3.188 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

sen ægløsning = færre hvalpe? sen ægløsning = færre hvalpe?

jeg har funderet lidt over, om der er sammenhæng mellem tævens ægløsningstidspunkt og så antal hvalpe? Jeg har en tæve, der blev parret på 17-18 dage og som kun fik en hvalp. så tænkte jeg, om de tæver, der har ægløsning tidligere i løbetiden, om de får flere hvalpe, eller om det intet har at sige?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  sen ægløsning = færre hvalpe?
  • #1   7. mar 2012 har du fået undersøgt at hun har ægløsning så sent, eller er hun bare parret sent

• #2   7. mar 2012 jeg vil også tro, det er fordi hun er blevet parret sent i forhold til hvornår hun har ægløsning
    fødte hun tidligt i forhold til parring?

men hvis du kun har en drægtighed at sammenligne med, så er det jo ikke sikkert det er den forklaring

jeg har også haft tæve der kun har fået en hvalp til trods for parringstidpunktet var rigtigt

• #3   7. mar 2012 Hun blev parret over 1,5 uge, men hvis jeg regner bagud fra hvornår hvalpen er født, så passer det med at det er parringen på 17-18 dagen der gælder. Jeg har kun en drægtighed at sammenligne med, så det var blot en tanke jeg fik og ville høre om andres erfaringer smiley

• #5   7. mar 2012 takker for alle oplysninger

• #6   7. mar 2012 Nu parrer man ikke over 1½ uge, det kan stort set kun give et dårligt resultat. Næste gang skal du nok ha´ dyrlægen ind over, så ser tingene nok anderledes ud.

• #7   7. mar 2012 vil også sige at 1½ uge er alt for længe

og sådan kan du ikke helt regne, da sædceller kan overleve længe i tæven, indtil ægløsning

man siger at der går 63 dage fra ægløsning til fødsel, hvis tæven går længere tid er hun parret tidligt - altså inden ægløsning, hvis tæven går kortere er hun parret sent - efter ægløsningstidspunktet

• #9   7. mar 2012 Britte - hvordan kan det være, at parring over lang tid giver dårligt resultat? (spørger blot for at lære)

• #10   7. mar 2012 Når du parrer over så lang tid, kan der være befrugtet æg med flere dages mellemrum og derfor vil kuldet ikke være lige gammel og derfor går de sidst befrugtede tabt.
    Det er vigtigt hvis du ikke vil lade din tæve undersøge hos dyrlægen, at du er meget obs på din tæves opførsel, hvis du selv har hanhunden er det normalt ikke noget problem, at vide hvornår tæven er klar, men er det en lånehan, så skal der prøves til flere gange for at se hvornår tæven er klar.
    Når jeg har parret gør vi det max 2 gange, 2 dage i træk, mange gør det med 1 dags mellemrum.

• #11   7. mar 2012 Britta - hvor har du det fra at æg kan befrugtets over flere dage

sådan som jeg forstår det, så sker befrugtningen samlet, når ægløsningen finder sted - altså på samme tidspunkt, men sagtens med sædceller der er fra forskellige dage

grunden til at jeg ikke synes man skal blive ved med at parre i 1½ uge er at jeg kun synes man skal parre når tæven er højløbsk, for at hun ikke får flere bakterier ind end højst nødvendigt og 1-3 parringer burde være nok, hvis hun da er højløbsk på tidspunktet

• #12   7. mar 2012 takker jer alle samen - dejligt at blive klogere- skal til at arbejde, så trækker mig lige ud af tråden

• #13   7. mar 2012 Connie - det har jeg fra min dyrlæge - men hvis du tænker på, at flere jagthunde opdrættere parrer med 2 forskellige hanner for at dække deres marked og efterfølgende bliver hvalpene dnatestet, så de kan se hvilke hvalpe der er efter hvilken hanhund

• #14   7. mar 2012 jeg mener, der allesteder står at selv om man parre over længere tid vil hvalpene have samme alder

• #15   7. mar 2012 Connie, det har de ikke, jeg har selv prøvet det, ved at jeg havde en ups parring 5 dage efter den rigtige parring.

• #16   7. mar 2012 og de hvalpe var mærkbar forskellige i alder?

• #17   7. mar 2012 jeg har lige slået det efter i den nye bog, hundeopdræt af HanneMathiassen og hun siger også at alle hvalpene i et kuld er lige gamle

side 32
    Det er en gammel skrøne, at man risikerer, at hvalpene undfanges med et tilsvarende antal dages forskel, og som følge heraf er langt fra hinanden i udvikling når de fødes, hvis hun parres over et længere tidsrum end 48 timer.
    Ægløsningen sker nemlig over kort tid - fra 24 -96 timer.

• #18   7. mar 2012 ja, der var 1 meget lille hvalp 46g, den klarede ikke skærene, kunne ikke sutte, de 3 andre var meget større og klarede den fint

• #21   7. mar 2012 Pia - hvalpen havde ingen synlige fejl, altså ingen ganespalte

• #23   7. mar 2012 Kender til fulde kuld, efter parring på 21. dagen og også ved parring på 30. dagen .... Der var taget test hos dyrlægen og derfor viste man hvornår ægløsningen havde fundet sted.

• #24   8. mar 2012 Hvis du parrer for mange gange over for lang tid bliver sædkvaliteten dårligere og dårligere.

Hvis du parrer for tidligt i forhold til hvornår hunden har ægløsningen risikerer du også ingen hvalpe eller et lille kuld.

Parrer du for sendt risikerer du også ingen hvalpe eller et lille kuld.

Dyrlægen kan måle progesteronen hos din tæve og når tæven ligger på 5-7 nanogram så har hun ægløsning og skal parres to dage senere.

• #25   9. mar 2012 ja jeg har 2 forskellige tæver der er blevet parret sent...den ene en fransk bulldog hun fik 7 hvalpe, den anden en rottweiler hun fik 11 hvalpe.

hvad der lige gør at din tæve ikke fik flere er svær at sige..hun kan evt også have absorberet de andre(hvis der var flere)

Kommentér på:
sen ægløsning = færre hvalpe?

Annonce