{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.065 visninger | Oprettet:

sterilisering eller kastrering {{forumTopicSubject}}

har undret mig over et måske meget godt spørgsmål, som sikkert er nemt er svare og give en forsklaring på hvis man ved det...

hvis man har en tæve og en hand hund og ikke ønsker noget samkvæm....

er det så hand hunden eller tæven som må en tur til dyrelægen, eller måske begge? og evt en begrundelse?

Evt nogle alternativer som p-piller til hunde hvis det findes?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  sterilisering eller kastrering
  • #1   18. aug 2011 Jeg ville vælge, at lade tæven sterilisere. Tæver har umiddelbart langt flere fordele ved en neutralisering, end en hanhund har - samt den som regel ikke går ind og piller ved temperamentet på samme måde, som man risikerer med en hanhund.

P-piller ville jeg holde mig fra.

• #2   18. aug 2011 Det er jo helt op til en selv..
    Jeg har en kastreret hanhund og en tæve som ikke er neutraliseret!
    Dog er der mange der vælger tæven for at undgå løbetid som kan føre til falsk drægtighed, samtidig med at din hanhund kan reagere voldsomt på det (kuk kuk ;)) - derved kan de stadig parre og hænge sammen - men der kommer ikke nogle hvalpe!

Der er p-piller men ville bestemt ikke anbefale det - har hørt mange dårlige ting omkring det (bivirkninger osv) - plus det hvis hunden kaster pillen op er den jo ikke "sikret"

• #3   18. aug 2011 temperamentet hos en tæve? troede det var omvendt.... troede det var han hunden som blevet mere rolig efter en kastrering, og oftest osse meget doven og kunne lede til overvægt.... er det ikke sådan det er?

hvordan ændre tæven sig efter neutralisering?

• #4   18. aug 2011 Nåår ja, som Danielle skriver kan tæven ikke få livmoderkræft smiley Det er vidst rimelig udbredt..

• #5   18. aug 2011 Michael
    Hun skriver netop at temperamentet IKKE ændrer sig på en tæve som på hanhunden.. Mange gange bliver hanhunden roligere - men det kan altså også have den helt omvendte virkning!
    Overvægt efter neutralisering kan forekomme.. Jeg oplevede det ikke med min hanhund, jeg har udmiddelbart ikke hørt om at tæven ændrer adfærd

• #6   18. aug 2011 ja, det er jo osse ved at være sent, så i må undskylde min langsomme start smiley så jeg har forstået det rigtigt så smiley

• #7   18. aug 2011 Tæver ændrer ikke på samme måde sind (nogle bliver mere legesyge, men langt fra alle - dog fjernes humørsvingningerne i forbindelse med løbetiden)

Hanner - især hanner med tendens til usikkerhed risikerer at få forværret deres sind, så de bliver agressive og og nervøse.

Vægten gælder begge køn.

Tæver har forresten også risiko for at udvikle kræft i mælkekirtlerne, hvis de ikke steriliseres. Dog afhjælper steriliseringen i det tilfælde kun, hvis det gøres forholdsvist tidligt i hundens liv.

• #8   18. aug 2011 Men der er naturligvis ingen regel uden undtagelse, så naturligvis findes der også enkelte tæver, der ændrer temperament - samt usikre hanhunde, som ikke nødvendigvis bliver mærket af en kastration.

• #9   18. aug 2011 Jeg ville, som udgangspunkt, vælge at sterrilisere tæven. Der kan være nogle rigtig skidte bi-virkninger for en hanhund at blive kastereret. Er hannen i forvejen usikker/nervøs så kan kastrationen forværre problemet.

• #10   19. aug 2011 Ville os vælge tæven, alle mine 3 tæver på min profil er steriliseret. Kun en fordel smiley

• #11   20. aug 2011 Vælg tæven. Så undgår du blod, løbetider og "sære" perioder.

• #12   27. sep 2011 Undskyld jeg lige highjacker din tråd TS.

Hvis man har en han og ønsker en tæve. Og allerede ved køb af tæven har besluttet at man vil sterilisere hende.
    Hvornår er det så bedst at få det gjort?
    Bør man vente til efter første løbetid eller kan man godt få det gjort omkring 5-6 måneders alderen, så man dermed er sikker på at der ikke sker ups'er.

Hvad vil være bedst for tæven? Og hvilke bi virkninger kan der evt være ved tidlig/sen sterilisering.

• #13   27. sep 2011 Lide midt i mellem 1. og 2. løbetid er bedst. Det nedsætter også risikoen for brystkræft.

• #14   27. sep 2011 Når man ser Animal planet og den slags. Er hundende fra internater Neutraliseret inden de får nyt hjem. Altså mens de endnu er hvalpe. Er det skadeligt på nogen måde? eller hvad er grunden til at vente til efter første løbetid?

• #15   27. sep 2011 Altså det er der jo meget delte meninger om. Jeg har tænkt på det samme, altså jeg ville næppe neutralisere en hanhund før den er voksen.
    Men en tæve...Gad vide om det har nogle negative konsekvenser for dem?

Kommentér på:
sterilisering eller kastrering

Annonce