23. sep 2008 Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 309 Svar: 1.764
Blue merle gravhund? Blue merle gravhund?
Nu er jeg nogle gange støt på gravhunde i farven blue merle, men hvilke farver skal forældrene være, for at der kommer blue merle hvalpe, når det gælder gravhunde?
Jeg er blot nysgerrig.
aug 2007
Følger: 61 Følgere: 60 Hunde: 9 Emner: 223 Svar: 2.185
Min Robin er Blue Merle.
Moderen var det også og faren var alm rød/brun
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 309 Svar: 1.764
Robin er forresten godt nok flot!
jul 2009
Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 23 Svar: 282
dec 2005
Følger: 317 Følgere: 307 Hunde: 4 Emner: 558 Svar: 9.117
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Emner: 122 Svar: 4.456
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
fordi dobbelt dosis merle er møgfarligt og poms/chihuauha har farvekoder der kan skjule merle - og muligvis også fordi det ikke er en oprindelig farve (det er blandet ind via gravhund eller evt sheltie), hvilket betyder at hunde af merlelinier ikke er racerene.
okt 2008
i usa og tysklAND FINDES MERLE POMS OG CH MED TAVLER GØR DER IKK??
mar 2006
Ja, der findes masser i USA, men mystisk nok kun i USA (dem vi har herhjemme er selv eller efter amerikansk import). Hvem det er der har snydt med papirene i sin tid ved jeg ikke, men genet har kun været i chihuahua i omkring 15 år, og det virker lidt mistænkeligt at sådan et gen bare pludseligt skulle opstå af ingenting når det allerede eksisterer i fuldstændigt samme form i andre racer.
Du skal også huske at AKC ikke er medlem af FCI - de laver derfor deres egne standarder efter forgodtbefindende og racekendere kan for virkeligt mange racers vedkommende tydeligt skelne mellem amerikanske og europæiske linier. Vi andre skal til gengæld rette os efter hvad mexikanerne siger om chi, og hvad tyskerne siger om poms'en, for i FCI er det racens hjemland der bestemmer standarden. Når mexikanerne, som trods alt har haft racen længst, kan sige at farven ikke er tilladt, så hænger det sammen med at det ikke eksisterer i hunde med ubrudte linier tilbage til stamhundene.
okt 2008
mar 2006
Hvad tager jeg fejl af? Den opdrætter er jo i AKC, hvilket er fuldstændigt det jeg lige skrev er muligt fordi de har egne standarder.
mar 2006
Jeg ved desværre ikke hvor genet kommer fra. De racer har måske en fælles ane hvori en spontan mutation er sket langt langt bagud som kan forklare det. At merle er blandet ind har været til stor debat i hundekredse, men stortset alle de genetikere der er spurgt til råds er enige i at sandsynligheden for en spontan mutation (som oveni det er identisk med et eksisterende gen, og i to racer på én gang) er svimlende lille.
For shetland sheepdogs vedkommende kan det være mange steder fra da racen først opstod omkring år 1900 og indeholder en del forskellige racer. En af dem må være skyldig, men det bliver svært at spore, siden man kun har haft stamtavler i omkring 150 år.
Lidt mere læsning her
(link fjernet)
http://www.kandeechihuahuas.com/merles/ftlowille.html
http://www.tanyastoys.com/drwillis.htm
(link fjernet)
okt 2008
mar 2006
Det er ikke "alle andre i hele verden" der ikke ved nok om merle - hvis nogen ved noget om det må det vel være os der har racer hvor genet er tilladt, og tro mig, jeg har brugt mange timer på at undersøge emnet og har kontakt til opdrættere herhjemme der har glemt mere om merle end jeg kan håbe på at lære - det er de amerikanske opdrættere der er så forblændet af at deres hunde er "sjældne" at de er villige til at ignorere sundhed for at bevare det.
mar 2006
Fordi det eksisterede før man begyndte at stambogsføre collier, sheltier, aussier o.l. som værende racehunde, mens det for chihuahua's vedkommende først er opstået for 15 år siden, og vistnok omkring 25 år for poms - altså væsentligt længe efter racerne blev anerkendt (1870 for poms, 1904 for chi).
Vi kan selfølgelig godt argumentere for at 25/15 år kan betyde tilstrækkeligt mange generationer for at hundene igen er racerene, men hovedargumentet er nu engang sundhed og skjulte merles.
mar 2006
For at holde en standard og redde kommende generationer fra potentielt fatale defekter. Den del glemte du vist i farten.
Hvad er dine hunde DNA-testet for?
mar 2006
Der er ingen grund til at indføre tvangsDNA test for noget så ligegyldigt som farver, bare for at en håndfuld opdrættere kan få lov at fortsætte med en "sjælden" farve. Så findes der alligevel vigtigere ting man kan tvinge folk til at bruge penge på. Patella lux eller øjenlysninger, eller noget i den dur. Her forstår jeg altså godt at man har stemt farven ud, for farerne ved at indfør det er større end nogen fordel jeg kan se.
Nu bliver jeg jo nysgerrig - hvad for noget sundhed er de DNAtestet for?
mar 2006
De defekter jeg snakker om er dem der findes hos dobbelt merles. Blindhed, stumhed, døvhed, dødfødt, mangel på øjne, evt mangel på lemmer. Disse problemer optræder væsentligt hyppiger hos dobbelt merles end nogen anden farve (også almindelig merle) og det er rimelig udbredt viden hos os der ejer shelties, collier, aussier o.l.
Se f.eks disse hundes øjne:
http://www.lethalwhites.com/eyes.html
Og denne døvstumme dobbelt merle sheltie
http://www.youtube.com/watch?v=BOBjWi78ICo&feature=related
Jeg kan tilføje at vi i sheltieklubben netop har indført avlsrestriktion på merle/merle og zobel/merle kombier, hvilket gør det fuldstændigt umuligt at producere de her i DKK regi. Det er jo dejligt.
mar 2006
http://zatini.com/merles.htm
Der er også meget mere om sundhedsdefekter forbundet med merle.
mar 2006
Det skal du også have lov til at slippe for. Jeg spørger bare fordi du selv bragte din egen hunds DNA test op som om det betød noget i forhold til debatten.
Hvad er merle-tilhængernes egen forklaring på at farven er pludseligt opstået i racerne? Hvis det viser sig at der ER gravhund (eller sheltie eller små aussier) i de her racer, så er der altså sket tavlesnyd, og det ændrer sig ikke af at du bliver ved med at kalde mine indlæg "vrøvl".
Mere om sygdomme
(link fjernet)
mar 2006
Nu kan blindhed godt skyldes mange forskellige sygdomme, så det er da klart at vi også finder det hos almindeligt-farvede hunde, men det udelukker slet ikke at der er en forhøjet risiko for de her hunde. Døvhed hænger ofte samme med pigment, og det er jo lige netop hvad merle går ind og piller på.
Avler man andre racer ind skal det gerne være for at styrke racen på en eller anden måde, og det er slet ikke på nogen måde tilfældet her hvor man introducerer en potentielt farlig modifier. Den eneste fordel jeg kan se er at opdrætterne kan tage flere penge for dem fordi de er sjældne.
mar 2006
mar 2006
Næ, men man behøver ikke forbyde køb når man har forbudt avlen. Stopper man avlen stopper man også muligheden for at købe, og ønsker man kun en hund ud fra farven er det vist bedst at den mulighed ikke eksisterer.
mar 2006
mar 2006
Men se, en god, seriøs opdrætter behøver ikke lave "hvad kunderne vil have". Er han dygtig og avler sunde, temperamentfaste og brugbare (alt efter hvad formålet med racen er) vil kunderne komme uanset hvad han laver.
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 21 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 2.714
mar 2006
Jeg er i tvivl om hvad du snakker om nu. Hvorfor skal alle racer gentestes, og hvorfor skal racer forbydes for at det skal give mening at forbyde en farve. En farve der med meget stor sikkerhed er kommet fra en anden race og i øvrigt er forbundet med sundhedsproblemer?
Hvad er det helt præcist du har imod at hele verden (undtagen USA) gør et positivt tiltag som vil forhindre syge pomeranians og chihuahuaer?
aug 2006
mar 2006
mar 2006
http://ghr.nlm.nih.gov/condition=downsyndrome
aug 2006
Men men, det er vel i teorien køberne, der er dumme, og ikke sælgeren *suk*
mar 2006
the merle gene on hearing status"
27 eller 86% er en høj nok sandsynlighed i min verden til at avle udenom.
mar 2006
Mht kun at bruge 1 hund til en linie, så er risikoen for fantommerle jo høj for pomeranian og chihuahua, hvilket vil sige at risikoen for at "komme til" at lave homozygot merle er rigeligt høj hvis der er så meget som én eneste merle bagud i forældredyrenes linier. Og her er vi altså ude i en op mod 86% risiko for sygt afkom.
Ja, man kan DNA teste for merle, men det er fuldstændigt formålsløst at indføre en avlsresriktion af den kaliber for at beholde et gen som ikke engang hører til racen. Det tangerer et napoleonkompleks at tro at man bare kan krydse nye potentielt farlige gener ind i sin race og forvente at hele verden klapper i hænderne af begejstring og ændrer en over 100 år gammel racestandard. Det er jo ikke fordi merle chi/poms'ere har været accepteret men pludseligt er blevet smidt ud - de har aldrig eksisteret lovligt i FCI regi (AKC undtaget fordi de har egne standarder), så intet har ændret sig ud for europæernes vedkommende. Lader man sig snyde til at tro at man kan bruge sådan en hund i FCI har man ikke gjort noget som helst forarbejde, og den hænger man altså selv på - det er ikke DKK's problem.
Det er tyskerne der bestemmer hvad en pomeranian er, og det har man så valgt at sige ekskluderer merle på baggrund af sundhed og mistanke om blanding - hvilket er ganske legitime grunde. Så er det spørgsmål vist efterhånden blevet besvaret. Det er uden betydning om enkelte tror på de individuelle punkter eller ej, for det ændrer ikke ved at det var grundene og at det blev bakket af opdrættere, dyrlæger og kennelklubber verden over, så nu er jeg personligt færdig med at gentage mig selv.
okt 2008
jeg er jo vant til hesteavl og der kan man fks teste om en hest kun producere sort osv...så hvis man kan det med hundene var man jo problemet over på den kant med det skjulte
mar 2006
Det virker kun hvis man indfører det som restriktion, hvilket vil betyde at alle hunde skal testes uanset hvilken farve de har - og det vil aldrig ske for en farve der ikke hører til racen (det er jo blandet ind fra noget andet og bidrager ikke med noget positivt).
Så vigtig er der ingen farve der er.
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.244
OG SÅ TIL GRAVHUNDE
Ja det er min hund og engang i fremtiden bliver hun parret med black and tan hunde.
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.244
mar 2006
Hønsehunde har heller ikke merlegenet, men også både piebald og ticking. Ticking er mig bekendt ikke forbundet med defekter.
mar 2006
Så er der visse ticking racer der ligner merle - f.eks Australian Cattledog - de er ikke merle, men har særligt store mængder "ticks". Det er derfor der ikke er forbundet problemer med at parre to "blåskimlet" ACD's med hinanden.
http://dansk-kennel-klub.dk/0/373
http://www.wolfweb.com.au/acd/acd.html
sep 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Blue merle gravhund?