{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.061 visninger | Oprettet:

sundhed {{forumTopicSubject}}

en gang om ugen, nogle gange oftere, hacelerer en eller anden over avl på hunde uden en såkaldt stamtavle. Det bliver oftest begrundet med et ønske om sundhed hos de kære kræ. Nu spørger jeg mig selv, er hunde sundere i dag hvor vi kan scanne deres knæ, gennemlyse deres hjerner og analyserer deres blod? Alle disse hjælpemidler og registreringen i form af stamtavler er sket i takt med det øgede hobbypræg i hundeholdet. Jeg ved at vores landbrugsbyr ikke er blevet sundere af den nye teknologi, kan det tænkes at vores kæledyr heller ikke er blevet det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sundhed
  • #2   15. apr 2010 Hvorfra ved du at landbrugsdyr ikke er blevet sunder af fek. at holde øje med avlen. Hos svin og kvæg kører man med avlsforbud på hele kuld ( hos grise ) hvis bare en i kuldet viser tegn på arvlige sygdomme- og det har da i den grad hjulpet. At landmændene bruger alt for meget pencelin, har jo ikke noget med arvlige sygdomme og skavanker at gøre. Blandingshunde- og racerene hunde uden stamtavle- kan være lige så gode og raske som hunde med tavle- eller lige så syge. Men ved seriøs avl, avler man ikke på hunde der har arvlige sygdomme- og det har da hjulpet bla hos schæferhundene der ikke har nær så meget hd og ad som før

  • #3   15. apr 2010 "Nu spørger jeg mig selv, er hunde sundere i dag hvor vi kan scanne deres knæ, gennemlyse deres hjerner og analyserer deres blod?"

    Nøgleordet her er "kan".

    Vi <b>KAN</b> scanne osv. Men <b>GØR</b> vi det ?


  • #4   15. apr 2010 Og hvor mange degenerede og usunde racer har man i dag i forhold til "gamle dage" ?

  • #5   15. apr 2010 "Vi har nu haft restriktionen som forsøg i godt 4 år, forsøgsperioden udløber 1/1-2011. Det er gået den helt rigtige vej m.h.t antal øjenundersøgte med CEA/crd og CEA/crd/colobom.
    I 2006 var der 42% med CEA/crd og 3,5% med CEA/colobom. I 2009 var der 16,4% med CEA/crd og 1,03% med CEA/crd/colobom."
    DSSK's indkaldelse til generalforsmaling 2010.

    For min race's vedkommende har det i hvert fald haft en mærkbar positiv effekt at vi tester.


  • #6   15. apr 2010 CE: Analyse af blod bruges til at påvise sygdomme- og det bruges da i høj grad. Tror ikke det hjælper det store at gennemlyse hjernen........Hvad vil du kunne se der der har noget med avlen at gøre.
    Masser af usunde racer stadig i dag- se blot på England......
    Seriøse avler får taget de prøver og billeder der skal tags af hundene, og findes der noget, avler man ikke på hunden.


  • #7   15. apr 2010 Lea

    For mig starter SUNDHED med forældredyrenes sundhed. Herunder forældredyrenes aner, tidligere afkom osv.

    En hund bliver ikke mere sund af at blive røntgenfotograferet og få taget blodprøver og diverse, men det som videnskaben OG STAMTAVLERNE kan hjælpe os med i dag er at undgå opdræt af syge hvalpe/ sygdomsbærende hvalpe.

    "Seriøse avler får taget de prøver og billeder der skal tags af hundene, og findes der noget, avler man ikke på hunden."

    Men hver gang der bliver født 100 hvalpe, hvor mange af dem tror du så der bliver født hos SERIØSE opdrættere ? Jeg føler mig overbevist om at tallet er rystende lille.



  • #8   15. apr 2010 jeg tror at vi i takt med teknologien, har ændret vores indstilling til hvordan hundene skal se ud. Derfor er det pudsigt at det er de samme mennesker som er så optagede af "racehunde" som også fabler løs om sundhed. Jeg mener at al den ævl om prøver og test står i vejen for at folk bruger deres sunde fornuft. Jeg mener også at hovedrysten af folk der laver hvalpe uden dnatest og plutonium er prætentiøst.

  • #9   15. apr 2010 Ja ja, alle er er prætentiøse, snobbede, nedladende og frygtelig hyklere undtagen dig Daniel. Tallene taler for sig selv - sundhedstest er en hjælp, hvis man vel at mærke bruger dem (42 til 16,4% på kun 3 år er fanme i orden). Vi andre kan ikke stå til regnskab for at folk enten undlader at teste eller ignorerer resultaterne.

    Sund fornuft skal der selfølgelig til, men det kan aldrig erstatte den information man får fra en røntgenmaskine, en DNA test eller en øjenlysning.


  • #10   15. apr 2010 Søster: Nu er det jo rigtig nok imponerende tal. Men tal afhænger af spørgsmål? Hvad nu hvis man spørger hvordan det kunne gå så galt at 42 procent af en race var syge? Var det fordi man ikke brugte nok teknologi? I dont think so. jeg er hverken modstander af dyrlæger eller teknologi, I øvrigt er det, selv om man stiller det rigtige spørgsmål, svært at læse tal. Mange resultater vil handle om disponering, altså risiko.

  • #11   15. apr 2010 Daniel

    Det kan det nemt have været. Det kræver ikke det store "teknologi" at lave en øjenlysning, men det kræver en restriktion at få alle til at bruge den.

    Du kan ikke "sund fornuft"e dig ud af arvelige sygdomme - du er nødt til at vide at de er der og risikoen for hvilke hunde der kan være bærere før din fonuft kan bruges til noget som helst. Alt andet bliver en overfladisk og meget subjektiv vurdering, som ikke er fem potter noget-somhelst værd fordi alle synes jo at deres egen hund er verdens 8. vidunder... (eller.. jeg HÅBER at alle elsker ders hunde ubetinget. Det ville bare være fedt hvis folk kunne indse at ønsketænkning/kærlighed ikke gør raske hunde)


  • #12   15. apr 2010 Jeg er som seagt ikke modstander af hverken sundhedstjek eller teknologi. Men synes nu at det er forkert at snakke sundhed når der er tale om sygelighed. hvordan er vi havnet i en situation hvor man er nødt til teste dyrene for så mange forskellige sygdomme. Vi tester jo ikke os selv før vi får børn. pointen er at vores kæledyr ikke skal producere, der er alstå ikke tale om forædling.

  • #13   15. apr 2010 "Vi tester jo ikke os selv før vi får børn. pointen er at vores kæledyr ikke skal producere, der er alstå ikke tale om forædling."

    Ikke helt korrekt - der bliver efterhånden tjekket for mange ting inden barnet blir født (mongolisme og andet)

    Noget andet er at man måske burde tænke bare LIDT over hvilke arvelige sygdomme der ligger i familien inden man sætter børn til verden.

    Helt egne overvejesler.

    Og gu skal vores kæledyr da producere - hvis man avler er det som regel en eller anden form for produktion. Og med stamtavle skulle det også gerne være en forædling.

    Nu kommer jeg fra produktionsdyrenes verden og jeg forsøger da altid at forøge min avls produktivitet (heraf også få størst mulige kuld og højest overlevelsesprocent)

    Skal lige siges at ejg ikke er storavler med max 2 kuld om året.

    Tjekkene gir ikke bedre "enkelt" dyr, men skulle gerne på sigt give bedre racer.

    Ganske som ved produktionsdyr - her er det dog som regel oftes handyrene der blir gennemtjekket smiley


  • #14   15. apr 2010 Daniel

    Medmindre du laver børn for at sælge dem til andre vil det aldrig være andet end dit eget problem at stå med et barn med arvelige defekter - derfor blander vi andre os ikke hvad du tester dig for inden "avl". Jeg ved heller ikke lige hvad vi mennesker har der kan betegnes som racespecifikt i en sådan grad at vi alle burde testes, men der kan til gengæld godt være geografisk bestemte ting.

    For mit eget vedkommende er jeg testet for forskellige slags allergi, får taget regelmæssig keglesnit (som kvinde over 23), får testet mit blod hver gang jeg donerer og får lavet en bredspektret kønssygdomtjek hver gang jeg får en ny kæreste, for at være på den sikre side. Jeg kan mærke at jeg har en smule dårlig ryg (ikke ualmindeligt for folk så høje som mig), så det behøver jeg ikke tjekke - hvorimod en gravhund ikke bare kan svare når det bliver spurgt, og derfor er mere relevant at røntgenfotografere.

    Ingen af de ting jeg er checket for er lavet med "avlsgodkendelse" i mente, men skulle der dukke noget op har jeg i hvert fald noget at forholde mig til hvis det en dag skulle blive relevant. Mennesker kan brokke sig og kan komme til læge ved det mindste - vi kan mærke og kommunikere hvad og hvor vi fejler noget - det gør hunde ikke.


  • #15   15. apr 2010 Weee, endnu et lad-os-smide-alt-hvad-der-hedder-ansvar-og bare-avle-derudad-startindlæg! Dem kan man aldrig få for mange af.

  • #16   16. apr 2010 Helt enig Anne

    Jeg troede det her var et oplæg til en seriøs debat. Jeg tog fejl.


  • #17   16. apr 2010 C.E: Jeg kan simpelhen ikke forstå at folk ikke kan se fornuften i at sørge for at sundheden er iorden inden man avler, og det kan man skisme ikke gøre bare ved at kigge på hunden. All right, det koster penge og det kan da tage tid....

  • #18   16. apr 2010 Nu er det jo sådan at det er de samme institutioner, og til dels personer, som har skabt en situation med syge racehunde, som nu fortæller mig at de fokuserer på sundhed. Måske skulle man overveje om et så radikalt skifte er utroværdigt?

    anne julie: Kan du ikke deltage i debatten i stedet for være ligegyldig flue på væggen.


  • #19   16. apr 2010 sussan b: Så længe man fra avlersiden hævder at man ikke tjener penge, så er der vel ikke tale om en egentlig produktion? jeg vil give dig ret i at avlere forsøger at "forædle", men deres kriterier for forædling har vist ikke handlet om sundhed?

  • #20   16. apr 2010 iben: jeg opfordrer til at deltage! i stedet for slynge mavesure pigefornærmede trolde kommentarer ud.

  • #21   16. apr 2010 Jeg gider bare ikke bruge mere krudt på at diskutere med folk der ikke kan se nogen ide med at forbedre racernes sundhed, men i stedet udgyder en masse mundvejr.

Kommentér på:
sundhed

Annonce