1.331 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Hvordan vælges købere? Hvordan vælges købere?

Jeg har ikke noget liv, så jeg kom til at tænke på, hvordan I, som hvalpesælgere, "udvælger" jeres købere?
Har I nogle kriterier?
Spørger I folk ud inden de får lov at købe? Jeg tænker på om man forhører sig om hvorvidt folk kender racen/racerne hvis det er blandinger? Om de er klar over hvad de køber? Om de kender nogle med disse racer?
Sælger I til folk der synes at jeres hvalpe er så søde at kigge på og derudover ingen forudsætninger eller kendskab har til racen/racerne?
Forventer I at folk kommer på besøg hos hvalpene inden salg/køb?

Og sælger I til folk, som klart giver udtryk for at det med træning, det gider de ikke? Dette er nok SPECIELT henvendt til dem med større racer.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan vælges købere?
  • #1   22. jul 2011 Er med på en lytter

• #2   22. jul 2011 Synes bestemt også, at det er vigtigt at hvalpesælgere spørger ind til alder, bolig, fremtidsudsigter osv -

det er set før at en hvalpekøber "lige pludselig" finder ud af at han/hun skal begynde på en uddannelse 2 mdr. efter at hvalpen er købt:-((

• #3   22. jul 2011 Spændende. Keep them coming:-)

Jeg er jo ikke opdrætter (har 2 steriliserede tæver), men jeg synes at det er spændende at høre hvilke forventninger sælgere har til deres købere:-)

• #5   22. jul 2011 WWW -

det er bare mit indtryk, at det ikke er alle hvalpesælgere, der går ind i disse ting:-((((

• #7   22. jul 2011 Jeg havde et kuld i foråret på 11 stk...Ja alle skulle komme på besøg, fortælle hvorfor det lige netop var den race og fortælle hvad de selv kunne tilbyde, og hvad de forventede. 8 var solgt inden de blev født, og folk var på besøg minimun 2 gange inden de hentede hvalpen hjem...Et kæmpe job for mig, men også en sikkerhed for mig, at det var de rigtige som fik een af mine hvalpe hjem...Jeg sælger aldrig via mail, eller tlf. der skal personligt fremmøde til, så jeg kan se og lære folk at kende....og ja nogen gange så må jeg afvise, fordi det er tydeligt, at de folk ikke har tænkt dem rigtig om, eller de ikke har rent mel i posen...
    Det er min oplevelse, at hvalpekøbere, synes godt om, at komme og se mig og hundene og de forhold hundene har, inden de reservere en hvalp......
    Sådan var det sjældent for bare 10 år siden....Nu betyder det meget for hvalpekøbere, at de hunde som de ser er i harmoni, og er sunde og under ordnede forhold....Heldigvis da for det.... De synes også det er spændende, at følge tæven under hendes graviditet, og hvalpene fra de er 3 uger.

• #8   22. jul 2011 Hvad nu hvis, teoretisk, jeg kom og var meget interesseret i en af jeres hvalpe. Jeg vidste at jeg ville bruge den til det og det og jeg var klar over hvad det var jeg købte. Men et eller andet sted, så var "kemien" der ikke mellem jer og køber?

Eller køber melder ærligt ud: "Jeg vil gerne købe en tæve. Jeg har haft racen før. Jeg vil arbejde med den, jeg vil få den sundhedstjekket. Den bliver en kærlig del af familien. Den bor inde i huset. Den er sjældent alene hjemme. MEN jeg steriliserer den når den er et par år gammel, for sådan har jeg det bedst med"?? Ville I sælge der? Ikke nødvendigtvis "hvalp nr. 1", men en god tævehvalp?

• #10   22. jul 2011 Kemien skal være der....Hvis køber vil sterilisere, så vil jeg have en meget god begrundelse for dette, og jeg vil spørge ind til om de ved hvilke konsekvenser det kan være forbundet med....
    Det samme vuil jeg med en hanhund....
    Jeg foretrækker at hundene ikke neutraliseres, fordi de kan få store sociale problemer med andre hunde ....Bl. a.

• #11   22. jul 2011 Tak for jeres svar.

Bare bliv ved. Det er faktisk ret spændende at læse. Selvom man aldrig selv kommer i den situation som sælger:-)

Det nærmeste jeg kommer er min veninde, hvor vi har købt Lotus. Hun var førstegangsopdrætter og var meget omhyggelig med hvem hun solgte sine hvalpe til. Hun VAR indstillet på at beholde tilbageblivende hvalpe (og har plads og mulighed til det). EN køber var meget meget interesseret og meget ivrig. Hun havde et par mindre børn, var gift og ønskede så desperat at få en hund.

Min veninde synes ikke RIGTIG at kemien passede, men hun solgte alligevel. Og hvor har hun fortrudt siden!!

Der har ikke været andet end bøvl med det. Hunden vejede på et tidspunkt 48 kilo (en labtæve!!) og den fik en ledmus, som blev bortopereret. Hun "klagede" til min veninde og brokkede sig til alt og alle over at hunden var syg og at operationen ikke hjalp. Alle de dyrlæger der så hunden både før og efter operationen påpegede at den var NØDT til at tabe sig. De var så nogle dumme svin, så hun skiftede dyrlæge igen og igen.

Jeg ved ikke hvordan det går med den nu. Men jeg VED at min veninde aldrig har tilgivet sig selv (ikke p.gr.a. balladen, men p.gr.a. den stakkels hund).

• #12   22. jul 2011 Vi har mange mange henvendelser på vores hvalpekuld, som endnu ikke er født. Hvis de interesserede bor tæt på, så beder vi dem om at besøge os før fødslen. Vi spørger omkring forventninger, interesse omkring træning, erfaring med hunde, boligforhold, andre husdyr osv. Vi vil være sikre på at vores hvalpe kan trives i deres nye hjem. Der skal være kemi mellem køber og opdrætter, og vi vil være helt sikre på at racevalget er velovervejet og at køber har sat sig ind i racens specielle forhold.
    Ud af 15 interesserede købere har vi tre familier opskrevet til en hvalp, og 4 andre familier, der står på venteliste/måskeliste. Vi har kun set tre hvalpe på scanning.
    - Malene

• #13   22. jul 2011 Forresten: vi vægter passion for racen, tid til hunden og andre hunde i huset meget højt.

• #14   22. jul 2011 Hvis nu folk er i tvivl om hvorvidt de magter den race alligevel Eller I bliver i tvivl om de magter den race. Vil I så vise racen fra den "bedste" eller den "værste" side, hvis I skulle vise den frem?

• #15   22. jul 2011 Jeg er jop også ny, og Emma er lige gået i løb, så tiden nærmer sig.

Nu har jeg jo den bedste mentor omkring denne parring man kunne tænke sig (TAK karin smiley Og spurgte om nøjagtig samme spørgsmål som dig Mette, da to hvalpekøbere ville komme forbi og møde Emma for et stykke tid siden. Jeg fik rådet, og eftrfulgte det self.

Hold øje med, hvordan de opføre sig over Emma, deres interesse for Emma og hvilken spørgsmål de kommer med.
    Spørg indtil hvad de har tænkt sig at bruge hunden til
    Spørg ind til forsikringer, hvilke de har tænkt sig at lave
    Spørg indtil deres erfaringer med racen/ at have hund
    Spørg indtil deres bolig situation
    Spørg indtil hvor meget hvalpen skal være alene, renligheds træningen og alene hjemme træningen.
    Er der små børn, alder på børn, hvor mange er der i husstanden, andre hunde, alder og køn på andre hunde i husstanden
    Og så ellers bare observere dem som mennesker.

Jeg fulgte disse råd, har allerede nu, før Emma overhovedet er parret, fået godkendt to købere. Så mangler vi bare resten på ventelisten *GG*

• #16   22. jul 2011 Mette:

Hvis folk er i tvivl om de ville kunne magte min race, er de ikke de rigtige købere hos mig. Jeg vil med glæde fortælle om for sider og bagsider om racen, og så må folk tage stilling derfra. Ville aldrig skjule noget om racen smiley

• #18   22. jul 2011 Min hund ville være fantastisk som prøveklud, for han besidder nogle af sheltiens mest irriterende eegenskaber (altså, ud over at han er smuk, sød og virkeligt underholdende) - han kan være ret intens så man skal være rimeligt stabil for at kunne håndtere ham når han rammer stresstærsklen. Hvis jeg når at få avlet mens han er i live kunne jeg med fordel sende ham på weekend hos potentielle købere, for at se om de magter det.

Altså, Watson skal med ret stor sandsynlighed ikke i avl, men han er jo ikke den første eller sidste sheltie i verden der til syneladende drikker alt for meget kaffe.

• #19   22. jul 2011 Hundene er som de nu er når evnt. kommende hvalpekøbere kommer.....Det er jo en del af det hele....Ingen mening i at skjule noget....
    Een ting har jeg lært gennem årene, det er, at man kan bruge masser af tid til at forklare og fortælle igen og igen.....Men nogen mennesker de kan simpoelthen enten ikke huske hvad de har fået at vide, eller de kan ikke høre detr man siger til dem.....Noget som er vigtig for mig at formidle, det skal jeg sige flere gange har jeg lært inden det er trænt ind.....
    Folk er sååå opfyldt af glæde og forventning, at de nogen gange ikke kan høre, de ser kun hundene og forestiller dem, at lige netop sådan vil deres egen også komme til at være.....Neeej det gør det ikke af sig selv....Det er noget den skal lære...

• #20   22. jul 2011 Da jeg havde hvalpe handlede det meget om mavefornemmelse. Nu var det selskabshunde-blandinger - så når det kom til deres kendskab til racerne var jeg mere eller mindre ligeglad.
    Havde dog andre krav. Ville ikke sælge til folk med helt små børn eller gravide. Ville ikke sælge til folk med Amstaff, Ambull eller lign. Ville ikke sælge til unge piger med for meget make-up og for blond hår (total fordom, men kan ikke lade være).
    Ville ikke sælge til folk der pruttede om prisen, til folk der ville have hvalpen før tid. Det var ikke krav jeg fortalte om, for ville heller ikke at folk løj for mig.

Første kuld gik jeg meget op i at fortælle dem, at blandingen af Pekingeser, Terrier og Cocker kunne blive en meget speciel hund - så folk skulle ikke forvente en sofa-hund - men muligvis en hysset og hyperaktiv hund. Heldigvis blev ingen af hvalpene sådan.

Andet kuld gik jeg meget op i at fortælle folk at hårløse hunde KAN være sarte og da de var blandinger kunne de ikke forvente allergivenlige hunde.

Desuden solgte jeg ikke til folk der ikke først havde været på besøg her og var blevet godkendt.
    Ved det første kuld betalte jeg 2 depositummet tilbage fordi mavefornemmelsen sagde at det var forkert. Har så senere fundet ud af, at det må man faktisk ikke - men det skete smiley

Ud af de 7 hvalpe fejlbedømte jeg 2 familier. Tragisk nok dem hvor folk var ældst. En sød midaldrende kvinde og en familie i 30'erne med børn. Dem som var helt unge - 18, 19 og op til 25 har stadig deres hunde her 2 og 3 år efter.

Må indrømme at jeg HADER den process at finde nye hjem til mine hvalpe. Alt andet var dejligt - men jeg har afvist så mange gode familier pga småting. Så det dur jeg ikke til.
    Skal heldigvis ikke have flere hvalpe... hvert fald ikke i mange mange år smiley

• #21   22. jul 2011 Vi fortæller om racens udfordringer såvel som racens positive egenskaber. Hvis det alligevel skulle komme bag på køberne at der en en stor udfordring at holde husky (eller bare teenagehund generelt), så vejleder vi med gode råd. Hvis de ikke magter hunden, køber vi den tilbage for et symbolsk beløb og finder en mere egnet familie.

• #25   22. jul 2011 undre mig lidt, hvorfor er det SÅ vigtigt at i køber kommer på besøg?
    sælger i ikke til udlandet? (godt nok krav hvis der kun sælges til nogle "tæt" på)

nu har jeg en race hvor jeg ikk regner med ret mange købere i DK og derfor er det ikke noget krav at de skal komme hjem til mig

• #26   22. jul 2011 Chrisser

Man kan måske argumentere for at du ikke sidder med en race der så let impulskøbes. Vil man have en Pharaohund skal man gøre et stykke arbejde for først at opdage at racen overhovedet eksisterer, og derefter finde en opdrætter. Jeg forestiller mig at en labbeopdrætter modtager væsentligt flere useriøse henvendelser end en PH opdrætter, og det gør det nødvendigt med en screeningproces.

• #27   22. jul 2011 Jeg har 3 voksne maltesere, 2 tæver og en hanhund (hanhunden er købt som voksen, fordi det var vigtigt at få en hanhund, der var et godt match til tæverne).

De fleste af mine hvalpekøbere har været på besøg flere gange, inden de får lov til at købe en hvalp. Jeg har dog også haft nogle, hvor jeg har måttet sige, at jeg ikke havde en hvalp til dem. Indtil videre har jeg dog nået at sortere "dårlige" hvalpekøbere fra i telefonen.

Jeg lægger meget mærke til, hvordan hvalpekøber reagerer på mine voksne hunde, og hvordan mine hunde reagerer på hvalpekøber. Skulle mine hunde ikke ønske kontakt med hvalpekøber, så ville sagen være afgjort. Normalt er mine hunde ved at "overfalde" gæster, fordi de simpelthen bare skal hilse på:-)
    Kemien er for mig meget vigtig.

Inden man kommer, har jeg selvfølgelig spurgt ind til hvalpekøbers kendskab til racen, hvor meget hvalpen skal være alene, familiære forhold etc, jeg er ikke dyneløfter, men hvis man fx har 2 blebørn, så er en malteser ikke sagen, udover at den selvfølgelig skal motiveres og have mad, vand og motion, så er der jo også en del pelspleje, og helt små børn og små hunde er generelt et dårligt match i min verden.

Skulle der være en hvalp, som vi ikke lige med det samme finder et godt hjem til, så bliver den hos os. Jeg har fx lige solgt min sidste "hvalp", som blev født i maj 2010. Han flyttede hjemmefra i søndags, og hans nye familie er totalt overraskede over, hvor hurtigt han er faldet til hos dem.

Jeg prøver altid på at opretholde en god kontakt med "min" hvalps nye familie, de fleste er meget søde til at maile billeder og små historier, og jeg plejer fx at huske familien på, når det er tid til den første revaccination (når hunden er lidt over 1 år).
    Nogle af hvalpene kommer også på besøg hos os, og det er rigtig dejligt.

Jeg har ikke problemer med at sælge til hverken unge mennesker, børnefamilier eller ældre mennesker, hvis kemien og de andre ting passer, for uanset hvad man gør, kan man aldrig vide, hvad der sker i andre menneskers liv de næste mange år (heller ikke i ens eget).

Jeg har nogle rigtig gode hunde, men det er da bestemt hvalpekøbers egen beslutning, om han/hun fx ønsker at gå på udstillinger.

• #28   22. jul 2011 *Mette - "Eller køber melder ærligt ud: "Jeg vil gerne købe en tæve. Jeg har haft racen før. Jeg vil arbejde med den, jeg vil få den sundhedstjekket. Den bliver en kærlig del af familien. Den bor inde i huset. Den er sjældent alene hjemme. MEN jeg steriliserer den når den er et par år gammel, for sådan har jeg det bedst med"?? Ville I sælge der? Ikke nødvendigtvis "hvalp nr. 1", men en god tævehvalp?"

Total favorit hvalpekøber : )
    Klart den type jeg foretrækker, hvorfor dog vælge nogle fra på dét grundlag?*

Tjaaaaaa, lige nøjagtig DEN er egen erfaring:-(

• #29   22. jul 2011 *Men hvorfor?

Og hvorfor skulle denne hvalpekøber ikke have en god hund af den grund?*

I don`t know.

Men jeg blev fravalgt flere steder af den grund. Fordi jeg var ærlig.

• #30   22. jul 2011 Jeg spurgte først om prisen, da vi skulle afhente og jeg skulle hæve penge til at have med.

• #31   22. jul 2011 Sunshine:

Korrekt forstået. Jeg valgte så at sige til mig selv at begrundelsen var jeg ret ligeglad med at få, så jeg spurgte ikke, for jeg ville ikke købe der alligevel, når de ikke ville acceptere det:-)

Deres "tab". For som min dyrlæge sagde igår, da begge tøserne var dernede for at bliver undersøgt og vaccineret :"Er I to tøser klar over at I har vundet i livets lotteri??".

Og er det, i bund og grund, ikke det der er det vigtigste?

• #32   22. jul 2011 Jeg er "ligeglad" med prisen. Hvis jeg kan li`hvad jeg ser og jeg "klikker" med sælger, så er prisen, til en vis grad, underordnet.

• #33   22. jul 2011 Gitte:

Også i min. Bare man er enige om det grundlæggende:-)

• #34   22. jul 2011 Mette - forstår så ikke, at man ikke vil sælge en hvalp til en ansvarlig person, som melder ud, at hun planlægger at sterilisere hvalpen. Selvfølgelig, hvis man står med den flotteste og mest lovende tævehvalp i dette århundrede - men så ville jeg jo under alle omstændigheder enten beholde den selv, eller sørge for at den fik et hjem, hvor man var interesseret i avl (hvis hvalpen så stadig er lige så lovende som voksen:-)
    En steriliseret tæve har da den kæmpe fordel, at den ikke får livmoderbetændelse, som koster mange tæver livet.

• #35   22. jul 2011 Hos os er det MEGET vigtigt at spørge ind til om hunden skal bruges til jagt eller som familiehund. Da vi opdrætter labrador af jagtlinier, bliver folk på en ordentlig måde sendt videre, hvis det er en familiehund de ønsker.
    Det er simpelthen så vigtigt at man som opdrætter fortæller folk, hvad det er for en type man opdrætter, når der hos labrador er flere typer.
    Ellers er det vigtigt at køber ikke som det første spørger om prisen, så begynder mine advarselslamper at blinke.
    Ellers spørger jeg hvad forventninger folk har til hunden, og ud fra svarende kan jeg hurtigt danne mig et billede af om vi "passer sammen".
    Mavefornemmelsen skal være iorden ellers dur det ikke.
    Om folk ønsker at sterilisere deres tæve, betyder ikke noget, da det vigtigste er at hunden får et godt og aktivt prøve/jagt liv. Tænk hvis alle som købte tæver, skulle bruge dem i avl....!!!

• #36   22. jul 2011 For mig er det vigtigste krav, at de vil arbejde med hunden. Jeg er ligeglad om det er den ene eller anden slags træning. Men at de VED at det er en arbejdshund de køber.

Så skal der være kemi, og med hensyn til besøg før godkendelse, så gælder den også hos mig. Det betyder ikke at jeg ikke sælger til udlandet. Det gør jeg, en hvalp er endt i Sverige. Hun vidste på forhånd at hvis hun ikke var, hvad hun havde udgivet sig for på mail og i telefon - fik hun ikke en hvalp med hjem. Ligesådan kunne hun fravælge hvalpen, hvis den ikke levede op til hendes forventninger. Det er dog gået over al forventning. den lille hund har et godt liv.
    Jeg spørger meget ind til familiens daglige liv, og hvad de har gjort sig af tanker omkring valg af race.
    Dertil lægger jeg stor vægt på min mavefornemmelse, jeg har ignoreret den et par gange og bitterligt fortrudt. Det gør jeg ikke igen.
    Om de vil neutralisere blander jeg mig ikke i, men jeg giver råd i den adledning. Bl. andet vil jeg gerne at de venter til de er udvokset og har fået kønspræg

• #37   23. jul 2011 Helt enig med mai-britt , en pembroke er ikke en lille sofahund, men en der kræver udfordringer,og hvor var det dejligt at kasper stod fast ved sit valg.
    Jeg spørger som regel efter hvorfor de vil have en pembroke, kigger på alder, bolig, og arbejde, og familiens dagligdag. Helt unge mennesker som ikke har etableret sig endnu, her mener jeg hvis de er under uddannelse,og måske ikke kan overskue, hvad de vil sige at få en hvalp
    er jeg også lidt tilbageholden overfor ikke fordi jeg ikke tror de vil være glade for hvalpen,men jeg syntes de skal vente til de er helt klar til det..

Kommentér på:
Hvordan vælges købere?

Annonce