790 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Dna - Status. Dna - Status.

Jeg har været inde på retriver klubbens side og set at alle hunde man vil bruge i avlen skal have lavet en dna - status men kan se at det kun gælder for hunde fra 5 år hvis man vil bruge dem i avlen. Men jeg har tænkt mig at få lavet den test på mine to labradore selv om de måske ikke skal bruges i avlen fremover. De er 4 år og 1 år. Er der nogen der ved hvad sådan en test koster? og skal de også øjenlyses fremover selv om de har den test?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dna - Status.
  • #1   13. jul 2010 Kravet om DNA test for PRA gælder fra 1.1.2011 alle hunde i avl uanset alder!!

Der kan fremover kun stambogsføres hvalpe efter forældre som er gentestet for PRA eller fri via forældre.

Derudover skal hundene øjenlyses inden 1. parring, dog tidligst når hunden er 1 år gammel. Derefter skal hunden først øjenlyses igen når den er 5 år gammel, hvis den stadig bruges til avl.

Labradors sundhedsudvalg har afholdt en kollektiv prøvetagning i maj og vi gør det igen til november, hvor der foruden prøvetagning til PRA også vil være mulighed for at få testet for EIC og CNM til fordelagtig pris, samt mulighed for kollektiv øjenlysning.

• #2   14. jul 2010 Okay misforstod det jeg læste derinde så. min tæves far er fri via forældre er min tæve så også fri eller skal moren til tæven også være fri via forældre før min tæve er fri?

• #3   14. jul 2010 Begge forældre skal være fri for at afkommet bliver fri via forældre.

Så din tæve vil stadig skulle gentestes.

• #4   14. jul 2010 Okay tak for svar. Ved du hvad det koster og er det via en blodprøve de gør det? Forligger der svar med det samme?

• #5   14. jul 2010 nu spørger jeg bare :

er der ikke 7 forskellige slags PRA, hvor man kun kan genteste for de 3-4 stykker? resten kender man endnu ikke dna'en for?

• #6   14. jul 2010 Annemette: Det koster 195$ hvis man laver en individuel test og ja, prøven laves med en blodprøve. Hvis man gør det på den kollektive test er der 20% rabat på laboratorieprisen og selve blodprøvetagningen er til fornuftig pris (vi forventer 300 kr pr. hund).

Marie-Louise: Jo, der findes flere former for PRA, men heldigvis kun 1 hos labrador og den har man fundet genet for.

• #7   14. jul 2010 Tak. Hvor holder j de kollektive prøvetagninger henne? Jeg bor i viborg. Min tæve bliver 1 år nu her d 28 juli. Kan hun så godt gentestes allerede i november mdr?

• #8   15. jul 2010 Hundene kan gentestes på et hvilket som helst tidspunkt i livet, da generne jo ikke ændrer sig. Så der er ingen alderskrav.

Vi holder prøvetagningerne i Århus og i Farum.

Der kommer nærmere oplysninger på labradors hjemmeside og i Retrieveren når datoerne er endelig fastsat.

• #9   15. jul 2010 Okay det holder jeg lige øje med. Men ellers er det center dyreklinik i viborg jeg har brugt og de kan også gøre det nemlig.

Kommentér på:
Dna - Status.

Annonce