{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
19.140 visninger | Oprettet:

Urolig/forvirret tæve efter fødsel? {{forumTopicSubject}}

Hej HG - inden nogen råber vagt i gevær, så ringer vi til dyrlægen kl. 11 - nu vil jeg lige høre, om nogen herinde kender til et lignende forløb.

Vores tæve fødte i fredags 6 hvalpe. Opblokningen havde varet lang tid, men fødslen tog kun nogle timer. Hun har efterfølgende passet hvalpene fint og de tager alle på, og der er masser af mælk.

Hun blev tjekket hos dyrlægen i går sammen med hvalpene, og der er intet tilbage i hendes livmoder ifølge dyrlægen. Hvalpene så også fine ud, og hendes mælkelister var også OK.
Hun har under opblokningen, og hver dag siden fødslen fået en tablet calcium sandoz opløst i vand.
Hun spiser og drikker uden problemer.
Men hendes temperatur er høj, søndag lå den på 39,3 og den er normalt 37,7.
I går faldt den til 38,8 men i dag er den igen 39,2.
Så snart hvalpene sover, forlader hun kassen og går rundt som om hun leder efter noget. Virker forvirret, og halser meget - ikke pga. varmen. Hun graver, søger ud, vil ind igen, kan generelt ikke finde ro. Efter dyrlægens råd fik hun en ekstra kalktablet i nat og det hjalp lidt på uroen.
Jeg er noget nervøs for, at det er begyndende kalkchok, men burde det ikke udvikle sig MEGET hurtigere?
Hun havde denne adfærd noget af dagen i går, og det meste af morgenen i dag.
Hun er i øvrigt ikke dehydreret, har løftet huden og den falder tilbage på plads med det samme...

På forhånd tak for hjælp/fif.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Urolig/forvirret tæve efter fødsel?
  • #1   24. maj 2011 je tænker på kalk chok også selvom du giver tabeletter
    Jeg har haft en tæve som gik i chok selvom hun fik tabletter det viste sig det foder jeg brugte ikke var godt nok
    Hvad foder du med??og er det små hunde??


  • #2   24. maj 2011 House of Hunters - ja førstegangsfødende

    Jeanette - fodrer med BARF og så hvalpefoder fra Orijen


  • #3   24. maj 2011 hov - og hun er mellemstørrelse, omkring tyve kilo

  • #4   24. maj 2011 Min hun var også sådan, mindt 14 dage efter, så det betød ikke noget for hende, men ved jo ikke med din, omder kan være andet, men det tror jeg er nomalt for nogle, måske de tror der er flere hvalpe

  • #5   24. maj 2011 det er bare lidt atypisk at en førstegangs fødende skulle få kalkchok...men måske hun har en mild infektion?

  • #6   24. maj 2011 Susie - det virker faktisk lidt, som om hun leder efter hvalpe. Jeg er bare bekymret pga. den forhøjede temperatur, det kan ikke være helt sundt for hende

  • #7   24. maj 2011 jeg er ikk så specilist med de større racer,,men jeg fodret med taste of the wild
    Jeg ville ikk turde kun barf men nu bruger du også orijen hvalpe foder....prøv at sammeligne det med indhold i fks royal canin starter som er et super foder til tæver med hvalpe
    Jeg er selv hoppet over på den når de har hvalp og de er super friske og i god stand selvom de har hvalpe


  • #8   24. maj 2011 Lykke min tæve var første gangs fødende,,,hvad skulle det give af forskel?
    Hvis nu de ikke har fået det kalk indhold som de skulle så er alder vel ligegyldigt??


  • #9   24. maj 2011 hm - lige nu ligger hun så uden at halse og hviler sig ved mine fødder - hvalpene sover inde ved siden af :s

  • #10   24. maj 2011 jeanette det er nu stadig min overbevisning at det er flere gangs fødende der oftest får det, men ingen regel uden undtagelse, grunden til er at de lidt ældre skal bruge endnu mere kalk for at komme igang med mælkeproduktion.

    Noget helt andet er, at normalt giver kalkchok ikke temperatur stigning nærmere fald


  • #11   24. maj 2011 Lykke J - OK så satser vi på at det "bare" er en infektion eller stress efter fødslen. Men jeg ringer nu til dyrlægen om lidt alligevel smiley

  • #12   24. maj 2011 udover at jeg også ville være nervøs for kalkchok, så tænker jeg lidt på en anden mulighed.

    vores Bianca reagerede nemlig på samme måde sidste gang hun fik hvalp...ja der var kun en der overlevede og en dødfødt og vi troede i starten hun ledte efter den døde.

    vi har et stort bur, nærmest lidt kravlegårdsagitgt, som tæven har hvalpene i....imens hvalpene er helt små, har vi tæpper rundt om buret, så det virker som en hule....
    Bianca gik fra hvalpen ud til os og tilbage igen, virkede nervøs og havde også forhøjet temperatur.
    så fik jeg pludselig at tage tæpperne væk, så hun kunne se hele stuen fra fødekassen og det virkede....hun ville åbentbart bare være sammen med os stadig - trods hvalpen

    og nu hvor din ligger for dine fødder, så tænker jeg om det kunne være lidt det samme


  • #13   24. maj 2011 connie - vi har en toværelses, og hun har hvalpene i soveværelset, hvor vi er omkring 75 % af tiden. hele natten og også meget af dagen. men ind imellem skal man jo lave mad, vaske op, i bad osv.
    Lige nu ligger hun hos dem og giver mad, og lågen er åbn så hun kan gå ind til os hvis hun ønsker. Jeg håber også, det "bare" er stress - det er trods alt ikke helt så farligt.
    Hvalpene har i øvrigt taget fint på igen i dag, så hendes mælkeproduktion fejler ingenting smiley


  • #14   24. maj 2011 De fleste tæver har lidt feber efter fødslen, men jeg tænker også som Connie Kennel Nezumi.
    At hun har brug for dig ved hvalpene. Jeg tilbringer altid mindst 14 dage ved hvalpekassen. Og det er ikke specielt underholdende når de bare sover, men min tæve kan ikke undvære mig.
    Men har hun været urolig og halsende fra fødslen og til nu?
    Har du været ude og gå en rask tur med hende?
    Jeg slæber altid mine tæver ud et par gange om dagen for lige at få tingene på plads igen. Og selvom de er modvillige til at begynde med, nyder de alligevel at få strakt deres ben, og det hjælper dem til at "blive rene", at få rørt sig lidt.


  • #15   24. maj 2011 Marietta - nej det har været sådan on/off. men kan godt mærke på hende nu, at hun bare vil have mit selskab så jeg sidder i soveværelset resten af dagen. Hendes temp er også faldet til 38,9 så det er noget bedre.

    Hun har kun været i haven og gøre sig ren, jeg var lidt i tvivl om jeg "måtte" tage hende væk fra hvalpene, som du siger, på en rask tur.


  • #16   24. maj 2011 Lisbeth jeg ville lade være med at tage hende temp så tit det kan også stresse hende.

    Lykke min mors tæve var også førstegangs fødende og fik kalkchok så det er vist ikke kun dem der har fået flere kuld.


  • #17   24. maj 2011 Nadja: jeg skriver jo netop også ingen regel uden undtagelse:-)

  • Nina T
    Nina T Tilmeldt:
    sep 2019

    Følger: 1 Svar: 1
    #18   26. sep 2019 Hej min hund har lige føt d22/9.hun fødte den første hvalp kl 4 mårgen og den sidste kom kl 6 mårgen 3 hvalpe i alt den første døde efter 20 min og desværer døde den 3 hvalp efter 2.1/2 døjer huhun er førstegangs føden .hun har vardet urologi siden graver i dyner og tæpper flytter den lille hvalp hele tiden og gæmmer den under dynen hun halser og får ryste tuer og virker mardet uroligi stresset jeg sover med hene og hvalpen på en madras på gulvdet får hun hvil ikke hværer i sin fødekasse og om dagen er det ikke så slemt men om aften begynder hun og stresse helt hvilt og stort set hele natten så jeg får ikke sovet får jeg er nødtil at overvåg hvad der sker . jeg er hvilt bekømmerte får dem bekke .hvad kan der førers hilsen Nina

Kommentér på:
Urolig/forvirret tæve efter fødsel?

Annonce