2.822 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

steril hanhund?? steril hanhund??

Hej I kloge hoveder. Jeg ligger her med omgangsyge sammen med mand og 3 børn -hyggeligt:-(
Så er det der er tid til grublerier. Vi har fra vores første kuld en eminent hanhund som bare er sund, yderst veltypet og med vidunderligt temperament. Det siger sig selv at der har været bud efter ham. Desværre uden gevinst. Første tæve var fra Sverige og ingen progesterontest. Hun var noget så snerpet og aggressiv. Tror personligt at det var for tidligt hun kom til ham. De sagde 12 dagen men hvem siger hun havde ægløsning der. Tæven er siden parret med anden han og også tom her. Meningen var at der skulle sæd til Ungarn og vi ung til Birgitte som ung et hurtigt kig og sagde go for it. 2. tæve var også Svensk. Hun havde født før og heller ikke hun havde fået taget tests. Det gjorde vi så dagen efter hos vagthavende dyrlæge som er du stort anderkendt dyrehospital i vores landsdel. Det var den med farve og den var hvid. Altså havde ægløsning fundet sted. Vi inseminerede og parrede senere den dag. Sæden blev testet og den var fin. Hun gik også tom. Er siden parret med anden hanhund og der kom hvalpe. 3. Tæve var Dansk og ejer inseminerede selv da hun er meget erfaren opdrætter og vet. sygeplejerske. Tæven gik tom. Hendes mor var også svær at da drægtig. Hun dannede for meget progesteron sagde Birgitte. Tæven er siden parret adskillige gange uden held. 4. tæve var også Svensk. Hun fik tåget tests og alt klappede. Opdrættes var sikker på at der var gevinst indtil 2-3 uger for fødsel. Hun gik tom.
Han er nu 6 år og sidste parring fandt sted for et halvt år siden. Aalborg dyrehospital tjekkede sæden inden. Den blev farvet og talt og 95% Var levedygtig, hvilket i sig selv er flot. Hvad søren kan der være halv udover ren og skær uheld? Kan det ske hvis han har herpes? Eller har I andre teorier vi kan gå videre med. Jeg ville så gerne selv bruge ham, da han bare har hvad der skal til.
Birgitte mener at hun eller hendes kollega kan undersøge sæden og det vil koste 7000 kr. Thomas i aalborg mener det er absurt når han har tjekket den sammen med ejeren som jo op temmelig velbefaren på området.
Alle idéer og teorier er velkomne:-)

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækklipning i parcelhushave og bortkørsel i 8270 Højbjerg 1.200 kr.
  • Hækkeklip 1.300 kr.
  • Handymand 790 kr.
  • Nedtagning af markise på altanen 1.100 kr.
  • Udskiftning af vandhane i køkkenet 800 kr.
  • Tage to lamper ned 205 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  steril hanhund??
  • #1   14. nov 2011 Undskyld for stavefejl;-) ejer af den danske tæve, er også ejer af hanhunden. Bare for at forvirre mere;-)

• #3   14. nov 2011 Jeg synes du skal tale med Morten i Aalborg om dette, samme dyrhospital, og samtidig få en herpestest, den kan ikke koste 7000 kr.

Har han aldrig parret alimindeligt andet end første gang?

• #4   14. nov 2011 Jeg tror ikke det er så enkelt at teste for herpes, som Charlotte også skriver. Det er nemt at lave en indirekte test, men her vil rigtig mange vise falsk positiv. Lidt ligesom med TBE.
    Måske kan man vaccinere eller behandle forebyggende? Det er i hvert tilfælde en god idé at høre dyrlægerne om det, og det må de da også have erfaring med. Det er jo en skam, at miste en god hanhund i avlen, hvis problemet kan fikses.

• #6   14. nov 2011 Nu spørger jeg lige dumt, men mon ikke det er det samme for hunde som for mennesker, næsten alle mennesker nu om dage er herpesbærer, men kun få får udbrud, dette gælder vel i bund og grund også for hundene?

• #7   14. nov 2011 Nej så kan testen ikke rigtig bruges til så meget:o(

• #8   14. nov 2011 Ja naturen er lunefuld, og den giver ikke hvalpe hver gang, og hvis en test alligevel ikke viser så meget, så må man jo forsøge sig frem som du gjorde, og det viste sig jo også at han kunne.

Man kunne jo også suspekte at selvom man tester for ægløsning ved inseminering at dette resultat heller ikke altid er 100% sikkert.

• #9   14. nov 2011 Jo, netop Charlotte. At når man laver en indirekte test på eks. herpes eller TBE, så vil der være mange, der har antistoffer og derfor bliver positive, uden reelt set at have herpes eller TBE.

• #10   14. nov 2011 Han parrede den tæve der før havde haft hvalpe. og den sidste hvor opdrætteren var sikker på hvalpe. Kun den tæve der havde haft ægløsning havde haft hvalpe før. Hans sæd er testet 2 gange hos almindelige dyrlæger samtidig med ins. Derudover har Birgitte schjöth testet den og godkendt den til export. for du halvt år siden testede de så sæden på aalborg og her blev den udover mikroskopisk også farvet og talt. De 7000 kr er for at Birgitte eller hendes kollega ved Århus kan lave en udviddet undersøgelse men helt ærlig så synes vi det er for dyrt. Den opdrætter som ejer Echo, har en tæve som hun vil prøve at parre i næste løb. Der bliver alle sejl sat til og så var det jeg tænkte om en evt herpesinfektion hos hannen bliver overført og for tæverne til at absorbere. Måske en vacc kan hjælpe. Det er bare så ærgerligt.
    Har en god ven som havde en af sine første tæver der gik tom flere gange. Hun fik bredspektret antibiotika 3. gang og der kom 7 hvalpe:-)
    Tusinde tak for jeres input:-)

Tusinde tak Wickie. Har du hørt noget?

• #11   14. nov 2011 Charlotte jeg håber og tror du har ret. Mange til gerne bruge ham men nu går rygterne jo at han er steril. Måske vi bare har været uheldige og fortsat prøve:-)

• #12   14. nov 2011 Tak Charlotte. Håbet er da lysegrønt;-)

• #13   23. apr 2013 Jeg tror det er en af livets små finurligheder og synes ikke du skulle bruge så mange penge for igen at få at vide, at hans sæd er god nok

• #14   23. apr 2013 Jeg håber da at tæve ejere herpes vaccinere deres tæver i forbindelse med parring og igen 10-14 dage før fødsel?
    op mod 80% af alle hunde har herpes.

• #16   23. apr 2013 Det ved jeg ikke, men hvis du læser det Birgitte har på Canicolds side så er det det der jeg har det fra med de 80 %.
    Mine dyrlæger giver normalt herpes vaccinen når jeg alligevel får lavet progesteron testen.

• #18   23. apr 2013 Denne tråd har intet med herpes at gøre. Det blev undersøgt via blodprøver og der var intet.
    Vi har vaccineret vores tøve ved sidste kuld. Dog har jeg ikke på fornemmelsen at det er et problem i vores race.

Kommentér på:
steril hanhund??

Annonce