{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.286 visninger | Oprettet:

Tankeløs avl...??? {{forumTopicSubject}}

Lidt med inspiration fra en anden tråd, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvornår er avl tankeløst?
Er det tankeløst, når en ejer til en tavleløs hunde eller blandingshund, som er sundhedsmæssigt tjekket og som på forhånd har købere til evt. hvalpe, finder en anden tavle/tavleløs/blandingshund, får dem parret og får små skønne hvalpe, som alle bliver afsat?
Er det tankeløst, når en avlsgodkendt tæve bliver parret med en avlsgodkendt han, men ikke får afsat alle hvalpene og brænder inde med nogle af dem?
Er det tankeløst, når man efter et uheld med hvilken som helst hund, vælger at få de hvalpe, som nu engang kommer ud af det med eller uden viden om, om man kan få dem afsat efter fødslen?
Eller er det kun tankeløst, når man med hoved under armen får parret sin hund uden, at man på forhånd har købere, har undersøgt markedet og i det hele taget ikke har fået sin hund undersøgt og tjekket hos dyrlægen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tankeløs avl...???
  • #1   5. mar 2010 Det sidste eksempel er det mest tankeløse. Men jeg mener ikke at der kan være mange tanker bag en blandingsparring.

    Der kan ikke være noget avlsmål eller nogen mulighed for at forudsige hvad der kommer ud af parringen.

    Det er også tankeløst uanset tavle eller ej, hvis man ikke har tænkt den situation igennem at man måske ikke er kommet af emd alle hvalpene når de er 8 uger.


  • #2   5. mar 2010 Jeg kunne ikke være mere enig med Anette.. smiley

  • #3   5. mar 2010 sunshine :
    Af ren nysgerrighed - hvad skal målet og formålet så være?
    Udelukkende at opdrætte tavlehunde, eller er lysten til det at have hvalpe nok?


  • #4   5. mar 2010 Jeg synes at det er tankeløst avl, hvis man avler på hunde, der f.eks er blevet opereret for et eller andet, der KAN være arveligt, og så man alligevel vælger at benytte den.
    Eller hvis man har 2 hunde med indexer langt under 100, det er i min verden heller ikke særligt gennemtænkt.

    Men ja, i disse tider med forbud på vej, er det hul i hovedet at sætte alt for mange blandinger i verden ikke mindst hvad skal der ske med dem, hvis ingen vil købe...


  • #5   5. mar 2010 personligt synes jeg det er groteskt, som der især her på hg. er gået snobberi i tavleavl, ..det er ifølge en del herinde et større videnskabeligt projekt, som skal være idiot sikret på alle tænkelige måder, før det er "ok." at lave et kuld hvalpe, ..tankevækkende

  • #6   5. mar 2010 Iben Kennel Ebony Moor
    Jeg er selv meget enig med dig.
    Men det skal lige siges, at jeg nok er temmelig farvet af, at jeg har en handicappet datter, som jeg for alt i verden håber, at der er plads til i vores samfund trods hendes sundhedsmæssige komplikationer og trods det, at hun allerede er en økonomisk byrde for samfundet og bliver en endnu større byrde som voksen i og med, at hun aldrig kommer til at kunne klare sig selv.
    Derfor mener jeg også, at blandingshunde, der er avlet med fornuft - dvs. er tjekket så meget, som man nu kan, har omtanke for racerne -mentalt og størrelsmæssigt - og har købere på forhånd, kan være med til at give lidt kolorit blandt vores hunde. Der fødes rigtig mange skønne blandinger, som er 100 % sunde og raske - ligesom der fødes tavlehund med sundhedsmæssige problemer...
    Tankeløst avl er for mig avl, hvor sundheden er sat over styr, hvor man ikke har undersøgt markedet og undersøgt, om man kan komme af med hvalpene. Men man kan trodsalt aldrig gardere sig mod syge hvalpe, men man kan jo børe sit bedste...
    King har en fin tavle, han er sund og rask, men hans bror er faldet noget mere uheldigt ud...


  • #7   5. mar 2010 Øh Karen; det er vel lige så meget for at sikre både kommende hvalpekøber, at man har sat sig bare lidt ind i sundheden på sin hund? Men også for hundenes skyld, det er trods alt dem, der går med diverse skavanker efter at opdrætter har lavet en hovedløs parring af to hunde uden parring. Jeg ser desværre rigtig mange, der intet foretager sig i forhold til sundheden inden parring. Det svarer jo til at spille russisk roulette med mere end 1 patron i kammeret...efter min mening Og ikke mindst som sagt kan der være forbud på vej, hvorfor så lave flere af disse hunde, eller blandinger deraf?

    Dvs at fordelen ved tavle avl, er at rigtig mange racer har restriktioner, der skal overholdes, INDEN parring.


  • #8   5. mar 2010 Der vil altid være et behov for avl med stamtavler, og der vil altid være et behov som også dækkes ved tavleløs avl - enten om det stadig er ren avl eller om det er blandingsavl.

    Ved tavleløs avl er faktoren vel altid prisen på hvalpene.

    Jeg har oplevet rigtig mange dejlige blandingshunde, men har de senere år set flere uheldige resultater af blandinger - kun vurderet på temperament.

    Tankeløs avl? Svært at definere... jeg finder det mere uheligt at avle på mentalt skrøbelige dyr, end på dyr med ex. fysiske problemer.


    Gennemtænkt avl skal sørge for muligheden for at beholde hvalpe som ikke kan afsættes.
    Største problem er tossede og aggressive dyr... at bruge dem i avlen uanset tankeløst.


  • #9   5. mar 2010 Iben: nej, helt enig:-)

  • #10   5. mar 2010 Bonnie P
    Jeg er helt enig i, at avl på mentalt skrøbelige dyr er yderst tankeløst, og konsekvenserne af det kan være fatale.
    Og behovet for, eller lysten til, en blandingshund er der jo - p.t. er der 7478 blandingshunde her på HG - det taler vel sit eget sprog smiley


  • #11   5. mar 2010 @lykke ..jeg mener ikke at en tavle altid er lig med en sund hund, omvendt mener jeg heller ikke at man ALTID kan kalde tavleløs avl for tankeløs, det er selve tavle snobberiet som ofte er faldet mig for brystet.

    Elton er vores første tavlehund, og den absolut dyreste, bare indtil nu, sundhedsmæssigt, han har fejlet et utal af underlige ting, dette kan naturligvis være et tilfælde, men alligevel et faktum.

    Min mening om tankeløs avl er noget i retning af..
    avl hvor man ikke har undersøgt muligheden for at sælge hvalpene,
    avl på en mentalt ustabil hund,
    avl på en hund man ved har en eller flere arvelige sygdomme,
    avl på en for ung eller gammel hund

    Og det uanset om der er tavle på hunden eller ej smiley


  • #12   5. mar 2010 Indenfor emnet og alligevel en sidestikker:

    Hvis man skal muskelhundenes uheldige rygte til livs, så skulle man som minimum mentalt teste forældre dyrene. Folks dejlige papirløse muskelhunde kan vel i den sammenhæng kun have gavn en sådan test.

    Da jeg var barn, husker jeg frygten for dobbermann hunde, alt det er jo netop forsvundet via ordentlig avl og salg til gode mennesker.


  • #13   5. mar 2010 karen A
    Helt og aldeles enig smiley
    Bortset fra at King ikke har fejlet noget - endnu...

    Bonnie P
    Da jeg var barn var det schæferen, som bragte frygten op i folk - en schæfer var = en bidsk utilregnelig hund...
    Og rotterne var helt og aldeles utænkelig som familiehund... så der er meget, der er ændret smiley


  • #14   5. mar 2010 Nu vil jeg gøre mig klar og tage på arbejde - hvem f..... gider på arbejde en fredag aften lige til kl. 23 :((
    Men tak for gode imput og en pæn og sober tone smiley


  • #15   5. mar 2010 Hvad hvis man parrer to DKK hunde med hinanden af forskellig race? Fx hvis man syntes det kunne være sjovt at lave en bichon yorkie eller maltipoo eller labradoodle eller en helt anden type hund?

    Så skal man måske se på om de forskellige racers dårlige sider kunne forstærke hinanden, men ville en parring mellem 2 DKK hunde hvor man jo kunne kontrollere hunden langt tilbage i tiden være "iorden" ?

    Ikke fordi det er noget jeg nogensinde ville gøre, men blev lige nysgerrig.


  • #17   5. mar 2010 Hva´ med en collidor !!! ;-))))

  • #18   5. mar 2010 KAren A: det har jeg vist heller ikke skrevet nogen steder?????altså at tavle = med en sund hund. Selvfølgelig kan tavlehunde blive syge, have HD, hjertefejl eller allergi, det er naturen vi har med at gøre, og den kan man ikke bestemme over. MEN vil sige at man ved langt de fleste racer er nød til at lave diverse sundhedstjek, FØR avl, derved ved man lidt mere om, hvad der ligger bag det kuld hvalpe, frem for avleren, der bare bruger naboen hund, for den er jo så sød, og den vil så gerne være far...

    Det er det jeg mener med det. Dertil kommer at du ikke har noget sted at klage over en hund uden tavle, det kan du med en DKK hund da de til enhver tid vil tage fat i opdrætter, hvis der er problemer, og denne vil løbe fra sit ansvar.

    det er forresten også hovedløs avl...folk, der vil løbe fra sit ansvar som opdrætter.


  • #19   5. mar 2010 For mig er tankeløs/hovedløs avl fx.:
    - Avl på hunde der er for unge eller for gamle
    - Avl på hunde der ikke er fysisk egnet til et kuld (fx for små)
    - Avl på hunde der ikke er tjekket for racereleterede sygdomme
    - Avl på hunde med alvorlige fejl eller med arvelige sygdomme
    - Parringer mellem 2 racer der ikke ''matcher'' hinanden (både fysisk og psykisk)
    - Avl for at tjene hurtige penge (mener det er en forkert grund til at bringe hvalpe til verden)

    : )


  • #20   5. mar 2010 Det lyder til, at folk i bund og grund er rimelig enig om avl - lige med undtagelse af den der famøse tavle smiley
    Og at langt de fleste til en vis grænse byder tavleløse og blandingshunde velkommen i det omfang, at avlen er sket med omtanke smiley


  • #21   5. mar 2010 synes det er tankeløst avl at

    1. avle på hunde der ikke er fysisk egnet til et kuld pga.
    de fx er for små, eller ikke er i stand til at føde selv fra naturens side
    2. agrassive psykiske ustabile hunde
    3.på/med hunde der er opereret for arvelige defekter/sygdomme


  • #22   6. mar 2010 sunshine :
    Langt de fleste ja - men ikke alle...
    Men som sagt, så må behovet eller lysten være der - ellers havde der ikke været over 7000 blandingshunde her på HG og et uvist stort antal tavleløse (inkl. alle de blandede...).
    Men så længe folk køber, er der et markede... smiley


  • #23   6. mar 2010 Lige et lille sidespring...

    Kan man få avlsgodkendt en hund uden stamtavle...???


  • #24   6. mar 2010 Iben Kennel Ebony Moor
    Nej, det var også det jeg tænkte.
    Meget apropro mit eget indlæg om tankeløs avl - så jeg i markedet, at en ung pige udbyder sin knap 1-årige han-chi til avl til sommer - ingen stamtavle.
    Hun gør opmærksom på, at hunden bliver HD testet, når han bliver 1 år og derefter avlsgodkendt... Studsede lidt over den annonce...


  • #25   6. mar 2010 Jeg skulle lige være helt sikker først smiley

  • #26   6. mar 2010 Hvorfor HD teste en chihuahua - er det det eneste hun vil tjekke?
    Det er da patelle (og øjenlysning) der skal tjekkes på chihuahuas?


  • #27   6. mar 2010 Sory - det VAR patella...

  • #28   6. mar 2010 Charlotte - Nåå okay, super.. : )

Kommentér på:
Tankeløs avl...???

Annonce