1.002 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 4 Svar

Opstart af fast føde til hvalpe Opstart af fast føde til hvalpe

Erfaring fra opdrættere søges:

Hvornår begynder i med at give fast føde, altså fx opblødt tørkost med evt mælkeerstatning??

Kan sagtens læse mig til de normale omstændigheder i div bøger, men jeg har et kuld på 11 hvalpe hvor moderen ikke tager sig af hvalpene. Så de bliver sondefodret 6 x i døgnet.

Vil gerne høre om nogen har erfaring i at gå igang tidligt med den faste/let flydende kost, da jeg ikke bryder mig særligt meget om det med at sondefodre. Men der er ingen anden løsning lige nu.
Hvor tidligt, og hvordan var det????

Mh
Merete

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opstart af fast føde til hvalpe
  • #1   13. apr 2012 Vi havde en meget sulten hanhvalp. Han blev præsenteret for vælling lavet af starterfoder (hvalpefoder til de første tre mdr.) og vand da han var 19 dage gammel.
    Han kunne slet ikke finde ud af at få det ind i munden. Dagen efter lavede jeg tykkere grød af starterfoder og vand. Det blev spist lynhurtigt.
    Da hvalpene var 21 dage gamle, gik vi over til denne fodergrød med et måltid pr. dag. Hundemor supplerede med mælk indtil hvalpene var 6-7 uger gamle.

• #2   13. apr 2012 Du kan starte så småt når de er 2½ uge gamle... før ville jeg nok ikke starte med "rigtig" mad.

Kan du få dem til, at drikke mælk af en skål måske? eller evt sutteflaske fra når de er 1½-2 uger (der er risikoen for fejlsynkning mindre end når de er helt små.

Når du starter op, så brug opblødt starter, gedemælk og starter mousse (de sidste er dyrt til store hunde).

Prøv dig frem med konsistensen - nogle kan lide søbemad og andre tager det helst tørt næsten fra starten.

Hvor gamle er de nu?

• #3   13. apr 2012 Vi kører også med opblødt starter, gedemælk og starter mousse, når vi starter op med fast føde.

De er 9 dage idag.....de vokser fint med sondfodringen, men igen de spiser jo ikke det de har behov for men det vi giver.

• #4   13. apr 2012 Sleeping Beauty, Jeg har ingen tæve til at give mad, hun var ved at dø efter kejsersnit (sprunget livmoder) og har på ingen måde interesse i hvalpene + hun har absolut ingen mælk. En dyrlæge har tilset hende og konstateret at hun ikke kan bidrage med andet end socialt.

Kommentér på:
Opstart af fast føde til hvalpe

Annonce