{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.006 visninger | Oprettet:

Hvis du "lige vil lave et kuld hvalpe" {{forumTopicSubject}}

har du så husket at sætte 10-15.000 til side til et kejsersnit en aften/weekend?

Jeg har lige erfaret at en hund er blevet aflivet fordi man ikke havde råd til et kejsersnit en aften:-(

Man regner jo ikke med at få brug for det og det gjorde disse personer sikkert heller ikke. Men de FIK brug for det og havde ikke pengene.

Og nej, det er IKKE dyrlægens skyld at de ikke har pengene!!

Så tro ikke at det altid kun er naboen det går ud over.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvis du "lige vil lave et kuld hvalpe"
  • #1   17. mar 2011 -mangler i dén grad en "i like" knap!

• #2   17. mar 2011 hørt ! hørt!

stakkels hund og hvalpe.................

bare der var flere, der tænkte sig ordentligt om

• #3   17. mar 2011 Så havde jeg sgu trukket over på dankortet og prøvet at finde ud af en aftale med min dyrlæge omkring afbetaling ELLER ringet til gud og hver mand jeg kender og fået skrabet pengene sammen. Mine økonomiske kvaler skal ALDRIG gå ud over mit dyr! Det er mit valg at jeg har fået det og det er også MIT valg at avle.

• #4   17. mar 2011 Gud nej hvor forfærdeligt:(

• #5   17. mar 2011 Forkasteligt!!!!!

Min mors fik kejsersnit sidste gang med quark... men vi havde var blevet ening om at hvis hun skulle have et kejsersnit denne gang igen ville vi få hende sterillseret samtidig med for det er jo synd for hende... men vi giver så kun 5000 for et kejsersnit

Men heldivs lykkes det hende og føde dog kun enkel hvalp på 200 g hvilket er ca 50-100g mere end en normal hvalp men alt gik godt og lille sif har det super smiley

men hvor er det dog forkastligt..

• #6   17. mar 2011 Hvis man opsøger en vagtdyrlæge er det langt fra alle, der giver kredit. Og det er forståeligt nok, for de aner jo ikke hvem folk er.

Så at det er dyrlægens skyld eller at dyrlægen ikke har været fleksibel nok er ingen undskyldning. Man må lære at tænke sig om INDEN man vælger at parrer sin tæve!!

• #7   17. mar 2011 Ja det er dyrt og nu er det jo ikke alle der har en Dankort de kan trække over på, jeg ejer ikke et dankort og var derfor nød til altid at have 4000-5000 kr liggende imens jeg havde Gizmo, han havde dårligt hjerte og fik han et anfald hed det KVL med det samme og det er kontant betaling derinde.

• #8   17. mar 2011 Hov og da min mors tæve var tæt på et kejsersnit for 4 år siden snakkede vi med 2 vagtdyrlæger og der hed prisen på en søndag formiddag altså mellem 15000 og 18000 kr kontant.

• #9   17. mar 2011 Nadja:

Men du VIDSTE at det kunne ske, så du havde midlerne til rådighed. Der er forskellen.

• #10   17. mar 2011 Mette ikke første gang han gik i hjertesvigt, der havde jeg ingen ide om det ville ske, men der havde jeg en sød mormor der lånte mig pengene og siden den dag havde jeg altid en stor opsparing liggende til ham, nu er der stadig en opsparing, bare lidt mindre da jeg endnu ikke har haft brug for vagtdyrlæge til Fluffy og slet ikke en til over 5000kr *LOL* Men det kan jo ske og derfor har jeg altid penge sat til side til dyrene.

Min mor viste også det kunne ske med hendes tæve og havde derfor penge til det også selvom parringen var en upser, så havde det været nødvendigt med kejsersnit så havde hun også fået det.

• #11   17. mar 2011 *Nej man venter.

Man venter og ser.*

Her ventede man også........ Ikke med at finde ud af noget om avl eller om ens hund var egnet avlsmateriale, men med at gå til dyrlægen......... Man ventede 7 timer fra første hvalp var kommet før man reagerede på en hund med veer:-(

• #12   17. mar 2011 Havde man reageret noget før havde man måske haft økonomien til operation... Eller man havde kunne nå at ringe til sin bank og få en aftale eller lignende..

• #13   17. mar 2011 Mette er det den der var en tråd om forleden dag???

• #14   17. mar 2011 Mette
    øv så tror jeg godt jeg så et indlæg herinde om det, er ked af at høre at det kostede hunden livet, og endnu mere ked af at høre at man finder på at lave hvalpe på sin hund når man tydeligvis ikke har sat sig ind i det smiley

• #15   17. mar 2011
    man burde ikke lade sin hund parre, hvis man ikke er parat til omkostningerene.
    Men hvis de bare lod den aflive betød hunden nok heller ikke så meget for dem når det kom til stykket, så måske var det bedre for den at blive aflivet..

Jeg ville ihvertfald ALDRIG bare lade en af vores hunde aflive på den måde.. og på så latterligt et grundlag, som et kejsersnit, som noget man kan forvente.

• #16   17. mar 2011 neeeej det er simpelthen så forfærdeligt GUD jeg håber de har en grim smag i munden..... AD

• #17   17. mar 2011 Blev der nogensinde svaret på, hvad der skete med den hvalp som hunden fødte?

• #18   17. mar 2011 Nogen der ved om tråden er her endnu?? kan ikke huske hvad den hed.

• #19   18. mar 2011 Jeg læste engang herinde om en, hvis tæve var blevet parret ved et uheld, og der blev foreslået abortsprøjte eller sterilisering, hvor man samtidig kunne få fjernet hvalpene.
    Svaret var: Jamen hvad koster det? Er det ikke ret dyrt?
    For F***** Det er sgu da meget meget dyrere at få hvalpene....... :-(((
    Ja man hører og oplever (for) meget!

• #20   18. mar 2011 Min venindes tæve fik kejsersnit en sen lørdag aften.... 11.000 kr

• #23   18. mar 2011 Hvad så med hvalpene.? De døde bare inde i maven på tæven.?
    Hold kæft altså om jeg kunne gøre det. Har man sagt A må man også sige B og gøre det der skal til. Jeg var fanme også træt af det da min tæve gik i stå med fødslen d. 24 December kl 5 om eftermiddagen, men det var der bare ikke noget at gøre ved. Vi var ved dyrlægen to gange, og anden gang kl 11 om aftenen tog de kejsersnit. Jeg gav 17.000
    Så ofte er 10.000 ikke nok.

Det er også derfor jeg ser rødt når jeg ser helt unge mennesker der bare vil lave et kuld hvalpe for sjov og påstår at deres tæve ikke skal have kejsersnit så de behøver ikke at spare de penge op.

• #24   18. mar 2011 Puha må håbe de har det ret dårligt med det!!

Er der nogen der kender den anden tråd og hvad der er sket med første hvalp?

Jeg fatter så hellerikk den store forskel påkejsersnits prisnogen her fortæller 5000kr,,,jeg kender en der lige har fået på højlys dag til 13000kr,,,jeg selv har fået lige sidst i dyrlæge tiden og 30 minutter ind i vagten til 7000kr her for kort tid siden!!

• #25   18. mar 2011 Tror tråden er slettet. Jeg kan ihvertfald ikke finde den.
    Kan huske ts navn, men ved ikke, om man kan gå ind og søge på tråde oprettet af pågældende..

• #26   18. mar 2011 Jeg har virkelig ondt af den tæve skulle alt dette igemen og så aflives , fordi man ikke lige havde regnet med et kejsersnit.
    Har man dyr ved man aldrig hvornår de bliver syge, så derfor har man penge holdt tilbage til en dyrlægeregning.
    Har man ikke dankort har man nok et hævekort og kan finde en automat. Ellers må man have pengene liggende under madrassen.
    Når man så yderlige ved en hund er drægtig, bør man da først være på mærkerne hvad penge angår. Eller give tæven en abortsprøjte.
    Stakkels hund.

• #28   18. mar 2011 Ja, så godt det indlæg :S
    Det var helt forfærdeligt.
    Hvis man har tænkt sig at få hvalpe, så lægger man altså oss penge til side, hvis der nu skulle opstå problemer!!

• #29   18. mar 2011 Normalproceduren burde have været, at hunden havde været hos dyrlægen flere gange under drægtigheden og at man havde adviseret sin dyrlæge om, at fødslen var nært forestående, og man havde lavet en aftale om, at denne dyrlæge stod standby i tilfælde af komplikationer!!!!
    Samt, hvis man ikke er kreditværdig hos dyrlægen, så har skaffet de nødvendige midler andetsteds.......
    Så vidt jeg husker, havde de kun behøvet at rejse 6000 kr. i første ombæring??

Men jeg undrer mig såre over alle dem, der i disse situationer får mærkelige "oplysninger" hos deres dyrlæge? Hende her havde angiveligt fået at vide, at der ikke var noget at bekymre sig om, at der sagtens kunne gå mange timer mellem hvalpene????
    Selvom alle burde vide, at man skal reagere, hvis veerne klinger af eller forsvinder og hunden som regel kan hjælpes relativt enkelt, hvis man IKKE venter til hvalpene ligger og dør i tæven.

Jeg ved ikke om jeg bare har været heldig med de dyrlæger, jeg i tidens løb har frekventeret, men jeg har ihvertfald aldrig mødt nogen der nægtede at give abortsprøjter, eller tilrådede at "se tiden an", hvis jeg har været bekymret af den ene eller den anden grund!

• #30   18. mar 2011 Ej nu stopper i sku.... Jeg er veninde til hende der den anden dag måtte sig farvel til sin elsket hund. 3 timer efter fødsel ringer jeg til en dyrlæge for hende da der kun er kommet en hvalp, svaret var at det var ok der gik mange timer endnu så længe hun ikke var urolig eller havde veer!!! Jeg spørger hvad er mange timer? og svaret var det er måske lidt længe, men vent bare 3-4 timer endnu og ring igen hvis det er. Men da jeg ringer til min veninde ved 20 tiden er der stadig ikke noget nyt og jeg vælger at køre der ud igen og ringer igen til en dyrlæge, denne gang til faxe dyrklinik. Snakker med en virkelig sød dyrlæge og aftaler at vi skal mødes på kliniken kl 21. Hun får vees indsprøjtninger 2 gange med 30 min imellem og der sker desværre intet, de hvalpe der er i maven er døde pga. dårlige oplysninger fra Næstved dyrklinik som jeg 3 timer efter første hvalp har fat i!!!!! Havde min veninde haft muligheden for at forlade faxe med sin hund og finde en der ville vente til næste dag med pengene havde vi gjort dette, men faxe sagde de havde PLIGT til at aflive hunden hvis min veninde ikke lige smed 6000 kl 22 om aften og så selvfølgelig resten dagen efter. Vi havde ringet rundt, men der var ingen tæt på os der kunne låne hende de penge til dagen efter og INGEN af os har dankort (for nu er det jo ikke en selvfølge at man har et dankort vel!!) Hunden blev aflivet og dyrlægen sagde at det var bedst også at aflive den hvalp da det ikke er let at finde en ammer og meget svært at holde liv i så lille en hvalp! Men hvis det nu var en af jeres venner/veninder der stod hvor min stod den anden dag så ville i stå og svine ham/hende til lige som i nu gør med min veninde? I er sku lidt langt ude og det er åbenbart sådan at man ikke skal be om råd her inde for der sider åbenbart nogen gimper af den anden verden og gemmer sig bag en skærm og er så skide hellige, men er da glad for at i altid har super mange penge liggende!!! Hun viste ikke hunden var gravid før den 14 dage før 3 uger før hun fødte, da hun ikke selv har en hanhund, men åbenbart har en af handhundene fra vejen været inde over hegnet i hendes løbtid og ja ja kom så med at i alle har 2 meter højt hegn for at sikker at det ikke kan ske!!! dette har inetet med uansvarligt arvl at gøre, men med et uheld som hun først opdaget da hundens mave begynde at bevæg sig og nu i er så kloge på avl ved i sikkert også at en abortsprøjte er umuligt efter 40 dage ikk!!! så der var ingen anden udvej end at lade hende får det kul, men desværre gik det galt, desværre havde min veninde ikke kunne skrave 13000 sammen på 3 uger og hvem kan det med en normal lav indtægt og 2 børn? Hun vaglte at få sin hund aflivet da hun ikke havde andre muligheder trods det at hun viste at hun 11 timer efter kunne ha fundet de penge i banken, men havde det måske ikke været endnu mere syndt for hunden at lade den lide til næste dag? Dyrlægen ville ikke gøre noget når hun ikke kunne skaffe de 6000 her og nu og fair nok mange har det jo desværre med at skride fra regningen og det går så ud over dem der godt kan finde ud af at betale, men virkelig ikke kan finde de penge kl lort om aften!! så stop med at køre på en der allerede ligger ned og prøv at tænk jer om at der nok ligger mere bag!! Skrev også igår at vi efter 3 timer havde haft fat i en dyrlæge, men var for træt og trist til at uddybe hvad der var sket og hvordan dette var kommet her ud... Vil i vide mere så spørg mig i en ordentlig tone og jeg skal svare på alle de spørgsmål jeg kan også vil jeg prise mig lykkelig over at jeg selv har en hanhund og pga. han race har højt nok hegn til at han ikke kan komme ud og ingen kan komme ind!!!

• #31   18. mar 2011 Ja jeg er også vildt forbavset over alle de båtnakke dyrlæger der bliver beskrevet af folk herinde?
    Jeg nægter simpelthen at tro på dyrlægestanden dels er SÅ forskellig og SÅ svingende i kvalitet.

Ud af xxx antal dyrlæger er der måske 1 der er "besynderlig" - så man skulle tro at det er den dyrlæge mange HG`er kommer hos?

• #32   18. mar 2011 Dæleme uheldigt I havnede på Faxe!!!!
    Skod sted!!!

Det er typisk procedure for dem - MINE dyrlæger ville ALDRIG have behandlet din veninde sådan!!!
    Stakkels hund og hvalp der sagtens kunne have været flasket op.

• #33   18. mar 2011 Jeg ved det ikke, ved bare at de dyrlæger jeg kender kan man ikke få kredit os hvis de ikke kender en i forvejen og da det var den dyrlæge der var tættest på og havde vagten, vaglte vi selvfølgelig den da hunden ikke kunne lide at køre bil og vi ville stresse den mindst muligt. men havde hun været så UANSVARLIG havde hun slet ikke haft kontakt med en dyrlæge og da slet ikke 2 gange på en dag... At jeg ringer for hende er pga nogen personlige ting, men hun søget trods alt for at få en anden til det når hun nu ikke selv kunne...

• #34   18. mar 2011 er du fra området omkring faxe/rønned/haslev? for så vil jeg da gerne vide hvem du bruger smiley

• #35   18. mar 2011 egentligt mærkligt dyrelægen godt må aflive i denne situation . heste må man fks ikke aflive hvis de er ifol . og nu hunden havde en levende hvalp går det så ikke imod det dyre etiske?

• #36   18. mar 2011 Jeg synes altså også det er skide synd at aflive moder, når der var en levende hvalp! Og så både aflive moder og hvalp. Synd.
    Selvfølgelig skal dyrlægen da have sine penge, men jeg synes også de må være lidt large i sådan en situation, kl 22 om aftenen eller hva tid det nu var. Det er ikke alle der er i stand til at lægge så mange penge på den tid af døgnet.

• #37   18. mar 2011 Shila J

Tak for opdateringen smiley
    Hvor er det uheldigt, i rendte ind i sådan en dyrlægevagt :c

• #38   18. mar 2011 tønkte lidt om dette lovkrav er lavet om anyone??

Loven om Dyrlæge-gerning, Kap 4, § 7, stk 2 siger MEGET klart

*Enhver praktiserende dyrlæge er forpligtet til på begæring at yde den første fornødne hjælp til alvorligt tilskadekomne dyr,

eller dyr med smertevoldene sygdomme eller fødselshindringer, når hurtig hjælp efter de foreliggende oplysninger må anses nødvendig*

??

• #39   18. mar 2011 Vi ankom kl. 21 og tog derfra kl 23.30 i den periode havde min veninde virkelig snakket for at få den hjælp hun havde brug for til sin hund og hende dyrlægen som havde vagt havde ringet til sin chef flere gange for at prøve at overtale ham til at hun måtte kalde sygeplejske ind så hunden kunne få det kejsersnit, men han ville have 6000 nu og her og ellers måtte hunden aflives, for det var jo ikke en bank og nej det er ikke en bank, men syndes måske også at man engang imellem må tænke over at det ikke er så let at finde 6000 kr på den tid når man ikke lige har røven fuld af penge eller et dankort man kan trække over. og 14 dage til 3 uger er ikke ligefrem nok til at skreve så mange penge sammen når man i forvejen ikke har meget at rykke med hver mrd. Jo hvalpen kunne nok flaskes op, men dyrlægen sagde at det var meget svært og det bedste var at aflive den også og min veninde var på dette her tidspunkt helt opløst og knust og kunne slet ikke samle sig så her hørte hun på dyrlægen...

• #40   18. mar 2011 leilani L: kender desværre ikke den lov og havde jeg vist at der var sådan en lov havde de også fået det af vide den anden dag, men nu er det dersværre for sent smiley

• #41   18. mar 2011 Helle N: det var så lidt, men magtet ikke at se på alle de latterlige svar da jeg var rigtig trist igår så slettet tråden, men da den så igen er oppe at køre måtte jeg heller fortælle helle denne historie fra start af så folk måske forstår at dette ikke var en planlagt drægtighed, men at det var for sent at gøre noget ved den da den blev opdaget og at man gjore ALT man kunne den aften for at rede sin hund, men havde alle odds mod sig

• #42   18. mar 2011 altså har man ingen følelser tilbage?? hva er det for en dyrlæge som afliver en sund og rask hund med hvalpe??
    det havde jeg fandme ikke gjort som dyrlæge, og hvorfor har man ikke penge til sådan en situation når man ved den kan komme.
    håber fandme de har en grim smag i munden.

• #43   18. mar 2011 Shila - En lille bøn: Lav linjeskift. Det er virkelig meget at læse ud i en køre ;o)

Så vil jeg godt spørge dig: Du skrev i den anden tråd, at i kun havde de 800 kr. Hvor fandt i så pengene fra til aflivning og de der indsprøjtninger du taler om hunden fik?

• #44   18. mar 2011 En enkelt lille korrektion: Aborter på hunde kan udføres indtil 45. dagen i drægtigheden!
    Og det havde ikke kostet mere end at få hunden aflivet.

Og jeg kan altså kun have ondt af hunden, der må lide og dø p.gr.a. ejers uvidenhed og manglende konsekvensberegning!!

Men har forløbet været som beskrevet, ville jeg så afgjort indgive en klage over første dyrlæges råd, der er både inkompetent og fatalt.

• #45   18. mar 2011 Der er jo altid 2 sider i en historie....'

Kunne være spændene at få den fra dyrlægen´s side i denne sag (selvom det nok aldrig sker)

De gange jeg har været på faxe er jeg og ikke mindst hunden blevet behandlet super godt , har intet at udsætte på dem !

• #46   18. mar 2011 Jeg har selv lige mistet min hund og ved hvor meget det bare kan gøre ved en!!

Men dertil sagt,,så lyder det her over min overbevisning...jeg havde taget min hund og kørt fundet en anden dyrlæge
    Din veninde kan rigtig nok ikk gøre for at hendes hund bliver parret MEN hun ku have sat sig mere ind i det inden,,vide at der ikk må gå så langt imellem osv....Hun ku have fundet penge frem ved godt det er ondt og hensynløst sagt men det er jo altså sandt!!!

Selvom dyrlægen er rigtig ondt her så er det altså ik deres ansvar at betale for folks dumheder det er alene ejeren,,og her er det altså ejerens egen skyld

Det var også min egen skyld og travlhed at jeg mistede min hund,,,og det ikk sjovt at gå rundt med,,men fakta er nu engang fakta!!

Hun må da have haft en dyrlæge hun brugte normalt til sin hund?og ku have ringet og spurgt inden hunden gik i fødsel

• #47   18. mar 2011 Hvis dyrlægen ikk har handlet efter loven ville jeg klart anmelde dem!!

• #48   18. mar 2011 Natasja - Jo, men nu er det immervæk <i>dig</i> der får problemet hvis der sker uheld, uanset hvor uansvarligt det så er af hanhunde-ejeren.

• #49   18. mar 2011 Ja, men nu skete det ikke i den her historie, og det gør det uansvarligt!

• #50   18. mar 2011 Der skal jo være en hsnhundeejer at aflevere regningen til, hvilket der ikke var i dette tilfælde.

• #52   18. mar 2011 Irene J: Aflivningen ville de godt give på regning, men ikke kejsersnittet, så der var kun de 800 kr den aften!

Til jer andre Hunden var til en scanning og hun opdaget graviditeten og der fik hun af vide at det var for sent med abortsprøjte.

Normalt bruger de den rullene dyrlæge, men de har lukket om aften.

Pengene kunne være skaffet til dagen efter ALLE SAMMEN!!!

Hun holder også øje med sin hund når den er i løb, meeeen det burde jo være muligt at lukke sin hund ud i haven uden at være på vagt hele tiden, men super at alle i andre står og glor på jeres hund hele tiden når den er i løb. burde sku være os med han hunde der passer bedre på vores hunde og får sat højt hegn op hvis hunden har det med at løbe og ja jeg har en han hund og HØJT hegn.....

• #53   18. mar 2011 Helt ærlig så ved jeg det ikke, men uden at vide det kunne jeg forstille mig at hun ikke ville lave det lån i banken hvis nu der ikke var nogen grund til det.

Hun havde så også lige brugt en god sjat på den scanning, men det er så let at være bagklog og tro mig det har hun også været de sidste 2 dag.

Har hørt de sidste 2 dage hvis bare hun havde ringet til banken første gang vi havde ringet til dyrelæge, hvis bare hun havde tænkt så langt, hvis bare hun ikke havde lukket hunden ud lige der osv...

Tro mig hun har det dårligt og føler sig uansvarlig, men hun havde først været uansvarlig hvis hun ikke havde kontaktet dyrlægen og intet havde gjort...

• #54   18. mar 2011 Hun havde nok ikk tænkt tanken...og det gør ondt nu!!Men stadig er det ejers ansvar sådan er det bare...desværre for ens egne tanker og følelser.

En skanning koster da ikk mere end ca 700kr...og bruger hun den rullende til det??haner ihvertfald ikk ret dyr,,men undre mig hvis han kan saknne på farten??

• #55   18. mar 2011 Nej hun brugte en anden til scanningen da han selvfølgelig ikke kan det og hun gav 1100 for scanningen og som sagt når man er mor til 2 og har en meget lav indkomst er 1100 kr mange penge ;), men de havde lukket den anden aften så vi ringet til faxe...

• #56   18. mar 2011 Det altså ligegydligt om man har lav indkomst ,,man MÅ tage ansvar isteden for at have undskyldninger...........jeg vil ikk være ond for har som selv lige stået i at miste min hund fordi jeg ikk var opmærksom nok!!

• #57   18. mar 2011 Hegnet er 110 cm og hendes hun hopper ikke ud så om det er 70 eller 2 meter er jeg lige meget så længe man ved at ens hund ikke forlader grunden, for andre må jo selv holde øje med deres hunde det er jo ikke meningen at man skal sætte hegn op for naboens hund hvis ens egen hund godt kan holdes på egen grund!

• #58   18. mar 2011 Lov om dyrlæger
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=8024#K3

§ 9. En praktiserende dyrlæge er forpligtet til på anmodning at yde den første fornødne hjælp til alvorligt tilskadekomne dyr eller dyr med smertevoldende sygdomme eller fødselshindringer, når hurtig hjælp efter de foreliggende oplysninger må anses for nødvendig. Dyrlægen er dog fritaget for denne forpligtelse, hvis den pågældende har gyldigt forfald eller rettidig hjælp kan ydes af en anden, som efter forholdene er nærmere dertil.

• #59   18. mar 2011 Jeg vil egentlig godt bare linke til det øverste indlæg i denne tråd: http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=452787

Det kunne fint passe ind her :o)

Kommentér på:
Hvis du "lige vil lave et kuld hvalpe"

Annonce