{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.161 visninger | Oprettet:

Siberian husky {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg kunne godt tænke mig, at spørge jer som har Siberian husky , eller andre der ved meget om racen, hvordan den er?
Om de kan med katte, og andre hunde. har en whippet dreng.
jeg elsker denne flotte race, og er meget i tvivl, om hvilken race jeg skal vælge som min nr. 2 hund.
Mange hilsen Camilla:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Siberian husky
  • #1   9. jan 2013 Hvad kan du tilbyde en husky og hvad er det ved den der tiltaler dig?

  • #2   9. jan 2013 Jeg kan tilbyde den, masser af tid og kærlighed, jeg bor sådan, at jeg har lukket have. Min whippet Liam. et hjem fyldt med kærlighed.

    Jamen, for det første er det en utrolig smuk hund. Så kan de holde til komme ud løbe og gå langt.



  • #3   9. jan 2013 Men jeg ved ikke om en Whippet og en Husky er gode sætte sammen, om en Husky kan med katte.



  • #5   9. jan 2013 Jeg har ikke den store erfaring med huskier, men ang. om de kan med katte - de fleste hunde kan lære at bo med kat, hvis de introduceres til katten som hvalp - en Siberisk Husky har stærkt jagt instinkt, men det har en Whippet også - så jeg tror ærlig talt ikke det ville være vanskeligere at introducere en kat til en husky, end en kat til en whippet. Så længe du lærer dem grænser, og respekt.
    Hvis du bestemmer dig for en husky, se evt. om du kan finde en opdrætter der også har katte.


  • #6   9. jan 2013 Tak smiley

  • #7   9. jan 2013 Ja det er rigtig nok, Liam min Whippet, var ikke god til mine katte i starten, nu er der ikke nogle problemer, men de kan så ikke gå i haven sammen, så løber han efter dem.

  • #8   9. jan 2013 At du har en stor have og elsker den er ikke nok for en husky. Den skal motioneres og stimuleres rigtig meget. Der ud over er sindet noget specielt og det er ikke en nem hund.

    Desværre har den udseendet vældig meget imod sig. Folk køber den fordi den er smuk, for så at finde ud af hvor meget den kræver. Det er der rigtig mange der ikke magter, og så sælger de den igen.


  • #10   9. jan 2013 http://www.hundeleksikon.dk/

  • #11   9. jan 2013 De to racer kan da i hvert fald løbe stærkt sammen. Men det skal være et indhegnet sted.
    En huskyhvalp kan godt lære at acceptere egen kat. Den vil dog stadig ofte slå andre katte ihjel.
    Du skal ville noget aktivt for at holde husky. De kræver virkelig noget arbejde.


  • #12   9. jan 2013 Ja, hvis man accepterer at huskyen er en livsstil, som kræver temmelig mange timer hver dag på motion, aktivering og pelspleje, så er det en helt igennem fantastisk hund.
    Er enig i alt det True Angels skriver - lige bortset fra det med egetkøns-aggressivitet. Alle de huskyer jeg har kendt igennem årene, har tværtimod været helt igennem suveræne til at kommunikere med, og omgås andre hunde af begge køn, hele deres liv. Desværre er det et af de punkter, hvor huskyen ofte forveksles med malamutten, som nemlig har de tendenser smiley


  • #13   9. jan 2013 Mange tak for jeres svar, self vælger man ikke racen bare fordi den er smuk. jeg ved godt, at det er en hund, der kræver meget motion og træning.
    Men har heller ikke besluttet mig for noget,
    smiley


  • #14   9. jan 2013 De kan godt lære at være sammen med katte... Men d tager lidt tid:-) Har du en pæn pryd have med blomster r en Husky nok ikke d bedste valg, da de ELSKER at grave huller... Gerne mange af dem... De vil meget gerne snakke... små hyle/pibe - tja bare fordi de kan og så kræver de meget motion... En luftetur i haven, eller i snoren på 10 min er bare ikke nok... De vil rigtig gerne løbe - gerne længer strækninger... Man kan kun stole på dem til et hvis punkt... Så uden snor, kan være meget svær at udøve... Og de vil gerne stjæle fra bordet når du ikke lige kigger - samt evt hoppe op på spisebordet eller vindueskarmen - for der har man jo klart den bedste udsigt.. smiley Håber der var lidt hjælp at hente,,.

  • #15   9. jan 2013 Skal lige tilføje at min husky har været 5 steder før os, fordi som Anne Julie F skriver, har den udsenet imod sig - folk kan ikke hånterer dens høje krav og så r d nemmere bare at skille sig af med den igen og overlade den til en anden... Bliver den ikke stimoleret ordentlig, får man en meget selvdestruktiv hund..... d r nu 4 måneder siden og nu kan Gaia endelig være alene hjemme med Diva & Miv:-)

  • #16   9. jan 2013 Har kopieret noget info fra nettet måske det kan bruges
    Husky 101

    Siberian Husky Personality - Are you ready for this?


    Siberian Huskies are very misunderstood. They are high energy, working dogs who play rough and have a high prey drive. They are known to run, jump, dig, and chew and should NEVER be off leash. They must be contained in a fenced yard and in the house, they should not be left alone or unattended for long periods of time. They will get bored easily and quickly and If left to their own devices, they will find something to do which probably won't make you happy when you come home!


    If they are allowed to run, instinct takes over and they will find something to chase. If first it is a bird it will soon become a squirrel which will become a deer, etc. Each time their prey drive increasing until they no longer seem to recognize human presence.


    Routine is the best management tool. Having a routine daily walk, consistent meal times, play time, and time to rest will make a Siberian a wonderful companion. The anticipated daily walks give the Siberian an outlook that can deter him from howling, chewing, digging, jumping, and running all undesirable behaviors.

    They have magnificent personalities and will make you laugh and cry and pull your hair in frustration.

    Siberians are athletes therefore their weight should be maintained so that pets have a waist and the ribs are visible. They should have muscle and maintain that muscle with daily walks. Siberians should not carry extra weight. Heavy dogs are more likely to have health problems as they age. Keep your dogs at a reasonable weight-45 to 60 pounds max for males, 35 to 50 pounds max for females. Weight is in proportion to height. Feed a good quality food that is high in protein and fat with moderate carbohydrates.

    They rarely bark but they will talk to you and to each other and will acknowledge complete strangers with a friendly greeting. They are not guard dogs and will not protect you-they would probably lick a thief with excitement before attacking him.

    They love the outdoors and thus make for great trail dogs but they also enjoy a life of luxury in the house. Their energy should be managed so they can live in both environments equally.

    Many Siberian Huskies become strays, end up in shelters, injured on the road, become the neighborhood nuisance, or abused and mistreated because the owner did not understand the breed. For these reasons, it is important for any potential owner to learn about the typical traits of the Siberian husky before entering the challenging commitment of living with one.

    Despite their many challenges, the more time you spend with a Siberian the more you will understand that there is usually a logical explanation for most of their outlandish behaviors. While the Siberian will not submit quickly to your will and will insist that you prove yourself as a good and reliable leader, once you have earned his or her respect you will be rewarded for years to come.



    Rule 1: Assume that your husky will be casing his home for escape routes. They have the ability to squeeze through the smallest of holes, break or chew their way out of a tie out, run through electric fences, just for the sheer joy of it.

    o Always be aware of where your husky is when you are coming and going

    o Avoid doors with intentional delays, they offer precious seconds that a husky will take full advantage.

    o Lock your doors or put the latches up high. Think your husky won't open your door? Think again.

    Rule 2: Do not over feed your athlete. Huskies were originally bred to perform on a minimal amount of food, they require less subsistence per pound that other breeds their size. Some will monitor their own intake and pass on a meal here and there. They do require a balanced diet, high in protein.

    Rule 3: Huskies typically have a high prey drive. We won't tell you the will never be able to live with a cat, but you should exercise extreme caution if you own felines. Chances are the rabbits, geese, chickens or goats down the street are probably not safe. Take extreme care when walking your dog to make sure you have control of the leash when small critters run across your path.

    Rule 4: Never, never, never allow your husky off leash! Repeat 100 times until you have this ingrained in your head. Huskies are nomads by nature but can adjust to a new environment. They have intense curiosity which makes it extremely important to always have them confined or on a leash. With no fear of cars and no homing instinct, this tendency could easily leave them prey to hunger, injury, disease or worse. When you combine this wander-lust with their ability to escape and prey drive, you have a recipe for disaster and heartbreak. We recommend crating your Siberian when you are not at home to cut down on escape opportunities.

    Rule 5: Don't spend a lot on landscaping. Siberians have a natural tendency to dig. If left to their own devices, they may dig large craters in your yard (or dig an escape route under the fence, see rule number 1 and 4). They may also decide your bush outside needs some trimming, they may want to help prune your prized rose bushes.

    o Keep a towel by the door to clean off muddy paws.

    o Consider setting up physical boundaries or maybe give your husky a novice garden of their own and keep yours separate.

    o Forget the garden and learn to use the words, "oh, well".

    Rule 6: Invest in a good vacuum or 2. They have beautiful thick coats and shed a lot. Their undercoat will fall out in clumps 2 times per year, but expect to have fur on your clothes and carpet year round.

    Rule 7: Do not shave your husky in the summer. They need their undercoat to insulate them and keep them cool. It also protects them against harmful UV rays.

    Rule 8: Huskies are not meant to be left alone for long periods of time. They are pack animals - that may include humans or other dogs. They require companionship of others and if left with no others around to occupy them, howling begins, the escape route is started, or something will be destroyed. During alone time, a crate is strongly recommended. If you don't use a crate, please don't complain about the Jimmy Choo's that got chewed, or the woodwork that was used to clean their teeth.

    Rule 9: Invest in an alarm company or service; your husky will be useless as a watch dog. Siberian huskies are extremely sociable, if a burglar broke into your home, your Sibe would likely show him where the money is kept and invite him to play.

    Rule 10: Train your husky, but be prepared for a challenge. Siberian huskies are intelligent and stubborn which can be difficult when training. They might talk back when you ask them to sit and before you know it, you're having a conversation with your husky about why he should sit for you. Or they might stare directly at you in understanding and decide they just don't feel like listening.

    o Be consistent, have patience and a good sense of humor.

    o Use lots of positive training.

    o Don't train for too long, maybe 10 minutes at a time as your husky will become bored.

    Rule 11: A tired husky is a very good thing. Fire your personal trainer, your husky has just moved in. Your husky is an athlete and requires a lot of exercise. Daily walks are important for exercise and bonding. They will have a strong tendency to pull hard on the leash - they were bred to pull. Breaking this habit will be difficult, this is 3000 years of breeding so don't expect a few minutes or days of leash training to curtail this. You may want to consider urban mushing with scooters or running which teaches your dog mushing / pulling commands. If you have the space, get a sled or cross country skis and try your hand at skijorling.



    Husky History

    Please check back as we update this content - learn how these dogs lived 3000 years ago!

    Huskies at Work

    Come back here to learn about the heritage of the sled dog.

    Husky Breed Standard

    Click here to learn about Siberian Husky breed standards from Siberian Husky Club of America















  • #17   9. jan 2013 I agree smiley Man skal give sig - men så får man også SÅ meget igen.
    Når man har kæmpet med halvanden års træning i flere forskellige henseender, så er det også bare mega fedt at kunne tage Pawtrekkeren, og så bare køre 5 km uden egentlig selv at hjælpe ret meget til.


  • #18   9. jan 2013 Det er så beundringsværdigt at se dem der for alvor formår at holde styr på deres Husky.

    Min kone og jeg var klar på udfordringen men jeg må indrømme at ens tolmodighed bliver testet til det yderste. Meeen det er jo netop det der gør det så meget federe når træningen virker.

    Alt ændrer sig når får Husky. Tænk ikke nødvendigvis på den som en hund, nærmere som en ulv. Hunde tendenserer til at søge råd og vejledning hos deres ejer hvis de står over for en udfordring. Min erfaring er at det gør Huskyer ikke. De gør som ulve og handler på egen hånd med mindre man lærer dem andet.

    Se eksempelvis dokumentar på link: http://www.youtube.com/watch?v=iDt0ZygNUNQ&feature=endscreen

    Det relevante starter efter 38:32 min.


  • #19   10. jan 2013 Og uanset hvad man lærer dem, reagerer de instinktivt i mange situationer. De er så lynhurtige og skarpe i deres beslutninger.

  • #20   13. apr 2013 altså de har et stort jagt instinkt men hvis de går med katte så jager de ikke så meget og de er familiehunde de er gode med børn altså de kan gå med katte
    det har jeg læst for jeg vil også have en husky så jeg har læst rigtig meget om dem


  • #21   13. apr 2013 Man må aldrig forvente en husky kan med kat. Er det vigtigt for en er det en chance at tage. Vil man løbe den..?

  • #22   13. apr 2013 En hvalp kan lære at acceptere kat i egen flok. Fremmede katte jages stadig.

  • #23   13. apr 2013 Malene - Jeg har egentlig tænkt på noget flere gange, og du virker som om du har styr på det med huskier. En husky kan ikke gå løs pga. jagtinstinkt, hvordan kan det så lade sig give sig at køre med den, er det ikke farligt hvis den ser et bytte?

  • #24   13. apr 2013 Man kan også finde en video på youtube med en husky hvor at den løber frit på stranden så det er bare med at lære den det;-)

  • #25   13. apr 2013 Kristine: Det er IKKE bare med at lære den det. Nogle meget få individer kan, men det er ikke noget man skal regne med at kunne lære dem. Hvis man vil have en hund der kan gå løs, skal man IKKE have en husky.

  • #26   14. apr 2013 Åh Kristine, du bliver klogere!
    Petra: forrest i et hundespand går en lead- dog. Den kan kommandoerne. Resten af spandet følger denne lead dog.
    En dygtig lead dog følger musherens ordre, og stikker altså ikke af med hele spandet. Desuden har alle køretøjer bremser smiley
    Kom forbi os hvis du vil lære mere.


  • #27   14. apr 2013 Og så er der jo også det smart ved videoer på nettet at de kan være klippet, og desuden ved man jo ikke hvad der sker sekundet efter kameraet er blevet slukket. smiley
    Såe Kristine, men skal ikke tro på alt hvad man ser på youtube.


  • #28   14. apr 2013 malene: jeg skal sååå meget forbi jer endag:) smiley det er en kæmpe drøm at opleve efter jeg havde min huskydreng. Desværre havde jeg ham jo ikke længe..

  • #29   14. apr 2013 Vi har racebesøg hver måned næsten, og du er meget velkommen Sarah smiley

  • #30   14. apr 2013 juhuuuu smiley

  • #31   14. apr 2013 Sig blot til smiley

  • #32   15. apr 2013 Malene - Okay smiley
    Det giver rigtig god mening smiley
    Hvis jeg er i Østjylland må jeg lige pippe op og se om der er mulighed for et besøg, det ville være fedt smiley


  • #33   15. apr 2013 Vi bor i Viborg. Lige nu er løbssæsonen ved at være slut, men til efteråret kommer der gang i os igen. Vil man se racen i aktion, så kom til et af polarhundeklubbens arrangementer. Det er fantastisk at opleve.

  • #34   15. apr 2013 Petra, Janco og sokketyven Nala - Hvis du har lyst er du også meget velkommen til at kigge forbi Amager, hvor vi har et par huskyer, der går ret avanceret lydighed, går øvet klasse i rally (som er uden snor) og løber agility.

    Den ene er min Aqui, og én af vores andre instruktører har hans kuldsøster Bonnie. Både Mona og jeg har haft huskyer i 25 år. Ingen af os har kørt foran vogn med dem (de har kun fået cykelture ved siden af cyklen - ikke som decideret trækhunde)

    Til gengæld har vi begge trænet lydighed og agility siden slutningen af 80´erne, og har altid haft huskyer, som er blevet trænet intenst i begge discipliner smiley Der er absolut ingen grænser for hvad en husky kan lære, når bare man kender racen, og træner på deres præmisser. Det eneste der dog aldrig kan pilles fra dem, er interessen for vildt - de vil til enhver tid stryge efter en hare (el. lign.), hvis den letter lige foran dem, eller hvis de kan se den bevæge sig i horisonten.


  • #35   15. apr 2013 Kristine S
    Enig med de andre. Det er ikke alle huskyer, der kan lære at gå løs. Men apropos den video du har set på Youtube, så er der her et billeder af Aqui og hans lillesøster på stranden smiley


    profilbillede
  • #36   16. apr 2013 Karina - Det er et sødt tilbud, det kan være jeg skulle overveje det, det er trods alt noget tættere på end Østjylland.
    Jeg vil dog indrømme jeg stadig er noget nervøs ved huskier, efter jeg i Portugal blev bidt voldsomt i benet af en huskyblanding (min helt egen fejl, på et internat). Efter det er jeg lidt nervøs ved dem, men ikke værre end jeg sagtens kan være tæt på dem og når jeg lige har set dem an lidt har jeg ingen problemer med dem smiley


  • #37   16. apr 2013 Så vil Aqui være en god husky for dig at møde. Han er ubetinget rolig og venlig, og har en tendens til at charme sig ind hos hvemsomhelst. Og som regel er folk heller ikke nær så bange for ham, som for de "ulvefarvede" med blå øjne smiley

  • #38   16. apr 2013 Det ville være skønt i hvert fald smiley

  • #39   19. apr 2013 malene: har du nogen huskier?
    for så ville jeg vide om du har nogen til salg? smiley


  • #40   19. apr 2013 Er der nogen der ved om der er nogen i Danmark der er til salg smiley

  • #41   19. apr 2013 Kristine: ja vi har huskier. Du kan se på profilen. De er dog ikke til salg.
    At holde husky er en livsstil. Er du klar til det?
    Du er kun 18 år og vil dermed have en meget flyvsk tilværelse med kærester, uddannelse og flytning de næste mange år. At have hund kræver enormt meget. Man skal være rigtig meget hjemme, have fast base, god økonomi og lyst til udeliv. Man skal tilsidesætte egne behov. Er du klar til det?
    Har du erfaringen. Slædehunde er ikke gode førstegangshunde.

    Vi sælger ikke hvalpe til 18-årige. Der er alt for meget ustabilitet og uerfarenhed, og det mener vi ikke passer sammen med vores race. Mange andre seriøse opdrættere siger det samme.

    Vi anbefaler altid at købe med stamtavle. Kun sådan ved du hvad du får, og kun sådan kan du bruge din hund til løb, udstilling, avl mv.
    En husky koster omkring 8000 kr.
    Deroveni skal du bruge ca 12.000 kr på hunden hvert år. Det er inkl. Foder, dyrlæge, træning, forsikring, lidt udstyr, godbidder mv.
    Det bliver meget dyrere når man så bliver bidt af sporten, eller får en hund i ubalance, som æder hytten. For det gør de, hvis ikke de aktiveres korrekt.

    Jeg håber du forstår seriøsiteten i det hele. Det er ikke noget man bare gør.

    Læs mere på polarhund.dk. Der kan du også se opdrættere og hvalpekuld.


  • #42   20. apr 2013 jeg er ikke 18 jeg er 12 og bor hjemme og har haft mange hunde det var fordi jeg var logget ind på facebook

  • #43   20. apr 2013 At du er 12 år gør da ikke tingene bedre.
    Vis dine forældre denne tråd. Det er dem, der skal have hunden de næste mange år, og derfor deres beslutning. Intet barn kan håndtere en slædehund alene.
    Ikke engang en svag voksen kan håndtere en slædehund. Man skal være stærk, både fysisk og psykisk, have en adfærdsviden og en lyst til aktivering og træning.


  • #44   20. apr 2013 Det er ikke for at være streng. Det er for at guide dig til rette valg.
    Det er en livsstil at holde slædehund. Det skal være det man vil.


  • #45   22. apr 2013 Det er hvad jeg vil

  • #46   22. apr 2013 Det skal være hvad dine forældre vil også. Det bliver deres arbejde.

  • #47   9. maj 2013 de vil også !


  • Nadia N
    Nadia N Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Svar: 3
    #48   18. jul 2013 Jeg vil ik lukke en kat sammen med den hunde race hvis det ik er en hvalp for min kærestes husky kan ik med katte

  • #49   18. jul 2013 Nej Nadia. Racen jager. det er helt naturligt, at de ikke kan med katte.
    Og selvom de vokser op med kat, vil de stadig jage fremmede katte. Det handler om hvad der er egen flok, og hvad der er fremmed.


  • #50   18. jul 2013 Du kan læse om racen på polarhund.dk. Klubben har lavet en rigtigt god racebeskrivelse/folder om alaskan malamute, og det meste gælder også siberian husky. Så læs lige den.

    Vi har udarbejdet en guide til vores hvalpekøbere, og den må man også gerne læse hvis man vil det.
    Jeg anbefaler på det kraftigste at man læser den INDEN man køber en slædehund, for det er ikke en hund for enhver. Det er en aktiv brugshund.


  • Nadia N
    Nadia N Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Svar: 3
    #51   18. jul 2013 Malene send mig lige en pb for jeg vil godt lige spøgere dig om noget

  • #52   18. jul 2013 Du kan bare sende mig en pb så smiley

Kommentér på:
Siberian husky

Annonce