1.792 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Siberian Husky Siberian Husky

Jeg har overvejet at få hvalpe på en af mine husky tæver, men har nogle spørgsmål og vil gerne tage imod råd fra ERFARNE avlere/opdrættere. Når min tæve kommer i løbetid næste gang, er hun gammel og moden nok til at få hvalpe. Hun har været igennem alle de undersøgelser som hun skal og alt er fint smiley Jeg er indforstået med alt hvad der har med helbred at gøre, men det er første gang vi skal have hvalpe, så jeg tænker mere på de praktiske ting.. Hvor meget koster det at have hvalpe (sådan generelt og med ca. 6 hvalpe) og hvordan er de 8 uger i hjemmet?? Er der noget specielt jeg skal tage hensyn til, eller noget i synes jeg burde vide?? Vi skal være med til hvert skridt i forløbet. Både når hun skal parres og alle dagene hun er drægtig og hvis hun ik snyder os for det, så vil vi også være med til selve fødslen, og vi har vores dyrelæge på standby ifald der skulle ske noget smiley

De er uden stamtavle, men begge hendes forældre har tavle og faren til hvalpene, er fra samme sted som vi fik moren (de har 16 huskyer, så der er styr på det). Men hvad koster alle de ting som hvalpene skal igennem? Vac, ormekur osv. ??
Nogen visdomsord folkens??

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengør altan for alger 500 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.
  • Oprette stikkontakt. 500 kr.
  • Samling af Ikea opbevaringskombination 1.500 kr.
  • Samling af Ikea Pax skab ned Hasvik skydedørslåger 200x201x66 1.000 kr.
  • køleskab bipper 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Siberian Husky
  • #2   5. maj 2011 1) Ja det gør jeg. Det er i samarbejde med dyrelægen og dem som vi fik vores egen hund fra. De har som sagt 16 huskyer, og som jeg kan se herinde, så er der mange der ved hvem de er og snakker kun positivt om dem. Faren er fra det samme sted og ham er der tavle på, så der er oplysninger for flere generationer.

2) Jeg mener absolut at hun har meget at tilbyde racen. Og hun kan (sammen med hanhunden) få langt "bedre" og sundere hvalpe end mange andre jeg har hørt om og set.

3) Nej ik endnu, men det er jeg sikker på at vores opdrætter vil informere os om inden det hele går i gang. Og hvis ikke, så vil jeg helt klart undersøge det på forhånd.

4) Ja det har hun så absolut. Det er ifølge både mig selv og vores dyrelæge. Hun er blevet undersøgt "i hoved og røv" og hun har også været igennem en temperament undersøgelse hos dyrelægen hvor hun sagde at det var helt som det skulle være.

5) Hvis hun får 5 hvalpe, så er 5 afsat, og de er alle sammen til familie og folk jeg kender. Får hun flere end 5, så er jeg sikker på at det íkke blev et problem. Får hun under 5, så forbeholder vi os rettigheden til at selv vælge til og fra.

6) Jeg ville aldrig sælge en hvalp til nogen hvis jeg var i tvivl om de kunne håndtere hvalpen. Som sagt, så kender jeg alle de mennesker, og inden de kom i betragtning, så var jeg inde på en kennel for at få info "på skrift" som de skulle læse igennem, og derefter beslutte sig om de var klar til det. Og skulle der være noget problem, så bliver der også lavet en kontrkakt hvor der står at hvis de ik kunne klare det alligevel, så skal hvalpen hjem til os igen.

7) Se svar i 6.

8) Som sagt tidligere, så står vores dyrelæge på standby hele tiden til at informere og hjælpe os. (det er min moster)

9) Ja det gør jeg.

10) penge er ik noget problem, og det er heller ik mit mål at skulle tjene penge på hvalpene. Jeg er mere foreberedt på at få underskud på det, end jeg er på at få overskud. Det er af personlige grunde at hvalpe er kommet på tale.. men det skal aldrig være på min bekostning af min tæves helbred.

11) Det tror jeg aldrig at man kan forberede sig 100% til. Jeg ville helt klart blive knus hvis der skulle ske noget galt, men jeg er ik en svagt anlagt, så jeg skulle nok holde hovedet koldt og gøre alt i min magt for at alle kom godt igennem det. Men min tæve kommer altid først.

12) Jeg er selvstændig og mine arb tiden afhænger af mig selv. Jeg kan altid arb hjemmefra, og resten er der andre der har styr på, så jeg har al den tid det tager, og energi har jeg aldrig været foruden så det er jeg sikker på at jeg kan klare.

13a) Jeg kender som sagt alle dem der skal have en hvalp, og de ved at vi til enhver tid ville være der for at hjælpe dem hvis der skulle være noget, eller nogen spørgsmål. Jeg ville ik sælge en hvalp og så ik ville have noget med det og gøre bagefter.

13b) Ja selvfølgelig

14) Se svar 6

15) Ja det har jeg

• #3   5. maj 2011 men det var ik det jeg spurgte om vel? smiley

• #4   5. maj 2011 Et rigtig godt indlæg mai-britt
    Du spørger hvor meget det koster , at få et kuld hvalpe i svar 10 skriver du at penge ikke er noget problem , så er det vel uden betydning hvad det koster.
    men pris for en parring det er forskelligt, og kan ikke svares på
    kejsersnit hvi det ender med det et sted mellem 8 og 15.000 kr, alt efter hvor du bor kan det svinge meget .
    Så kan du se i dkk. bladet hunden hvad registreringer og chip koster.
    udgifter på vacc,.og ormekur mad m.m. kan du nogenlunde regne med en hvalp's pris
    Så skal du jo se hvilke avlsrestriktioner den race kræver, men hvorfor vil avle uden tavler.

• #5   5. maj 2011 tag og ring til din dyrelæge han vil kunne give dig priserne for chip - vac.- osv . smiley

• #7   5. maj 2011 Evi N : jeg skrev at penge ik har nogen betydning hvis det skulle komme til kejsersnit eller hvis der skulle opstå akutte problemer, men IGEN, det var ik det jeg spurgte om smiley jeg spurgte om råd herinde. Jeg ved hvor jeg kan finde info på sort og hvidt, og hvis det var det jeg var interesseret i, så læste jeg det.. men jeg skrev her for at høre om jeres erfaringer og om i havde nogle gode råd (udover det jeg kan finde på nettet eller i en bog).. Og som der også står i mit indlæg, så er der styr på parringen.. Læs hele indlægget igennem inden du svarer, og hvis ik du kan svare ordenligt på det, så lad hellere være, for det gavner ik noget..

• #8   5. maj 2011 Maj-Britt *DKK snob *
    Enig med alle dine kloge spørgsmål smiley

Mht. temperament, så er mentaltest ikke et krav for huskies. Faktisk tror jeg pt. der er mindre end 10 huskies på landsplan, der er blevet testet. Lidt ærgeligt.... Så det eneste avls-krav mht. temperament på en husky, er at den ikke bider dommeren i udstillingsringen smiley

• #9   5. maj 2011 Mentaltest.. undskyld.. som sagt tidligere.. min moster er dyrelæge, og det er hende der har lavet det.. hun lovede mig at undersøge hende og få styr på alle de ting som der skulle, og hvis hun har gjort en ting der ikke er krav, jamen så HURRA for hende.. ville ønske at der var flere der gjorde det..

• #11   5. maj 2011 Anja - som Maj-Britt skriver, er det ikke noget en dyrlæge kan lave. Det er en langvarig test, som man melder sig til hos DKK, hvor hunden bliver testet i 10 forskellige grupper og derefter sammenlignes med ønskeprofilen for racen.

Det er noget helt andet end bare at konstatere, at hunden er "sød og venlig" smiley

men som sagt - det er ikke et krav for racen smiley

• #12   5. maj 2011 Det er på ingen måde relevant for dig eller nogen andre der ik har noget med mine hunde og gøre.. skrev ik for at diskutere papirer eller noget andet end det som jeg spurgte om i indlægget.. så har du nogen spørgsmål der ik vedrører det, så kan du skrive privat til mig smiley Er træt af at se at alle indlæg herinde, uanset hvad der bliver spurgt om, skal ende ud i at diskutere tavle eller en helt anden ting end det der oprindeligt blev spurgt om..

• #14   5. maj 2011 så kører tavle toget endnu engang smiley

• #16   5. maj 2011 maj-britt du behøver jo ikke spørge ind til hvorfor ikke tavle ? det er jo dit valg at du igen lægger vægt på tavle snak fremfor at give nogle svar smiley

• #18   5. maj 2011 maj britt jo men en gram sarkasme i smiley

• #20   5. maj 2011 Anja...Jeg har lige stueopdrættet et kuld hvalpe, du kan sende mig en besked hvis der er noget du vil vide.

• #21   5. maj 2011 Tak Snow K, det gør jeg lige smiley

Kommentér på:
Siberian Husky

Annonce