8.283 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

Cavalier king charles spaniel - farver Cavalier king charles spaniel - farver

Jeg har læst 3 sider i cavalieren, men fatter ikke en dyt af alle de koder!!! smiley

Jeg vil gerne vide noget om hvilke farver det giver når man parrer en blenheim med de forskellige farver og har det noget at sige, at min blenheim f.eks. har 2 forældre som er tricolor når hun måske engang skal parres?

Kan nogle hjælpe mig med en side der er nemmere at forstå eller kan du forklare mig det.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning udendørsstik 750 kr.
  • 4 timers rengøring af 100 kvm kontor 1.000 kr.
  • Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • tilpasning af dør 1.500 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Cavalier king charles spaniel - farver
  • #1   9. jan 2012 Kære Maria.

En blenheim som pares med en blenheim giver kun blenheim hvalpe.

En blenheim som parres med en tricolour giver blenheim og tricolour hvalpe

En tricolour som parres med en tricolour giver blemheim og tricolour hvalpe..

En ruby som parres med en ruby giver kun ruby hvalpe.

En black and tan og ruby giver ruby og black and tan hvalpe.

En black and tan og en black and tan giver ruby og black and tan.

Jeg håber du kan forstå det nu.

knus fra Lotte

• #2   9. jan 2012 Da din hund er Blenheim er din hund genetisk ressesiv i alle alleler.
    Derfor kan din hund kun give ressesive gener videre, og valget af partner får den helt store betydning for hvad afkommet bliver af farve.

Parre du emd en anden Blenheim får du udelukkende blenheim hvalpe.

Parre du med Ruby afhænger dine hvalpes farve af dennes genetik. Er Rubyhannen homocygot får du udelukkende Rubyhvalpe, er han heterocygot får du 50% ruby og 50% blenheim.

Parre du med tricollor afhænger det igen af hannen. Er han homocygot vil der udelukkende komme tricollor hvalpe. Er han heterocygot vil der komme 50% tricollor og 50% blenheim.

Parre du med en black/tan hanhund.
    Er han homocygot i begge allerer (altså både det gen der styrer hvid og det som styrer om hunden bliver sort eller rød) vil han gøre alle hvalpene black/tan.

Er han homocygot i det gen som styrer hvid vil hans hvalpe aldrig få hvid, men heterocygot i det gen som styrer grundfarven - vil han og din tæve lave 50% Ruby og 50% black/tan.

Er han omvendt homocygot i det gen som styrer sort kontra rød grundfarve vil han kun kunne lave hvalpe med sort. Og samtidig her heterocygot i allelet som laver hvid vil 50% blive tricolor og 50% black/tan.

Er han heterocygot i begge aleler og bærre af både hvid og ikke hvid, og bærre af både sort og ikke sort vil du få 25% af alle farver representeret.

Så med din tæve er hannen og hans genetik afgørende.

Se evt. dette link nederst - der er et skema med farverne. (link fjernet)

• #3   9. jan 2012 Min hunds far var black & tan, hans mor var blenheim.

Hvalpene var black & tan og ruby.

Men nogle af hvalpene (blandt andet min) havde hvide "skønhedspletter" og blev derfor solgt til reduceret pris. Min havde en hvid pote og lidt hvidt på brystet.

• #4   9. jan 2012 Hvor er I gode til at forklare :o) Tak

Så det har ikke nogen betydning hvilke farver mins forældre har?

Og hvordan ved man om hannen er homocygot eller det andet??

• #5   9. jan 2012 Og kan man undgå "fejlfarver" eller er det bare noget som kommer tilfældigt?

• #6   9. jan 2012 Fedt link!! Har lige været derinde.
    Så mangler jeg bare at forstå de der mange EEeeSS osv, smiler.

Er det udfra hvilke farve deres forældre er, at man ved hvad gen-kode de har eller er det noget man tar en gen-test på?

• #7   9. jan 2012 Maria hvis du vil lave de farver som passer sammen skal du parrer din tæve med en blenheim eller tricolour.

• #8   9. jan 2012 Hej Lotte.

Hvad mener du med "de farver som passer sammen"?

• #9   9. jan 2012 Så vidt jeg forstår genetikken på racen, så kan der opstå fejlfarver når man mikser de farver som har hvid med de farver som ikke har hvid. Så får nogle af de helfarvede hvalpe måske hvide pletter på bryst og poter osv.

Genkoden kan for nogle farvers vedkommende udregnes ud fra forældrenes farver, men ikke altid, så det kommer an på den givende kombination. For din tæve er der kun én type genkode der kan give den farve, så den kan vi regne ud. Og ud fra den kan vi også regne ud at din hunds forældre begge har været heterocygot smiley
    Homo betyder ens og hunden kan kun give den gentype videre, hetero betyder forskellig og kan give noget andet videre end den selv viser. Så det er genkoderne igen. smiley

Om racen har en gen test for farve - det tror jeg ikke..

Jeg ville også formåde man gik mere op i type og sundhed når man kigger efter partner til sin hund, lige nødvendigvis hvilken farve den udkårende har? Men igen cavalier er ikke min race, så det ved andre sikkert meget mere om.

• #10   9. jan 2012 Fedt at du ved så meget om det alligevel så smiley

Jeg prøver lige i øjeblikket bare at lære alt om racen :o) Da jeg selv er ny på området.

• #11   9. jan 2012 Genetik er genetik - uanset hvilken race eller blanding man har med at gøre. smiley Så har man først fat i grundformlerne, så kan man hurtigt sætte nye racer ind smiley
    DKK har et udemærket hæfte om genetik, til billige penge - og den omhandler kun hunde. Rigtig lærerigt!
    Det kan også være der er en opdrætter i racen som vil "lærer dig op" smiley Det kan være rigtig givtig med en på sidelinien som har kendskab til racen og alle aspekter ved opdrættet når man selv er ny smiley

• #12   9. jan 2012 Det jeg mener er at man for at lave de ren farvede uden hvidt på ikke blander blenheim og tricolour men ruby og black and tan.

Jeg ved godt der er mange der blander alle 4 farver, men det er ikke rigtigt at gøre, du kan læse en masse om det i cavalier bogen.

Så spøger du hvad for en farve du skal vælge at pare din tæve med en dag skal du vælge blenheim eller tricolour.

• #13   9. jan 2012 I det kuld din tæve kommer fra er mor sikkert tricolour og far blenheim og derfor er der kommet de to farver. Det kan også være at både mor og far er tricolour det giver også blenheim og tricolour farvede hvalpe. Bland ikke ruby og black and tan med din blenheim.

• #14   9. jan 2012 Okay Lotte, tak. Det er meget lærerigt det her!! :o)
    Min tæves forældre er begge tricolor.

• #15   9. jan 2012 Ja der er meget at lære, men du er altid velkommen til at spøger, jeg har opdrættet cavalier i over 8 år.

• #16   9. jan 2012 Tak. Det er sødt af dig :o)

• #17   9. jan 2012 Nu jeg har dig... Hvor lang tid går der før snuden er blevet helt sort?

• #18   9. jan 2012 Når hun er 8 uger skulle hendes snude gerne være helt sort.

• #19   9. jan 2012 Okay :o)

• #20   9. jan 2012 Lotte du kan nu sagtens parre en Ruby med en Blenheim, det giver ofte Ruby'en et blidere udtryk.

• #21   9. jan 2012 Ja det ved jeg man kan men så kommer der også hvidt på og det er uønsket.
    Jeg ville selv være ked af at eje en ruby hvor der er blenheim i familien.

• #22   9. jan 2012 Jeg har også set mange ruby hvalpe med hvidt imens jeg har ledt efter den helt rigtige hvalp!!

• #23   9. jan 2012 Ved nogle af parringer, ja, men det er jo altså ikke ved dem alle. Hvis din tæve ikke er dominant rød, kan alle hvalpene jo også blive blenheim.

• #24   9. jan 2012 Luca's mormor's farmor og Luca's mormor's farfar's far er blenheim og Luca har ikke en eneste hvid plet og er helt igennem fuldt pigmenteret.

• #25   9. jan 2012 Jeg ved det godt, men jeg kan set så mange hvalpe som laver hvalpe med hvidt på når de så skal have hvalpe og jeg synes ikke en ruby med hvid er flot, det tror jeg heller du gør vel ???

Jeg møder tit folk som tror de kan udstille deres ruby og black and tan fyldt med hvidt på brystet og i hovet og rundt om munden og det dur bare ikke, vi vil have vores smukke cavalier race i de 4 farver de er lavet i.

Ville du sætte en blenheim på din smukke ruby pige ??

• #26   9. jan 2012 Nej jeg vil ikke have hvid på Ruby. Men ja Lotte jeg ville gerne sætte en Blenheim på Luca.

• #27   9. jan 2012 Ja hver sin smag i farverne.

Dog kommer sunhed frem for alt, men jeg synes stadig ikke man skal blande alle 4 farver.

• #28   9. jan 2012 Jeg vil meget gerne på et senere tidspunkt argumentere for, hvorfor jeg godt tør bruge blenheim, men maden kalder smiley

• #29   9. jan 2012 Lotte især med de nye dna sygdomme kan det faktisk være en stor fordel at blande farverne, da Partycoloer ikke har efs og helfarvede ikke har ccs og hvis man går ind og kigger på det så har mange af de smukkeste og mest vindende Rubyèr faktisk Blenheim i generne, så hellere en lille hvid plet på en mere harmonisk og sund hund, end kun at parre ruby med ruby, som alligevel kan give hvid smiley

• #30   9. jan 2012 Som jeg skriver kommer sunhed frem for alt, det kan jeg kun stå 100 % inde for. Men Maria er helt ny og ønsker at vide hvad hun skal parer sin blenheim tæve med, så mener jeg stadig hun skal finde en blenheim eller tricolour i stedet for at vælge en ruby eller black and tan.
    Jeg har selv en ruby som desvær er fyldt med indavl, så jeg ønsker altid kun det bedste for vores race og håber af hele mit hjerte også vi forbliver med de 4 farver cavalieren har.

• #31   9. jan 2012 Det er altid nemmer at være opdrætter at blenheim og tricolour dem må der gerne være hvidt på ha ha....

• #32   9. jan 2012 Lotte du var det også mere generalt jeg snakkede her, Nu findes der jo blenheim liner der har tendens til at lave overtegnede hvalpe og de kan jo være en fordel at bruge på en helfarved, da man mindsker chancen for hvid.

Maria det er super du gerne vil lære en masse med det samme, men tag den med ro nu skal du lige have din prinsesse hjem først og i skal lære hinanden at kende osv og der er jo ingen der ved om hun vil være egnet til avl når tiden kommer, du har nogen år at løbe på smiley

• #33   9. jan 2012 Nadja, det er korrekt! Men et par års efterforskning skader jo ikke :o) Så finder jeg måske den perfekte han lige pludselig. Man kan jo ikke bare sidde og vente i 1½ år, få hende avlsgodkendt og så forvente at den perfekte han er der... Så jeg kigger mig da lidt omkring og suger erfaring til mig fra alle jer garvede opdrættere.

• #34   9. jan 2012 Maria det er også fint at du sætter dig ordenligt ind i tingene smiley Jeg er nu ikke opdrætter, jeg har nemlig valg at holde mig til hanhundene, jeg har ikke selv noget ønske om at få hvalpe, jeg nyder at hjælpe min opdrætter med at passe hendes kuld når hun er på job og det samme med Betina`s kommende kuld, men jeg lader de andre om at få hvalpene, men hvis Bazil udvikler sig fint og bliver godkendt på hjerte, knæ og øjne så skal jeg da ikke afvise at han vil blive stillet til rådighed for egnede tæver når tiden kommer, han er heldivis allerede fri for efs og ccs så den er klaret, og til sommer tjekker vi knæ og øjne og hjertet har vi fået tid til d.19/12-12 så nu må vi se hvordan det hele går, forventer dog ikke nogen problemer med noget af det smiley

• #35   9. jan 2012 Nadja: Hvad koster de der forskellige undersøgelser?

• #36   10. jan 2012 Så nu har i forvirret mig , smil. Var jo hos dyrlæge med Wilma som er ruby, faren til hendes hvalpe er også ruby, men moren af faren er black and tan og det er også moren af tæven, men dyrlægen sagde til mig at der ikke kun kommer rubys. Har hun ret i det , eller kender hun racen bare ikke godt nok.

• #37   11. jan 2012 Der kommer KUN ruby. Du kan blive snydt, hvis der ligger blenheim bag, for så kan to ruby godt lave en blenheim.

Men eftersom man skal have to ruby-gener, for at blive ruby, kan man i sagens natur ikke give et sort gen videre til sine hvalpe :o)

• #38   11. jan 2012 tak for svaret

Kommentér på:
Cavalier king charles spaniel - farver

Annonce