{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.496 visninger | Oprettet:

Hvorfor teste hunden {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder ofte og undres. Hvad er det der gør at nogen tror at dyrlægen med det blotte øje kan se, hvad andre betaler formuer for ved samme dyrlæge for at få testet? Hvis dyrlægen med det blotte øje kunne se patella, HD, øjensygdomme osv., hvorfor er det så at folk får røngtenfotograferet, taget blodprøver osv. for selvsamme.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor teste hunden
  • #1   4. jul 2011 Jeg tror det handler om at folk ikke er bevidste om hvilke arvelige sygdomme der kan forekommer ved netop deres race/blanding, hvordan man tester for dem og hvilken betydning det har (altså avlsmæssigt) om at hunden bliver testet.

De fleste har hørt om HD, men mange er ikke klar over at det kræver røngten (eller penn-hip) at kunne sige noget som helst om hvordan hundens hofter ser ud. For mange er HD = en hund der halter og har ondt. Det gør deres hund ikke og så kan den naturligvis ikke have HD:

Og så tror jeg folk tillægger dyrlæger større evner end de har -når dyrlægen siger "sund og rask" er det naturligvis udfra hvad han har set. Til et almindeligt sundhedstjek er det jo ikke meget mere end at tænder, ører og øjne der fine ud, hunden virker frisk og glad og han har ikke kunnet høre noget forkert på hjertet.
    -folk opfatter det bare ikke altid sådan.

• #2   4. jul 2011 Det er simpelhen fordi folk som jeg har alt for mange penge så vi ved ikke hvad vi ellers skal bruge dem til....... HOST HOST

• #3   4. jul 2011 Det ærger mig bare at folk ser dyrlægen, som alvidende, der kan se alt selv igennem hunden.
    Og så undrer det mig at dyrlægen i forbindelse med at folk nævner avl ikke tilbyder disse undersøgelser og fortæller at det er den eneste måde at være sikker på. Her vil dyrlægen da kunne tjene penge, mange penge, og så på et godt formål.

• #4   4. jul 2011 ej en medløber -heldigvis tror jeg den slags dyrlæger er sjældne. ALtså dem der bare udtaler sig om ting uden at tjekke det først.

Jeg har netop været afsted med en hest med smerter vi ikke helt kunne afgøre hvad kom fra. Og de var dælme forsigtige med at gætte på årsagerne indtil billeder forelå.
    Vi var gennem flere dyrlæger og ingen af dem ville give et bud på hvad det var -kun flere muligheder det KUNNE være og selv det var de tøvende med (selvom vi altså på ingen måde lagde skjul på at vi self ville få det testet videre -vi ville bare have en fornemmelse af hvor alvorligt det kunne være)

• #5   4. jul 2011 Charlotte -jeg tror faktisk mange ville afslå at få testet. Jeg kan da huske udtalelser herindefra, hvor folk mener dyrlægen kun har tilbudt de undersøgelser for at få penge i kassen.

Og den gennemsnittelige Hr og Fru DK synes jeg altså ofte er helt uden fornemmelse af hvor vigtigt det er at få tjekket sådanne ting.

På træningspladsen (DCH = mange forskellige ejere af både blandinger og racehunde) oplever jeg da ofte folk der enten er ligeglade med den slags (det ramme kun naboen) eller som er helt fejlinformerede f.eks. at det kun er racehunde der får den slags, at det kune er bestemte racer der får arvelige sygdomme -f.eks. Schæfer HD, collier øjenproblemer osv. Og at det derfor kun er få racer der behøver testet for disse ting

• #6   4. jul 2011 Jeg har heller aldrig fået Blue røngtenfotograferet før sidste år i en alder af 6 år, af nøjagtig samme grund som Ej en medløber.
    Sidste år begyndte han så at døje med et ben, det kom og gik, men var slemt når han havde været ude at arbejde. Og her elsker jeg så mine dyrlæger, de kiggede på ham og vi blev enige om at det sad i det ene forben. De valgte så at røngtenfotografere HELE Blue, hofter og hele pivtøjet. De konkluderede så at alt så fint ud. Skønt at have en dyrlæge der ikke tager billeder af en halv hund, og siger at det ligner den har HD på bagbenene(kender et par stykker hvor det er sket).

Selv de dygtigste dyrlæger kan jo ikke se igennem hunden. Men helt klart at mange selvfølgelig vil afslå, da de ikke mener at det er relevant i avl, desværre.

• #7   4. jul 2011 Ej en medløber -jeg har såmænd heller ikke testet Gaia. Jeg mente jo test før avl -ikke test bare for at teste;o)

Al ære og respekt for de der tester for opdrætters skyld (det ville jeg såmænd osse hvis jeg havde skrevet under på det, men det har jeg ikke ved Gaia) -JEG har bare ikke noget at bruge resultatet til, så jeg får kun testet hvis resultatet skal bruges til noget, om det så er avl, hunden har symptomer, krævende hundesport e.l.

Men jeg kommer aldrig til at teste bare for at gøre det.

• #8   4. jul 2011 jeg tester,selvom mine hunde ikke skal i avl.. De med tavle for at opdrætter ved,hvad den kombi indeholder,men osse fordi de blir brugt og jeg derved har ro i sjælen.. Min tavleløse er osse røngten.. Jeg vil hellere vide status og kunne sætte ind,med diverse ting inden det er for sent smiley En hund går ikke på dens røngten billeder og derved kunne status være lige meget. Men jeg har det bedst med at bruge den formue og vide,hvad der er hvad..

• #9   4. jul 2011 Min schæfer er HD og AA fotograferet selvom hun ikke skal indgå i avlen. Jeg har nok for mange penge så smiley

• #10   4. jul 2011 Blue er uden tavle fra en veninde, og havde også overvejet at få ham HD fotograferet længe før, men det er bare aldrig blevet til noget. Han fik så heldigvis en meget fin vurdering fra dyrlægen, da det var tid. Kan godt se ideen med at skulle sætte ind med de rigtige ting, såfremt at hunden har HD. Jeg ville bare aldrig på den måde sparre min hund, det er ikke et liv for en border collie. Jeg varmer dem op hver gang inden vi træner, og strækker ud bagefter. Derudover er de jævnligt til massør.
    Kirk skal have taget billeder, tror egentligt at avleren i Tjekkiet er rørende ligeglad, men jeg ved ikke om han engang skal indgå i avl, og så kan jeg jo lige så godt få ham tjekket.

• #11   4. jul 2011 Hvis det blir tjekket så kan man også gøre noget ved det. F.eks. hd kan hunden få tilskudspulver og gigtsprøjter. Har selv en hanhund med C/3 og han får combicare dagligt samt gigtsprøjte hver ½ år. Nu er han snart 6 og han ved ikke han fejler noget. Jeg tror selv det er fordi vi forebygger og har gjort det siden vi fandt ud af det hvor han var 2 år gammel.

• #12   5. jul 2011 Ej en medløber..En hund med en løs hofte,der gir status c behøves ikke være hæmmet af det og ikke kunne arbejde,som en med status a.. Er hoved eller skål deform,nej så kan vi ikke ændre den,men ved en løshed har man en mulighed for at holde hunden stram og i superkondi og den kan i det fleste tilfælde leve uden gener..

Ja jeg er meget opmærksom på,at mine hunde kan få diverse små skævheder,når de træner. Derfor en kiropraktor og en massør er en herlig ting smiley

Når mine hunde blir testet får de taget HD,AA,OCD,RYG,samt deres knæ blir tjekket for løsheder.. er mere bange for deres korsbånd end for HD f.eks

• #13   5. jul 2011 Har det som Ej en medløber, jeg vil ikke vide det, jeg passer på min hund, og udsætter ham ikke for større belastninger end jeg synes er forsvarligt, men han elsker at arbejde og det skal han have lov til, kommer der på et tidspunkt noget der indikerer at der kan være noget galt, ja så bliver han tjekket i hoved og r..

Jeg tror ikke på medicin hjælper ret meget, men det er så min overbevisning og mit valg. Han får lakseolie som burde være godt for led, og hvis det ikke virker skader det i hvertfald ikke, og så er det godt for pelsen smiley

• #14   6. jul 2011 Det er derfor man skal gøre noget inden det blir meget slemt for så er det som regel for sent og hunden skal aflives. De gigtsprøjter han får sammen med tilskudsPULVER fungere godt sammen og gør så han ikke bliver mere slidt hurtig. Jeg kan jo ikke vide om det rent faktisk hjælper men tør da slet ikke tænke på hvordan det havde gået uden. Nu er det så heller ikke hans c hofter jeg er bekymret for men hans albuer med status 3. Han får lov til alt det kan vil med måde. Selvfølgelig skåner vi ham for spring og alt for meget træning men han skal stadig lave noget for at bevare hans muskler.

• #15   6. jul 2011 Som helt alm. hundeejer har man også en interesse i at så mange hunde i en race som muligt bliver undersøgt. Det er disse resultater opdrætterene har at arbejde med. Og jo flere informationer der er tilgængeligt, jo bedre grundlag har opdrætter at avle på og efter - og jo bedre hunde kan de forhåbentlig lave til hr. og fru jensen der vil have en hyggehund af bestemt race. smiley

• #16   6. jul 2011 Carolina -må man spørge hvad der er i de gigtsprøjter?

For mgi at se giver det ikke meget mening at behandle for gigt hvis hunden ikke har det (at den har HD betyder jo ikke at den har gigt... endnu da) og HD C er jo heller ikke rådne hofter men blot lettere forandringer.

Forstå mig ret, self skal man passe på sin hund, forebygge problemer hvor man kan osv. Men jeg synes måske at det nogen gange bliver "for meget" og jeg kan tvivle lidt på virkningen ved nogen af de mange tilskud på markedet.
    Jeg har selv gigt -hvis det var en "magisk sprøjte" der kunne forhindre gigt i at opstå i flere led, så stod jeg først i køen til at få den. Men sådan en sprøjte findes ikke.

Man kan give f.eks. glucosamin o.l. tilskud der kan være med til at øge produktionen af ledvæske osv og på den måde lindre. Men er der gigt, så er der gigt uanset hvad man fylder i hovedet af dem.

Ginne -men det kræver jo at resultaterne registeres og at de rent faktisk anvendes af opdrættere. For Gaia's vedkommende tvivler jeg på pdrætter nogensinde ville opdage hvis hun blev fotograferet.
    Gaia skal ikke selv indgå i avl og er ikke dansk reg. så hendes resultat vil heller ikke få betydning for aussieavlen i DK.
    -så eneste grund til at få hende testet (såfremt hun self ikke begynder at udvise symptomer på noget) skulle være bare for at høre resultatet. Det har jeg ikke behov for.

• #17   6. jul 2011 Nu er det stadig IKKE HOFTERNE JEG SNAKKER OM. Han har SLIDGIGT I ALBUERNE og nej jeg ved ikke hvad der er i de sprøjter. Men hver gang han kommer til tjek er de forbløffede over hvor godt han har det. Jeg er overhovedet ikke pylret over mine hunde for med 7 af slagsen kan man skisme hurtig blive fattig hvis man render til dyrlæge for bare det mindste. Men mine dyr skal ha det godt for det er mig der har valgt at de er her.

• #18   6. jul 2011 Carolina -jeg siger ikke du er pylret. Jeg synes blot sådan helt generelt at folk nogen gange måske går lidt over gevind med de hofter der;o)

Igen, det skal ikke opfattes som om jeg bare synes man skal lade stå til. Blot at man nogen gange ikke skal hænge sig SÅ meget i status, så længe hunden er velfungerende og ikke viser tegn på smerte.

Jeg har intet imod at folk får tjekket deres hunde "bare fordi" -jeg synes bare det herinde næsten kan virke som om man er en dårligere ejer eller er ligeglad med hundens helbred hvis ikke man hører til den flok der får testet alt, uanset om man skal bruge resultatet eller ej.

Jeg kan sagtens forstå at man gør det hvis hunden f.eks bruges til en hård sport (AG, IPO e.l.), eller hvis opdrætter ønsker at kende deres afkoms status.

Men så længe hunden virker sund og rask og uden smerter, mener jeg ikke det er nødvendigt at teste for sådan en helt almindelig familiehund der ikke skal indgå i avl eller bruges hårdt

• #19   7. jul 2011 Enig med Ginne smiley Syntes det er vigtig,at man tar billeder på tavlehundene,ikke mindst for opdrætters skyld,men da osse for andre hvalpekøbere.. Jo flere hunde der blir reg,jo mere hold er der i det man kan læse på hundeweb..

• #20   7. jul 2011 Carolina.. Mon ikk det er catrophen,han får en lille skud af smiley kan godt forstå,du gør sådan smiley

• #21   7. jul 2011 Stine -så jeg skal betale 2000kr for alle andres skyld (jeg har jo købt hunden og skal derfor ikke bruge resultatet... ikke før om 10-15 år om ikke andet, hvis jeg skal have samme race;o))

Jeg er ikke på tværs hvis opdrætter ønsker at hvalpene testet når de er gamle nok, og er det aftalt, så overholder jeg det bestemt osse. Det ville absolut ikke få mig til at gå udenom en opdrætter. Det viser jo i hvert fald at opdrætter er interesseret i at gøre sit arbejde bedst muligt.

Men hvis ikke opdrætter har udtrykt ønske om det, kan jeg ikke se hvorfor jeg skulle smide 2000kr ud på HD-foto (eller langt flere penge på diverse andre tests) medmindre hunde har symptomer eller skal bruges til noget hvor det er relevant.

Og så er jeg jo næppe den eneste med en hund hvor det af den ene eller anden grund ikke vil blive reg. alligevel -det er jo ikke alle der har DKK-hunde, og tråden handler så vidt jeg kan se om alle slags hunde.

gaia er godt nok FCI, men ikke DKK, så hendes resultat ville vel alligevel ikke ryge på hundeweb (der skal hun vel overføres først = endnu et gebyr?)

Og for folk medblandinger, hunde uden tavle osv, vil resultatet heller ikek kunne bruges af andre end dem selv + evt hvalpekøbere.

I andre klubber kan man self tjekke en del, men er ikke sikker på om de reg noget i klubben eller hvordan det foregår?

• #22   7. jul 2011 Michelle> Jeg taler her kun om stambogsførte hunde... Blandinegr eller rene uden tavle ser jeg kun grund til at tjekke hvis man ønsker sundhedsstatus kendt eller hvis de indgår i avl. Netop fordi det ikke bliver regristeret nogen steder!
    Men ja prøv at tænk 15 år frem i tiden, de nok i gennemsnit par tusinde pr. hundeejer kunne give en helt fantastisk masse information!
    Nogen racer ville nok skulle tjekkes for mere og dyrer ting end andre - i bolognesen kunne man for ca. 500 kr. få regristret øjensygdom og PL. (øjnene gerne efter hunden er fyldt de 4 år, med mindre de indgår i avl - så øjenlyser man selvfølgelig inden avl og igen efter 4. år!). Pl alene kan man tjekke i forbindelse med alm. vac. efter hunden er fyldt 1 år. Så er det sølle 165 kr. ekstra for DKK regristering...
    165 kr. som kunne betyde sundere racehunde, også om 15 år når man selv igen skal ud og have ny hund smiley

• #23   7. jul 2011 Michelle.. Jeg er da kun glad for,at andre vil bruge de penge på de hunde,så vi kan få den viden... Det er for mig en helt normal og i regnet ting,at de billeder skal tages og sendes ind,osse selvom resultatet er dårligt smiley For min skyld,for opdrætters og så andre kan få den information,når de evt kigger på kombi i stil med mine

At du først skal bruge info om 15 år.. Så må vi håbe,at andre har taget billeder,fået tjekket hvad der ellers er,så du får et reelt billed af racen,når den skal tjekkes på hundeweb smiley

Jeg slipper så ikke med 2000 herovre..

• #24   7. jul 2011 Ja det er vist det det hedder :0). Tør i hvert fald ikke andet men nu har jeg også stået og talt med dyrlægen mens hun forklarede osv og det er meget vigtigere end dkk´s status. Vi kunne se at der var/er slidgigt men uanset hvad er det jo altid bedre at forebygge end behandle. Jeg gir faktisk også det tilskudspulver til mine egne hunde under opvækst for at de har de bedste vilkår

• #25   7. jul 2011 Jeg personligt har fundet ro efter at have fået det tjekket, dog skete det lidt spontant da hunden lå i narkose alligevel og jeg et stykke tid havde snakket om at få det tjekket, bare så man ved hvor man står, os når hunden bliver ældre.

Jeg fik det ikke gjort inden hun blev 2 år (MIN fejl, som jeg os fortryder nu) og så gik det lidt i sig selv da hunden ingen symptomer havde.

Havde jeg fået noget dårligt af vide havde jeg så taget hensyn derefter.

Dog sagde min dyrlæge på forhånd (Nej hun har ikke røngtensyn ;)) at hun ikke mente der var noget.

Hvilket hun fik ret i :O)

Kommentér på:
Hvorfor teste hunden

Annonce