Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning udendørsstik 750 kr.
  • 4 timers rengøring af 100 kvm kontor 1.000 kr.
  • Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • tilpasning af dør 1.500 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hanhund for gammel til avl.
  • #1   19. jun 2011 egentlig nej, men vil sige at hvis den er tusse gammel, skal man nok tænke over ikke at stresse ham for meget...men hvis ellers sæden er ok så kan han egentlig ikke blive for gammel

• #2   19. jun 2011 Ina???

Den har jeg godt nok aldrig hørt før -altså at sædkvaliteten kan falde med alderen har jeg self hørt (det gælder vidst i øvrigt for de fleste arter og ikke kun hunde), men at en hanhund skulle blive steril hvis ikke den bruges jævnligt. Den tror jeg altså ikke på -i hvert fald vil jeg gerne se noget dokumentation

• #3   19. jun 2011 der er nogen hanhunde, der får forringet sædkvalitet når de bliver ældre, men ligefrem steril, det tror jeg nu heller ikke...

• #4   19. jun 2011 nu tænkte jeg mere et at det skulle gøre en forskel om hnnen bliver brugt eller ej

• #5   19. jun 2011 ja ok, det tror jeg nu heller ikke at der er en forskel, det var egentlig også mest ment som svar til Ina, men det skrev jeg jo ikke:-)

• #7   19. jun 2011 Hos mennesker er der jo øget riciko for "defekter" hvis faderen er for gammel, er et også tilfældet hos hunde?

• #8   19. jun 2011 Jeg har en veninde som har en hanhund på 12 og han er lige blevet far til nogle pragteksemplar.

• #9   19. jun 2011 vi har for kort tid siden brugt en 10 år gammel han og der kom der 11 hvalpe smiley

• #10   19. jun 2011 Anne Julie, som jeg har lært det er det omvendt... at der med moderens alder kan komme "defekter" Men det er jo fordi man har æggene i sig fra man bliver født, så jo ældre man er, jo ældre er ægget... Men sædceller dannes der hele tiden friske af... Så mandens alder burde ikke betyde noget?

• #11   19. jun 2011 ældre mænd har også højer risiko for at lave et "defekt" barn - det er ikke kun moderes alder det kommer an på.

om det samme gælder ved hunde, skal jeg ikke kunne sige.

• #12   19. jun 2011 Ina: jeg har flere gang talt med Birgitte - har benyttet hende til både insemination og alm brunsttjek - har også været til hendes foredrag og hun har været i vores klub til opdrætterseminar og jeg kan slet ikke mindes at hun har sagt at hanhunden bliver steril af ikke at parre - hun siger at sædkvaliteten daler med alderen, men jeg husker intet om sterilitet hvis han ikke bliver brugt.

• #13   19. jun 2011 Ina: nemlig - det kan vi kun blive enig om, det du har hentet på Birgittes hjemmeside... men det siger altså intet om det du siger

• #14   19. jun 2011 Ina: der står jo intet om, at hunden får ringere sædkvalitet, hvis den ikke bliver brugt, det du har sakset er i forbindelse med frysning af sæd, dvs frysesæd skal have den optimale kvalitet, ellers er det ikke levedygtigt når det er frossen, ikke engang alle hanhunde selv i den nævnte alder har kvalitet til at få det frosset ned. . Det er vist ikke det vi snakker om i dette tilfælde? Selvfølgelig bliver sædkvaliteten helt sikkert ringere med tiden, og som der står er der størst frugtbarhed når hannen er mellem 2 og 6 år.

vi havde en hanhund der blev 18 år, han lavede hvalpe som 16 årig, og han blev kun brugt til parring 4 gange i sit liv

• #15   19. jun 2011 Ina, at den har dalende sædkvalitet og sterilitet er altså ikke det samme, for hvis hunden er steril kommer der ikke så meget som 1 levende sædcelle ud, det tror jeg dog trods alt er sjældent at det sker...

Sterilitet er arveligt, så måske det kan have en sammenhæng med jeres bernere?

• #16   19. jun 2011 det synes jeg lyder mærkeligt hvis den er steril ved under 50% sædceller, den kan jo stadig lave hvalpe, det mener jeg ikke en hund der er steril kan....

• #17   19. jun 2011 Sterile berner, er vist et raceproblem ... må sige at det ikke er noget vi oplever som et problem hos boxer

• #18   19. jun 2011 AT blive steril og at sædkvaliteten daler er ikke helt det samme. Steril må være = så ringe sædkvalitet at hunden ikke kan lave hvalpe.
    Dårlig sædkvalitet må være = at der er færre "friske haletudser" end hvad der er normalt/ønskeligt.

At sædkvaliteten kan dale med alderen er jeg helt med på -men ikke at det er afhængig af at hunden bliver brugt, eller at hunden bliver steril fordi den ikke bruges.

• #19   19. jun 2011 så er det skisme mærkeligt at man kan få kalve på køer ved inseminering med frostsæd, der er 10 mio sædceller i hvert strå, så det er jo kun 10% så der burde jo ikke komme kalve så...Det lyder fuldstændigt urealsitisk, hvis ellers sæden bevæger sig normalt er der da chance for at der kommer hvalpe...men hva vi bliver nok aldrig enige om dette:-)

• #20   19. jun 2011 Ina -men det at chancen for drægtighed er mindre er jo ikke det samme som at hunden er steril- Den har nedsat fertilitet. Men steril er den vel først når den ikke kan producere afkom. Intet i det du har sat ind her, siger noget andet.

Og så kunne jeg stadig godt tænke mig dokumentation på at hundens fertilitet er afhængig af at den bliver brugt til avl.
    -jeg er ikke ekspert på området, men det lyder for mig fuldstændigt forkert at hundens sædkvalitet forringes, hvis ikke den bruges i avl.

• #21   19. jun 2011 Ina -jamen så er det da osse nemt at debattere, når man bare kan slynge et eller andet ud uden at underbygge det.

Jeg spørger ikke efter dokumentation for at genere dig, men fordi jeg undrer mig, og fordi man måske kunne blive klogere.

For mig giver det som sagt ikke mening at sædkvalitet er afhængig af at hunden bruges til avl -det er det du siger det er. Det må der vel findes noget dokumentation for, hvis det er korrekt.
    -jeg kan ikke google mig til noget der understøtter dit udsagn, så hvis du ligger inde med noget, ville jeg såmænd gerne se det. Mere var der ikke i det

Kommentér på:
Hanhund for gammel til avl.

Annonce