{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.793 visninger | Oprettet:

DKK min bare..... {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder her i min stille stund lørdag formiddag og roder lidt rundt på internettet. Kigger lidt på rottweilerklubbenshjemmeside hvor der står et link til DKK´s repræsentantskabsmøde. Er da lige ved at falde ned af stolen da de skriver at det ikke længere er nødvendigt at ta opdrætterkursus hvis man kun laver max 2 kuld årligt. Whaaaaat??? Har DKK ikke lige fået ALLE opdrættere til at ta det skide kursus hvor af stort set kun 2 af dagene var brugbart og til den hamper pris af 4500 kr.?? Helt ærligt så fatter jeg ikke en skid af deres strategi mht det her og ingen udstillingskrav. Tror virkelig ikke at der kommer flere kroner i kassen af den grund og det eneste der sker er at de laver det dårligere for vores racer. Desværre er der ingen anden vej for mig end stadig at opdrætte i DKK men det er ikke med min gode vilje. Uha lige et surt opstød :0)) God dag alle jer derude

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af opvaskemaskine 970 kr.
  • Service af fjernvarme anlæg 1.447 kr.
  • rede en fjernsyn fra at falde ned 700 kr.
  • nedsat gastryk - de 4 blus kan ikke fungere samtidig. 1.500 kr.
  • Opsætning af gardinstang og opsætning af 2 rullegardiner. 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  DKK min bare.....
  • #1   21. jan 2012 100 % enige

• #2   21. jan 2012 Venter selv på en DKK papillion, og min opdrætter har også blanede følser omkring at de slækker på tingene... Syntes det er rigtig ærgeligt.

Dog gør hun alle ting stadig, og også ting man ikke "skal" smiley og det gør jeg finder tryghed der jo... Så tror og håber hvis dem der opdrætter DKK bare kan fremvise en masse ting de reélt ikke skal gøre, at os udefra der ikke har en dyt forstand på det stamtavle får positive oplevlser.

har selv fravalgt en der kun LIGE gjorde hvad de "skulle" under DKK's opdrætter linjer. smiley

• #3   21. jan 2012 Vi er flere der har følt at vi har fået noget galt i halsen, efter DKK´s nye tiltag.
    Fek. skal man stadig på opdrætterkursus hvis man vil have kennelmærke- og i den forbindelse kun ønsker at lave max et kuld hvalpe om året- hvor imod, man ikke behøver opdrætterkursuset, hvis man laver to kuld hvalpe om året, uden kennelmærke. Det er fuldstændigt hul i hoved !
    Og ja, så er der jo lige det med udstillingerne...............Men der kan man jo sige, at det trods stadig er op til specialklubberne at fastholde avlskåringerne osv.
    Jeg vil bestemt aldrig købe en hvalp af forældredyr der ikke er avlskåret- eller jo måske- hvis forældredyrene har lavet et par superflotte IPO3ére, været med til DM og VM, så er jeg ret "græskkatolsk" omkring AKérne.

• #5   21. jan 2012 Giver lea ret hht kennel mærket jeg syntes det er latterligt...

• #6   21. jan 2012 Jeg er også ved at hoppe af DKK-vognen efter deres nye tiltag. Vi har brugt så mange penge på at avle i klubben, og hvis vi havde ventet bare et år, så kunne vi have sparet mange penge.
    Desuden forringer de min races stand - og det vil jeg ikke være med til.

• #7   21. jan 2012 Jeg undre mig altså også kolossalt over den kovending DKK har taget. Men mon ikke det bliver lavet om igen.....? Det virker som en rigtig dårlig joke.

• #10   21. jan 2012 Det med 2 kuld om året, det mener jeg der har været ihverfald sidste år også... Det med opdrætter uddannelsen/hundeholderuddannelsen, er da kun hvis man vil ha kennelmærke og avler mere end 2 kuld om året...

Hva der er rigtigt og forkert i netop denne sag, ska jeg ik gøre mig klog på.

Krumme: enig med at det ska være sunde hunde. Det handler ik for mig om at spare penge, men om faktisk at ha tid til at tage uddannelsen. Mine hunde betyder meget for mig, men nu er det altså min søn der kommer i første række.

• #12   21. jan 2012 DKK forringer jo ingenting med de her tiltag, det vil udelukkende være opdrætterne, der kan gøre det ved at avle efter laveste fællesnævner.

DKK har lagt ansvaret ud til opdrætterne at avle efter racernes bedste for øje, den enkelte opdrætter må jo så gøre op med sig selv hvad det indebærer for lige netop egen race.

Nicolai og Malene, du skriver:
    <i>"Vi har brugt så mange penge på at avle i klubben, og hvis vi havde ventet bare et år, så kunne vi have sparet mange penge."</i>

Så du gør DKK ansvarlig for at du kunne have sparet penge ved at avle efter laveste fællesnævner efter de nye regler? Det giver ikke ret meget mening, når du samtidig begræder at det skader racen.

• #14   21. jan 2012 Forhåbéntligt kommer der så meget fokus på tingene, at det netop hjælper på CV'et, hvis man gør noget for sundheden - og skilter med det.
    Det er altås opdrætterne og ikke DKK, der skal vise vi laver et ordentligt stykke arbejde.

• #16   21. jan 2012 Jeg vil ALDRIG begynde at spare penge og ikke tage til udstilling osv og jeg troede jo ligesom der var en meningen med alle de tiltag der kom omkring opdrætterkursus og glem nu ikke at det ikke er ret lang tid siden at hunden skulle ha en very good for at blive avlsgodkendt. Det har da vel været et formål med.
    Nej jeg har ikke deltaget i disse møder. Deværre er jeg en af de personer der først opdager sådanne ting når de er sket. Med mere en fuldtidsarbejde (er selvstændig), en femårig datter og pt 5 voksne rottweilere er der bare ikke tid i mit liv til altid at tjekke DKK og RKD hjemmesider for nye tiltag. Kan forstå der faktisk er en del hvis næse det er gået forbi. Jeg tror bare at hvis jeg som opdrætter har en "Guld pote" dkk stamtavle og får hvalpe og en anden opdrætter kun lige gør det nødvendige og sætter deres hvalpe billigere end mine så ville købere da vælge den billigste model for de får stadig dkk stamtavlen med. Hvad så hvis en "Guld pote" stamtavle hund får hvalpe med en alm. stamtavle hund? Får de så halv guld pote stamtavler eller hva?? Jeg troede bare DKK skulle være de seriøse her og man skal vælge dem af netop den årsag og så gør de der her for at få flere medlemmer?? Og flere stambogsførte hvalpe? a for min race tror eg godt nok ikke at det hælper en skid. Folk skal stadig ud af døren og møde til mentaltest. Synes bare det er en forkert udvikling det tar og lidt af dkk´s varemærke ryger fløjten

• #17   21. jan 2012 Min J knap virker ikke helt optimailt men det burde kunne læses ;0)

• #20   21. jan 2012 hvis du har så meget viden om opdræt og meget i mod det DKK har lavet så kan det jo være du skulle flytted dit opdræt over til nogle andre klubber ,for os der har været med i mange år er godt tilfres ,,hvis du var mødt op til et af de opdrætter møder der blev holdt i landet hvidste du lidt merre om hvad der røger sig i DKK det er ikke DKK der vil havde den udansel som den er i dag det var den gammle Regering der trumfte det igennem,det er blevet så dyrt fordi alle skal havde lov til at komme på de kursuser,selv om de ikke er medlem af DKK,de andre klubber vil og kan ikke køre dem til de priser som dkk gør de ville blive dobbel så dyre ,

• Anja P
    Anja P Tilmeldt:
    apr 2008

Følger: 1 Svar: 22
    #21   21. jan 2012 Man må sige det går ned ad bakke for DKK - at man ikke sikrer at avlshunde skal avlsgodkendes mere, det er godt nok trist for racernes udvikling.
    Hvalpekøbere er altså bedre sikret i DRU hvad det angår - der er lige indført udstillingspligt inden avl.

• Anja P
    Anja P Tilmeldt:
    apr 2008

#24   21. jan 2012 Jo man er faktisk bedst stillet hvis man køber hos en erhvervsregistreret opdrætter - og så under DRU hvor man ikke bare kan avle løs på hvad som helst

• Anja P
    Anja P Tilmeldt:
    apr 2008

#26   21. jan 2012 Jo når der ikke er udstillingspligt mere, så kan der jo avles løs på næsten hvad som helst

• Anja P
    Anja P Tilmeldt:
    apr 2008

#28   21. jan 2012 Ja, der er flere ting der spiller ind, men for mange racers vedkommende (hvor der ingen sundhedskrav er) der kan man avle løs uden at udstille sin hund først - og det er da trist for racernes udvikling

• #29   21. jan 2012 Krumme - udfra havd jeg læser folk skriver herinde og hvad jeg høre ude i landskabet så har du altså ikke DKK i ryggen - desværre for hvalpekøberne -

• #32   21. jan 2012 krumme - jeg fik den også formuleret forkert , men jeg har desværre hørt om flere tilfælde hvor DKK ikke gik ind og hjalp og det var hvalpekøberen der tabte - så fejlen er jeg ikke fik skrevet altid de hjælper

• Anja P
    Anja P Tilmeldt:
    apr 2008

#34   21. jan 2012 Der blir nok også brug for i fremtiden, at have DKK i ryggen som hvalpekøber - nu hvor der kan avles løs på bid/tandfejl - ørestilling - og hvad ved jeg - der blir nok travlt i butikken

• Anja P
    Anja P Tilmeldt:
    apr 2008

#36   21. jan 2012 og heller ikke en jurist :0)

• #37   21. jan 2012 Tal kun : enig, ved bla. at årsagen til at man flyttede ha status til 18 mdr. var fordi opdrættere brugte store hunde under den alder i avlen, og der er de store hunde altså ikke udvokset.
    Jeg har desværre kendskab til flere sager både med hundeejere og med opdrættere hvor disse selv har måtte lave retssager , da dkk ikke ville gå ind i deres sag. Vi har haft en sag med flere hvalpekøbere fra samme opdrætter, hvor hundene fik alverdens problemer med knoglebygningen på hundene. Det var både ocd, aa , hd og i vækstforstyrrelser i knoglerne..

• #38   21. jan 2012 Hvor mange jurister har de i DKK?

• #40   21. jan 2012 Tal kun
    Den ene jurist må have travlt, og får nok ikke mindre at se til nu -

• #42   21. jan 2012 Så uanset det tilbud de har - så har jeg nok valgt at hyre min egen advokat smiley for ventetiden virker til at være lang

• #43   21. jan 2012 Krumme... Enig, men vi gamle ved jo også hvad vil vil have og bestemt ikke have.. Problemet er de nye, som kan få en billig dkk-hund, som hverken er det ene eller det andet og det vil desværre ødelægge en del..

• #44   21. jan 2012 Tal kun
    Ja det er vel egentlig lige det, så er det jo ikke en pind værd- vi har jo også gratis advokat rådgivning i Danmark nogle bestemte dage- så det holder ikke helt at DKK bare er det bedere pga af juristerne

• #47   22. jan 2012 Jeg er ikke en "gammel" opdrætter og man lærer stadig så længe man lever.
    Jeg vil heller ikke skifte klub for det er kun dkk hvor jeg kan finde avlshanner. Men jeg synes ikke at det er den rigtige vej det går. Vi har jo prøvet at oplyse i mange år at hvalpekøbere skal købe med tavle og ikke uden men det har ikke hjulpet en disse. Tværtimod.

• #48   22. jan 2012 Lea A:

Vedr. Avlskåring

Det må da være forsvundet sammen med udstillingskravet? Det eneste der er tilbage at kæmpe for er sundhedsrestriktionerne.

• #50   22. jan 2012 RKD har sagt at MT stadig er en avlsrestriktion.

• #51   22. jan 2012 Hvor mange racer har (ca:) krav om avlskåring?

• #52   22. jan 2012 Jeg kan godt forstå frustrationen over at nogle af kravene forsvinder og at det virker mærkeligt at DKK først kræver opdrætter uddannelsen og derefter siger at man nu må opdrætte 2 kuld om året uden at have taget uddannelsen.

MEN jeg synes ikke at se nogen steder at DKK faktisk mindsker kravene for at eksistere!? Hvis ikke de gjorde noget drastisk ville de miste alle medlemmer og absolut INGEN indflydelse have på hunde verdenen.

Ja og personligt ønsker jeg ikke at DKK bliver et afsluttet kapitel, men at de igen kan få flere medlemmer og senere indføre nogle fornuftige krav.

• #53   22. jan 2012 ¤ Jeannie ¤
    Ingen racer skal på udstilling mere for at blive avlsgodkendt i DKK regi. Men avlsrestriktionerne vil blive taget op i løbet af 2012 for alle racerne og der vil der blive ryddet op i restriktionerne. Nogle vil sikkert bortfalde.

• #55   22. jan 2012 Krumme
    Okay det er sådan det er. Men at de mister stambogsføringerne ændrer ikke på det faktum at de mister indflydelse.

Jeg synes det giver mening at de mindsker kravene for at genvinde terræn.

• #57   22. jan 2012 Ok! NU har jeg tjekket det:
    Avlsrestriktioner for Rottwieler:

Dette link er til den ÅBNE del af hundeweb, derfor tilladt at linke til:
    http://www.hundeweb.dk/dkk/public/openPage/tjenester/avlsrestriksjoner/raseData.html?RAID=1470

Der er ikke KRAV om udstilling eller avlsgodkendelse. Man kan nøjes med MB, HD.

• #59   22. jan 2012 Krumme:
    Ja, men man SKAL ikke avlskåres for at indgå i avl. MB, HD, AA er "nok".

• #60   22. jan 2012 For at få DKK stamtavle altså

• #63   23. jan 2012 Når der bliver sagt at det ikke vil forringe en DKK stambog før om nogle år, mener jeg at folk lukker øjnene for de fejl, der vil blive avlet på, og som viser sig i næste generation. De racer, som jeg kender bedst er Pomeranian og Russisk Toy. For Pomeranian´s vedkommende vil der blive avlet på forkert bid, åbne fontaneller og dårligt temperament. Disse arvelige ulemper kommer jo i næste generation, og jeg ved at der er opdrættere, som vil opdrætte sådanne hvalpe bare til næste år. Det vil få fatale følger for hele racen på meget kort tid. For Russisk Toy´s vedkommende vil der fremkomme bidfejl, dårligt temperament og pelsfejl, og så har jeg slet ikke været inde på fejl i størrelsen på begge racer. Dette vil gælde alle racer under DKK i fremtiden at standarden ikke overholdes for manges vedkommende.
    Jeg kan kun glæde mig over disse tiltag fra DKK´s side. Det kommer nemlig min egen klub til gavn.

• #66   23. jan 2012 Jeg var til et foredrag om sundhedsstatistik for racerne i går, og jeg er begyndt at blive mere og mere overbevist om at det er godt det samme at vi ikke har udstillingskrav mere.

Statistikkerne for nogle af de racer der kom op gjorde mig fysisk dårlig - og for stortset alle de "syge" racer kan man se at eksteriøret har meget at sige. For de værste racer er det blevet ekstremt fordi der dømmes så ensidigt ud fra standarden at standarden har forrykket sig over i noget absurd.

Vi er nødt til at fokusere mere på sundhed nu, og droppe vores forestillinger om at det er sødt når en hund snorker i stedet for at trække vejret frit, at det er charmerende med hængeøjne, maver der slæbes hen af gulvet, skæve ben osv osv.. Vi skal fremadrettet se på at lave hunde der kan arbejde, eller som minimum leve fri for smerte, skade og sygdom (indenfor rimelighedens grænser).

Mht opdrætterkursus, så er det stadig et krav hvis man vil have kennelmærke - så man skal stadig betale hvis man vil have navn på sit opdræt. Kennelmærket bliver dog først et krav ved mere end 2 kuld/år.

• #68   23. jan 2012 På nogle racer, vil det være ekstremt godt at rykke standarten Bertz. Nogle af vores racer, er efterhånden avlet så ekstremt at de har for mange racerelaterede sygdomme. Så tror for nogle racer, vil det være nyttigt at gå mere op i sundhed, fremfor udstilling.

• #69   23. jan 2012 Bertz Bedst V
    Det er jo til dels dommerne som OGSÅ er skyld i det. Ved at give en ekstrem avlet hund gode bedømmelser, så er de jo med til at fortælle, at sådan vil de gerne have de ser ud. Og opdrættere som udstiller, vil jo gerne vinde, så følger tit dommernes ønsker.

• #70   23. jan 2012 Det er da dejligt at nogle er så begejstret for DKK's tiltag.

Det skal nok passe at der vil blive avlet på skæve bid, mere eller mindre pels, for store, for små, osv osv - men markedet vil hurtigt komme til at bestemme hvad folk opdrætter på. Det er gået ganske OK for labrador, border collie, schæfer, mynder... Men det er egentligt gået bedre for de af dem der avler uden den store fokus på udstillingsringen, er det ikke? smiley

Når du har en DKK tavle har du mange flere avlsdyr at vælge imellem, og du finder hurtigt ud af hvad folk har af krav hvis du vil være en af de seriøse - det er i sig selv en ret fin gulerod. Og i disse sundhedsfikseret tider kommer vi ikke udenom at det bliver noget man kan vinde kunder på.

Ja, der vil være en del hyggekuld i DKK nu, men på den positive side er der tale om kuld der alligevel ville være lavet, med det bonus at opdrætter er registreret i en database og kan stilles til regnskab hvis de laver noget lort.

• #73   23. jan 2012 Jeg håber ihvertfald det vil hjælpe på sundheden. Og vil syntes det er et tiltag, hvis de så smamtidigt går mere ind for sundheden skal være i top. For hvad er der ved at have en hund som vinder på udstillinger, hvis den indvendigt, ikke er i orden.
    Og udstilling er ikke det jeg ville satse på, i min race. Så for mig er det et godt tiltag, trods jeg ikke på nuværende tidspunkt har DKK hunde. Måske netop af den grund at min race ikke har sundheden med sig, og der ingen krav har været om sundheden i FB.

• #75   23. jan 2012 Jeg bliver forvirret over at du skriver at det er seriøst at gå imod strømmen, men at du i samme tråd skriver at du er glad for at du ikke er i DKK fordi de gør det.

• #76   23. jan 2012 Tal kun

Det er et rigtigt godt spørgsmål du stiller.

Det jeg tror der er grunden til at mange racer har klaret sig ganske fint uden krav er bl.a at de skal arbejde. Det i sig selv sikrer at der avles efter nogle sinds- og sundhedsmæssige idealer der giver en bedre (men ikke kønnere) hund.

Hvordan det vil blive for racer der ikke har nogen udpræget brugsmæssig værdi bliver lidt spændende at se.

Jeg har ikke super godt styr på selskabshundene, men findes der evt en i den gruppe der ikke har udstillingspligt, som man kunne tage udgangspunkt i?

• #77   23. jan 2012 Jeg er altså noget i tvivl om der vil blive avlet sundere hunde pga de nye tiltag.. Så at sige samtlige newfoundlands opdrættere kommer på næsten alle udstillinger, og det kan være 20 om året, da vi som specialklub har haft 10 til 12 om året. Ergo det har ikke været pga en avlsgodkendelse med pga reklame for ens opdræt = at skaffe kunder. De vil da stadigvæk udstille og avle på skønheden.. De skal da have noget at reklamere med for at skaffe kunder ...

• #78   24. jan 2012 Bertz.. Nu snakker jeg ikke sygdomme generelt, men at der er sygdomme i forbindelse med at racerne er avlet med skønhed for øje.. F.eks de kortere snuder.

• #79   24. jan 2012 Den test ville i så fald hedde en brugsprøve. smiley

• #80   24. jan 2012 Bertz... Som jeg nu læser det, er man klar over problemet , men hvor jeg så ikke tror det er udstillingskravet man skal se som " redningen" men jeg mener at det er dommerne man skal have fat i ...
    Jeg tror ikke du taler for døve ører, men at du desværre får vendt rundt i det folk skriver, som om du læser det anderledes end det folk mener, så man nærmest skal skrive det samme igen og igen og det gider man ikke..

• #81   30. jan 2012 Hvad er deres fremgangsmåde, og hvad er der sygt ved at man påtaler at dommerne dømmer til fordel for det ekstreme?

• #82   31. jan 2012 Mener du dermed at dommerne ikke skal tages fat i, eller hvordan?

Nu er det jo ikke DKK der dømmer hundene, men dommerne - som ikke nødvendigvis er fra DKK (det smarte ved FCI er at vi kan hente dommere fra samtlige par-og-firs medlemslande). Det er hellere ikke DKK der avler hundene - det er opdrætterne.

DKK står for stambogsregistreringerne og ikke en fis mere end det. De kan slet ikke gøre noget for at ændre "fremgangsmåden" hvis du freder dommerne og opdrætterne fra ansvar.

Når DKK beder dommere tage mere hensyn til sundhed, så er det ikke et spørgsmål om at de overfører skylden fra sig selv (de hverken dømmer eller avler!) men at de anerkender og forsøger at afhjælpe et reelt problem.

Tiltaget er allerede sket, så du behøver skam ikke vente. Antallet af sundhedstests stiger sandsynligvis ikke, men der bliver opfordret fra DKK/FCI's side til at dommerne vægter sundhed højere når de dømmer.

At udstillingskravet er bortfaldet er ikke sket af hensyn til sundhed, men det bliver alligevel medvirkende til at flere racer ikke længere behøver at blive avlet ekstremt, hvilket bør få en generelt positiv effekt for de helt ekstreme racer (der vil dog altid være undtagelser).

• #83   31. jan 2012 Jeg synes at der bliver overfortolket her. Hvem siger at de skubber HELE ansvaret over på dommerne? Der anerkendes at de har et ansvar, og at der er noget at tage fat i dér, hverken mere eller mindre. Og som du selv er inde på, så giver den konklusion hellere ikke mening taget i betragtning at udstillingskravet er bortfaldet.

Mht sundhedskrav. Du må have nogle specifikke krav i tankerne når du skriver som du gør, for der er som sådan ikke behov for flere for mange af racerne. De laver ikke flere krav bare for at lave flere krav - der skal være en mening med galskaben, og en balancegang som sikrer at der stadig er nogen der gider avle i foreningen. Det nytter nemlig ikke at have stramme krav hvis de er så stramme at kun en håndfuld gider overholde dem - hvilket er en af grundene til at der overhovedet findes andre klubber.

Men ja, har du nogle specifikke krav i tankerne, så skal du henvende dig hos den relevante specialklub og forhøre dig om de har tænkt sig at tage det op med DKK.

Nogle specialklubber vil nok gøre mere ud af det end andre - men det afhænger nok af hvad deres medlemmer synes. Det er trods alt dem der har erfaring med racerne. smiley

• #84   31. jan 2012 Hvis linien i udmeldingen på i DKKs medlemsmøder følges, skal ansvaret tilbage til opdrætterne. Det betyder vel også at nogle af sundhedskravene falder bort, for det kan vi selv styre/vurdere.

Skal lige huske at sige, at jeg er IKKE enig i DKKs beslutning.

Kommentér på:
DKK min bare.....

Annonce