{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.322 visninger | Oprettet:

Hvalpe tilvækst???? HJÆLP {{forumTopicSubject}}

Hej
Vi har for første gang fået hvalpe, og jeg er meget i tvivl omkring vægten på hvalpe.

Kan man sige noget om at de skal øge deres vægt med en vis procent, eller noget i den retning?

Må de i de frste dage tabe sig, eller senere eller slet ikke?

Hvalpene er nu 2 dage gamle og alle virker lige friske/trætte.

Hvalpene er blanding af tysk langhåret hønsehund / Sibiran Husky.

Hvad er normalt, hvad er tilladt og hvad er absolut ikke tilladt.

Håber nogen har erfaring smiley

Hvalpene er født fra kl. 05:50 - 09:00 tirsdag

Hvalp 1 vægt: tir. aften 295 gr. - ons. morgen 295 gr. - ons. aften 273 gr. - tors. morgen 261 gr.

Hvalp 2 vægt:tir. aften 309 gr. - ons. morgen 302 gr. - ons. aften 279 gr. - tors. morgen 259 gr.

Hvalp 3 vægt: tir. aften 350 gr. - ons. morgen 380 gr. - ons. aften 379 gr. - tors. morgen 387 gr.

Hvalp 4 vægt: tir. aften 295 gr. - ons. morgen 295 gr. - ons. aften 273 gr. - tors. morgen 261 gr.

Håber på svar fra mange med erfaring fra egne hunde smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvalpe tilvækst???? HJÆLP
  • #1   14. apr 2011 "Efter fødslen er det en god ide at veje hvalpene hver dag, og således følge med i deres udvikling. Fødselsvægt varierer efter kuldstørrelse og race. Der bør efter de første par dage være en konstant stigende vægtkurve for samtlige hvalpe. Hvis det ikke er muligt at skelne hvalpene fra hinanden, kan de enkelte hvalpe mærkes med f.eks. neglelak på halen. Er tilvæksten ikke tilfredsstillende, eller er der tale om et meget stort kuld, kan der evt. gives mælkeerstatning. Dyrlægen kan være behjælpelig med vejledning."

Sakset fra: (link fjernet)

• #2   14. apr 2011 Hvis det er jeres tæve fra 2003, der er moderen, så har hun måske en alder, hvor mælken ikke har tilstrækkeligt næring? Bare et forsigtigt gæt....

• #3   14. apr 2011 Har haft hvalpe 1 gang - de tabte sig også de første 3 dage.
    Du kan prøve at klemme nakkeskinnet sammen hvis det ligesom hænger sammen mangler de væske, giv dem noget vand men en sprøjte så de får noget væske nu.
    Køb noget mælkeerstatning hos dyrelægen, det er nemt at give med en sprøjte.

• #4   14. apr 2011 de kan sagtens tabe sig en smule de første par døgn, men så skal det også vende.
    en hvalp skal have fordoblet sin fødselsvægt efter den første uge

jeg ville nok have noget erstatningsmælk i baghånden, hvis de ikke får nok mælk kan det pludselig gå stærkt og en hvalp der først er dehydreret kan være svær at få på ret kurs igen

• #5   14. apr 2011 Tak for jeres svar.

Helle B: Mælke erstatnnig har jeg hjemme, det blev købt inden fødslen, da tæven er 8 år, som Karina bemærkede smiley så bare hvis der skulle blive komplikationer. Prøver med nakken, tak.

Helle N. : så godt denne artikkel, men hvad er tilfredsstillende...? det er netop der jeg ikke længere har viden til at følge med, og det er svært at finde noget om det.

Connie: Tak, tror du bare vi skal hjælpe med et måltid eller 2 til de er godt igang med væksten?

• #6   14. apr 2011 Mon ikke det er ligesom med mennesker?
    Det er jo normalt at barnet taber si de første par dage, indtil mælken er løbet til smiley

• #7   14. apr 2011 har dyrlægen tjekket tæven og hvalpene efter fødslen, måske skal hun hjælpes helt igang....ja naturligvis er det bedst at tævens mælkeproduktion kommer igang...

også for jeres skyld. Det er et døgnarbejde at opflaske hundehvalpe.

men de skal begynde at tage på nu og de må under ingen omstændigheder begynde at pive.

• #8   14. apr 2011 Det er normalt hvalpene taber sig de første døgn, så skulle de gerne tage på, mine hvalpe fordoblede deres vægt fra ca 260 gr. til ca 500 gr.
    2 uge vejede de ca 75o gr. 3 uge ca 1000 gr. osv.
    Hvids de ellers trives og sutter mener jeg ikke der er behov for tilskud , og tævens alder burde ikke have noget at sige.
    Sørg for de har god varme, men heller ikke for meget, så de bliver sløve,
    så skal det nok gå det hele, og sørg for at give tæven godt foder, og noget med ekstra protein i

• #9   14. apr 2011 Tæven og hvalpene er tjekket. Hun er ualmindelig glad for dem, skal tvinges ud af kurven for at tisse og har næmest ikke slugt den sidste bid mad, inden hun er tilbage hos dem.

Vi vejer 2 gange dagligt, for at sikre os vægtøgning.

Tæven fodres med rent kød, fedt og olier, da hun har mælke allergi, kan vi ikke give mælkeprodukter. Hun får vitamin / mineral tilskud givet af dyrlægen.

Evi: Hvalpene er varme, ligger ofte og sutter hvis ikke de sover. Vi læger dem til, når vi er hjemme, og sikrer os de sutter.

Connie: De piver kun engang i mellem, indtil de har fundet mælkebaren.

• #10   14. apr 2011 det lyder jo som om alt er ok...kan du se om der kommer mælk ud når de sutter eller kan i malke lidt ud, bare for at tjekke om der er mælk....

jeg kunne godt tænke mig hvis i har mulighed for at købe noget mælkeerstatning bare for en sikkerheds skyld, de må ikke blive ved med at tabe sig, men giv dem lige lidt mere tid, inden i begynder på det

• #11   14. apr 2011 Conni

Mælkepulver har vi stående, købt ugen inden fødslen smiley
    Der er mælk, jeg kan klemme noget ud, gør det når jeg lægger dem til, så de kan lugte sig frem, det virker ved heste og ser ud til også at gøre ved hunde smiley

Bagest på yveret er det godt spændt, ikke så meget foran, så tror ikke mæken mangler.

Vi vejer dem lige igen i aften, så får i en opdatering. hvis ingen vægt ændring vil jeg nok give dem lidt erstatning.

Deres maver er runde og næsten hårde når de har spist, så de får noget.

Vi har hele tiden mulighed for at følge dem alle 5 på et overvågnings kamera uanset hvor vi er, og hun ligger konstant hos dem, og de sutter også regelmæssigt

• #12   14. apr 2011 så tror jeg ikke du skal være så nervøs....det lyder jo som det skal og du skal helst ikke give erstatning samtidig med modermælk, det kan give hvalpene diarré.

• #13   14. apr 2011 Tak Connie

Vi fortsætter med at veje, og så ser vi....

Det er sørme hårdt at være førstegangs "mor" smiley og så når det slet ikke var meningen at vi skulle have haft hvalpe ...

• #14   14. apr 2011 Har sendt dig en privat besked.....

• #15   14. apr 2011 Yveret skal helst ikke være hårdt og spændt, for det kan være tegn på yverbetændelse....Jeg har pt. 11 schæferhvalpe på nu 6 uger.
    Deres fødselsvægt var ikke under 500g. Ja deres vægt står stille de første døgn, og enkelte kan tabe sig lidt også....Når hvalpene er lagt til, kan du høre de synker hvis de dier..... Men synes da godt nok det er en lille fødselsvægt...Hold øje med de spændte yver..

Kommentér på:
Hvalpe tilvækst???? HJÆLP

Annonce