{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Inseminering.
  • #1   2. dec 2010 Det er stadig for tidligt for jer. Tidligst fra 11 dagen som jeg også skrev i din anden tråd. Ellers tag til dyrlægen og få taget en blodprøve eller et skedeskrab så du er sikker på hvad dag hun går i høj. De tæver min hanhund har parret har været på 11 og 12 dagen, den ene først på 16 dagen.

  • #2   2. dec 2010 Mener prisen er fra 800-1500,- ca.
    Men ja, både han og tæve skal til dyrlægen. Så tapper man sæd fra hanhunden (hvis man kan), undersøger sædkvaliteten og inseminere tæven med det hvis sæden er iorden.
    Det er dog ikke alle hanhunde man kan tappe sæd fra skal lige siges!


  • #3   2. dec 2010 * Ann-Sophie & Rødhætterne *
    Plus man får taget en test for at sikre sig at tæven er højløbsk og har ægløsning.


  • #4   2. dec 2010 Ja ja, men det lyder spørgsmålet jo ikke på? :o)
    Men man behøves ikke tage blodprøve - Dyrlægen (og en selv) kan ofte se på tæven om den er klar eller ej. Skulle have min tæve insemineret, og der var ingen grund til blodprøve, hun var helt klar.
    Der kunne dog ikke tappes sæd fra hanhunden, og han kunne ikke finde ud af parre selv. Så der kom ingen hvalpe :o)


  • #5   2. dec 2010 Det skal nok lykkedes når hun er klar. man siger normalt fra dag 12-14 fra første blødning.

    og ellers ja, som Vivi skriver kan du få taget en blodprøve. Den koster 5-700 kr..


  • #6   2. dec 2010 Lena * DKK snob *
    På hvilken dag i løbetiden? TS tæve er kun på 9 dagen.


  • #7   2. dec 2010 Lena: ved du om der er gevinst ?? er jo lidt spændt på at høre smiley

  • #8   2. dec 2010 Hvis du bor på kbh kan jeg fortælle at det kun koster omkring 700 på Dahlgaards dyreklinik i Birkerød. (uden blodprøve).

    De kunne dog desværre ikke tage sæd fra min han (chihuahua).


  • #9   2. dec 2010 Lena: vi krydser alle hvad vi kan smiley

  • #11   3. dec 2010 linda: nej, man lader ham snuse til tæve - evt hoppe lidt op og ned, men ellers står han på gulvet og dyrlægen hjælper med sin hånd, så han kommer og her skal dyrlægen være kvik, for en hanhund levere i 3 skud og det er det mellemste skud der er sæd og som skal gribes smiley Det opsamlet i et lille reagensglas

  • #12   3. dec 2010 Er der nogen der har erfaring med inserminering fra frostsæd? - fra udlandet?



  • #13   3. dec 2010 Vi har ikke selv prøvet med frosset sæd, men der er et par eksperter:

    Birgitte Schjøth har Canocold - firma med speciale i frosset sæd.
    Eller Ølby Dyrehospital - Nina Diers arbejder sammen med Birgitte.
    De ved også hvordan man får sæden hjem.

    Og så er det et spørgsmål om at være sikker på ægløsning gennem blodprøve. Der er kun omkring 6 timer hvor frosset sæd virker.




  • #14   3. dec 2010 Kniber med stavekontrollen:

    Firmaet hedder "Canicold"



  • #15   3. dec 2010 Og med hensyn til inseminering. Det er noget man sagtens selv kan lære.
    Der arbejdes på at få ministeriets godkendelse til at lave kursus i inseminering.

    Det er noget nemmere end at tage til dyrlægen - og noget billigere.


  • #16   3. dec 2010 Kan man gøre det selv ? Hvordan ? Lade ham komme i en kop og så suge det op i en tynd sprøjte og så op ??

    Jeg ringede til dyrlægen for at høre pris..

    Konsultation + blodprøve = 500 + 300 kr
    Første inseminering = 1170 kr
    Efterfølgende insemineringer = 534 kr

    Så jeg tror jeg giver det nogle dage mere og prøver at hjælpe ham.. Hehe..


  • #17   3. dec 2010 Ja, det er faktisk ikke så svært.

    Koppen er fin, og man opsamler alt han kommer med i ca 1 minut.
    Det første er sæden, og resten er vædske, der hjælper med bevægelighed, og med at skubbe sæden frem ved almindelig parring.
    Nu er vores en lille hund, og man får mellem 1 og 4 ml ud af ovenstående.

    Så bruger man en eengangsprøjte - tynd 1 ml sprøjte. Smøres med glidecreme (ikke for meget). Og så sætter man 1 ml op ad gangen.
    Sæt stille og roligt sprøjten op i skeden (Skråt opad). Når ca. halvdelen er oppe, møder man en lidt stram ring (det er den som hanhunden sidder fast i ved parring).
    Forsigtigt presser man forbi ringen og næsten helt i bund, og tømmer sprøjten.
    Gentag til der ikke er mere.

    Bagefter sætter man sig med tæven med "bunden i vejret" - altså holder gagenden højt - det skal jo ikke løbe ud. Det svarer lidt til at hundene hænger sammen. Sæt en finger i skedeåbningen og masser en smule. Ofte kan man mærke nogle sammentrækninger.
    Hold hende med bunden i vejret i 10 minutter.

    Det er såmænd det hele - og det er faktisk lettere end man tror.
    Vi gentager så seancen med een eller 2 dages mellemrum ca 3 gange - det gør vi også ved normal parring.

    Vi bruger ikke et kateder til at sætte sæden helt op i livmoderen - er bange for at ramme forkert med spidsen - og det er heller ikke nødvendigt.

    Vi har spurgt til hvor store chancer vi har med inseminering, og har fået følgende svar:
    Ved normal parring regner man med 80 % chance (hovedparten af de 20 % er fordi man ikke har tålmodighed, og parrer for tidligt).
    Ved inseminering som ovenstående regner man med 78 % - så det eer næsten det samme.

    Håber det er forståeligt. Eller er I velkomne til at spørge



  • #18   3. dec 2010 De ter faktisk ulovligt at gøre det selv...

    Vi har insemineret vores tæve med frostsæd fra udlandet og vores han er også tappet og frosset ned - begge dele hos Birgitte, som bestemt kan anbefales


  • #19   3. dec 2010 Platugler
    hvad koster det ca. at have opbevaret osv. når man skal have det fra udlandet?


  • #20   3. dec 2010 have det opbevaret hos Birgitte, når det er kommet hjem ?

  • #21   3. dec 2010 Går ud fra at det er opbevaret så det kunne bruges når hunden var i høj og ikke kom for sent?

  • #22   3. dec 2010 75 kr pr måned... 900 kr for et år. se her

    (link fjernet)


  • #23   3. dec 2010 tak smiley

  • #24   3. dec 2010 men det kan koste kassen at få det hjem ... vi valgte selv at hente vores, men det var også efter en afdød han , så det kunne ikke erstattes, hvis der skete noget under transport

  • #25   3. dec 2010 Forståeligt..
    Min race har meget få individer så det kan være det er "nødvendigt" at bruge en han fra USA for at få den der passer bedst, men det er der lang tid til, så det er nok ikke noget at bekymre sig for meget om endnu haha


  • #28   4. dec 2010 Mai-britt

    Nej det er ikke Kovo smiley
    Den hvalp jeg skal have - som jeg regner med vil blive brugt i avl såfremt alt går som det skal og hun går igennem sundhedstestene tilfredsstillende - men det er der jo et par år til under alle omstendigheder.

    (Hun kommer nu også til at stå under blanding da racen ikke er på sitet)


  • #29   4. dec 2010 i retter selv stavefejlene ikke?

Kommentér på:
Inseminering.

Annonce