{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.269 visninger | Oprettet:

hunden og ulven. hvor meget ligner de? {{forumTopicSubject}}

Hundene har fået en masse "hjælp" i deres historiske udvikling af mennesket, så alle de mange hunderacer som i jo self ved kommer i alle mulige farver og former. og hver race har deres eget formål, egenskaber og instinkter. vi har fremavlet de forskellige hunde til bestemte formål, vi har avlede på bestemte instinkter og egenskaber til hver race. og siden er der jo avlet en masse nye racer på de "gamle".

mennesket blev til før hunden. men der er beviser på at ulven blev tæmmet og hunden opstod for mellem 11.500 og 16.300 år siden i kina.

http://videnskab.dk/content/dk/miljo_natur/hunde_stammer_fra_kina
egentlig spændende læsning ^^

altså har den tamme ulv= hund levet i et andet miljø, ændret livsstil og dermed karakter igennem mindst 11.500 år. og så ikke nok med at vi har har gjort vores for at de enkelte hunderacer har udviklet det udseende, egenskaber og kvaliteter som der ønskes til specifikke formål..

citat:
Ifølge Wayne og hans gruppe kan man tænke sig, at skiftet fra et
nomadisk jæger-samler samfund til mere fast agerbrugsbosættelse for omkring 10.000-15.000 år siden kan
have ændret hundenes udseende markant i forhold til ulven. Dette skete som følge af, at nye
udvælgelsessystemer blev påtvunget hundene. Da mennesket blev bofast og startede agerbrugsdyrkning
kan de have begyndt en udvalgsavl af deres ulvehunde til hyrdehunde, vogter- og vagthunde og forskellige
slags jagthunde."
^^ hvilket passer med alderen på de først fundet hunde i kina skrevet længere oppe
(link fjernet) s. 15

jeg mener der var 6 menneske arter i tidernes morgen, og forsker mener det er cro-magnon mennesket vi er mest beslægtet med. for ca 35.000 år siden.. men det er videnskabelige konklusioner på analyser af knogler og DNA, så intet vides med sikkerhed.
men, der foreligger videnskabelige beviser på at menneskeaber og mennesker har den samme stamfader Ardipithecus ramidus for ca. 4 millioner år siden, (mener jeg), men blot udviklet os forskelligt.

menneskers og chimpansers arvemasse ligger omkring 4 % fra hinanden.
http://www.pkaj.dk/nyhedsside.asp

Ulve og hundes arvemasse adskiller sig fra hinanden med omkring 1-2%
(link fjernet) s. 15

vi har siden den gang, på grund af klimaforandringer og anderledes levevilkår udviklet os. det er jo både krops bygning, vores skellet, hjerner, teknologi osv. det har vi jo gjort for at overleve og tilpasse os de forandringer der har været.
Det samme er i min teori det hunden har gjort.

Som skreven længere oppe har vi og chimpansen samme stamfader. og vores arvemasse er ikke langt fra hinanden, selvom vi har udviklet os forskelligt i 4 mio. år.

vores lighedstegn mellem vores arvemassen til chimpansens, i forhold til hunden og ulvens, er kun det halve.
Altså har hundene en mindre forskel i arvemassen til ulvene end vi har til chimpansen.

Det synes jeg er utrolig lidt!
og så hvis vi også tænker på at hunde og ulve er i samme kattegori. (ligesom katte og andre kattedyr), men det er mennesker og aber ikke, selvom vi ligner meget hinanden.
ja, hundene kan have nogle lighedstræk til ulvene. Men det har vi jo så også til chimpansen. Men vi sammenligner heller ikke os selv med aber, når det kommer til opdragelse af vores børn, og hvornår folk nu kommer med denne "jamen de stammer jo fra ulvene".

for 11.000 år siden var der istid og vi levede som hulemænd. Vi har vel forandret os, men hvis vi kunne se dem, vil vi sikkert også have nogle lighedstegn til fælles.


citat:

Racernes udvikling finder sted gennem en naturlig overlevelse af de bedst egnede. Mens det på overfladen kunne se ud som om det er specielle fysiske karaktertræk og væremåder der vælges efter, så er det på det genetiske felt denne udvælgelse finder sted. Særlige egenskaber bliver foretrukket fordi de giver en slags fordel for det individ der besidder dem.
^^ dette er skrevet om alle de forskellige racers udvikling som har fundet sted på jorden, og er jo egentlig i meget godt eksempel på at hunden har rykkede sig fra ulven,

Det vil bestemt ikke være en fordel for en hund at være som en ulv i vores samfund. Og det tror jeg bestemt ikke det har været meeeget længe, så det kan jeg ikke forstå hvis de ikke hat tilpasset sig, de har haft over 10.000 år til det.

Da ulven blev drevet ind i en helt anderledes verden end hvor den kommer fra, har den været nød til at udvikle sig og ændre adfærd for at "overleve", da det var de mindst frygtsomme ulve der kunne færdes ved menneskene, altså blev ulvens naturlige sky adfærd erstattet med en mindre frygtsom adfærd for at tilpasse sig miljøet.

man mener ulvene slog sig sammen med menneskene da de kunne finde føde i form af mad menneskene ikke ville spise. senere fandt menneskene ud af at benytte sig af ulvene som skraldespande og leverandøre i form af kød og pels,

Hos stenalderbopladsulvene skete der en naturlig udvælgelse for tamhed, som ifølge Raymond Coppinger er årsag til de morfologiske og adfærdsmæssige forskelle mellem de tidlige
hunde og ulve. Oprullet hale, hængeører, broget pels og løbetid to gange om året, er altså ikke karakteristika, man har udvalgt for, men noget man har fået med i købet ved at udvælge for tamhed.
Hundens, i forhold til ulvens, kortere snude, mindre tænder, lille hoved og lille hjerne var heller ikke noget menneskene har udvalgt for, men er et resultat af nogle underliggende domesticationsprocesser. De
tidlige domesticerede hundes, i forhold til ulvens, lille størrelse, menes at skyldes en hæmning af væksten
som følge af underernæring eller fejlernæring. Desuden har der været en naturlig udvælgelse for
formindskelse af kropsstørrelsen, idet små hunde bedre end store kunne overleve på begrænset føde.
Men Ifølge O´Connor kan det også
skyldes, at det netop var de små ulve, som søgte til menneskene for at undgå konkurrence om føde og
status med større individer i deres population .


Susan Crockford mener, at de vilde ulve, der levede nær mennesker blev til primitive hunde i løbet af blot
få generationer, dog minimum 40 år. Hendes argument herfor er russeren Belyaevs såkaldte "ræve-hunde”
eksperiment, som startede i 1950`erne, og som i 1999 stadig er i gang (Lyudmila N. Trut :"Early Canid
Domestication: The Farm Fox Experiment"). Eksperimentet viser, at man, ved udelukkende at udvælge
for tamhed, fik såvel fysiske som adfærdsmæssige hundelignende karakterer frem hos sølvrævene i løbet
af blot 20 generationer. De fysiske hundelignende karakterer drejer sig om to løbetider om året, oprejst
hale, hængeører og sort- og hvidbroget pels. Og de adfærdsmæssige hundelignende karakterer er, at
sølvrævene aktivt søger kontakt med mennesker, slikker deres hænder og ansigter, klynker og logrer og
endda i det hele taget lyder som hunde. De hundelignende karakterer hos rævene er altså ikke noget, man
har udvalgt for, men noget man har fået med i købet ved at udvælge for tamhed. På samme måde må den
naturlige udvælgelse for tamhed hos stenalderbopladsulvene have givet ulvene de hundelignende karakterer, som gjorde dem til primitive hunde.


det største ryk væk fra ulven skete dog først Ifølge Juliet Clutton-Brock t for omkring 3000-4000 år siden, at der opstod forskellige hunderacer, og af de omkring 400
hunderacer, der formelt findes i dag, er hovedparten først blevet skabt siden slutningen af nittenhundredetallet.

link: (link fjernet)

mennesket blev til mange mange år før hunden, men hvor går grænsen til at man ikke skal sammenligne i detaljer mere? hvor mange år skal en race udvikle sig til en ny race før man ikke kan sige de er "ens"?

Hunde og ulve er ikke ens. Hunden har levet i "vores" verden i 11-17.000 år. Den ved ikke hvad det vil sige at være ulv. Og lighedstrækkene behøver vel nødvendigvis ikke stamme direkte fra ulven? kunne det tænkes der måske var nogle træk som man senere har avlet (en) race(r) til at have igen for at forbedre hunden til det formål den var avlet til?, som nogle ulve så også er blevet dokumenteret til at gøre?

ved huskyen og mutten fx. Deres adfærd såsom de er meget svære at kunne slippe løs og meget hårdføre. Som nogen måske vil mene er fordi den har vildt blod i årene.
Men er det ikke fordi den er avlet til at være yderst selvstændig, stærk psykisk og en meget hårdfør hund til når de skal trække slæderne i den tunge sne?


jeg kan da sikkert også finde nogle ting som mine katte gør, som løven også gør, eller andre træk de har tilfælles..

NU TIL SPØRGSMÅLET -undskyld hvis det er blevet rodet. der står rigtig meget. Men jeg synes det relevant smiley

Nu har i fået en masse baggrundsviden til dem der ikke vidste det, og som bygger på min konklusion. Men jeg mener bare ikke man kan blive ved med at sammenligne hunde med ulve efter flere tusind år.

hvad mener i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hunden og ulven. hvor meget ligner de?
  • #1   2. jan 2011 okay, jeg troede faktisk ikke det vil blive så langt smiley

    nå, forstår godt hvis i ikke gider læse det smiley


  • #5   2. jan 2011 palle

    har du et link til at hunde og ulve har op til 90 % af de samme gener? det skal såmen nok passe.

    de ulve der boede ved menneskene har jo også i flere 1000 år rendt frit, hvilket jo helt sikkert har resulterede i at hunden har parret sig med ulve. indtil man blev lidt mere civiliseret. så på den måde har ulvens gener jo ikke blevet avlet ud af hunden i over 10.000 år.

    at se en ulv kommunikere vil jeg give dig ret i man kan lære noget af.
    min pointe var mere, at hunden ikke har levet som ulv i 10000 år. så mange af ulvens instinkter og adfærd er blevet avlet ud af hunden, samt hundens hjerne har udviklet sig til at blive mindre.. (i denne sammenhæng mener jeg ikke kommunikation) hvilket har været nødvendig for at den kunne leve blandt mennesker. og derfor mener jeg ikke de kan have så meget til fælles nu. at man kan sammenligne hunde og ulve. De vil self have nogle fælles træk. men det har vi også til aber.

    altså at man ikke skal tænke på sin hund som om den var en ulv. for det er den ikke. ligesom man heller ikke tager en ulv hjem og behandler den som var den en hund.

    dog er der nogle racer som har flere træk fra ulven da man har blandet ulv i igen for ikke så forfærdnetlig mange år siden. bl.a. schæferen og grønlænderen:)

    ja hunde og ulve kan godt parre sig i naturen. til gengæld kan ulve hvis der ikke er mad nok, finde på at spise hunde. jeg har ikke hørt dem tage andre ulve smiley

    ulven har også et lidt anderledes sprog end vores hunde har som du selv siger.




  • #6   2. jan 2011 fx. kan du ikke bare lave en blanding af en ulv og hvilken som helst hund.

    det kan blive en meget lumsk blanding. og grunden til du ikke bare kan det, er jo netop fordi deres gener med temperament og adfærd ikke uden videre går i spænd længere

    og ja, så er det også svært hvis hvalpen kommer ud med ulve adfærd at have den i det samfund vi har idag.



  • #7   2. jan 2011 Og med hensyn til aberne. Jeg kan godt se du ikke har læst det hele smiley men den menneskeart vi stammer fra, er en udvikling af Homo Ergaste.

    Jeg er også af den overbevisning at vi stammer fra aberne.

    MEN, nu har jeg jo rigtig undersøgt sagerne. og der en teori jeg tror lidt mere på. som faktisk er det samme, der er bare en lille fejl.

    og det er at vi ikke stammer fra selve menneskeaberne. Men at os homo sapiens sapiens og chimpanserne stammer fra Homo Ergaste. hvor en del af denne race vandrede mod øst den anden mod vest. den del der rejste til regnskoven har udviklet sig til chimpansen, da den jo skulle tilpasses et liv i træer, og vi udviklede os så til homo sapiens sapiens.

    (link fjernet)

    her er et link smiley

    menneskers og chimpansens DNA strenge mener jeg det var, er næsten lig hinanden. og vi havde sindsygt mange ligheder. jeg kan bare ikke huske dem nu smiley


  • #9   2. jan 2011 Den eneste forskel på mennesker og aber er, at aber er en hel del klogere.

    Kilde: simpel logik


  • #10   2. jan 2011 I min vernden er hund og ulv to forskellige arter... De har samme ophav - men flere tusinder års udvikling, domestricering og mere eller mindre bevidst avl, det ændre altså ved udgangspunktet!
    Måske de kan parre og få fertilt afkom - men i dag bruger man altså langt mere detaljerede begrundelser for havd en art er... Rigtigt det er den største skillelinie med afkom - men inden for visse dyrefamilier skal der altså andet til også for at to meget forskellige dyr er af samme art...
    F.eks. kan Coyoten og ulve få afkom også... Og de kan parre sig videre.. Men der er ingen der kalder Coyoten for ulv... Nært beslægtet ja vist - men ikke samme art smiley


  • #11   2. jan 2011 Og selvføglelig kan man lærer noget om hunde ved at se på ulve.. Men man lærer endnu mere om ulven smiley
    Og vil man virkelig vide noget om hunde - så se dog på disse smiley


  • #12   2. jan 2011 da jeg var i USA og studerede ulve, lærte jeg meget mere om hvad hunden IKKE er, end hvad den er...

Kommentér på:
hunden og ulven. hvor meget ligner de?

Annonce