Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslut markise til strøm på loft. 850 kr.
  • Rive udendørs væg ned 205 kr.
  • Genopsætning af hylder 1.000 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Nem flytterengøring (ikke slemt) 2.550 kr.
  • Sætte en dør i 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blue merle gravhund?
  • #1   2. maj 2010 Se min profil:-)
    Min Robin er Blue Merle.
    Moderen var det også og faren var alm rød/brun

• #2   2. maj 2010 Bliver farven betegnet som en fejlfarve, eller må man, hvis hunden har stamtavle, godt udstille blue merle gravhunde? Kan man overhovedet få blue merle gravhunde med stamtavle?

Robin er forresten godt nok flot! smiley

• #3   2. maj 2010 Ja, man skal helst parre en sort og en blue merle for at få en flot kontrast, med en rød part kan der nemlig komme rødt i merlen (og så er den jo ikke blue merle). De må godt få stambog, hvis forældrene har og må også udstilles.

• #4   2. maj 2010 Det er helt klart den eneste gravhund jeg ville have. Men det skal være med dkk tavle smiley

• #5   2. maj 2010 hvorfor må man det med gravhund når det ikke ertilladt med poms og chihuahua??

• #6   2. maj 2010 jn&sn

fordi dobbelt dosis merle er møgfarligt og poms/chihuauha har farvekoder der kan skjule merle - og muligvis også fordi det ikke er en oprindelig farve (det er blandet ind via gravhund eller evt sheltie), hvilket betyder at hunde af merlelinier ikke er racerene.

• #7   2. maj 2010 ok det med de skjulte farvekoder kan jeg godt se,,,men hvad så med gravhund hvor kom den merle farve fra så??

i usa og tysklAND FINDES MERLE POMS OG CH MED TAVLER GØR DER IKK??

• #8   2. maj 2010 jn&sn

Ja, der findes masser i USA, men mystisk nok kun i USA (dem vi har herhjemme er selv eller efter amerikansk import). Hvem det er der har snydt med papirene i sin tid ved jeg ikke, men genet har kun været i chihuahua i omkring 15 år, og det virker lidt mistænkeligt at sådan et gen bare pludseligt skulle opstå af ingenting når det allerede eksisterer i fuldstændigt samme form i andre racer.

Du skal også huske at AKC ikke er medlem af FCI - de laver derfor deres egne standarder efter forgodtbefindende og racekendere kan for virkeligt mange racers vedkommende tydeligt skelne mellem amerikanske og europæiske linier. Vi andre skal til gengæld rette os efter hvad mexikanerne siger om chi, og hvad tyskerne siger om poms'en, for i FCI er det racens hjemland der bestemmer standarden. Når mexikanerne, som trods alt har haft racen længst, kan sige at farven ikke er tilladt, så hænger det sammen med at det ikke eksisterer i hunde med ubrudte linier tilbage til stamhundene.

• #9   2. maj 2010 spændende,,men hvor kommer den så fra i gravhundene?? og mini/collierne

• #10   2. maj 2010 thresa

Hvad tager jeg fejl af? Den opdrætter er jo i AKC, hvilket er fuldstændigt det jeg lige skrev er muligt fordi de har egne standarder.

• #11   2. maj 2010 jn&sn

Jeg ved desværre ikke hvor genet kommer fra. De racer har måske en fælles ane hvori en spontan mutation er sket langt langt bagud som kan forklare det. At merle er blandet ind har været til stor debat i hundekredse, men stortset alle de genetikere der er spurgt til råds er enige i at sandsynligheden for en spontan mutation (som oveni det er identisk med et eksisterende gen, og i to racer på én gang) er svimlende lille.

For shetland sheepdogs vedkommende kan det være mange steder fra da racen først opstod omkring år 1900 og indeholder en del forskellige racer. En af dem må være skyldig, men det bliver svært at spore, siden man kun har haft stamtavler i omkring 150 år.

Lidt mere læsning her
    (link fjernet)
    http://www.kandeechihuahuas.com/merles/ftlowille.html
    http://www.tanyastoys.com/drwillis.htm
    (link fjernet)

• #12   2. maj 2010 jeg tænker bare hvis man mener at chi og poms ikke er rene i merle,,hvorfor skulle collie og gravhund så være??

• #13   2. maj 2010 Jo, thresa, AKC har egne standarder - de samarbejder ganske vist med FCI, og kan derfor godt udstille internationalt, men en merle poms bliver disket i alle andre lande end USA. De har sikkert FCI standarden for mange af racerne, men de har altså ikke den samme for hverken chihuahua, pomeranian, collie eller shetland sheepdog (så har jeg alligevel ikke checket flere).

Det er ikke "alle andre i hele verden" der ikke ved nok om merle - hvis nogen ved noget om det må det vel være os der har racer hvor genet er tilladt, og tro mig, jeg har brugt mange timer på at undersøge emnet og har kontakt til opdrættere herhjemme der har glemt mere om merle end jeg kan håbe på at lære - det er de amerikanske opdrættere der er så forblændet af at deres hunde er "sjældne" at de er villige til at ignorere sundhed for at bevare det.

• #14   2. maj 2010 jn&sn

Fordi det eksisterede før man begyndte at stambogsføre collier, sheltier, aussier o.l. som værende racehunde, mens det for chihuahua's vedkommende først er opstået for 15 år siden, og vistnok omkring 25 år for poms - altså væsentligt længe efter racerne blev anerkendt (1870 for poms, 1904 for chi).

Vi kan selfølgelig godt argumentere for at 25/15 år kan betyde tilstrækkeligt mange generationer for at hundene igen er racerene, men hovedargumentet er nu engang sundhed og skjulte merles.

• #15   2. maj 2010 thresa

For at holde en standard og redde kommende generationer fra potentielt fatale defekter. Den del glemte du vist i farten.

Hvad er dine hunde DNA-testet for?

• #16   2. maj 2010 Jamen thresa, hvordan skulle det være et argument for merle at alle racer er blandet i sin tid? Alle racer indeholder jo ikke merle - det er der kun en håndfuld der gør, og der er jo tale om noget der for chi og poms er tilføjet efter racerne er officielt registreret - hvilket vil sige at der er foregået decideret tavlefusk i da man "opdagede" farven.

Der er ingen grund til at indføre tvangsDNA test for noget så ligegyldigt som farver, bare for at en håndfuld opdrættere kan få lov at fortsætte med en "sjælden" farve. Så findes der alligevel vigtigere ting man kan tvinge folk til at bruge penge på. Patella lux eller øjenlysninger, eller noget i den dur. Her forstår jeg altså godt at man har stemt farven ud, for farerne ved at indfør det er større end nogen fordel jeg kan se.

Nu bliver jeg jo nysgerrig - hvad for noget sundhed er de DNAtestet for?

• #17   2. maj 2010 thresa

De defekter jeg snakker om er dem der findes hos dobbelt merles. Blindhed, stumhed, døvhed, dødfødt, mangel på øjne, evt mangel på lemmer. Disse problemer optræder væsentligt hyppiger hos dobbelt merles end nogen anden farve (også almindelig merle) og det er rimelig udbredt viden hos os der ejer shelties, collier, aussier o.l.

Se f.eks disse hundes øjne:
    http://www.lethalwhites.com/eyes.html

Og denne døvstumme dobbelt merle sheltie
    http://www.youtube.com/watch?v=BOBjWi78ICo&feature=related

Jeg kan tilføje at vi i sheltieklubben netop har indført avlsrestriktion på merle/merle og zobel/merle kombier, hvilket gør det fuldstændigt umuligt at producere de her i DKK regi. Det er jo dejligt.

• #18   2. maj 2010 Denne side synes jeg er godt skrevet, og de to artikler er god læsning (nr to forklarer bl.a hvorfor man mener at der er gravhund i merle linierne)
    http://zatini.com/merles.htm

Der er også meget mere om sundhedsdefekter forbundet med merle.

• #19   2. maj 2010 thresa

Det skal du også have lov til at slippe for. Jeg spørger bare fordi du selv bragte din egen hunds DNA test op som om det betød noget i forhold til debatten.

Hvad er merle-tilhængernes egen forklaring på at farven er pludseligt opstået i racerne? Hvis det viser sig at der ER gravhund (eller sheltie eller små aussier) i de her racer, så er der altså sket tavlesnyd, og det ændrer sig ikke af at du bliver ved med at kalde mine indlæg "vrøvl".

Mere om sygdomme
    (link fjernet)

• #20   2. maj 2010 thresa

Nu kan blindhed godt skyldes mange forskellige sygdomme, så det er da klart at vi også finder det hos almindeligt-farvede hunde, men det udelukker slet ikke at der er en forhøjet risiko for de her hunde. Døvhed hænger ofte samme med pigment, og det er jo lige netop hvad merle går ind og piller på.

Avler man andre racer ind skal det gerne være for at styrke racen på en eller anden måde, og det er slet ikke på nogen måde tilfældet her hvor man introducerer en potentielt farlig modifier. Den eneste fordel jeg kan se er at opdrætterne kan tage flere penge for dem fordi de er sjældne.

• #21   2. maj 2010 Jeg har forklaret dig flere gange før at det altså styres af racens hjemland. Merle er ikke tilladt i standarden fordi det ikke optræder naturligt i racen - derudover er der genetiske issues der gør genet farligere (eller, langt mere besværligt at avle sundt) for de to racer. DKK har intet at skulle have sagt i den forbindelse, så hvis du vil klage må du skrive til pomeranian klubben i tyskland eller evt tage den op med FCI i belgien.

• #22   2. maj 2010 thresa

Næ, men man behøver ikke forbyde køb når man har forbudt avlen. Stopper man avlen stopper man også muligheden for at købe, og ønsker man kun en hund ud fra farven er det vist bedst at den mulighed ikke eksisterer.

• #23   2. maj 2010 Nu må vi godt snakke om din avl, eller hvordan?

• #24   2. maj 2010 thresa

Men se, en god, seriøs opdrætter behøver ikke lave "hvad kunderne vil have". Er han dygtig og avler sunde, temperamentfaste og brugbare (alt efter hvad formålet med racen er) vil kunderne komme uanset hvad han laver.

• #25   2. maj 2010 Thresa, hvad ta'r du for dine merle hvalpe?

• #26   2. maj 2010 thresa

Jeg er i tvivl om hvad du snakker om nu. Hvorfor skal alle racer gentestes, og hvorfor skal racer forbydes for at det skal give mening at forbyde en farve. En farve der med meget stor sikkerhed er kommet fra en anden race og i øvrigt er forbundet med sundhedsproblemer?

Hvad er det helt præcist du har imod at hele verden (undtagen USA) gør et positivt tiltag som vil forhindre syge pomeranians og chihuahuaer?

• #27   2. maj 2010 Nå, okay. Det var da en lidt ærgelig holdning smiley Er de med tavle, siden de er så dyre?

• #28   2. maj 2010 Det hedder Downs syndrom og indebærer at der er et kromosom for meget, hvilket ikke har noget med farvegenetik at gøre. Merle har f.eks en meget klar dominant arvegang, hvor det du beskriver lyder recessivt eller polygenetisk. Merle er ikke et gen der "pludseligt opstår" eller forsvinder, og den muteres ikke spontant i to gamle racer nogenlunde samtidigt - oddsene er astronomisk usandsynlige.

• #29   2. maj 2010 Ok.. Jeg læste lige lidt videre på Downs, og det er ikke arveligt - det er en konstruktionsfejl der sker under celledeling i livmoderen.
    http://ghr.nlm.nih.gov/condition=downsyndrome

• #30   2. maj 2010 Ah, nevermind, Thresa. Jeg fandt selv prisen på dine hvalpe. Jeg forstår godt, at du ikke vil nævne det her, for 13-18.000 SEK er da uhyrligt mange penge for tavleløse hvalpe - der er da til dagen og vejen, dér.

Men men, det er vel i teorien køberne, der er dumme, og ikke sælgeren *suk*

• #31   2. maj 2010 "An interesting finding came from our group of 70 dogs: 15 of the double merles were Catahoulas, but only 4 of them were deaf in one or both ears (27%), while 86% of the double merles in the other breeds (Shetland sheepdog, Australian shepherd, collie) were deaf. This suggests a breed difference for the impact of
    the merle gene on hearing status"

27 eller 86% er en høj nok sandsynlighed i min verden til at avle udenom.

• #32   3. maj 2010 Jeg forstod ikke det sidste du skrev. Hvilke farver er med hvorhen?

Mht kun at bruge 1 hund til en linie, så er risikoen for fantommerle jo høj for pomeranian og chihuahua, hvilket vil sige at risikoen for at "komme til" at lave homozygot merle er rigeligt høj hvis der er så meget som én eneste merle bagud i forældredyrenes linier. Og her er vi altså ude i en op mod 86% risiko for sygt afkom.

Ja, man kan DNA teste for merle, men det er fuldstændigt formålsløst at indføre en avlsresriktion af den kaliber for at beholde et gen som ikke engang hører til racen. Det tangerer et napoleonkompleks at tro at man bare kan krydse nye potentielt farlige gener ind i sin race og forvente at hele verden klapper i hænderne af begejstring og ændrer en over 100 år gammel racestandard. Det er jo ikke fordi merle chi/poms'ere har været accepteret men pludseligt er blevet smidt ud - de har aldrig eksisteret lovligt i FCI regi (AKC undtaget fordi de har egne standarder), så intet har ændret sig ud for europæernes vedkommende. Lader man sig snyde til at tro at man kan bruge sådan en hund i FCI har man ikke gjort noget som helst forarbejde, og den hænger man altså selv på - det er ikke DKK's problem.

Det er tyskerne der bestemmer hvad en pomeranian er, og det har man så valgt at sige ekskluderer merle på baggrund af sundhed og mistanke om blanding - hvilket er ganske legitime grunde. Så er det spørgsmål vist efterhånden blevet besvaret. Det er uden betydning om enkelte tror på de individuelle punkter eller ej, for det ændrer ikke ved at det var grundene og at det blev bakket af opdrættere, dyrlæger og kennelklubber verden over, så nu er jeg personligt færdig med at gentage mig selv.

• #33   3. maj 2010 jeg tænker så nu hvis en poms kan have det merle gen skjult kan man så ikke teste for det??

jeg er jo vant til hesteavl og der kan man fks teste om en hest kun producere sort osv...så hvis man kan det med hundene var man jo problemet over på den kant med det skjulte

• #34   3. maj 2010 jn&sn

Det virker kun hvis man indfører det som restriktion, hvilket vil betyde at alle hunde skal testes uanset hvilken farve de har - og det vil aldrig ske for en farve der ikke hører til racen (det er jo blandet ind fra noget andet og bidrager ikke med noget positivt).

Så vigtig er der ingen farve der er.

• #35   5. maj 2010 Ups pas nu på ! Merle giver forskellige udslag ved.r. farve, døvhed, øjne og hvalpedødged alt afhængigt af hvilken Merle struktur som genet har ! der findes mange varianter af merlegenet mindst 32 har jeg læst og er forsakellige i de forskellige racer. merlegen hos dalmatiner giver runde pletter på hved baggrund, merlegen hos fek.s hønsehund giver mørke pletter i enspættet baggrund, hønsehundenes merlegen giver ingen problemer med ødvhed blindhed eller døde hvalpe.
    OG SÅ TIL GRAVHUNDE smiley se www.den-pals.dk og gå på fotosiden. her finder i en blue merle gravhund med dkk bog. hendes far er rød men bærer af genet for black and tan og hendes moder er blue merle med bærer af genet for både black and tan og chocolate and tan. i skal ikke sige denne hund ikke er ren i farven.
    Ja det er min hund og engang i fremtiden bliver hun parret med black and tan hunde.

• #36   5. maj 2010 ups vil lige fortælle at hun er langhåret miniature gravhund

• #37   5. maj 2010 Dalmatinere er ikke i besiddelse af merlegenet. De er ekstremt piebald og farvepletterne skyldes en særlig variant af ticking genet. Piebald som ganske rigtigt er forbundet med b.la døvhed, men ellers ikke har noget med merle at gøre

Hønsehunde har heller ikke merlegenet, men også både piebald og ticking. Ticking er mig bekendt ikke forbundet med defekter.

• #38   5. maj 2010 Der findes kun 1 variation af merle, og det er merle - de forskellige "farvevariationer" skyldes at den underliggende farve er forskellig, men har ikke indflydelse på merlen. På GD findes harlekin, som er en kombi af merle og et andet gen, en modifier som jeg ikke lige kan huske hvad hedder, men princippet er den samme.

Så er der visse ticking racer der ligner merle - f.eks Australian Cattledog - de er ikke merle, men har særligt store mængder "ticks". Det er derfor der ikke er forbundet problemer med at parre to "blåskimlet" ACD's med hinanden.
    http://dansk-kennel-klub.dk/0/373
    http://www.wolfweb.com.au/acd/acd.html

• Thea A
    Thea A Tilmeldt:
    sep 2010

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #39   22. sep 2010 Jeg mener at kennelen Wovskadi stars har en blue merle som de avler med og har haft hvalpe smiley

Kommentér på:
Blue merle gravhund?

Annonce