1.180 visninger
|
Oprettet:
AT sælge neutraliserede hunde... {{forumTopicSubject}}
I katte verdenen er det jo HELT normalt at tavlen indeholder avlsforbud, eller at katten er neutraliseret inden salg...
Priserne på en tavle kat til hyg er helt anderledes end salg til avl...
Er det aldrig overvejet at sælge på samme måde i hundeverdenen - og hvordan forholder opdrættere sig generelt til denne metode... ???
Julie -
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 64 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 1.135
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.198
man neutralisere ikke hunde så tidligt, så med mindre det er en voksen hund, så sælger man ikke neutraliserede hunde
de fleste sælger hundene som familiehunde uanset om det er til kenneler eller ej, for hvis man sælger som udstillings/avlshund så hæfter man også for skønhedsfejl og man skal ihvertilfælde så i kontrakten være helt præcis i hvad man lover....
mar 2008
Følger: 24 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 125 Svar: 638
jul 2005
Følger: 33 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 569 Svar: 4.636
Måske har det ikke været tanken ved køb - men når tæven så rammer en vis alder - så ser man jo ofte at rigtig mange får et par kuld på dem...
SÅ hvis man ville undgå dette - så kunne det jo være metoden - ihvertfald med tæverne -
jul 2005
Hvis mange tæver sælges neutraliseret, - så vil færre og færre hanner også komme i avl...
jul 2005
Men rigtig mange opdrættere mister kontakt til deres hvalpe med tiden -
Derudover kender jeg til flere der har lavet kuld trods kontrakt imod det og Bod, - de har blot undladt at sætte til salg steder som opdrætter kunne tænkes at kigge forbi...
Fx i tilfælde hvor hunden er købt med tavle i bestemt klub - og kuldet er lavet i anden klub eller uden -
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 174 Svar: 1.938
Ved godt at der sikkert er stor forskel på hunde og katte på dette område, men det er da lidt "sjovt" at det er så normalt indenfor racekatte men slet ikke brugt indenfor racehunde/hunde.
Jeg har hørt rigtig mange fortælle at det kan være problematisk at kastrere en usikker hund da det kan forværre hundens usikkerhed, men jeg har ikke selv oplevet problemet, har selv fået en usikker/stresset hund kastreret, det forværrede intet men det gjorde så heller ikke usikkerheden mindre.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.705
jul 2005
Og min tanker er at det ofte er tæve ejere der tænker i hvalpe - og det med hannerne ville jo KRAFTIGT formindskes hvis mange mange flere tæver blev solgt neutraliseret -
jul 2005
Rigtig mange af mine solgte hanner er kastreret - Og når hvalpe køberne ringer og spørger til min mening om det - så anbefaler jeg det varmt -
Deres valg tages ofte ud fra at de bor i kvarterer med mange tæver - og ikke ønsker at hanhunden det meste af året skal plages af de hormoner der suser i luften -
Hvis det havde været af adfærdsmæssige årsager ville jeg ikke bare i samme grad have råbt halliluja... men arbejdet mere på problemet inden en kastration...
feb 2006
jeg skriver i mine købskontrakter, om hvalpen må bruges og hvis under hvilke forhold
feb 2006
jul 2005
I katte verdenen er jo ikke nødvendigvis dårlige katte man sælger neutraliseret - men blot fordi de er solgt til hyg og ikke til avl...
Der skiller man det op på helt andre måder end i hundeverdenen -
Jeg har også selv kontrakt, - og har gode erfaringer med dem -
Personligt skal jeg ikke klage...
Det var mere en generel tanke, -
Der tales jo meget om at ALT / ALLE bare bruges i avl... også uden om deres tavler - og det KUNNE jo kommes delvist til livs ved at tænke i nye metoder...
jun 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Emner: 29 Svar: 167
Vores ene hanhund er kastreret som knap 6 måneders, og der har aldrig været problemer med ham og andre hunde, men jeg er så meget ked af hans pels og hans tendens til overvægt.
jul 2005
Katte er altså også nødt til at være sociale væsener for at være hyggelige og rare at bo sammen med -
Selvfølgelig skal de ikke NØDVENDIGVIS på gaden -
Men at have en asocial kat som ikke glider naturligt ind i hverdagen - med børn, hunde, gæster - lyde etc - det er ABSOLUT ikke nogen fornøjelse...
Der ser jeg katten som et absolut lige så soialt væsen som hunden -
Den er vel ikke indkøbt for at ligge under sofaen den halve tid...
Min gamle kat var absolut i samme katagori i familien som mine hunde -
Jeg købte hende som 5 måneders - netop fordi hun var asocial - halv aggressiv og andet - tydeligt fordi hun ikke trivedes hos dem der havde købt hende, -
Hos os så vi en helt anden kat... Og med lidt arbejde blev hun alt det vi drømte om...
Det er SÅÅ vigtigt omkring en kat også...
jul 2005
Jeg mener bestemt at en ny metode kunne være belejligt i begge "lejre"...
jul 2005
jul 2005
og så den der ide, om at hvalpen SKAL være ude af opdrætters dør på 8-ugers dagen.
Forstår den ikke lige... ??
jul 2005
jul 2005
Måske vil du få andre erfaringer hvis du en dag begynder at opdrætte -
Ha en smuk dag...
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.382
Måske kan det virke motiverende hvis man i kontrakten skriver at køber får 1.500 kr retur hvis hunden neutraliseres i 1 års alderen.
jeg Er enig i at der er for meget tilfældig og uigennemtænkt avl
jul 2005
Derudover opdrætter jeg ikke blandingshunde mere...
Men spurgte til folks generelle holdning til det...
Tænker du at du i kontrakten vil skrive at hunden er solgt til udstilling og eller brug ??
jul 2005
Hos Broholmerne betaler man HD test og mental test ved køb - og får så penge retur når man kan fremvise testbeviser...
- Det sikrer hundene og det at få gennemtestet bestanden en del...
jul 2005
Der står direkte ;
Deres valg tages udfra...
Det siger vel alt... ;))))
jul 2005
Hvis du finder en sådan artikel / undersøgelse eller ligm - og gider ulejlige dig med det - må du meget gerne linke mig den -
Kigger selvfølgelig også selv... Og linker gerne hvis det har din interesse - hvis jeg finder noget spændende...
jul 2005
Jeg har bestemt iikke travlt med at få dem ud af døren -
Faktisk er der altid nogle i mine kuld som jeg holder nogle uger mere, da jeg mener de har godt af den ekstra tid hjemme...
Hos os er det en Individuel vurdering fra hvalp til hvalp, . men som reglen siger kan de TIDLIGST flytte som 8 ugers hvalpe...
I mit sidste kuld flyttede 1 som 8 ugers - han var den dominerende i kuldet - så de andre fik lidt mere plads efter han var flyttet hjemmefra - og det syns jeg ofte fungerer fint i et kuld - at man lader den som fylder meget ( Mentalt ) flytte før de andre...
jul 2005
Ok den tråd har jeg ikke set - er her heller ikke så vanvittig meget -
Jeg syns bestemt det kan være en fordel at få en hvalp hjem som har været hos opdrætter til den var klar...
Men har også oplevet hvalpekøbere der ikke ville acceptere at sku risikere at vente til fx hvalpens 10. eller 12. uge -
Men så kan de jo købe hvalp et andet sted...
Hvis jeg mener at hvalpen vil have godt af at blive efter de dominerende i kuldet er flyttet - og den vej få plads til rent mentalt at vokse lige lidt ekstra - inden de skal ud i den store verden - så er det sådan det bliver...
jul 2005
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.481
Jeg tror, som Lever med hunde! at nogle hvalpe har stor gavn af at være en smule længere end de 8 uger ved opdrætter (hvis dette er et godt sted). 10 uger virker umiddelbart som et godt tidspunkt for hvalpen at skifte hjem. 12 uger kan også være fint, men der synes jeg opdrætter bærer et stort ansvar for at have haft den lille med i bil, tog, gågade, strand etc. For det er jo typisk sådan nogle forskellige situationer samt renlighedstræningen, som man bruger den første tid på, indtil der er plads på et hvalpehold.
16 uger synes jeg virker som lidt lang tid at opdrætter skal have hvalpen. (hvis det svarer til katteverdenen i hvert fald
Ovenstående er jo så min gefühl, den er ikke baseret på undersøgelser eller andet.
Min cavalier fik jeg som 8 uger, han havde 2 tissetåre indenfor den 1. uge og derefter var han renlig, hvis man var hurtig nok og holdt øje med hans signaler. Det er sværere for opdrætter for der er jo et helt kuld at holde øje med.
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.164
Hvis opdrættere af små racer, og køber af samme synes de vil have fordel af at blive til de er mere end 8 uger hos avler, så lad dem gøre det.....
Men jeg vil ikke købe en schæferhvalp fra en kennel, hvis den har gået der til den er 10-12 uger...
Jeg vil møde den som 4 ugers besøge den regelmæssigt, og hente den som 8 uger....Og så ikke ´fra kennelanlæg.
Min hvalp Izzi er fra et kennelanlæg, hun er købt med hjernen og ikke som alle mine andre køb med hjertet....Jeg gør det aldrig igen.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.974
Ved hunde er der både fordele og ulemper ved kastrering/sterilisering. Der er øget risiko for nogle kræftformer og formindsket risiko ved andre. Temperamentet kan ændres ved nogle hunde. Ved store hunde skal man også overveje væksten, der kan ændres ved en tidlig kastrering fordi vækstpladerne i knoglerne er længere om at lukke sig, dvs. hunden vokser længere - det ser man iøvrigt også ved hankatte.
Alle mine racekatte er blevet leveret kastreret og det er helt okay med mig, for det ville også være min beslutning og jeg kender ikke til alvorlige negative bivirkninger ved tidlig kastrering af katte. Tidligere mente man at de ville have en øget risiko for urinvejssten, og dengang ventede jeg altid til sidste øjeblik med at kastrere, men det er man gået væk fra igen.
Jeg ville dog aldrig købe en hvalp der var kastreret eller steriliseret, eller hvor der stod i kontrakten at den skulle kastreres eller steriliseres inden en vis alder. Det er noget jeg selv vil have lov til at tage stilling til baseret på risikofaktorer hvordan min hvalp udvikler sig.
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.540
Hvis jeg selv køber en hund, vil jeg heller ikke acceptere krav og forbud fra opdrætter. Men jeg vil naturligvis gerne tage imod gode råd,lige som jeg også selv giver det til mine hvalpekøbere.
Nu tillader jeg mig så også at tænke lidt rationelt.
Hanhunde der kastreres tidligt vil ofte mangle kønspræg. Ergo vil de ikke være egnet til udstilling.
Tibberne er en lille race med deraf lille genpool. Derfor er det vigtigt at vi spreder avlen ud på så mange forskelige kombinationer som muilgt. Hvis vi neutraliserer alt hvad der sælges til ikke-opdrættere vil der være større risiko for matadoravl. Og det er IKKE fordi jeg mener ALT skal avles på.
Så herfra vil det aldrig blive aktuelt.
Eneste undtagelse er hvis der viser sig arvelige sygdomme i linierne. Så vil mine hvalpekøbere sandsynligvis få tilbudt hel eller delvis dækning af neutraliseringen. Alt efter hvor alvorligt det er.
Kan da lige tilføje at min dyrlæge IKKE vil neutralisere katte før de er 6 mdr (mener jeg det er)
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.019
Hvis altså alder ikke spiller ind på hundens sundhed når det er tæver.
jun 2010
Passede mig oven i købet godt da jeg så ikke ville behøve at tage forholdsregler til at undgå parring da jeg jo har en han hund.
Efter at have læst de links er jeg sku ikke så sikker mere 8(
jan 2006
Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 81 Svar: 1.456
Da jeg selv er DKK opdrætter, kan jeg kun tale ud fra det. Men vejen frem må være oplysning, oplysning og atter oplysning og al den hjælp man som opdrætter kan give.
Min erfaring og igen jeg kan jo kun tale for mig selv.............er, at bare man oplyser og forklarer, hvorfor en kontrakt er nødvendig og hvorfor den er så vigtig at overholde, så er det min erfaring, at folk er ganske fornuftige :o)
På 9 år er der kun en af mine hvalpekøber, der har ønsket at få et kuld på deres tæve...............det første de gjorde var at kontakte mig mht han, da det jo står i kontrakten.
MHT hannerne så er det min erfaring, at ejerne har det rigtig fint med, at de bare kan lade det være op til mig, om de forespørgelser de får - er OK.
Måske jeg bare er utrolig heldig med mine hvalpekøbere ?
jul 2005
Ønskede også blot at høre folks mening om en sådan løsning, -
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
Det eneste "problem" vi oplevede på den front var at han blev en smule større end standard, men det skyldes at kastrationen forsinker frigivelsen af det hormon der standser hunden vækst. Det kan have betydning hvis hunden er prædisponeret for ledproblemer, men det havde vores så ikke.
jul 2004
Følger: 20 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 94 Svar: 1.808
jun 2010
Fik sælger nogen sinde sin hund igen?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
Ang at afhente hvalpen senere -det er da fint fint, hvis tæve har fået 2-4 hvalpe. Men et kuld på 10 hvalpe kan opdrætteren (selv den bedste af slagsen) altså ikke give det samme med i bagagen som det nye hjem ville kunne gøre, hvis de først sælges som 12-ugers.
Jeg ville til hver en tid foretrække at få min hvalp som 8-ugers. Og er hvalpen så svag af sind at den skal blive længere, ville jeg da genoverveje om det er den hvalp jeg vil have.
Er der derimod tale om en enkelt eller to hvalpe der bare ikke er blevet solgt endnu ved 8 ugers-alderen, ja så ville jeg da ikke takke nej alene på baggrund af at den er 10 eller 12 uger.
Så ja Pia, jeg er helt hysterisk efter at hvalpen skal være i mine hænder når den er 8 uger;o)
-men du har jo små hunde der næppe laver et kuld på 10 hvalpe, så det er jo nemt at sige at hvalpene bare skal blive nogen uger ekstra;o)
jun 2008
Jeg har oplevet mange hunde der er neutraliseret (nogle tidligt, andre ad afærdsmæssige årsager) men ingen negative forandringer.
Et eks. nu blev min tidligere hund kastreret, han var meget stresset og blev syg hele tiden + han var meget udfarende i forhold til bl.a. andre hunde. så blev han kastreret, det gjorde så ikke den store forskel men hvis han nu var blevet aflivet havde han jo figureret som kastreret han med adfærds problemer.
jun 2008
jan 2007
Men der har været en artikel i Hund og Træning omkring neutralisering... Den giver self ikke endegyldigt svar på alt, men den er da værd at læse:o)
jun 2008
jan 2007
Det første er nok mest et problem ved racer med en del pels.
Men meget tidlig neutralisering giver osse en øget risiko for knoglekræft -ved tæverne skal man jo så opveje med en mindre risiko for brystkræft, ingen risiko for livmoderkræft osv.
Men ja, der er fordele og ulemper ved alt, og så må man jo veje for og imod. Jeg bryder mig bare ikke om at man kastrerer rutinemæssigt. Det er ikke kastration i sig selv jeg har noget imod, men det at man gør det uden at overveje det i det enkelte tilfælde.
Nu er det længe siden jeg har læst artiklen jeg omtalte før, men den viste en øget hyppighed af en række adfærdsproblemer (ikke kun relateret til nervøsitet/angst) ved tidlig neutralisering, så jeg synes da man bør overveje det grundigt før man får det gjort.
Hanhundene har jo rent fysisk ikke rigtigt nogen fordele af at blive kastreret, så egentlig er det lidt sjovt at så mange rutinemæssigt får hannerne kastreret mens tæverne ofte forbliver intakte. Det er i hvert fald mit indtryk at langt flere hanner end tæver neutraliseres.
AT sælge neutraliserede hunde...