{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.653 visninger | Oprettet:

alder på første gangs avl {{forumTopicSubject}}

Hvor skærer det i mit hjerte gang på gang at se hunde blive paret i deres første løbetid. Det er ikke sundt for hunden og stakkels hvalpe købere.

Hvorfor skal alt der kan bløde føde? Hvad er grunden til man fravælger almene sundhedsundersøgelser som HD/AD fotografering øjenlysning osv inden man avler?

Købeloven Gælder også ved hundekøb og du skal som avler kunne stå inde for evt fejl og mangler og det er en arvelig sygdom.

Stakkels hunde! Men den sidste hjerteløse iditot med tanke på lette penge er nok ikke født endnu


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  alder på første gangs avl
  • #1   9. mar 2010 Der er penge i det... Penge, penge og atter penge smiley

    Skid hul i at det er levende væsner... smiley


  • #2   9. mar 2010 so true!

  • #3   9. mar 2010 Money makes the world go round...:-((

    Den skal jo hurtigst muligt tjene sin egen købspris ind igen og helst lidt til, så man kan tjene nogle nemme penge..:-(

    Det er desværre holdningen hos mange....


  • #4   9. mar 2010 endnu en grund til at man ik skal købe uden tavle... suk

  • #5   9. mar 2010 Ja hvad enten det er en avler eller f,eks,. en mekanikker, så er der nogen som kun tænker på at tjene kassen........
    Nu ved jeg ikke hvilke personlige erfaringer du selv har med fødsel efter den første løbetid????????


  • #6   9. mar 2010 Jeg har ingen personlige erfaringer for jeg er fornuftig nok til at følge de etiske anbefalinger som er lavet af dyrliæger og DKK

    Men hunden er ikke fysisk udviklet og for en race som denne jeg kigger på nu som er Alaskan husky er det en stor race hvor man anbefaler at hundene holdes til den tynde side indtil de er helt udvokset for at skåne deres led og knogler for den ekstra vægt. Så kan jeg kun gisne om hvilke gener og skader overvægt i forbindelse med et kuld hvalpe kan betyde for denne hund.

    Desuden er slædehundene gevaldig grove i deres teenageperiode og denne hvalp som har fået hvalpe er i dens teenageperiode - min teenagehund ville aldrig kunne tage sig af hvalpe det har hun simpelthen for meget krudt i røven til og jeg kan kun frygte det samme er gældende her...

    Hvorfor ikke lytte til eksperterne skal man selv lige prøve for at se om det går godt?

    Snow K. Fartgrænsen i byen er 50 km/h kører du her 100 bare for at se om det går galt?


  • #7   9. mar 2010 Alaskan husky er skabt ved mix mellem alaskan malamute og sibirian husky dvs hvis man tager deres avlristriktioner vil man være godt forberedt

    Alaskan malamute
    Tidligste alder ved HD og AA fot.:
    12 mdr. for begge køn

    Racen har følgende avlsrestriktioner:
    Præmeringskrav: Afkom kan kun stambogsføres dersom hunden før parring er præmieret med mindst Good på en FCI/DKK anerkendt udstilling (tidligere 2. præmie – præmieringer opnået indtil 31.12.2007)
    eller godkendt på et tysk avlsgodkendelsesarrangement (Ankörung)
    Gælder for hunde født efter den 1.1.1980



    HD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel HD-status registreret i DKK.
    Hunde med status D eller E må ikke anvendes i avl.
    BEMÆRK, denne restriktion omfatter hele racen.

    Øjenundersøgelse: Hvalpe kan ikke registreres i DKK, medmindre begge forældre er undersøgt af et medlem af Den Danske Dyrlægeforenings øjenpanel- og fundet fri for tegn på cataract af arvelig type og PRA. Første undersøgelse skal være foretaget inden første parring, dog tidligst når hunden er 12 måneder gammel. En øjenattest må ikke være mere end 12 måneder gammel på parringstidspunktet.
    Bemærk, denne restriktion er indført d. 1.1.1997 og gælder for alle hunde i racen, uanset hvornår hunden er født eller registreret.


    Sibirian Husky
    Tidligste alder ved HD og AA fotografering:
    12 mdr. for begge køn

    Racen har følgende avlsrestriktioner:
    Præmieringskrav: Afkom kan kun stambogsføres dersom hunden før parring er præmieret med mindst Good på en FCI/DKK anerkendt udstilling (tidligere 2. præmie – præmieringer opnået indtil 31.12.2007)
    eller
    godkendt på et avlsgodkendelsesarrangement afholdt af Dansk Siberian Husky Klub
    eller
    godkendt på et tysk avlsgodkendelsesarrangement afholdt af Siberian Husky Club Deutschland e.V.
    Gælder for hunde født efter den 1.1.1980


    HD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel HD-status registreret i DKK.
    Hunde med status D eller E må ikke anvendes i avl.
    BEMÆRK, denne restriktion omfatter hele racen.

    Øjen-krav: Hvalpe kan ikke registreres i DKK, medmindre begge forældre er øjnenundersøgt af et medlem af Den Danske Dyrlægeforenings øjenpanel og fundet fri for tegn på PRA og arvelig cataract. Påvises en PRA hos en han udelukes denne, dens moder og dens døtre fra videre avl. Påvises PRA hos en tæve udelukkes denne, dens forældre samt dens eventuelle afkom fra videre avl.
    Første undersøgelse skal være foretaget inden første parring, dog tidligst når hunden er 12 mdr gammel. En øjenattest må ikke være mere end 12 mdr. på parringstidspunktet.
    Bemærk, denne restriktion der er indført den 01.01.97 gælder for alle hunde i racen, uanset hvornår hunden er født eller registreret.


    Som i kan læse er disse racers avlristriktioner meget ens. Desuden må der ikke avles hvis tæven er under to år.
    Denne hund er ikke sundhedsundersøgt men det kan den heller ikke være for den er 10 måneder!


  • #8   9. mar 2010 Heidi> Det er nu ikke rigtig at AH er et mix mellem AM og SH - den er en blanding mellem især SH og forskellige hounds-typer.. Men det går den nu bestemt ikke mindre udsat for skavanker som HD og øjensygdomme!

    Der ud over er jeg helt enig i det er under al kritik at lade en 10 måneders hund ligge med hvalpe. Efter min mening burde man have givet tæven en abort-sprøjte når man opdagede upseren, var det for sent til dette burde man have overvejet en sterilisering med fjernelse af evt. hvalpe. Og skulle det ske man stod en morgen med x antal hvalpe - så burde man overveje at reducere i kuldet for at skåne tæven...
    10 måneder er jo ingen alder smiley


  • #9   10. mar 2010 Heidi, Hmm. Fartgrænsen....Ja nogen gange om natten på vej hjem fra mit arbejde, der går det stærk, men det er jo fordi vejene er tomme for mennesker og biler der hvor jeg kører, så efter forholdene............
    Ja man kan være ekspert på mange ting uden egentlig at vide on det man mener er rigtigt..... Til resten-------
    Man mener det fordi det gør de fleste andre....Det er lidt sådan det er blevet her på Hg.
    Og så fordi der er en masse meget unge mennesker, som er såååå kloge, de har simpelthen haft de forste 20 hunde, og ved der for hvad de taler om, eller det mener de selv de gør. Og de har da også avlet de første 10 kuld???? Not.
    JAA, der er heldigvis en masse unge, som har et fantastisk forhold til deres hunde, og er enormt dygtige til at håndtere dem.
    Jeg mener at en ung tæve kan klare en fødsel til ug, hvis den er sund, og ikke en degeneret fremavlet racehund med f.eks. enorme hoveder, Den klare meget lettere at presse hvalpene ud, og den klare også til ug, at give dem mælk nok, hvis den ellers får det foder som både den selv log hvalpene har brug for........Der hvor filmen knækker, det er ca. når hvalpene bliver ca. 3 uger gl. og begynder at tage hårdt fat i patterne, så går den unge tæve. Dette er jo katastrofalt, med mindre det er en erfaren avler, som samtidig har flere hunde i huset, der vil en anden tæve gå ind og tage sig af den socile side og videre prægning.....
    Konklusion: Hvis en meget ung tæve, bliver bedækket allerede i sin første løbetid, og han er hos unge uerfarende mennesker, som ikke ved noget om prægning, og ikke har en voksen fornuftig tæve også i huset, JA der går det rigtig galt............
    Ellers kan det sagtens blive en god historien.......
    Dette er fra det virkelige liv. Ikkke kun hvad andre mener at andre mener.


Kommentér på:
alder på første gangs avl

Annonce