{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
873 visninger | Oprettet:

Hurtigt spørgsmål... {{forumTopicSubject}}

Jeg har kendskab til en lækker Cavalier han.
Han klare sig super på udstillinger, men sundheden er ikke i top.
Han har mislyd 3 og prolaps 2 på hjertet og har nu avlsforbud. Forud for dette har han lavet 9 kuld.
Mit spørgsmål lyder derfor på om hans 9 kuld også vil få avlsforbud?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hurtigt spørgsmål...
  • #2   18. okt 2011 Ja føj siger jeg også - er det DKK?

Jeg håber de gør som Krumme foreslå alt andet vil være uacceptabelt!!!!
    Og ja hvordan faen kan det lade sig gøre, at han har alvet alel de hvalpe?

• #3   18. okt 2011 Hvis det er i DKK synes jeg at du skal gøre sundhedsudvalget i specialklubben opmærksomme på det. Det kunne jo godt ske at der var tilslutning til at klubben arrangerede test af afkommet. Ud fra det kan der tages stilling til om de skal avlsspærres.

DSSK har lige nu et lignende projekt med PRA og retinopati, som DKK hjælper os med, så det kan godt lade sig gøre.

• #4   18. okt 2011 tvivler på at afkommene får avlsforbud, men de skal selvfølgelig tjekkes inden avl(kender ikke lige restriketionerne for jeres race).

• #5   18. okt 2011 Sorry at jeg først er på nu, men havde lige et job der skulle passes.
    Jeg tror at i misforstår det skrevne. Har har været avlsgodkendt og har i denne tid lavet 9 kuld, men har nu senere udviklet dårligt hjerte. Og derfor har jeg tænkt en masse tanker omkring det.
    For hvis de kuld han har lavet også først udvikler hjertesygdom sent, kan de jo nå at producere en masse hvalpe og hvordan skal vi så nogensinde komme sygdommen til livs?
    Jep det er DKK.

• #6   18. okt 2011 ja det er det værste ved de sygdomme, der først kommer senere

• #7   18. okt 2011 Men som jeg har fortalt Betina i tlf tidligere i dag så nej der skal ikke avlsforbud på hundens afkom, hos cavalieren er det næsten 100 % af dem der vil have dårligt hjerte ved 10 års alderen, så hvis man udelukker alle hvalpe efter en hund der måske får hjerteproblemer som 7 årig så har man lige pludselig intet avlsmartriale tilbage.

Desværre er det en sygdom som vi kæmper med inden for racen og netop derfor er det så vigtigt at de bliver hjertescannet inden avl. Heldigvis er der jo ingen der siger at hans hvalpe vil får samme status som ham senere hen.

Nu er der forsket i sygdommen de sidste 10 år og her d.29 holder cavalier klubben sundheds seminar hvor Lisbeht Høyer kommer og fremlægger resultatet for den forskning hun har lavet det sidste årti, så det bliver rigtig spændende at høre hvad hun er nået frem til.

• #8   18. okt 2011 Men det er vel noget som sundhedsudvalget er klar over og kan tage stilling til?

• #9   18. okt 2011 Nu gør sundhedsudvalget jo så alt for at lave så sunde hunde som muligt men ja det er et problem i rac en men det er jo ikke kun DK der har det problem det er alle lande, i Dk har vi faktisk nogen af de sundeste netop fordi vi forlanger hjertescanning osv som de ikke gør i ret mange lande.
    Og fordi en hund kan få mislyd på hjertet som 10 årig er jo ingen dødsdom, de fleste lever faktisk i mange år uden problemer med det.

• #10   18. okt 2011 jeg ville heller ikke ligefrem mene at Cavalieren er den værste hund at avle på.. hvad med de hunderacer der har så kort snude, at de kan have vejrtrækningsproblemer gennem hele livet?
    så hellere have en hund der er rask og så måske får problemer og skavanker når den bliver gammel, som MANGE andre racer også gør smiley
    og der bliver jo gjort en aktiv indsats fra avlerne for at gøre helbredet ved racen bedre...

• #11   18. okt 2011 -M Hysted. - - så synes du hellere at man skal lade en skøn race uddø? og det er langt fra sikkert at de bliver syge.. der er en risiko faktor, men det er der jo ved ALLE hunde når de bliver gamle...

• #12   19. okt 2011 så så hr. Hysted, vi er mange der gør meget for KUN at avle på raske hunde. Her er hundeweb jo et fantastisk redskab til at kunne tjekke graden af hjertetilfælde på de linjer og den hanhund du vælger i dit avl. Jeg gør i hvert fald mit til kun at avle på sunde dyr. Men man kan jo aldrig vide sig sikker og sådan er det vil med alle racer.

• #13   19. okt 2011 Men tænker nu stadig, at et evt. avlsforbud på afkommet til de slemme hjerte tilfælde ville være værd at overveje. Men jeg ser frem til sundhedseminaret med propesser Lisbeth Højer. Håber at hun har godt nyt fra hjerteprojektet.

• #15   19. okt 2011 Jeg kan godt følge jer, og dog, for 100% var nok en overdrivelse, og selv da er 10 år ikke nogen dårlig alder for en hund. Det er pænt i forhold til mange store racer, og ligger på samme niveau som schæfer, labrador og sankt bernhard.
    http://infolink2003.elbo.dk/DVT/dokumenter/doc/10731.pdf

• #16   19. okt 2011 Søster sidste fordrag jeg var til igennem DKK sagde de at ved 10 års alderen er det NÆSTEN 100 % der har en mislyd, men det kan jo også bare være en mislyd på 1 som ikke har noigen betydning og en mislyd på 3 betyder ikke være en katastrofte, min Gizmo blev først påvirket af sit hjerte da han var oppe på en 5 i mislyd og 3 i prolaps.

• #17   19. okt 2011 Nu er der jo næsten ingen, hverken mennesker eller hunde, der ikke er syge lige inden de dør. Vi bliver alle slidt med alderen i større eller mindre grad.

Med cavalieren tror jeg vi arbejder frem mod at have så mange gode år som muligt, og selvfølgelig helst avle de dårlige hjerter væk, men det er nok svært helt at blive de dårlige hjerter til livs. Og der er jo også andre sygdomme at tage hensyn til, desværre.
    Jeg glæder mig også til at høre foredraget smiley

Kommentér på:
Hurtigt spørgsmål...

Annonce