{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.093 visninger | Oprettet:

Døvhed arveligt? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Sidder med en lille tanke..
Har en chihuahua hanhun, fandt desværre udaf at han var døv for et år siden, men han er glad og tilfreds så fred være med det..

Min veninde spurgte mig forleden om jeg ikke havde lyst til at få nogle hvalpe udaf ham da han er utrolig flot, jeg svarede dog at jeg ikke ville risikere at få døve hvalpe så det havde jeg ikke tænk mig.

Men så kom jeg til at tænke på, han er den eneste i sit kuld der var døv så er det egentlig arveligt?

Ikke at jeg har lyst til at tage chancen, men blev nysgerrig omkring arveligheden af det?

Nogle der kender noget til det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Døvhed arveligt?
  • #1   9. mar 2011 Om det er arveligt kommer an på årsagen til døvheden.

Eftersom det kan være rigtig svært at få den konstateret ville jeg aldrig nogensinde overveje at avle på en hund med så graverende en fejl.

• #2   9. mar 2011 Stemmer i med CH.

Og at han er den eneste i kuldet der er døv, siger ikke rigtigt noget om om det er arveligt.
    At noget er arveligt betyder jo ikke nødvendigvis at det gives videre til ALLE afkom

• #4   9. mar 2011 At han er døv kan også hænge sammen med at han er hvid hvis hvid normalt ikke forekommer hos racen..
    Jeg er ikke inde i farver i chihuahua

• #5   9. mar 2011 Hvor ER du irriterende Krumme :o))
    Jeg er bare altid for langsom

• #7   9. mar 2011 Der er ikke andet for Krumme...

Jeg har jo også en ninja hund, der kan lægge folk ned på stribe... han har ihvertfald tacklet op til flere personer så de lå lige så lange de var.. Måske kan han lære mig nogle tricks..

• #9   9. mar 2011 Krumme : Nu ikke så sippet ....
    jeg savler feks ikke nær så meget som Taco

• #11   9. mar 2011 Han er helt hvid med brun snude og brun rundt om øjene.. og hvide ører smiley men ville heller ikke bruge ham i avl, kom bare til at tænke over om det egentligt var sådan 100 procent arveligt eller om det var ét sjældent tilfælde.

• #12   9. mar 2011 Jeg er ikke så god til genetik, men afhængigt af i hvilken grad forældrene er bærer af defekten kan det ramme feks 25 % af hvalpene... i teorien.

Uanset årsagen synes jeg det er en rigtig god beslutning IKKE at bruge ham i avl. Der findes så mange gode og smukke hanhunde uden fejl at det ville være tosset at løbe risikoen

• #15   9. mar 2011 aha han er hvid ja!!!!!!! men jeg tror også han gemmer på en anden hemmelighed og det er at han rent faktsisk osse er merle. defekten som døvhed er, er en genetisk betinget fejl som hæfter til både hvide hunde men så sandeligt osse til merlehunde. hvad får mig til at tro han er merle jo det er netop affarvningen af hans pigment rundt om øjne og på hans næse, dette er netop hvad merlegenet gør, nemlig at svække pigmentet så at sige. Altså er det en arvelig fejl som kan føres tilbage til opdrætter og iflg. købeloven er du så berettiget til nedslag i prisen. Hvordan så hans forældre ud , har du billeder ?

• #17   9. mar 2011 Det korte svar er: ja, det kan være arveligt, også selvom det ikke nødvendigvis har vist sig i hans søskende eller i hans forældre.. De kan sagtens være recessive bærere, og så er det kun i nogle gen-kombinationer afkommet vil være døve, men sandsynligvis vil hans søskende også være bærere.. Det vil sige at hvis din tæve også er bærer vil der kunne komme døve hvalpe..

Jeg synes du skulle overbevise din veninde om at få kastreret ham istedet, så hun ikke pludselig finder en anden tæve med en ejer der ikke tænker lige så langt som dig..

• #18   9. mar 2011 Sophie V: Ti hi TS er ejeren af den han hund ;o)

• #19   9. mar 2011 Aino: Haha, ja okay, det er godt man ikke afslører at man ikke har fået læst detaljerne godt nok hva? smiley

Men i så fald: Til TS, få kastreret hanhunden så der ikke sker uheld smiley

• #20   9. mar 2011 tak for alle jeres fine svar smiley

Han er ikke kastreret og vil nok ikke blive det, da der aldrig har været problemer med det, har ham altid i snor ude så det at han pludselig skulle hoppe på en stakkels dame vil ikke kunne lade sig gøre.

Jeg er slet ikke inde i avl så kunne aldrig finde på at springe ud i det, mange prikker bare til mig om at man kan tjene penge på det osv osv, det synes jeg bare ikke er noget argument for avl.

Men som sagt tidligere ville jeg aldrig turde avle med ham hvis jeg ville avle, da han jo er døv og jeg ville ikke kunne bære at sætte døve hvalpe i verden. Det er trods alt mit ansvar.

Er ret sikker på han ikke er merle da begge hans forældre er ægte chihuahua fra registreret avler og merle er ikke lov at bruge i chihuahua avl.

Er bare glad for min lille hund og glad og velfungerende trods det at han er døv.
    Da jeg fandt udaf det underettede jeg også avler, der straks fik steriliseret tæven.

Jeg kunne aldrig finde på at skille mig af med ham eller få en hund aflivet fordi den var døv, men det er også let at sige med sådan en lille størrelse, han er jo lige til at tage under armen når han laver ballade, hvis det nu var en stor schæfer eller en dalmatiner er det nok en lidt mere omstændig sag.

Men er dog overrasket over at han alligevel forstår alt jeg mener, han aflæser bare mit kropssprog istedet for mine lyde, så han kan både sitte og dække, vente med at spise og alle de ting det er vigtigt en velopdragen hun kan smiley
    Der er også tit mange der ikke tror på mig når jeg siger han er søv smiley

Men tak for jeres svar.. blev bare nysgerrig smiley

• #21   9. mar 2011 Det er godt du ikke bare vil tjene nogle hurtige penge, men rent faktisk bekymrer dig om det afkom din hund ville kunne lave... Det er rigtig dejligt at høre!

Din hund behøver heller ikke være merle for at være døv, men de har en forhøjet risiko, pga en autosomal inkomplet dominans som skyldes en SINE-insertion i SILV-genet...Kort fortalt vil en merlehund være mere disponeret for syns- og hørenedsættelser.. Men det er jo en detalje smiley

Kommentér på:
Døvhed arveligt?

Annonce