1.751 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

Indavl/linjeavl Indavl/linjeavl

Snakkede med en ven her den anden dag der påstod at det er tilladt at avle f.eks. mor og søn eller søster bror. Troede ikke på ham og undersøgte det og fandt ud af at det faktisk er tilladt hvilket jeg er ret forarget over! Hvad er jeres holdning til det? Både til det med det er tilladt og hvad i mener om folk der f.eks. laver den slags indavl?
Emnet har sikkert været oppe før men vil godt høre jeres mening da jeg er lidt chokket over det

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ukrudt 800 kr.
  • Græsslåning 800 kr.
  • Wc + armatur installation 1.500 kr.
  • Samle et skrivebord 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Græsslåning maskine skal medbringes 675 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indavl/linjeavl
  • #1   7. nov 2010 De etiske anbefalinger (ved DKK altså) siger max 6,25%, og ved gentagne overtrædelser af de etiske anbefalinger, kan DKK skride ind...

Hvad man gør uden tavle, er der jo ingen love om.

Jeg synes DKK's anbefalinger er ganske passende. Mor/søn, far/datter o.l. parringer synes jeg er for tæt, selv hvis man har en god grund til at gøre det.
    Men det er jo netop det med grunden -for selvom jeg synes lige den nævnte kombination er for tæt, så er jeg ikke som sådan imod indavl. Men det skal være velovervejet og man skal kende sine linier rigtig godt, før man giver sig i kast med sådan noget

• #2   7. nov 2010 det er ganske enkelt noget svineri. Der er ikke nogen lov om hvad man må og ikke må, men der er retningslinier om hvor tæt slægtskabet bør være, men det er stadig helt op til den enkelte

• #3   7. nov 2010 Det er efter min mening KUN noget man skal begive sig ud i hvis man har helt styr på linierne.. Man skal være ret erfaren.

jeg synes som sådan det er okay, hvis man ved hvad man laver.
    Jeg vil være meget forsigtig med at købe en hvalp af linieavl og tjekke kennelen grundigt først

• #4   7. nov 2010 Michelle: Jeg snakker om tavleavl. Så vidt jeg kunne læse på DKK's side er det jo ikke forbudt så det undre mig de kan skride ind?

Britta: Synes godt nok også det langt ude. Jeg vil hvertfald aldrig købe den slags indavl!

Tina og Alex: Kan du uddybe hvorfor du synes det ok?

• #5   7. nov 2010 Irene: Jeg tænker bare at der er en betydelig risiko for misdannede hvalpe ved sådan en indavl. Genpuljen er jo ikke ret stor i forhold til udavl

• #6   7. nov 2010 Trine -her er hvad DKK skriver i forlængelse af de etiske anbefalinger:

"Bemærk venligst:
    Gentagne og/eller markante tilsidesættelser af DKKs etiske anbefalinger kan medføre begrænsninger i en hunds avlsret – evt. nedlæggelse af avlsforbud - i henhold til DKKs stambogsføringsreglers pkt. 11."

Om de gør brug af det ved jeg ikke -men de har i hvert fald muligheden

• #7   7. nov 2010 Michelle: Okay så langt havde jeg ikke lige læst smiley Men synes nu stadig det er grimt nok at det kan ske. Kender du til hunde af sådan avl?

• #8   7. nov 2010 Linjeavl er indavl der går godt indavl er når det går dårligt..
    Begge er uanset hvordan du vender og drejer det er det indavl

• #9   7. nov 2010 ODDS: Ved jeg godt smiley

• #10   7. nov 2010 Jeg kender ikke nogen personligt, men kender il en sådan parring (altså ikke nogen jeg har mødt -blot nogen som kender nogen).
    Jeg udelukker på ingen måde at den slags foregår. Men jeg vil altså vove den påstand at det er yderst sjældent, og i øvrigt ikke noget der er velset -heller ikke i tavleverdenen.

Som sagt synes jeg selv at dit eksempel er for tæt -man kan ikke sætte en præcis grænse for hvornår jeg synes at det bare er helt forkert, ganske enkelt fordi det afhænger SÅ meget af hvilke hunde der avles på (hvor godt kender man linierne og de fejl der er i dem osv).
    Jeg synes de etiske anbefalinger er fine, men jeg går ikke i spåner hvis nogen laver en parring hvor %'en er f.eks. 7, hvis ellers man har gd grund til det og ved hvad man laver

• #11   7. nov 2010 Trine det sjældent der kommer disederede misdannelser, i form af deforme ben el lign. MEN ofte er hvalpene langt mere disponererede for sygdomme der ligger til den enkelte race...

• #12   7. nov 2010 Michelle: Er glad for at høre de fleste ikke bryder sig om den slags avl smiley

ODDS: Ja men risioen er der og den er højere end ved udavl

• #13   7. nov 2010 trine: det helt korrekt.

• #14   7. nov 2010 ODDS -det gælder da godt nok kun hvis de sygdomme er i linierne. Der "dobles op" på de gener mor og far har tilfælles -dvs at man dobler op på både det gode og det dårlige som de har fælles, men er linierne meget sunde, kan man faktisk forbedre sundheden ved at lave parringer på beslægtede individer.

men som sagt kræver det jo så at man er særdeles godt inde i de linier man har

• #15   7. nov 2010 Trine : Det kunne feks. være ved en meget lille race rent antal mæssigt

• #16   7. nov 2010 Tina og alex: Ja der kan jeg godt se det smarte i det. Men hvis man har en meget lille race er racen sikkert heller ikke så sund som den kunne være og dermed kunne jeg forestille mig der ville være en endnu større risiko for misdannede/syge hvalpe ved sådan avl

• #17   7. nov 2010 Tina -ved en meget lille race er genvariation faktisk ekstra vigtigt;o)

Ikke at indavl så ALTID er en dårlig idé -men det er jo vigtigt at få opbygget en så stor genpulje som mulig, så der er noget at arbejde med i fremtiden

• #18   7. nov 2010 en kollega jeg havde... havde en tæve som fik hvalpe med naboen hund smiley
    De beholdte så en han hund..
    og hvad skete der mon da moderen kom i løbetid og sønnen var voksen... surprice.....
    jeg rådede til en abort, men de fik det ikke liiige gjort...

der kom 3 hvalpe. alle meget mærkelige. den ene alt for lille og forkert. den anden manglede pludselig halen.....

Og så siger folk at blandingshund er så meget sundere..... :S

• #19   7. nov 2010 Camilla: Puh. lyder ikke godt! Blev hvalpene så aflivet?

• #20   7. nov 2010 Ja, det foregår skam også blandt topopdrættere, men ja, man skal virkelig have styr på linierne...dog ikke noget jeg alligevel ville begive mig ud i...ved også nogen her i DK, hvor far og datter parrede, der kom tavler på hvalpene, men er ret sikker på, at der var avlsforbud på dem...
    At lave tæt linieavl/indavl, giver ikke nødvendigvis defekte hvalpe, det kommer an på indavlsgraden INDEN man laver den igen. Hvis det er første gang man avler så tæt, sker der som regel ikke noget, men hvis det er sket flere gange i træk, så går det galt.

• #21   7. nov 2010 Trine - nej hvorfor skulle de dog det??? :S
    De blev da solgt.. to af dem... så man kunne få lidt for dem................

• #22   7. nov 2010 Det var jo specielt designede hunde må du tænke på... af den sundeste slags.. blandinger..........

• #23   7. nov 2010 Michelle : ja det er selvfølgelig rigtigt..
    Godt jeg ikke er avler ;o).. Ej skulle jeg en dag finde på det, så skal der studeres en del i forvejen, og linieavl ville jeg ikke give mig i kast med

• #24   7. nov 2010 Camilla: At de blev misdannede har nu nok mere noget at gøre med den indavl end at det var blandinger men det gør det jo ikke bedre. Stakkels hvalpe købere de er garanteret kommet til at døje med sygdom ved deres lille vuffer!

• #25   7. nov 2010 Iben: Godt sagt smiley

• #26   7. nov 2010 Lykke: jeg kan ikke se formålet med at nedlægge avlsforbud med de hvalpe du omtaler .... hvis man bare parre dem med nogen der er 100% ikke belægtet, så vil det afkom være 100% fri for indavl - så let er det jo at bryde indavl.

Indval kan bestemt diskuteres, og som flere er inde på, så er det udelukkende meget erfarende opdrætter der overhovedet skal overvejer at bruge det. Dog erder ikke mange der bruger det mere.

Men det kan faktisk bruges til noget - er man i tvivl om ens avlsdyr bære på en skjult sygdom, som man er bange for, først viser i dens efterkommer og dermed rigtig kan nå at blive spredt til mange individer, så kan man parre mor og søn eller far og datter - men man skla holde tungen lige i munden og være villig til evt at skulle aflive hele kuldet. Desuden så skal man jo være obs på om der overhovedet er køber til disse hvalpe.

Linieavl er der imod nødvendigt typen hos rigtig mange racer

• #27   7. nov 2010 Platugler: giver dig ret. nu gik jeg da lige ind og tjekkede på hundeweb, og der står ikke noget om avlsforbud..så det har jeg nok fået galt i halsen, der hvor jeg synes at det går galt, er at det var en hovsa parring??!!! det eksisterer ikke i min verden, og denne han har så allerede givet 3 D hofter og 2 C hofter ud af 8 fotograferede, heraf den ene fra det omtalte kuld...

• #28   7. nov 2010 Iben: når man siger linieavl og indavl, så er det for at skeldne i graden, så man ved hvad man taler om. Fætter/kusine og længer ude er linieavl og tætter er indavl - så ved man hvad man taler om. Husk nu på at selv vi mennesker kan gifte os og få børn, fætter og kusiner imellem - det er først når det sker i generationer efter generationer, at det går galt og det er der man skal tjekkes indavlsprocenten.

Indavl, er noget hvor man virkelig skal træde varsomt og kun de ganske få opdrætter, i ganske bestemte situationer bør begive sig i kast med.

Liniealv er noget langt de fleste opdrætter benytter sig af, for at fastholde den type de ønsker i deres race.

• #29   7. nov 2010 Lykke: jeg er helt enig med dig - sådan noget skal bare ikke være en hosva parring... og da slet ikke med den dårlige sundhed - det er bestemt under alt kritik. Indavl bør kun foretages efter søvnløse nætter, med overvejelser for og imod.

• #30   7. nov 2010 Iben: men det gør man jo ikke .... man parre jo også ud, for så at parre ind igen. Eller også så ligger de fælles aner langt tilbage og indavlsprocenten ligger langt under DKK's 6,24

Nej, ingen ved alt hvad der ligger i deres hunde - og det vil man heller ikke kunne vide med DNA test. MEN med direkte indavl, så ville det komme frem i lyset, men med linieavl, så er der jo stor forskel på graden.

• #31   8. nov 2010 Netop ... hvis det overstiger 6,24 så er det jo indavl og dermed ikke noget man anbefaler ... er det laver end de, så kalder man det linieavl, for bedre at forstå hvad vi snakker om. Når jeg siger linieavl til andre opdrætter, så ved de jo lige netop at jeg mener avl der ikke går tætter end fætter/kusine eller overstiger 6,24 - siger jeg indavl, så er det lige det modsatte. Det er jo udelukkende for at får den fulde forståelse med.

Så nej, det er ikke pjat, at sørge for at vi alle ved hvad vi snakker om - men det er pjat at fastholde et ord, det er negativt ladet og så lade det favne så bredt at det også dækker noget, som bestemt er et super redskab i godt avlsarbejde

• #32   8. nov 2010 Iben: der er noget jeg ikke rigtig forstår .. du skriver at indavl er noget man skal holde sig fra og det er ikke noget du går ind for - men hvorfor har du indkøbt en tæve med indavlsprocent over den max anbefalede 6,24 og brugt hende i avl ??

• #33   8. nov 2010 undskyld, men hvis du har så stærke holdninger, så tjekker man da indavlsprocenten inden man parre tæven.

• #34   8. nov 2010 Iben: nej da jeg fik min den første viste jeg ikke ret meget om det, MEN jeg havde da bestemt sat mig ind i det inden jeg fik mit første kuld. Hvad min tæve er lavet af, var jo hendes opdrætters beslutning ... men hvad mine kuld er lavet af, er jo min beslutning og dermed mit ansvar alene.

Jeg har også opdrætter kurset og overbygningen og jeg har været på opdrætterseminar i vores klub med Helle og når hun siger indavl bør begrænses, så mener hun ikke at vi helt skal undgå linieavl og kun parre ubeslægtet, for som hun sagde så nedstammer feks boxer udelukkende fra 4-5 individer og dermed er de jo alle beslægtet. Vore og rigtig mange andre racer ville ALDRIG kunne bestå uden en vis mængte linieavl og de ville aldirg være opstået uden hård indavl og det gælder også din egen race.
    Nu leger vi nu engang gud og former og modelere og så kan man ikke samtidig sige at det slet ikke skal finde sted, for så har vi ikke længere racer der ligner det de skal.

• #35   8. nov 2010 Iben: jeg under mig bare over det du skriver omkring dit første kuld... intet andet.

Jeg siger jo ikke at man skal blive ved med at bruge de samme hunde .... det gør jeg jo heller ikke, men så længe du insistere på ikke at bruge udtrykket liniealv, så vil du blive ved med at misforstå mig og så må det være sådan.... tingene er bare mere nuanceret end det....

• #36   13. nov 2010 Er glasset halvt fuld eller halvt tomt...?

• #37   13. nov 2010 Puha nej da!
    Min pointe var at sålænge at indavl er negativt betonet, så vil glasset altid være halvt tomt. Linieavl er at forstærke gode egenskaber, ved at beholde de gode gener i avlen, som beskrevet i starten af tråden. At udelukke fornuftige og gode "linie-hunde", på grund af den simple misforståelse at indavl er skidt, så sker der ikke rigtig god avl. Ved at blive ved med at parre ud og konstant bruge hunde der ikke er af samme aner, så ved vi heller ikke hvad vi forstærker. Og vi ved heller ikke hvad vi forringer.

Hermed sagt at linieavl fortsat er avl mellem to individer der ikke er nærmere beslægtet end fætter-kusine, kun bør bruges af opdrættere der er indforstået med både de negative og de bestemt positive konsekvenser. Det er ikke for enhver, men jeg ville aldrig udelukke en god linie-hund, for at være sundere end totalt ubeslægtet hunde i over 7 generationer.
    Så sålænge at indavl er negativt betonet (det halvt tomme glas), påvirker det linieavlen negativt (som egentlig er det halvt fulde glas).

• #38   13. nov 2010 Cynthia... så kan det vist ikke siges mere tydeligt smiley

Kommentér på:
Indavl/linjeavl

Annonce