2.095 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Falsk drægtig = "uegnet" til hvalpe? Falsk drægtig = "uegnet" til hvalpe?

Jeg kom til at tænke på noget- og jeg aner intet om det, så jeg vil da spørge HG-panelet. smiley

En i flok hunde, er det ikke alle tæver, som får lov til at blive drægtige. Det er kun de stærke og højst i hierakiet, der får lov. (Korrekt?)
Men for at hjælpe med pasningen, så bliver nogle af de hvalpeløse og lavere tæver falsk drægtige.

Nogle tæver bliver falsk drægtig ved hver løbetid og lider meget under det, og andre gør aldrig.

Kan man derved konkludere, at de tæver, som bliver falsk drægtig, er de underdanige/"svage" og derfor i naturen (eller hvad man nu skal sige. Uden mennesker indblanding?) ikke ville blive udvalgt til at blive drægtige?
Altså nogen er bestemt til at være "tjenere", mens andre er bestemt til at være mødre.

Tag gerne udgangspunkt i jeres egne tæver.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af 2-3 meter skur 1.300 kr.
  • Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Fjernelse af gammel oliefyr/kedel 500 kr.
  • Flytte vandhane og tilrette afløbsrør 1.200 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Lugning af ukrudt i hæk 1.130 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Falsk drægtig = "uegnet" til hvalpe?
  • #1   20. feb 2012 Har lige snakket med min egen dyrlæge om lige præcis min lille tæve der er falsk drægtig og er en lille tilflytter hund. Hun sagde netop at det er dem nederst i hiarkiet, der erkender deres plads og enten er de falsk drægtige for at kunne forsøge alpha-tævens hvalpe og ellers er det fordi hun ønsker at bidrage med hvalpe til flokken, for at sikre flokkens overlevelse og det gør hun ved at bidrage med hvalpe. (Der så bare ikke er der)

• #2   20. feb 2012 Vores tæve er ret hårdt ramt af falsk drægtighed.
    Vi har kun hende og vores han, og det er ubetinget vores tæve, der styrer showet hos os, så umiddelbart kan man ikke bruge det med hieraki hos os.....................det kræver nok 2 eller flere tæver for at kunne give et billede af det.

Vores tæve er ikke den mest tolerante overfor andre hunde. Hun har mere end rigeligt i sig selv og Cæsar, men kan sagtens acceptere andre hunde, når vi er til udstilling osv, men vi har ingen gæster, der tar deres hunde med på vores matrikel, for dét er hun for "strid" til.

• #3   20. feb 2012 Jeg er af den overbevisning, at det er arveligt!

• #5   20. feb 2012 TS: nej det er ikke korrekt. Det er rigtigt at der i en ulveflok er et forældrepar, og at der hjælpes af de andre tæver med pasning af hvalpe. Men sådan fungerer det ikke i hunde"flokke". De forvildede "flokke" der er observeret er kun løse grupper og dermed uden rangorden. tæverne føder deres unger og passer dem selv uafhængigt af andre hunde..

ingen studier viser at falsk drægtighed er arveligt..

• #6   20. feb 2012 interessant emne smiley

hos os har vi to tæver og en han.
    de ene tæve er klart føre af flokken, hun har aldrig været falsk drægtig og har haft et kuld hvalpe.

tæve nr 2 (cuba) har haft 1 løbetid efter at tæve nr 1(nala) havde hvalpe. og efter den løbetid blev cuba falsk drægtig (ikke voldsomt, det eneste vi mærkede var hun lagde lidt mælk til)
    i cubas løbetider FØR Nala havde hvalpe var der ikke noget med falsk drægtighed.

så måske det er en god teori du har?
    cuba var helt vild med Nalas hvalpe og legede rigtig meget med dem. måske det er trikket at hun lagde mælk ned til løbetiden efter?

• #7   20. feb 2012 Sarah: det var faktisk din tråd, som satte gang i tankerne... smiley

Maibritt: Det med at hun ikke er så tolerant, tænker du, at hun så måske ikke ville hjælpe med at passe, eller at hun er højt på strå?

Inge: hvis det er arveligt, så burde min hjemmebiksede teori ikke rigtig holde, da de lave tæver aldrig ville få hvalpe, og derved ikke give det videre og derved ville "hjælperne" uddø. Hmmm...

Linda: Jeg mener, at det kun er de stærkeste i flokken, som får lov til at parre.

• #8   20. feb 2012 Nu er vores hunde på ingen måde naturlige og de har ikke meget med vilde hunde eller ulve at gøre. Hvis man skulle udelukke alle tæver der blir falsk drægtige er det omkrig 80% - så håber jeg bare de sidste 20 ikke lider af en anden arvelig sygdom.

Hvis jeg skal tage udgangspunkt i min egen tæve, er hun dominant. Langt fra underdanig - hun blev altid falsk drægtig.

• #9   20. feb 2012 Vibe: Det kan sagtens være, at den ikke holder på en "vild" flok, da den, som du siger, er løs med hunde der kommer til og forsvinder. Men hvis nu man havde, lad os sige, en han og ti tæver, som gik sammen fast, som vi har i fangenskab. De fik lov til at parre, som de havde lyst til. Mon det så ville passe?

• #10   20. feb 2012 Tinna: jeg mener bestemt ikke, at man skal udelukke alle tæver, som bliver falsk drægtig. Jeg tænkte bare på, om der var en naturlig, genetisk sammenhøng mellem rang og falsk drægtighed. Men så har vi en for og en mod smiley

• #11   20. feb 2012 Synes det er et super interessant emne og elsker alle de synsvinkler og oplevelser man hører om herinde smiley Det er første gang jeg bruger forummet, tror jeg, og er DYBT fascineret smiley

• #13   20. feb 2012 julie: jeg tror udfaldet ville være rigtig mange hundehvalpe smiley

At jeg bringer studierne af forvildede hunde med ind i debatten er fordi den viser at tamhunden ikke fungerer som ulve flokmæssigt. Der er intet der tyder på at hunden på samme måde er flokdyr. Den er et socialt dyr, der danner vigtige bindinger til os og andre hunde, men ikke flokdyr. Derfor er der altså heller ingen grund til at tro at der i en "hundeflok" ville være noget fast forældrepar.

• #14   20. feb 2012 Julie: ok, så er jeg mere rolig. Har bare før hørt det udtalt at alle tæver der blir falsk drægtige, burde udelukkes til avl og det giver for mig ingen mening.

Og jeg har set meget svært med at sammenligne vilde hunde og ulve med de hunde vi har i vores hjem smiley

• #15   20. feb 2012 Men der sker stadig noget kemisk i tæverne. Tæver der går sammen kommer, lige som kvinder forøvrigt, jo nemt til at gå i symbiose og være frugtbare samtidig D(der var en gang et mega sjovt indlæg med en "fortvivlet" avler, som skulle være både i Belgien og Sverige tror jeg, på en gang, fordi hendes ene tæve snød og kom i samklang-løbetid med den anden)
    Det er vel fordi det er praktisk at de får hvalpe samtidig/den ene bliver falsk drægtig, når den anden får hvalpe?

Vibe: Jeg har slet ikke sat mig så meget ind i det. Det er egentlig lidt sjovt, at man taler om hunde som flokdyr, hvis de egentlig slet ikke er det.

Tinna: rent fysiologisk har de jo en del til fælles. They all do it doggy stile smiley

• #16   20. feb 2012 Alle tæver der har mulighed for det lader sig parre og får hvalpe. Uanset rang og andet.
    Hvis en tæve i en vild flok eller gruppe ikke får hvalpe er det enten fordi hun ikke kan, at hannerne ikke har interesse i hende, eller fordi andre tæver afholder hende fra det f.eks. via at stresse hende eller jagte hende væk fra egne hanner.
    Tæver der ikke får hvalpe selv, kan hjælpe med pasningen af andres hvalpe, hvis der er behov for det.

Jeg tror den falske drægtighed vi ser i dag ofte er mere grundet menneskelig avlsindflydelse end naturligselektion og hjælpetrang. Vi har netop i mange generationer selekteret efter tæver som var gode til at passe sine unger, fik mange hvalpe, ofte gik i løbetid osv. Faktisk så meget at den naturlige årscyklus i dag ikke er eksisterende hos hunden (med undtagelse af ganske få naturtro racer, som går i løb engang årligt oftest i foråret). Hvis hele reproduktionsadfærden er så stærk hos hunden i dag, hvorfor skulle hvalpepasningsadærden så ikke have fuldt trop?

Jeg synes ikke man over en kam skal tage alle tæver ud af avl fordi de bliver falsk drægtig. Men er det meget slemt, bør man da som altid i øvrigt overveje hvad tæven ellers har at byde ind med. evt. gerne nævne det for evt. tævekøbere så de er forberedt skulle afkommet også få denne adfærd.

• #17   20. feb 2012 Min tæve har i en del løbetider været falsk drægtighed, i mere eller mindre grad. Hun er pt med hvalpe, og det gør hun til UG kryds og slange, så det holder ik vand....

• #18   20. feb 2012 Jackie og Billie: Det er skam heller ikke pointen, at tæver, som bliver falsk drægtig ikke skal indgå i avl eller er dårlige til det.
    Undringen går på, om hvis det nu havde været helt op til hundene i flokken selv, om tæven så var blevet drægtig eller hjælper.

• #20   20. feb 2012 Julie P: vores er højt på strå med høj haleføring og spankuleren rundt. Der er INGEN der skal fortælle hende, hvor skabet skal stå....altså hunde........
    Hun er ikke dominerende overfor os eller vores børn på nogen måde.

Men da vi fik vores hvalp hjem sidste efterår var hun SÅ sød og omsorgsfuld.

• #21   20. feb 2012 Vi har aldrig set en sammenhæng mellem hvilke tæver, der får hvalpe og om der skulle være andre der så blev falsk drægtige.
    Vores gemle tæve der blev 13 år fik 4 kuld i tidens løb. Hun blev desuden falsk drægtig i hver løbetid, men det fjernede vi med Galastop. Det virker hver gang. Hendes børn har ikke haft problemer med falsk drægtighed.
    Hvordan nuturen fungerer her ved jeg ikke, men i en hundeflok fungerer det anderledes end med ulveflokken.
    Een ting man skal passe på:
    Hvis en "underhund" får hvalpe (og det er ikke altid man ser hvem der er underhund), så skal man passe på. Det er sket flere gange at overhunden har slået den anden tæves hvalpe ihjel. Hvis man hører Birgitte Schjøth, så er det et ganske kendt fænomen.

• #23   20. feb 2012 Pia H - Det tror jeg afhænger meget af race.

Det er ganske almindeligt at en whippet-tæve tillader andre tæver at hjælpe allerede få timer efter fødslen, mens en gravhunde tæve, selv når hvalpene stavrer rundt ofte smider andre på porten.

Kommentér på:
Falsk drægtig = "uegnet" til hvalpe?

Annonce