{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
826 visninger | Oprettet:

ved ikke hvad jeg skal... {{forumTopicSubject}}

ja nu så jeg så lige et emne blive oprettet om at avle uden at vide noget om det.
så vil alligevel prøve og stille det spørgsmål, i håb om i måske kan hjælpe.

jeg har en cavalier tæve på 10 måneder. jeg har hele tiden haft i tankerne at jeg godt kunne tænke mig at få hvalpe på hende en dag. til sommer næste år var min tanke.
ved godt hun er lidt lille af racen, men regnede med at det nok skulle komme med alderen.
men så var jeg på udstilling igår(hun blev ikke udstillet, vi kiggede bare) og der så jeg hvor store de andre cavalier var. og hold min er lille. der var flere der gættede på at hun var max et halvt år.
mit første spørgsmål går på om i tror hun kan komme efter det eller om hun er så gammel nu at hun ikke vokser mere nu.?

og det andet er at jeg hele tiden havde tænkt mig at min 3. hun skulle være en hvalp fra Nala som jeg beholdte.
men nu er jeg jo kommet i tvivl om jeg overhovedet skal få hvalpe på hende, hvis hun bliver ved med at være lille? vil jo helst ikke avle noget "forkert" hvis i forstår.?

håber der er nogen der kan komme med et godt svar til mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ved ikke hvad jeg skal...
  • #1   28. feb 2010 Der kan nå at ske rigtig meget fra nu og til tæve en 2 år gammel. Jeg ville slå koldt vand i blodet og se hvad der sker.
    Men jeg ville få hende udstille nogle gange og klare hun sig godt så er det ingen ko på isen. Forudsat at hun også gå igennem de der sundhedstjek. Jeg ved ikke hvad en cavalier skal testes for.

    Og så vil jeg iøvrigt anbefale at du læser en masse bøger om avl og taler med den opdrætter du har din hund fra.


  • #2   28. feb 2010 cavalier skal hjerteskannes. og det er os bestemt at hun skal når hun bliver gammel nok.
    ja vi regner også med hun skal udstilles her til foråret, derfor vi var oppe og kigge igår, så vi kunne se hvordan hun reagere på alle de hunde på et sted. og det gik bare rigtig fint smiley
    vi har købt hende fra et stue opdræt, så tror ikke de ved mere om avl end jeg selv gør. men er allerede gået i gang med at undersøge det hele. jeg læser til dyrepasser og har lige skrevet en opgave om hunde, bla, avl. og så "arbejder" jeg hos en kennel som avler cavalier, hvor jeg får en masse gode råd smiley


  • #3   28. feb 2010 Jeg ville tage kontakt til opdrætter og høre om hun ved noget om de andre fra samme kuld, størrelse, vægt osv. Det er den bedste måde at sammenligne på. Hvis de ligger inden for det samme, så hører de nok til de mindre i denne race.

    Spørg evt. om tæven har haft flere kuld, og om opdrætter kan sammenligne med de øvrige kuld. Kombinationen er selvfølgelig anderledes, men det ville da være rart at vide om tæven avler småt. Så kan du herefter begynde med at finde ud af sundhedsstatus på kuldsøskende og evt. ældre halvsøskende.

    Disse erfaringer vil være grundlaget for at gå videre med tanken om evt. avl på hende.

    Prøv at udstille hende og se hvordan hun ligger i hendes klasse, det er jo det udstillinger er til.


  • #4   28. feb 2010 Hvis hun som 2 årig stadig er betragteligt mindre end gennemsnittet, bør du nok kassere hende som avlshund.
    Mange af de små racer falder ud i større eller mindre eksemplarer og de små gør sig gerne glimrende i en udstillingsring, men kan ikke bruges i avlen.
    De er som oftest overhovedet ikke i stand til at føde deres hvalpe.


  • #5   28. feb 2010 det er netop også det med om hun selv er i stand til at føde jeg har tænkt meget over. for vil self ikke lave hvalpe på hende hvis det kan være til fare for min dejlige prinsesse smiley

  • #6   28. feb 2010 Men se nu tiden an til hun er 2 år. Ikke alle hunde vokser efter samme skema;-)
    Men jeg har selv en Pomeranian tæve, som ikke bliver tilstrækkeligt stor til avl, og jeg vil aldrig nogensinde lade en tæve parre, hvis jeg ved at der er stor sandsynlighed for et kejsersnit...


Kommentér på:
ved ikke hvad jeg skal...

Annonce