Døvhed arveligt? {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Sidder med en lille tanke..
Har en chihuahua hanhun, fandt desværre udaf at han var døv for et år siden, men han er glad og tilfreds så fred være med det..
Min veninde spurgte mig forleden om jeg ikke havde lyst til at få nogle hvalpe udaf ham da han er utrolig flot, jeg svarede dog at jeg ikke ville risikere at få døve hvalpe så det havde jeg ikke tænk mig.
Men så kom jeg til at tænke på, han er den eneste i sit kuld der var døv så er det egentlig arveligt?
Ikke at jeg har lyst til at tage chancen, men blev nysgerrig omkring arveligheden af det?
Nogle der kender noget til det?
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Eftersom det kan være rigtig svært at få den konstateret ville jeg aldrig nogensinde overveje at avle på en hund med så graverende en fejl.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Og at han er den eneste i kuldet der er døv, siger ikke rigtigt noget om om det er arveligt.
At noget er arveligt betyder jo ikke nødvendigvis at det gives videre til ALLE afkom
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
Jeg er ikke inde i farver i chihuahua
jun 2006
Jeg er bare altid for langsom
jun 2006
Jeg har jo også en ninja hund, der kan lægge folk ned på stribe... han har ihvertfald tacklet op til flere personer så de lå lige så lange de var.. Måske kan han lære mig nogle tricks..
jun 2006
jeg savler feks ikke nær så meget som Taco
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 14 Svar: 30
jun 2006
Uanset årsagen synes jeg det er en rigtig god beslutning IKKE at bruge ham i avl. Der findes så mange gode og smukke hanhunde uden fejl at det ville være tosset at løbe risikoen
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.242
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 271
Jeg synes du skulle overbevise din veninde om at få kastreret ham istedet, så hun ikke pludselig finder en anden tæve med en ejer der ikke tænker lige så langt som dig..
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.762
aug 2010
Men i så fald: Til TS, få kastreret hanhunden så der ikke sker uheld
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 14 Svar: 30
Han er ikke kastreret og vil nok ikke blive det, da der aldrig har været problemer med det, har ham altid i snor ude så det at han pludselig skulle hoppe på en stakkels dame vil ikke kunne lade sig gøre.
Jeg er slet ikke inde i avl så kunne aldrig finde på at springe ud i det, mange prikker bare til mig om at man kan tjene penge på det osv osv, det synes jeg bare ikke er noget argument for avl.
Men som sagt tidligere ville jeg aldrig turde avle med ham hvis jeg ville avle, da han jo er døv og jeg ville ikke kunne bære at sætte døve hvalpe i verden. Det er trods alt mit ansvar.
Er ret sikker på han ikke er merle da begge hans forældre er ægte chihuahua fra registreret avler og merle er ikke lov at bruge i chihuahua avl.
Er bare glad for min lille hund og glad og velfungerende trods det at han er døv.
Da jeg fandt udaf det underettede jeg også avler, der straks fik steriliseret tæven.
Jeg kunne aldrig finde på at skille mig af med ham eller få en hund aflivet fordi den var døv, men det er også let at sige med sådan en lille størrelse, han er jo lige til at tage under armen når han laver ballade, hvis det nu var en stor schæfer eller en dalmatiner er det nok en lidt mere omstændig sag.
Men er dog overrasket over at han alligevel forstår alt jeg mener, han aflæser bare mit kropssprog istedet for mine lyde, så han kan både sitte og dække, vente med at spise og alle de ting det er vigtigt en velopdragen hun kan
Der er også tit mange der ikke tror på mig når jeg siger han er søv
Men tak for jeres svar.. blev bare nysgerrig
aug 2010
Din hund behøver heller ikke være merle for at være døv, men de har en forhøjet risiko, pga en autosomal inkomplet dominans som skyldes en SINE-insertion i SILV-genet...Kort fortalt vil en merlehund være mere disponeret for syns- og hørenedsættelser.. Men det er jo en detalje
Døvhed arveligt?