Falsk drægtig = "uegnet" til hvalpe? Falsk drægtig = "uegnet" til hvalpe?
Jeg kom til at tænke på noget- og jeg aner intet om det, så jeg vil da spørge HG-panelet.
En i flok hunde, er det ikke alle tæver, som får lov til at blive drægtige. Det er kun de stærke og højst i hierakiet, der får lov. (Korrekt?)
Men for at hjælpe med pasningen, så bliver nogle af de hvalpeløse og lavere tæver falsk drægtige.
Nogle tæver bliver falsk drægtig ved hver løbetid og lider meget under det, og andre gør aldrig.
Kan man derved konkludere, at de tæver, som bliver falsk drægtig, er de underdanige/"svage" og derfor i naturen (eller hvad man nu skal sige. Uden mennesker indblanding?) ikke ville blive udvalgt til at blive drægtige?
Altså nogen er bestemt til at være "tjenere", mens andre er bestemt til at være mødre.
Tag gerne udgangspunkt i jeres egne tæver.
aug 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 26
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 27 Svar: 358
Vi har kun hende og vores han, og det er ubetinget vores tæve, der styrer showet hos os, så umiddelbart kan man ikke bruge det med hieraki hos os.....................det kræver nok 2 eller flere tæver for at kunne give et billede af det.
Vores tæve er ikke den mest tolerante overfor andre hunde. Hun har mere end rigeligt i sig selv og Cæsar, men kan sagtens acceptere andre hunde, når vi er til udstilling osv, men vi har ingen gæster, der tar deres hunde med på vores matrikel, for dét er hun for "strid" til.
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.762
jun 2004
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 48 Svar: 882
ingen studier viser at falsk drægtighed er arveligt..
jan 2010
Følger: 47 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 511 Svar: 4.063
hos os har vi to tæver og en han.
de ene tæve er klart føre af flokken, hun har aldrig været falsk drægtig og har haft et kuld hvalpe.
tæve nr 2 (cuba) har haft 1 løbetid efter at tæve nr 1(nala) havde hvalpe. og efter den løbetid blev cuba falsk drægtig (ikke voldsomt, det eneste vi mærkede var hun lagde lidt mælk til)
i cubas løbetider FØR Nala havde hvalpe var der ikke noget med falsk drægtighed.
så måske det er en god teori du har?
cuba var helt vild med Nalas hvalpe og legede rigtig meget med dem. måske det er trikket at hun lagde mælk ned til løbetiden efter?
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
Maibritt: Det med at hun ikke er så tolerant, tænker du, at hun så måske ikke ville hjælpe med at passe, eller at hun er højt på strå?
Inge: hvis det er arveligt, så burde min hjemmebiksede teori ikke rigtig holde, da de lave tæver aldrig ville få hvalpe, og derved ikke give det videre og derved ville "hjælperne" uddø. Hmmm...
Linda: Jeg mener, at det kun er de stærkeste i flokken, som får lov til at parre.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
Hvis jeg skal tage udgangspunkt i min egen tæve, er hun dominant. Langt fra underdanig - hun blev altid falsk drægtig.
feb 2006
feb 2006
aug 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 26
jun 2004
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 48 Svar: 882
At jeg bringer studierne af forvildede hunde med ind i debatten er fordi den viser at tamhunden ikke fungerer som ulve flokmæssigt. Der er intet der tyder på at hunden på samme måde er flokdyr. Den er et socialt dyr, der danner vigtige bindinger til os og andre hunde, men ikke flokdyr. Derfor er der altså heller ingen grund til at tro at der i en "hundeflok" ville være noget fast forældrepar.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
Og jeg har set meget svært med at sammenligne vilde hunde og ulve med de hunde vi har i vores hjem
feb 2006
Det er vel fordi det er praktisk at de får hvalpe samtidig/den ene bliver falsk drægtig, når den anden får hvalpe?
Vibe: Jeg har slet ikke sat mig så meget ind i det. Det er egentlig lidt sjovt, at man taler om hunde som flokdyr, hvis de egentlig slet ikke er det.
Tinna: rent fysiologisk har de jo en del til fælles. They all do it doggy stile
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Hvis en tæve i en vild flok eller gruppe ikke får hvalpe er det enten fordi hun ikke kan, at hannerne ikke har interesse i hende, eller fordi andre tæver afholder hende fra det f.eks. via at stresse hende eller jagte hende væk fra egne hanner.
Tæver der ikke får hvalpe selv, kan hjælpe med pasningen af andres hvalpe, hvis der er behov for det.
Jeg tror den falske drægtighed vi ser i dag ofte er mere grundet menneskelig avlsindflydelse end naturligselektion og hjælpetrang. Vi har netop i mange generationer selekteret efter tæver som var gode til at passe sine unger, fik mange hvalpe, ofte gik i løbetid osv. Faktisk så meget at den naturlige årscyklus i dag ikke er eksisterende hos hunden (med undtagelse af ganske få naturtro racer, som går i løb engang årligt oftest i foråret). Hvis hele reproduktionsadfærden er så stærk hos hunden i dag, hvorfor skulle hvalpepasningsadærden så ikke have fuldt trop?
Jeg synes ikke man over en kam skal tage alle tæver ud af avl fordi de bliver falsk drægtig. Men er det meget slemt, bør man da som altid i øvrigt overveje hvad tæven ellers har at byde ind med. evt. gerne nævne det for evt. tævekøbere så de er forberedt skulle afkommet også få denne adfærd.
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.938
feb 2006
Undringen går på, om hvis det nu havde været helt op til hundene i flokken selv, om tæven så var blevet drægtig eller hjælper.
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 27 Svar: 358
Hun er ikke dominerende overfor os eller vores børn på nogen måde.
Men da vi fik vores hvalp hjem sidste efterår var hun SÅ sød og omsorgsfuld.
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.485
Vores gemle tæve der blev 13 år fik 4 kuld i tidens løb. Hun blev desuden falsk drægtig i hver løbetid, men det fjernede vi med Galastop. Det virker hver gang. Hendes børn har ikke haft problemer med falsk drægtighed.
Hvordan nuturen fungerer her ved jeg ikke, men i en hundeflok fungerer det anderledes end med ulveflokken.
Een ting man skal passe på:
Hvis en "underhund" får hvalpe (og det er ikke altid man ser hvem der er underhund), så skal man passe på. Det er sket flere gange at overhunden har slået den anden tæves hvalpe ihjel. Hvis man hører Birgitte Schjøth, så er det et ganske kendt fænomen.
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.993
Det er ganske almindeligt at en whippet-tæve tillader andre tæver at hjælpe allerede få timer efter fødslen, mens en gravhunde tæve, selv når hvalpene stavrer rundt ofte smider andre på porten.
Falsk drægtig = "uegnet" til hvalpe?