4.940 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

godt for en tæve at få hvalpe? godt for en tæve at få hvalpe?

har hørt en påstand, at det skulle være godt for en tæve at få hvalpe?
Både fysisk og psykisk for tæven...

hvad kan argumenterne være herfor?

jeg har set masser af tæver der aldrig har fået hvalpe, og som har levet et afballanceret hundeliv, og ikke vidst at de er "gået glip af noget"

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  godt for en tæve at få hvalpe?
  • #1   16. feb 2011 Tror de fleste af os har hørt påstandene -der er jo nærmest ingen grænser for hvad et hvalpekuld kan gøre for tæven;o)

Men af dem jeg mener er korrekte, kan jeg vidst kun komme i tanker om at en tæve der er lidt "ufærdig" at se på, kan efter et kuld hvalpe, have udviklet sig positivt (eksteriørmæssigt altså).
    Om man så bør få hvalpe med kun dette for øje, kan jo så altid debateres.

Personligt går jeg ind for at man sterilliserer hvis man ønsker de helbredsmæssige gevinster. Avle kan man så gøre hvis der er gode grunde til det... For helbredsmæssigt mener jeg ikke det har nogen fordele... For nogen hunde kan man måske ligefrem sige tværtimod

• #2   16. feb 2011 Jeg kan ikke mærke forskel på vores tæver, om de har haft hvalpe eller ej.
    Hvis der er en forskel, så er det en pokkers masse mælk som bliver lagt ned, på det tidspunkt hvor tæven ville føde, hvis den var parret. Det ser jeg kun hos de tæver som har haft hvalpe før.
    Jeg tror lidt, at det handler om de menneskelige følelser, som nogle overføre på hunden, og derved mener at det må være godt for hunden, at få et kuld hvalpe. Selv tror jeg hunden er lige lykkelig uden, bare den har det godt hos sin familie.

• #3   16. feb 2011 Lena -og det ser man jo med mange tæver. Heldigvis ikke så slemt som det i har været igennem, men det er jo ikke sjældent at en tæve der har haft hvalpe, taber sig, mister pels osv. Og det må da være tegn på at det faktisk er rigtigt hårdt for hende at have hvalpe.

• #5   16. feb 2011 En tæve er vist helst fri for at få hvalpe. Mine tæver er gode mødre og passer dem til ug med kryds og slange. Men bare at de glæden i hundens øjne når den kommer til træning igen. Det ændrer dem ikke psykisk, de er som de plejer at være når hvalpene er rejst. Det er til gengæld hårdt rent fysisk, og hvis det tager for hårdt på en tæve skal den ud af avl. Jeg har en der laver super hvalpe, passer dem eksemplarisk MEN, fødslen tager alt for hårdt på hende, så ikke flere hvalpe til hende.
    Avl er ikke for tævens skyld, det skal helst være for at tilføre racen nogle gode og sunde individer. Helst bedre end forældrene

• #6   16. feb 2011 Lena -jeg tror da bestemt osse at det er sjovt, lærerigt og spændende for børn at være med på sidelinien til sådan noget. Men ja, så skulle det jo helt gerne være noget der gøres "rigtigt" -så lærer ungerne jo osse at det der med at få dyrebørn (uanset hvilken slags) ikke bare er noget man sådan lige gør

• #7   16. feb 2011 Ser mine tæver ud til at være lidende fordi de aldrig har haft hvalpe?? Og aldrig får det eftersom de begge er steriliseret?

Kaido var falsk drægtig i hendes 2 sidste løbetider. Det bedste jeg har gjort for hende var at sterilisere:-). Hun er blevet mere sikker og tryg:-)

• #8   16. feb 2011 Jeg tror måske at falske drægtigheder er en del af årsagen til at folk tror at tæver har godt af at få hvalpe... Jeg har efterhånden set mange gange -og ikke kun herinde -at folk tror at den falske drægtighed betyder at tæven gerne vil have/burde få hvalpe.

Det bliver jo så ikke bedre når der åbenbart stadig findes enkelte dyrlæger derude, som fortæller at det at få hvalpe kan afhjælpe falsk drægtighed i fremtiden *suk*

• #9   16. feb 2011 No no......... Da jeg var hos dyrlægen med Kaido første gang hun var drægtig spurgte han (ikke en dyrlæge vi normalt er inde hos) om jeg påtænkte hvalpe på hende? Åh nej........ Ikke på vilkår!! Jamen,så ville han anbefale sterilisation!!!

Det havde jeg også regnet med, men jeg skulle liiiiige spare 6500,- op først og have det gjort så det passede med noget ferie. Derfor nåede hun 1 løbetid mere med falsk drægtighed og 3 måneder efter den havde vi sommerferie. SÅ blev hun steriliseret.

Fandeme om min hund skal forsøges "kureret" ved at få hvalpe. No way!!

Iøvrigt mener man jo også at falsk drægtighed er arveligt og SÅ meget betyder min hund altså heller ikke for labradoravlen at det er værd at sætte hvalpe med de tendenser i verden:-)

• #11   16. feb 2011 Jeg har set flere hunde, som var falsk drægtige efter løb, være præcis lige så falsk drægtige EFTER at have fået hvalpe.

Så det er ingen kur mod dette, at lade tæven få hvalpe.

Kommentér på:
godt for en tæve at få hvalpe?

Annonce