{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle et skab 700 kr.
  • Klippet buskas ned 1.500 kr.
  • Montere kattelem og lave hul 1.500 kr.
  • Sætte køkkenlåge fast igen 750 kr.
  • Udskiftning af termostater på 3 radiatorer 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  8 mdr. og far?
  • #1   24. sep 2011 en lille race kan sagtens med 8 mdr... intet problem... kender til boxer der i udlandet har parret med 9 mdr

• #2   24. sep 2011 okay men den her jeg læste om var golden retriver og border collie blanding.. Sys bare det var meget tidligt..

• #3   24. sep 2011 det er det også, men kan godt lade sig gøre

• #4   24. sep 2011 hmm.. Okey tak smiley Man lære noget nyt herinde hverdag smiley

• #5   25. sep 2011 De kan godt, men om de bør er en helt anden sag ;O)

Personligt synes jeg det er dybt useriøst at anvende så unge hunde i avl - for hvor meget ved man i virkeligheden om den hund man avler videre på??? Den er hverken psykisk eller fysisk færdigudviklet, og sygdomme ved man heller ikke meget om...

• #6   25. sep 2011 Michelle: helt enig

• #7   25. sep 2011 Nej jeg er også enig.. 8 mdr.??Ja, det er sgu uhyggeligt hvad folk kan finde på med de firbenede smiley
    Som om det er en konkurrence om hvem der kan finde på det underligste ved mixe hunde.. trist verden på det punkt smiley

• #8   25. sep 2011 hos kennel rukan er der registreret hvalpe efter en 4½ mdr gammel han der var røget på sin mor ! der er foretaget DNA test på DKK's vegne da de mente opdrætter var igang med fup MEN den var god nok !!! Hun havde søgt disp for reg af hvalpe efter dette uheld og ja de fik stambog. dette skete for en del år siden og kennelen eksisterer ikke mere pga dødfald af opdrætter .

• #9   25. sep 2011
    Ghita HIT(wo)man for tavlemafiaen * Ej, jamen det er da direkte indavl?? smiley 4 ½ mdr. det bliver jo vildere og vildere.. Så har han da godt nok været fremme i skoene hvis han allerede røg på der!!? smiley

• #10   25. sep 2011 ja gu er det indavl men det viste sig at være meget sunde og dygtige hunde der kom ud af parringen smiley det er ruhåret miniature gravhunde der er tale om

• #11   25. sep 2011 Ja det er ikke noget problem at få stamtavle på far/datter eller mor/søn parringer..kender også nogen der har fået det.

Men ja, 8 mdr er tidligt at lade en han parre.

• #12   26. sep 2011 Vi har brugt en 9 mdr han. Det er jeg ikke aldi for at indrømme og kender til en opdrætter af vores race der har brugt en 8 mdr. Vi har så begrænset genmateriale at vi er nødt til at gøre sådan en gang imellem. Nej jeg kan ikke garanterer at han ikke til komme til at fejle noget senere i livet men det kan jeg jo heller ikke hvis han er 4 år. Jeg kender hans linjer som min egen bukselomme og vi kan nu dna teste for pll som har været vores største bekymring. Ja jeg kan godt finde på det igen og min næste valgte han til være ca 13 mdr. Mine tæver køber hver 11 mdr, så det med at vente til næste er noget møg. I øvrigt er min erfaring at hannerne bliver rigtig gode til at parre selv hvis de starter tidligt. Men selvfølgelig skal man 100% vide hvad man gør og kende typer, temperament og ikke mindst sundhed hos den valgte hans aner et godt stykke ude.

• #13   26. sep 2011 louise C - Okay, sys nu stadig det er lidt vildt.. Min bliver 8 mdr. d 10/10 og kan da slet ikke forstille mig ham blive far allerede smiley Men kan da godt se at hvis man ikke har andre muligheder at det kan blive nødvendigt, men alligevel..
    hvad er Pll for noget? - Jeg er ikke så meget inde i avl og sådan men sys det er ret spændene smiley Men sys nu også der er foreskel på at parre en ung hund, som sagt man kan vel blive nød til det, men sys det er helt hen i vejret at lave eks. "far/datter" kuld bare fordi man skal/vil have hvalpe - Så må man da kunne vente med at få kuld ? smiley

• #14   26. sep 2011 Mia: Jeg er helt og aldeles enig i problematikken af den tætte parring du nævner. Det ville jeg aldrig gøre.
    Du skal også tænke på at mindre racer er tidligere udviklet - mentalt/kønsmodenhed - en større racer.
    PLL er primær linseluxation der, som navnet antyder, er en lidelse hvor linsen løsner sig. Det bevirker i værste fald at hunden bliver blind. Vi kan med en lille børste tage et swab i mundhulen. Denne sendes til England eller USA og i løbet af en uges tid har vi svaret om hunden er Clear, Carrier eller affected. De affectede er syge og vil med al muligehed udvikle linseluxation. Bærerne kan sagtens bruges i avlen og bør faktsik bruges i de racer hvor genmaterialet er så begræset. De skal bare parres med clear. I Tyskland er dog lige født et kuld efter 2 bærere og der kom heldigvis 2 clear og 2 bærere ud af det. Men der kunne være kommet 4 affected hvalpe. Det er var et uheld de blev parret.

Jo avl og genetik er rigtig spændende og man lærer hele tiden....

• #15   26. sep 2011 louise C - jeg var ikke klar over at midre racer udviklere sig hurtigere, troede faktisk at det var nogenlunde det samme fra alle racer og at det kun var de helt STOR som skilte sig ud altså dem hvor man siger at de tit for er ud vokset når de er 3, eller det har jeg da hørt en del sige f.eks en GD'er? eller der er jeg måske lidt ude i hampen..
    Okey, så det er øjnene når det er Pll, det er rart at vide sådan nogle ting sys jeg og ja igen det er ret spændene at følge med i mange af de tråde hvor der bliver snakket avl, selvom jeg ikke kan deltage i snakken er det skønt at kunne læse med smiley drømmer om at finde den rigtig race for os når vi en gang for han også leje den ud til avl og sådan smiley men det er bare én af mange drømme ang. mine vapser smiley smiley

• #16   26. sep 2011 * når vi en gang får hus* skulle der ha stået smiley

• #17   27. sep 2011 Louise - sandsynligheden for at en 4-årige gennemtestet rask hund senere bliver syg er alt andet lige mindre end at det samme sker for en 8 måneders...

Jeg kan godt se problematikken for en meget lille race, men selvom der ikke er mange, mange mini'er ville jeg aldrig bruge så ung en han - på seneste racemøde besluttede vi at anbefale at hanner ikke benyttes før de er omkring 18 måneder... For enn ting er at de små racer er tidligere udviklet fysisk, en anden ting er om psyken også er færdig.. Og det tror jeg ikke på at den er hos en 8 måneders.. Men det er helt op til den enkelte at træffe det rigtige valg for ham/hende :O))

Det er skønt med DNA-testen for PLL :O)) Dog ka carrier's godt udvikle luksation, og de bør derfor øjenlyses med jævne mellemrum.. Laboklin i Tyskland ka også udfører testen smiley

• #18   27. sep 2011 Michélle jeg respekterer helt og holent dit synspunkt. Verden ville være fattigere hvis vi alle var enige smiley Heldigvis har vi en meget sund race. Vi har PLL og IVDD - Intervertebral Disc Desease som er en slags diskbrok. Denne udvikles oftest først efter hundens 5. år. Vi har haft 2 tilfælde i DK siden midt 80'erne. Dette kan der desværre ikke rigtig testes på.
    Vi har ikke HD eller patella. Ikke andre øjensygdomme osv. Derfor tør jeg bruge så unge hanner. Jeg kender psyken på hundens linjer og vor foældredyrene har lavet andre kuld - altså halvsøskende osv. Selvfølgelig skal man ikke uden forudgående granskning, bruge en så ung han.

Angående PLL. Ja en bærer kan sagtens udvikle linseluxation. Det kan en clear også men så er den oftest kommet i forbindelse med glaucom og dette overtryk har så forårsaget løsningen. Men så er det ikke primær hvor løsningen kommer først og evt forårsager glaucom. Jeg ved godt at I også har fået testen i minierne og det letter meget med det værktøj i avlen.
    Bedlington terrierne "lider" af noget der hedder CT - kobbertoxicose hviklet vil sige at de ophober cobber i leverern og bliver syge. De kan DNA testes og da denne test kom til, blev alt andet end clear brugt i avlen. I løbet af ganske kort til var deres genpulje så minimeret at det var et pørgsmål om racens overlevelse. Dette var på verdens plan. Man tillod derefter at parre clear7clear eller clear/carrier og pludselig så det helt anderledes ud. Man skal jo huske på at selv om en hund er carrier , kan den på alle andre områder have rigtig meget at tilbyde en race. Det er jo heldigvis ikke øjenæbler vi opdrætter. Jeg ville ikke være bleg for at bruge en carrier med den risiko at hele kuldet bliver carrierhvalep - men de kan også blive clear. Jeg har i øvrigt kun clear hunde herhjemme og de af vores opdræt testede, er clear. Der er kun testede clear hunde i Danmark indtil videre, faktisk meget få carriers i Europa. Koncentrationene er dog høj i USA og England hvor også affeceted hunde med mellemrum ses.

• #19   27. sep 2011 Louise - Intet er sort/hvidt, og med de oplysninger synes jeg situationen er en anden... Som skrevet tidligere træffer hver den beslutning der er bedst for dem - og ka sagtens forstå at det med en så sund race, som er så antalsmæssig lille, kan give god mening at bruge unge hanner :O)

Angående PLL var det blot en oplysning - der er absolut intet galt i at bruge carrier i avlen smiley Ellers ville mini'erne hurtigt uddø... AHT anbefaler også at der også avles på affected.. Som du skriver, så ka en sådan hund have meget andet at tilbyde racen smiley

• #20   27. sep 2011 Nej Michélle, der er vi 2 nok meget enige. Intet er sort og hvidt og hver eneste parring skal nøjes planlægges og overvejes.

Vi har en skøn amerikansk import i DK. Han har meget at tilbyde racen men han er affected. Jeg ville helt vildt godt bruge ham men jeg er alligevel typen der ikke er ligeglad med hvad andre tænker og siger. Jeg er sikker på at der vil blive talt bag min ryg. Jeg har kun været i racen i 10 år og gennemsnitsalderen for opdrættere er nok det meste af 60+ år! Jeg er 35 år og man skal passe lidt på. Men jeg lurer stadig om ikke jeg bare skal gøre som det passer mig. Hvalpene vil jo i givet fald blive bærere.Han er i øvrigt herinde. Han hedder Caspar

• #21   27. sep 2011 På den ene side har jeg lyst til at sige; Lad dem da bare tale, så længe du har dit på det rene :O) Men på den anden side kan jeg virkelig godt følge dig - jeg er kun 24 år, forholdvis ny i hundeverden og helt ny indenfor begge vores racer.. Jeg går med en drøm om en dag at blive opdrætter af mini'erne, men frygter det også lidt - for hva vil andre tænke om de valg jeg tager..

Spring ud i det og gør som det passer dig :O) Du virker på mig som en meget seriøs opdrætter, så denne han har helt sikkert noget godt at tilbyde trods sin PLL-status smiley

• #22   27. sep 2011 Tak for de søde ord Michélle .-) Vi er alle startet et sted og vi bliver aldrig færdige med at lære. Jeg er glad for at jeg havde en god mentor. Nok den i verden der ved mest om stamtavler, linjer, sygdomme mv. Han døde desværre alt for tidligt i en alder af 59 år for nogle år siden. Jeg er meget taknemmelig for at han ville øse af sin viden og har lært mig at trimme - the hard way - med megen kritik. Det har i dén grad båret frugt og i tilgift arvede jeg alle hans Sealyham-ting. Gamle billeder, bøger, stamtavler, optegnelser osv. Denter en skalt!
    Jeg kan godt forstå du vil opdrætte mini'erne. Jeg var i lørdags forbi min farbror som kører på deres nr 2 standard bull og vi var begge enige om at de er alt for store. Han overvejede indirrekte minien næste gang. Gad vide om ikke der er flere som har samme tanke.....

• #23   27. sep 2011 Sikke en fantastisk mulighed - det må have været uvurderligt :O))

Jeg elsker også standarden, men valget faldt netop på mini'en grundet størrelsen - standarden er simpelthen for stor og stærk til mig ;O)

• #24   28. sep 2011 Louise: hvis du skal bekymre dig om, hvad alle de andre tænker i hundeverden, så kommer du ingen steder... du er nød til at tro på digselv, din drømme og visioner og så længe du kan argumetere sagligt for dine valg, så ser jeg ingen problemer.
    At være bære er vel uden betydning for hunden - så er det jo bare at skrive ind i kontrakten på hvalpene, at de kun må bruges på kontrolerede og frifundet partner... I har en lille race, og i vil ende op med endnu større problemer, hvis i ikke tager de nye ind - specielt når det er en skavank i kan tjekke for og styre i avl

• #25   28. sep 2011 Platugler: TAK!!!
    Gid alle andre ville se på det som dig. Heldigvis har vi et "godt ry" i vores race. Har lavet meget vindende hunde med rigtig lav inadavlskoefficient. Hannen er nu 6 år og har så vidt jeg ved ikke udviklet PLL endnu trods han er affected. Risikoen er stor men det er ikke sikkert at det sker. Vi er så lille en race at alle opdrættere verden over, kender hinanden og ved hvad der ligger af hvalpe. Joh Amerikanerne vil nok synes godt om det - det er jo deres linjer. Jeg har en tæve på 5 mdr og han vil helt klart være en oplagt mulighed til hende. Hun er efter clear-testet mor og farmor/farfar er testet clear. Ergo er hun i teorien clear, menen vi tester hende nu alligevel - de 40£ det koster er en forsvindende lille udgift i det at få et kuld hvalpe:-)

• #26   28. sep 2011 ja de 40£ er jo ikke det der vælter læsset smiley

hvad betyder affected? vores race tjekkes ikke via DNA, så er ikke så meget inde i det? betyder det at han er dobbeltbære og dermed i risiko for at udvikle sygdommen..

• #27   28. sep 2011 Affected betyder syg. dvs hunden har 2 dårlige gener - 1 fra hver forælder. En affected vil med al sandynlighed udvikle linseluxation. Clear/clear giver selvfølgelig clear. Carrier/clear vil give 50/50 clear og carrier. Carrier/carrier vil give clear, carrier og affected (kan ikke huske procentdelen på stående fod) og affected/affected selvfølgelig affected. Der er lige født et ups kuld i tyskland (kun ups pga PLL-status) hvor forældrene begge er carrier. Der kom 4 hvalpe hvoraf 2 var clear og 2 var carrier - ja man har lov at være heldig og den ene han som var clear er jo oplagt i avlen da det er en rigtig god kombination. I england har de en stor del bærere og affected. De har jo gennem mange år ikke importeret avlsmateriale og har avlet ret intensivt på linjer. Bla er 6 hvalpe blevet carrier efter en carrier-han og en clear-tæve. Min teori er at jo mere gennemavlet (indavl/linjeavl) des kraftigere slår det dårlige gen igennem. Det er også spændende at se at nogle carrier-avlshunde får flere carrier end andre. Men jeg kan jo se det på mine 3 vidunderlige drenge herhjemme. Førstefødte er som snydt ud af næsen på sin far. Han er født med hjertefejl og det havde min mand en søster som døde af for 35 år siden. Nummer 2 er en blanding med overvægt af mig og den yngste er 100% mig. Jeg lover at det er samme kombination på alle 3 :-))
    Genetik er og bliver utrolig spændende!!

• #28   28. sep 2011 Lykke

Det bliver sværere nu da anbefalingerne er blevet til regler. Jeg har kendskab til en kennel der for nyligt har fået brev fra DKK efter en på 6,25%, om at der skal søges disp hvis opdrætter igen vil have registreret så tæt en parring.

• #29   28. sep 2011 Søster: var kombinationen på 6,25 eller over ? hvis over, ved du så hvor meget?

• #30   28. sep 2011 Den var iflg hundeweb 6,25%, altså lige på grænsen.

• #31   28. sep 2011 så var det som jeg tænkte... hvis tæven er clear, så kan jeg ikke se problemet... ved godt at det bedste ville være en carrier eller helst en fri... men det er bare ikke altid man kan få alt, uden ikke også at miste noget andet. Ved godt at ved at bruge denne han på en clear tæve, så bliver alle cerrier.. men det lever det jo også fint med... og tror man at hannen bidrager med noget godt til racen, så er det vel det også værd

• #32   28. sep 2011 Ja og som vi siger, så er det altså ikke kun øjne vi opdrætter!

• #33   28. sep 2011 søster... det er jo ikke ok... 6,25 skriver DKK jo selv er ok.. men nu kan man jo heller ikke tjekke indavlsprocenten på hundeweb, nok generationer tilbage - det har de jo lavet om... så man kan godt tro at den er på 6,25, hvis man går ind og laver en fiktiv stamtavle og når DKK så udregner den på flere generationer tilbage, så er det måske højer

• #34   28. sep 2011 Louise: nemlig... for bliver man så ensporet, så vil der kommer andre problemer...

• #35   28. sep 2011 Jeg ved at der er i hvert fald én parring mere på den specifikke hund med 6,25 (iflg hundeweb), og at den også er med i overvejelserne - men jeg skal ikke kunne sige om der evt er noget som ikke er reg i hundeweb, eller om DKK har lavet en fejl.

Så meget er jeg hellere ikke inde i det. Jeg ved kun at en opdrætter har fået et brev. smiley

• #36   28. sep 2011 ok, så kuldet er reg. med 6,25% og så har opdrætteren alligevel fået brev fra DKK... det er da gak gak.. for DKK skriver jo at man ikke må avle tætter end 6,25 og så brokker de sig fordi en gør det?? jøsses også

Kommentér på:
8 mdr. og far?

Annonce