4.940 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
9 Svar
godt for en tæve at få hvalpe? godt for en tæve at få hvalpe?
har hørt en påstand, at det skulle være godt for en tæve at få hvalpe?
Både fysisk og psykisk for tæven...
hvad kan argumenterne være herfor?
jeg har set masser af tæver der aldrig har fået hvalpe, og som har levet et afballanceret hundeliv, og ikke vidst at de er "gået glip af noget"
0 synes godt om
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.953
Men af dem jeg mener er korrekte, kan jeg vidst kun komme i tanker om at en tæve der er lidt "ufærdig" at se på, kan efter et kuld hvalpe, have udviklet sig positivt (eksteriørmæssigt altså).
Om man så bør få hvalpe med kun dette for øje, kan jo så altid debateres.
Personligt går jeg ind for at man sterilliserer hvis man ønsker de helbredsmæssige gevinster. Avle kan man så gøre hvis der er gode grunde til det... For helbredsmæssigt mener jeg ikke det har nogen fordele... For nogen hunde kan man måske ligefrem sige tværtimod
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 81
Hvis der er en forskel, så er det en pokkers masse mælk som bliver lagt ned, på det tidspunkt hvor tæven ville føde, hvis den var parret. Det ser jeg kun hos de tæver som har haft hvalpe før.
Jeg tror lidt, at det handler om de menneskelige følelser, som nogle overføre på hunden, og derved mener at det må være godt for hunden, at få et kuld hvalpe. Selv tror jeg hunden er lige lykkelig uden, bare den har det godt hos sin familie.
jan 2007
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.334
Avl er ikke for tævens skyld, det skal helst være for at tilføre racen nogle gode og sunde individer. Helst bedre end forældrene
jan 2007
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.480
Kaido var falsk drægtig i hendes 2 sidste løbetider. Det bedste jeg har gjort for hende var at sterilisere:-). Hun er blevet mere sikker og tryg:-)
jan 2007
Det bliver jo så ikke bedre når der åbenbart stadig findes enkelte dyrlæger derude, som fortæller at det at få hvalpe kan afhjælpe falsk drægtighed i fremtiden *suk*
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.480
Det havde jeg også regnet med, men jeg skulle liiiiige spare 6500,- op først og have det gjort så det passede med noget ferie. Derfor nåede hun 1 løbetid mere med falsk drægtighed og 3 måneder efter den havde vi sommerferie. SÅ blev hun steriliseret.
Fandeme om min hund skal forsøges "kureret" ved at få hvalpe. No way!!
Iøvrigt mener man jo også at falsk drægtighed er arveligt og SÅ meget betyder min hund altså heller ikke for labradoravlen at det er værd at sætte hvalpe med de tendenser i verden:-)
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.366
Så det er ingen kur mod dette, at lade tæven få hvalpe.
godt for en tæve at få hvalpe?