der i DKK er snydere og bedragere, ligesom der er i alle andre foreninger og organisationer i dette land.
    Dette siger dog intet om kvaliteten af stambogen som værktøj, da det jo netop er muligt gennem, den at identificere snyderne og bedragerne.

• #143   11. dec 2009 K R.
    Jamen naturligvis er det muligt - men det er ikke muligt i længere tid.
    Heldigvis er det sådan, at de fleste opdrættere er temmelig ømfindige overfor, hvad folk gør ved racerne, så forekommer der den slags ting, så er de de første til at få meldt vedkommende.

På den måde er systemet temmelig effektivt. Og på godt og ondt snakkes der ualmindeligt meget i hundeverden, så intet kan holdes skjult længe.
    Og det ryger der hoveder på, og det ER der røget hoveder på. Hoveder, der for nogle vedkommendes stopper deres opdræt, for andres fortsættes det i en anden klub eller helt uden tilknytning til klubberne.

• #144   11. dec 2009 K R - jeg er ganske enig.

Det ER ikke sort/hvidt og der gode og dårlige avlere overalt.

Det, hvor forskellen for os købere er, hvor vi har en chance for at finde ud af det, og hvor vi har en chance for at gennemskue hvad der er snak og hvad der er realiteter.

På den måde vil jeg altid være en af tavlefolket, ganske enkelt fordi der er den fordel. At man har indflydelse på sit valg, at man ikke KUN skal forlade sig på sin tillid til opdrætteren.

Helt generelt vil jeg sige i en tråd som denne - hvis overskrift i øvrigt brænder i mine øjne hver gang jeg ser den - at den er i sit udgangspunkt groft generaliserende, og det måske har været præmissen for tråden.
    Derfor kan det have været svært for nogen at holde nuancerne for øje.

Når en tråd starter med at være konfrontativ så er den det oftest hele vejen igennem - og så er nuancerne som regel temmelig udviskede.

• #145   11. dec 2009 For mig er det ganske simpelt. En DKK/FCI stamtavle giver mig nogle redskaber til at udvælge hvalp. Den gør, at jeg kan gå ind og tjekke f.eks. HD resultater på forældredyrene og ofte også på bedsteforældre, oldeforældre osv.

For min race har Specialklubben under DKK lavet en intensiv undersøgelse af epilepsi og udgivet en liste over de hunde de fandt med epilepsi inklusiv hvilken DKK kennel de kommer fra og her så jeg flere DKK kenneler tage konsekvensen af resultaterne fra undersøgelsen ved at hive de hunde hvor der var bevis for eller mistanke om epilepsi i generne ud af avle og sende advarsler mod avl ud til deres hvalpekøbere.

Herudover kommer alle de ekstra undersøgelser som ikke er påkrævet, men som mange ansvarlige kenneler foretager.

Alt dette giver mig nogle redskaber til at vælge de DKK/FCI kenneler jeg er interesserede i, men i høj grad også at FRAvælge de DKK/FCI kenneler jeg ikke er interesserede i.

Selvom jeg har valgt opdrætter og kuld og er blevet godkendt, så er jeg heller ikke bleg for at fravælge hvalpe i kuldet på baggrund af deres hvalpementaltest eller bare mit generelle indtryk af hvalpen. Det er det samme med de seriøse DKK opdrættere, som heller ikke avler på revl og krat bare fordi det er DKK avlsgodkendt, men derimod gerne kører til udlandet for at få parret deres tæve med lige netop den hanhund, hvor de føler at tæve-hanhund kombinationen vil give de bedste hvalpe. Derudover kommer så som køber også købsgarantien fra DKK.

Jeg vil ikke sige, at jeg aldrig ville kunne finde en hvalp udenfor DKK hvor jeg kunne se HD resultater flere generationer tilbage, mental test resultater, epilepsi undersøgelser osv. og hvor der ikke medfulgte en god købskontrakt, men det er bare langt sværere at finde sådan en opdrætter og det vil også være langt sværere for sådan en opdrætter af finde tilsvarende gennemtestede hanner til parring og tilsvarende gennemtestet nyt avlsmateriale, hvor man så kan frygte at vedkommende måske er nødt til at gå på kompromis hist og pist.

Men igen, stambogen er et værktøj - intet andet, man bliver stadigvæk nødt til at tænke selv, forholde sig til de oplysninger som stambogen giver, tage ud og møde opdrætter og se om man er enig i dennes måde at lave kuld på, avlshunde, se hvor hvalpene vokser op, hvordan de bliver socialiseret, får ormekur, får kvalitetsfoder osv.

Og nej, jeg siger ikke at min DKK tavlehund er sundere, bedre, sødere, klogere end ikke DKK hunde, men det er jo desværre en holding som bliver pålagt mange folk med tavlehunde uanset om man så mener det eller ej og jeg er ked af, at mange folk med blandingshunde føler at der bliver set ned på deres hunde bare fordi de ikke har tavle.

• #146   11. dec 2009 M. I : Og nej, jeg siger ikke at min DKK tavlehund er sundere, bedre, sødere, klogere end ikke DKK hunde, men det er jo desværre en holding som bliver pålagt mange folk med tavlehunde uanset om man så mener det eller ej og jeg er ked af, at mange folk med blandingshunde føler at der bliver set ned på deres hunde bare fordi de ikke har tavle.

- Enig smiley Det var et velskrevet indlæg smiley

• #147   11. dec 2009 For igen at understrege min pointe, må jeg refererer til hvad jeg tidligere skrev til Marietta. Hun omtaler eksemplet med "min hund har ingen stamtavle, men den forældre". Hvad garantere det mig om "min hund"?

Og for at understrege min pointe:
    Du har ingen garanti, ingen sikkerhed, ingen brugbare oplysninger om noget som helst, udover at de stambogsførte forældre til hunden, sandsynligvis var for ringe til en avlsgodkendelse...

• #148   15. dec 2009 Mange "ikke tavle folk" Mener at hunde med stambøger er mere ekponeret for sygdomme og race relaterede sygdomme! Som "Heriette og Michelle" skriver så er HD, allergi epilepsi osv. et stort problem for racehunde med stambøger - KAN dette mon skyldes at os med tavle hunde rent faktisk tjekker vores hunde for div. sygdomme og at der derfor kommer statestikker på tavle hunde - hvorimod blandinger, rundkørsler, hulihæk hunde what ever ikke bliver tjekket i et tilnærmelsesvis stort omfang som tavle hunde samtidig med at man ikke registrere blandings hundes sygdomme!!!!!!!

• #149   15. dec 2009 HMM

• #150   16. dec 2009 Katrine:

Jeg lavede engang et eksempel.

Man parrer en lab og en schæfer. Disse forældredyr er ikke tjekket, men har HD (det ved man jo så af gode grunde ikke, fordi de ikke er tjekket). Har disse hvalpe større eller mindre eller samme risiko for at få HD end 2 tavlehunde med HD?

ELLER er risikoen større, mindre eller samme ved at gennemtjekke forældredyrene og KUN parre hvis de er HD fri?

Så vi er HELT enige på det punkt:-)

• #151   16. dec 2009 Umuli a: Disse links vil jeg meget gerne se...
    Jeg tror ikke at det er ønske tænkning at vores "tavlehunde" bliver tjekket mere end blandinger!!!! Det største problem DKK har pt. er ekstrem race avl - Korte snuder, store hoveder, undervinkling osv. alt sammen pga. at få "talve avler" søger den perfekte udstillingshund koste hvad det vil. Derfor har DKK netop skærpet avlsrestriktionerne på rigtig mange racer og gør det stadig. OG I DK HAR VI IKKE SAMME PROBLEM SOM I UK!!!!!! netop pga. avlsrestriktionerne!

HD, Allergi, epilepsi osv. er et lige så stort problem hos blandinger hvis ikke størrer Pga. der ingen kontrol er med blandings parringer!!!!

• #152   16. dec 2009 Selfølgelig er der links, ellers ville der ikke være racebestemte sundhedskrav. Problemet er at der ikke er lavet tilsvarende studier der udelukker at blandinger har samme problemer.

• #153   30. dec 2009 Har prøvet og læse HELE tråeden igennem, meget stor mundfuld!!!!!
    Men vil bare sige jeg ejer 3 DKK hunde nu, 2 papilloner 1 Fransk Bulldog, vi var lige ved Dr dyr for 3 uger siden, og fik sådan nogen roser fra hende i sær om vores franske bulldog, de havde været til et stort seminar omkring bulldogs og deres vejrtrækning´s problemer ( Konstant snorken osv) Hun ville så meget gene tage nogen røgten billeder af vores for han havde simpelthen det perfekte snudeparti!!!! Samtidig med han var et smukt eksempla af racen smiley

Det skrev jeg så med stolthed i stemmen inde på ef franskbulldog forum og med det sammen skrev ind for jeg absolut skulle fremhæve at det var en dkk hund, og hvorfor jeg mente hunde uden Stambog ikke også var sunde!!!!!
    Hmmm okay så, det jeg mente var bare at mange har især kritiseret de FB med Dkk stambog for og være for indalvede osv, ikke et ondt ord om hunde uden stambog... For har aldrig ejet en så kan ik sige hvordan deres vejrtrækning er....
    Men er stolt af mine DKK hunde, har haft hund siden jeg blev født, blev først selv forelsket i udstilling da jeg var 10 og har gået til det lige siden, Men alle vores hunde i min familie er fra DKK, også selvom de ikke blev brugt til udstilling avl osv....
    Men en stolt hunde ejer og sevlføgelig er mine hunde de BEDSTE i verden!!!!!!! Og det mener jeg sq!!!!

• #154   31. dec 2009 Mia: din franske har faktisk 3/4 samme afstamning som min Azia:-) smuk er han i hvert fald...

• #155   31. dec 2009 Ja det kan jeg se:-) hun ser da rigtig dejlig ud, Elsker når de har lidt varme i den fawn farve..... en skøn hunde race og sikke en personlighed de har......

• #156   31. dec 2009 Mia: J, lige nøjagtig...farven har de jo fået fra Xar:-)

• #157   31. dec 2009 Ja den er eå smuk den Xar smiley

Kommentér på:
Når tavlefolket overrumpler os andre

Annonce