{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.334 visninger | Oprettet:

siberian husky {{forumTopicSubject}}

Til jer med huskyer og huskyviden.
Jeg har i en del racebeskrivelser (og beskrivelser fra huskyopdrættere) fået af vide at huskyen generelt er en race som frem for at være føreorienteret som en af de få racer primært er hundorienteret, forstået på den måde at racen generelt orientere sig mere mod andre hunde end mod mennesker.
Generelt (hvis ikke altid) orientere hunde sig jo mod mennesker frem for hunde så jeg har studset lidt over denne påståede hundorientering hos huskyen.
Jeg ved at huskyen er en af de racer (hvis ikke den race) med mest oprindelig adfærd tilbage så i denne forbindelse virker det måske meget naturligt at racen primært orientere sig imod andre hunde. Men hvordan oplever I huskyejere dette? er der noget om snakken og hvis ja hvordan kommer dette til udtryk hos jer? Jeg har selv en blanding af bl.a. husky - men han er på INGEN måde hund/hundorienteret men meget orienteret imod ejer og har generelt íkke meget interesse i andre hunde. Men det kan sagtens være at det er border collien som skinner igennem her.
Så hvad siger I huskyejere til det - hvordan er jeres husky omkring det (gerne med sammenligning med andre racer)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  siberian husky
  • #2   6. mar 2016 ja og så at de hvis man fx har flere hunde har primærrelationer til andre hunde eller at de i hvert fald meget let opbygger primærrelationer til andre hunde. Altså at de i højere grad har tendens til at orientere sig imod andre hunde end imod mennesker

  • #4   6. mar 2016 De fleste huskier søger hundekontakt mere end menneskekontakt.
    De er mulige at træne op til flere former for samarbejde mellem hund og fører, men det er en udfordring. Allroundhunde er uden tvivl nemmere end løbshundene. Det handler om at finde hundens motivationsfaktor.
    Racen er lavet til at arbejde for mennesket om dagen og varme mennesket om natten, så de SKAL være åbne over for mennesker i egen flok og SKAL kunne lystre en simpel kommando.


  • #6   6. mar 2016 Og ja, de er lavet til flokliv. Det er tæt på at være mishandling kun at have en enkelt . De trives i selskab og bliver tit lidt sære af at være sig selv kun.
    Hvis ikke man har flere, skal man have meget korte dage på arbejde og flere hundemøder hver uge


  • #7   6. mar 2016 Jeg syntes egentlig det var meget tydeligt i jana.
    Mødte vi nogen på turen ænsede hun ikke ejer noget. Men deres hund blev hilst og mødt med interesse. Som ejer var man en kamerat og medsammensvoren. Men man fungere på en måde mere seperat end med andre racer og hundetyper. Man kan samarbejde, men er ikke sammentømret. Hunden følger dig, men er ikke din følger.
    Modsat mine små bologneser F.eks. Som ikke gider hilse på en masse hunde, de vil til gengæld med glæde hoppe op i armene på de mennesker vi møder..

    Jeg synes virkelig det er tydeligt.


  • #9   6. mar 2016 Super tak skal I have. Det giver god mening og egentlig passer det rigtig godt i forhold til de huskyer jeg kender. Så ja det er jo meget rigtigt når de bliver beskrevet som generelt hund/hund orienterede

  • #10   7. mar 2016 Uden den egenskab ville de simpelthen ikke overleve, når man tænker på at de skal kunne leve i flok og arbejde tæt op ad andre hunde. I et hundespand løber de to og to, og der skal jo tilpasses tempo mellem dem, for at det bliver helt godt.

  • #11   7. mar 2016 Mine to er helt forskellige... Den ene er mere fører orienteret (Silver) og den anden er mere hunde orienteret...

    Silver begynder dog så småt at skifte adfærd, og er blevet mere og mere hunde orienteret..


Kommentér på:
siberian husky

Annonce