{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.803 visninger | Oprettet:

Hundens stamfædre: Mennesket og ulven? {{forumTopicSubject}}

Når vi taler om BARF, gør vi ofte også en dyd ud af naturlighed og oprindelighed. Vi spejler hunden i dens stamfader, ulven, når vi skal gøre rede for adfærd, enæring osv. På samme måde som vi i evolutionsbiologien spejler os i chimpanserne, som vi delte os fra for seks millioner år siden. Man kan således sige, at vi mennesker forstår os selv –såvel som vores hunde- ud fra en evolutionær fortid. Vi roder altså i ursuppen mht. både adfærd og biologi.

Jeg skriver dette, fordi jeg faldt over en meget interessant artikel i Weekendavisen (nr. 16, 17 –23. april) med titlen ”Langt venskab”. Her har en forsker (Jozsef Topal) påvist, at hunde er overraskende dygtige til at omgås mennesker og aflæse deres sociale og kommunikative adfærd. Faktisk meget dygtigere end chimpanser, som vi har for vane at spejle os i. Det betyder, ifølge Topal, at:

”hunde kan bruges som model for studier af visse aspekter af menneskelig adfærd”.

Derudover har han påvist, at hunde mestrer de tre former for social adfærd, som homo sapiens udviklede, da de delte sig fra chimpanser. Det drejer sig om selskabelighed (at dele sig i grupper med loyale gruppemedlemmer), synkronisering (fælles regler og fælles følelser) og konstruktiv aktivitet (at kunne samarbejde og kommunikere for at opnå fælles mål). Denne udvikling af social adfærd er stærkt hæmmet ved chimpanser pga angst for mere dominerende individer og en tilbøjelighed til at være aggressive over for underordnede individer. Det er dog ikke kun Topal der er nået frem til de resultater. Primatologen Brian Hare er nået frem til de samme resultater og konkluderer, at hunde er bedre til aflæse menneskelige tegn end chimpanser er.

En indvending kunne være, at disse færdigheder er tillærte i løbet af den enkelte hunds liv, men det afvises af forsøget. En anden kunne være, at

”hundens sociale færdigheder ganske enkelt er nedarvede fra deres meget sociale stamfader, ulven”.

Denne indvending afvises, da hunde ifølge forsøget er bedre til at afkode menneskelige tegn end ulven på trods af deres biologiske ophav. Altså konkluderer de to forskere, at hundens aflæsningsevne er medfødt og er afstedkommet af mange tusinde års samliv og domesticering. Interessant nok, kan et 16 måneders spædbarn reagere samme typer verbale kommandoer som en hund, så os der behandler hunden som vores lille barn, er nok ikke helt forkert på den..

Jeg finder den forskning yderst interessant, da vi som en selvfølge afkoder hundens ernæringsmæssige behov ud fra dens evolutionære baggrund. Det giver fint mening, da den indre biologi mht. fordøjelsen er identisk, men vi kan ikke umiddelbart trække samme kobling til ulve mht. adfærd. Eller rettere er det et både-og: Dvs. visse adfærdsmæssige aspekter –som f.eks. evnen til at håndtere frygt- er nedarvet gennem den menneskelige interaktion, mens andre ifgl. Topal og Hare stammer fra stamfaderen.

Hunden adskiller sig altså fra andre dyr ved at have en todelt adfærd, der indeholder både vilde/primat og menneskelige attributter. Derfor er det nok ikke helt ved siden af, at kalde den for menneskets bedste ven, da detop denne mentale sammensætning tilvejebringer en kobling mellem det civiliserede/menneskelige og det vilde: Den ursuppe som vi gennem de sidste seks millioner år har fjernet os fra.

Det synes jeg er interesssant, da det betyder, at vi et langt stykke hen af vejen såvel empatisk som kognitivt kan spejle os i hunden.

Kilder:
Weekendavisen (Nr. 16, 2009)
Topas: http://dsc.discovery.com/news/2009/03/26/dog-human-behavior.html (25. april 2009)
Hare: http://www.eva.mpg.de/3chimps/files/research.htm (25. april 2009)
Hare og Thomasello: http://email.eva.mpg.de/~tomas/pdf/Hare_Tomasello05.pdf (25. april 2009)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundens stamfædre: Mennesket og ulven?
  • #1   25. apr 2009 holdda op det lyder spændende

  • #2   25. apr 2009 Det synes jeg også det er smiley Linket til weekendavisen er iøvrigt http://weekendavisen.e-pages.dk/view/7262/38/section.html

  • #3   25. apr 2009 Ganske interessant. Nu er det sådan at ulve ikke bare er ulve og dermed ens i hele verden, ej heller med hensyn til frygt og flugt.
    Frygt og flugt er nogle af ulvens vigtigste redskaber til at klare overlevelsen på. Egenskaberne hjælper den til at være forsigtig, nysgærig, opmærksom, undersøgende og flere andre ting. Frygten gør den i stand til at være årvågen på omgivelserne.
    Er frygten så en elvolutionær egenskab?
    Det kan der ikke svares entydig på, da ulvene på Elsmeere Island (Canadisk ø nord for Grønland) ikke besidder denne frygt. Her vil en ulv helt nysgærig komme hen til dig for at hilse på, og Dave Mech har da også drillet mig med et billede af ham siddende på en ATV ved siden af en hule, hvor hvalpene legede udenfor.
    Kan vi så dermed sige, at frygten er indlært, f.eks. på grund af jagt fra mennesker, da der aldrig er nogen der har jaget ulve på Elsmeere Island. Det er jo nærliggende at tro, men Dave har også fortalt mig, at han en nat i teltet mærkede noget kravle på ham - en kvindelig ledsager måske - nej, det var en artisk ræv, der uden frygt skulle ind og se hvad det var for noget, der var i teltet. Her kunne man så gentage påstanden om den maglende jagt, men også ravnene er uden frygt på stedet, så vi er faktisk ikke blevet så meget mere klogere.
    Min nye hvalp er netop blevet født. Det er en Saarloos, som er en blanding af en europæisk ulv og en schæferhund. I disse dyr ligger frygt og flugt også som en stor del af deres adfærd, og de ligger tæt på en domesticeret ulvs psyke.
    Chimpanser har jeg ikke forstand på og kan ikke kommentere påstanden, men at hunde skulle være bedre til at aflæse mennesker end ulve er en påstand, som jeg så uddybet. Alle ulveforskere ved, at ulve signalsprog er langt stærkere og langt mere kontant end de fleste hunde. Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvordan de er nået frem til denne konklution, og hvordan de har set og tolket interaktivt signalsprog hos vilde ulve, da jeg går ud fra, at det ikke er på tilfangetagne sammenbragte ulve i en zoologisk have - de har studeret.
    Glemte jeg lige at sige, at jeg glæder mig meget til at få min lille "ulveunge" smiley



  • #4   25. apr 2009 Det overrasker mig egentlig ikke at man er kommet frem til at hunden aflæser mennesket bedre en chimpansen, for det man skal huske på er at hunden (og ulven), i forhold til både mennesket og chimpansen, er langt mere fintfølende i deres kropssprog og kommunikerer ved hjælp af meget meget små signaler.

    Mennesket i sig selv er heller ikke ret signalfølsomme eller ret gode til at tolke på kropssprog, men idet at hunden har så veludviklet et kropssprog, så læser de jo mennesket med samme selvfølgelighed som de gør med hinanden.

    Spændende læsning :o)


  • #6   26. apr 2009 Mie - jeg tror du har ganske ret med hensyn til de små signaler, og så er det interessant, at du skriver, at mennesker ikke er ret signalfølsomme, og kan det være en del af udviklingen? Jeg har hørt. at f.eks. døve mennesker er meget bedre til at læse signalsprog og blinde mennesker er meget bedre til at føle og høre. Kan det skyldes den enorme mængde informationer og indtryk vi udsættes for hele dagen, der gør at vi er blevet mindre gode til at læse signalsprog? Min egen erfaring er, at kvinder er meget bedre til at "opfange" signaler, hvorimod mænd i den henseende går lidt med skyklapper.
    Vore hunde er jo ligeglade med hvad der er i fjernsynet eller om telefonen ringer, og derfor har de måske bevaret en langt større evne til at aflæse signalerne.
    Det er også min erfaring, at vilde ulve er noget mere årvågne end hunde, og dermed langt vanskeligere at komme tæt på end mange andre vilde dyr.
    Christa - tak for de pæne ord - selv om vi har en del hunde, er det svært at vente på den nye, og netop signalsproget hos den bliver meget interessant at følge.


Kommentér på:
Hundens stamfædre: Mennesket og ulven?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce