Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning udendørsstik 750 kr.
  • 4 timers rengøring af 100 kvm kontor 1.000 kr.
  • Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • tilpasning af dør 1.500 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  navle brok
  • #2   15. mar 2011 da det er arveligt må der ikke avles på en hund med navlebrok...

• #3   15. mar 2011 som Krumme skriver, så skal de store opereres.. men de små forsvinder af sigselv eller bliver bare til en lille fedtknude, som er ganske uskadelig, men dog kan være synligt.

Hvis det er en korthåret race og knuden er synlig, vil jeg da ikke udelukke at der findes dommer der bil påpege det - men så kan knuden jo bare fjernes

Det koster omkring 2000 kr at få den fjernte/lukket - men få din dyrlæge til at kigge på det, når du alligevel er der.

• #4   15. mar 2011 Michelle: der er der vist ingen regler der forbyder? det med arvlighed er slet ikke fastslået

• #5   15. mar 2011 nej det er der ingen regel for. men det er jo det samme som at avle på en kryptochoid han eller en hund med forkert bid..

• #7   15. mar 2011 Vi har altså lidt planer om at bruge ham til avl.
    er det så bare helt udelukket nu?

• #8   15. mar 2011 jeg ville ikke bruge en hund der har navlebrok til avl..

• #9   15. mar 2011 (link fjernet)

her står: "Navlebrok: Forekommer oftest hos hvalpe, og kan være arveligt. Bugvæggen lukker ikke helt på navlestedet efter fødslen."

• #11   15. mar 2011 det er ikke godt det her..... hmmmm....

• #12   15. mar 2011 KAN være arveligt er altså kodeordet her... Det er der sku meget der KAN være... Oftes ser man brok fordi tæven har gnavet lidt for tæt da hun tog navlestreng..

Hvis hunden har andre fejl så vil det være med i mine overvejelser, men hvis det er eneste fejl ved hunden og den ellers er et pragteksemplar og ville kunne tilføre en masse godt, så ville jeg ikke tøve med at bruge den..

• #13   15. mar 2011 Jaa hver sin smag.. Jeg ville ikke gøre det..

• #14   15. mar 2011 Nej det har jeg læst længere oppe - giver såmænd bare mit besyv med - betvivler ikke andres mening

• #15   15. mar 2011 Sunshine - bliver du snart træt af mig hvis jeg bare endnu engang klapper i og lader dig tale for os begge... du formulerer dig så fint smiley

• #16   15. mar 2011 Vores gamle hund havde det, vi fik at vide vi bare skulle sørge for at presse det op jævnligt så "hullet" inden under ikke vokser til omkring det stykke som stikker ud. Det skal gerne gå i sig selv i løbet af et par uger. Det man dog skal være opmærksom på er om der kommer luft i det som stikker ud, for det kan være farligt og så skal det opereres. Det skete for os selvom vi havde masseret det og trykket det op, men det kostede 2500 ved dyrlægen for sådan en dag.

• #17   15. mar 2011 Så hellere ligge hunden i fuld narkose og tage den risiko end lade hunden leve med en brok der aldrig kommer til at genere den?

Hvis hunden er generet af den skal da selvfølgelig fjernes, men hvis ikke så er det da vanvid at ligge en hund i narkose og gennemgå sådan en operation

• #18   15. mar 2011 Ja jeg kender faktisk et par stykker... og kender da en del hunde der har levet et langt liv med en brok uden nogensinde at have været generet af det. Det er noget man skal vurdere mens hvalpen er bette...

• #19   15. mar 2011 Ryst du bare løs

• #20   15. mar 2011 Hvis hvalpen kommer fra et kuld med mange navlebrok, jo så ville jeg tage det med i overvejelserne... men er denne hvalp den eneste, så er der altså større problemer at slogs med.
    At sammenligne det med en kryptocid hvalp eller en hvalp med skævt bid, er det helt hen i hegnet... den ene ting udelukker jo fra udstillig og avl og den anden kan også være diskvalificernde på udstilling.... det er brok nu altså ikke...

• #22   15. mar 2011 Sunshine.. helt enig... alt andet er da at skyde gråspurve med kanoner... problemet skal da stå i forhold til indgrebet.

• #23   15. mar 2011 M: jøsse for en omgang sludder... en schæfer er umulig mere aktiv end en boxer og der ville jeg ingen bekymriinger have. Er brokken ikke lukket, så skal den selvfølgelig lukkes, men har den lukket sig med et fedtknude, så er der altså ingen ko på isen. Så skulle din hund da også iføres beskyttelse omkring resten af bugen, for så kan en pind da urette skade alle steder på bugen

• #24   15. mar 2011 Hmm så har laika det da ikke godt her .
    hun har navle brok og hun lider overhovdet ikke af det .
    fakse dyrelæge kenn sage at det ikke var nødvendig at operere den væk . for det generede ikke laika . og den var ikke ikke farlig.
    og hun er snart 4 år gammel.

• #25   15. mar 2011 Tak til alle der har givet et RELEVANT svar.
    Vi vælger, at spørge en dyrlæge til råds.
    Mere info om forældre og bedsteforældre kommer samt svar fra dyrlægen..
    Tak indtil videre

• #26   15. mar 2011 jeps jeps....
    og lige nyt info. mor,mormor, oldemor har ikke haft brok. og heller ikke far eller farfar

• #27   15. mar 2011 Mari: hvordan kan du være sikker på det ??

• #28   15. mar 2011 Min Alfa har en navlebrok på ca. 1,5 cm i diameter og den har aldrig givet hende problemer.
    Brokporten er lukket, og selve brokken er bare en lille fedtknude. Jeg har ingen planer om at få den fjernet, da den på ingen måde generer hende og ifølge min dyrlæge er risikoen for at der opstår komplikationer minimal.

I udstillingssammenhæng, er der aldrig en dommer, der har kommenteret det og det er ikke brokken, der afholder mig fra at avle på hende.

• #29   15. mar 2011 "Godt man ikke er hund hos jer!!!!!!!!!!!!!" - sikke dog en udtalelse smiley

• #30   15. mar 2011 Jeg valgte at få min hund opereret og steriliseret samtidig.. Hendes var også meget stort.. Dyrlægen sagde at der faldt 3 gange tarm ned igennem.. Selve operationen for brok ville have kostet mig 1000 kr så det var ret billigt.. Jeg betalte selvfølgelig mere fordi hun også blev steriliseret.. Der var en mere fra kuldet der havde et lille navlebrok.. Så derfor valgte jeg at sterilisere

• #31   15. mar 2011 Bente H - snob m.v. *

ja Så jeg burde nok så ike have hund da min har brok .
    men den er godartet og kenn fra Fakse dyrehospital har sagt der ingen grund er til at fjerne den da der ingen fare er ved den og at den ikke genere hende smiley

• #32   15. mar 2011 Puuuha Bonnie ;O)

Nej, selvfølgelig skal man da ikke operere, hvis der ingen fare eller gener er..

• #33   15. mar 2011 M: en fedtknude der hvor der tidliger har været et brok, er jo ikke længere et brok. Der er jo ingen der siger at hunden skal gå rundt med et reelt brok, hvor der er risiko for at tarmen bliver afklemt

• #34   15. mar 2011 vi har kontaktet kennelen...og hørt af... vi syntes selv at vi har en rigtig god kontakt med ejeren.

• #35   15. mar 2011 Mari: sig mig.. har denne opdrætter selv opdrættet både mor,mormor, oldemor OG far og farfar - har han ikke det, så tror jeg ikke han har mulighed for virkelig at vide om der har været navnebrok l linierne

• #36   15. mar 2011 M: øøh.. ja, men det er en hvalp og hverken du eller jeg har se hvalpen og vi er heller ikke dyrlæger... det kan jo sagtens være et af de navlebrok der lukker sigselv og så er der jo ingen grund til at operere.

• #37   15. mar 2011 Tja, langt de fleste dyrlæger vil ikke operere hunden med mindre det er så stort at det er til reel fare for hunden, altså at noget af tarmen bliver afklemt. JEg kan virkelig ikke se problemet i at hunden går rundt med en mindre navlebrok dyrlægen har sagt god for, og nej, det er skisme da ikke synd for hunden.

Ja, det KAN være arveligt, men er det ikke nødvendigvis.

Charlotte: jeg tror at opdrætter kommer til at erstatte hunden delvis, HVIS den skal opereres, ellers vil det anses som en skønhedsfejl, og den kan jo sagtens være god familiehund, hvis den er købt til dette.

• #38   15. mar 2011 Charlotte: ja, tror faktisk godt at du kan sammenligne med cherry eye, som her er der nogen der siger at det er arvelgt mens andre mener at det ikke er:-) Jeg har aldrig hørt udtalelse fra DKK om at man ikke må avle med navlebrok, men omvendt jeg har heller ikke hørt at de siger god for det. Tror dog ikke at de har noget imod det, hvis hunden ellers har opnået sin avlsgodkendelse...

• #39   15. mar 2011 Der er ingen regler om avl på navlebrok i DKK.

Vi har haft et par stykker, og hvis det skal opereres betaler vi for det. Ellers er det en skønhedsfejl.

Men som vores gamle (og meget respekterede) dyrlæge sagde:
    Jeg laver ikke en kosmetisk operation.

• #40   15. mar 2011 sunshine; det behøver vel ikke nødvendigvis være en arvegang ved cherry eye, det er som regel pga hoved form, efter hvad jeg kan forstå. Men skal ikke spille klog på det område:-)

Charlotte, mon ikke det er fordi der er lagt sag an..det vil jeg tro:-) Det er vist ikke ret tit at DKK nedlægger avlsforbud på en hund. Jeg har prøvet at erstatte en hund delvist, der havde OCD i skulderen op blev opereret for det. MEn eftersom det ikke er med i avlsrestriktionerne, så ville ingen opdage at hunden havde haft det, og ejeren kunne hvis de havde lyst, bruge den i avl. Jeg kontaktede DKK for at få nedlagt avlsforbud på hunden, men det kunne ikke lade sig gøre....hmmm hvorfor skal jeg erstatte en hund for noget arveligt når den kan give det videre, fordi den ikke bliver forhindret i avl....

• #41   15. mar 2011 En hund opereret for navlebrok vil vi ikke bruge i avl.

• #42   15. mar 2011 navlebrok er så lille et problem i vores race... jeg har aldrig oplevet det... at det ikke ville betyde at jeg ville vælge en god hund fra i avl. Der er simpelthen så mange andre ting jeg finder mere vigtigt

• #43   15. mar 2011 jeg ville heller ikke bruge en hund der er opereret for navlebrok

• #44   15. mar 2011 men stod jeg med et kuld og skulle vælge en avlstæve, så ville jeg ikke tage den med brok, hvis der lå en tilsvarende tæve uden brok... MEN lå der en super udstillingstæve, så beholdte jeg den og jeg ville sørme også lade den indgå i avl.
    Brok er jo ikke verdens undergang for mig.

• #45   15. mar 2011 Samme som platugler.
    En navlebrok der ikke skal opereres, vil jeg bruge i avl hvis andet taler for at hunden skal bruges.

• #46   25. mar 2011 Min gamle jou-jou har en fedtknude/navlebrok 2 cm stor.. har altid haft den og har aldrig haft problemer med den. hun har haft 4 kuld, kun en hvalp efter hende har haft brok og det kun på 1 cm. Jou-Jou er i dag 11.5 år gammel har været meget aktiv hele livet med brugstræning, cykling og udstilling og intet har påvirket hendes brok negativt. Tania lavede i mit I-kuld 1 hvalp med stort navlebrok, denne blev for min regning opereret som 5 mdrs og avl er udelukket for denne tæve dette er påført salgpapirerne.. men dkk vil ikke nedlægge avlforbud på den grundet brok. dog har den lettere HD, så den er "heldigvis" udelukket af avlen. Tania var en meget kontant dame, når hun bed navlestrengen over på sine hvalpe og hun kunne gå lidt i selvsving de første dage med at slikke deres maver.. af de 18 hvalpe hun har fået hos mig har 3 haft navlebrok, 2 små reversible en der skulle opereres.

Kommentér på:
navle brok

Annonce