unødvendig kejsersnit eller ej?? unødvendig kejsersnit eller ej??
Hej
Jeg har brug for lidt ekspertviden/mening.
Har fået 4 skønne hvalpe her til aften ved kejsersnit, både hvalpe og mor har det rigtig godt.
Jeg vil gerne vide om dyrelægen har foretaget et unødvendig kejsersnit eller om "han" træf beslutning på forkert grundlag(penge)
Jeg ved der garanteret vil være mange meninger og holdninger. Men jeg søger mest af alt brugbart viden. Fordi jeg spørger, er fordi da vi stod dernede syntes jeg det var en del forhastet (flere har nævnt dette), men jeg var nervøs for min hund og hvalpe, og går selvfølgelig ud fra dyrelæge råder til det rigtige valg. Gør jeg stadig, men kan ikke lade være med at tænke tanken.
Forløb.
Shila begyndte på opkoblingsperioden i formiddags med opkast, let rysten samt sammentrækninger. Senere op ad dagen lægger jeg mærke til der er helt klart tyndt væske/udflåd i kurven. Hun har stadig lette sammentrækninger. ca. 2timer senere hopper hun op i sofaen, hvor der nu kommer en del klart tyndt væske/udflåd.
Jeg bliver lidt nervøs og ringer derfor til dyrehospitalet, dyrelæge råder mig kraftigt til at komme, hvilket jeg gør med det samme. Da vi kommer derhen forklare jeg osv, han mærker hende på maven og ind i åbningen, og nævner at han tænker der skal fortages kejsersnit. Han går i ca10min, kommer tilbage igen. Han laver en ultralyds scanning og konstatere liv. Her sætter hunden jeg ned og får de første presseveer(3styk), han mærker hende igen i åbningen, han kan mærke en hvalp og siger
"nu skal der tages en beslutning"
jeg spørger hvad det bedste vil være, han svare
"det bedste er kejsersnit, og at der er større risiko for noget går galt hvis vi ikke gør det. lige nu"
Jeg siger selvfølgelig "det gør vi",
j
eg bliver meget nervøs ud fra den måde han reagere på, og stoler 100% på hans rådgivning. derfor svare jeg sådan.
Og ham og hund går lige med det samme
Da de er gået til operationsstue, sidder jeg og tænker. Den fik presseveer, han kunne mærke en hvalp, er der egentlig overhovedet problemer..
Jeg havde fortalt ham at det der gjorde mig nervøs var det væske/udflåd der var kommet tidligere, og det gav han mig flere gange ret i. og at der skulle ske noget NU.
Da sygeplereske kom ind med hvalpene så vi kunne stimulere deres vejrtrækning osv, fortalte jeg hende om min nervøsitet grundet det tidligere omtalte væske hvortil hun svare "at der kommer væske er meget normalt" ?????
Så sidder nu lidt og tænker hvad var grunden til kejsersnit skulle ske så hurtigt, og at man ikke skulle se presseveer an.
Vil på det kraftigeste understrege, jeg beskylder på ingen måde dyrelægen for en ukorekt beslutning. Vil gerne have afkræftet min tvivl.
Håber nogen kompetente folk vil dele ud af deres viden.
med venlig hilsen Esben Skytte
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 9
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.624
dec 2006
Følger: 44 Følgere: 43 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 251
Det er tros alt bedre for kropen at føde selv end kejsersnit.
Så længe væsken er fin klar er der ingen problemer - men det må ikke være mørke grøn eller sort.
Har prøvet at komme med en tæve der ingen ve'er havde en tirsdag aften, hvor dyrlægen fik gang i dem ved at give ve frem kaldene og kalk - tæven fødte selv 4 hvalpe inde hos dyrlægen. 8.000 kr.
Tillykke med dem.
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.247
Når noget skal gå hurtigt når dyrlægen måske ikek at få informeret ordentligt - men jeg synes du har krav på en ordentlig forklaring om årsagen.
Sådan som du beskriver forløbet synes jeg det lyder lidt overilet med det kejsersnit når tæven nærmest ikke har fået lov til at presse rigtigt - men han kan jo have set noget på ultralydsscanningen eller mærket noget i fødselsvejen der har gjort, at han råder til kejsersnit - du skal bare lige kende årsagen.
jun 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 93
Men svært at vurdere i dit tilfælde, selvom med det forløb du selv opridser syntes det umiddelbart at være forhastet.
mar 2009
Følger: 47 Følgere: 42 Hunde: 5 Emner: 84 Svar: 997
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.618
Det kan lyde forhastet, men det kan være han har en helt anden grund
apr 2006
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 83
En hurtig beslutning kan i sidste ende redde hele kuldet.
Havde dyrlægen ventet for længe kunne du risikere at miste den hvalp der var på vej ud. Istedet overlevede både moren og kuldet, altså en lykkelig slutning på noget der kunne have endt galt.
jul 2007
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
Var der scannet, så han kunne se størrelsen på hvalpene og dermed om tæven havde mulighed for at føde dem?
Men om ikke andet så har du fået levende hvalpe, i stedet for at have ventet så længe at hvalpene var døde i hende. så det er nok det du skal fokusere på...held og lykke med hvalpene:-)
jun 2009
Følger: 231 Følgere: 102 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 140 Svar: 3.003
jul 2007
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
jul 2007
okt 2007
Følger: 63 Følgere: 76 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 5.758
At dyrlægen må have kunne mærke enten at den hvalp han kunne mærke lå forkert, eller at din tæve ikke have muligheden for selv at føde...
jeg har kendskab til et tilfælde med SBT - hvor tæven gik i fødsel, og havde presse veer i længere perioder, jeg havde flere gange telefonisk kontakt, og jeg rådede ejer til at tage dyrlæge kontakt efter kort tid da det virkede forkert det de fortalte... inden de kom afsted havde tæven så presset en hvalps hoved ud... Denne hvalp kunne så ikke komme videre da dens forben lå forkert... så den sad fast!!
Så på vej til dyrlægen, sad en med denne hvalps hoved i hånden, og forsøgte at holde liv i hvalpen... Den døde dog mens tæven blev gjort klar til kejsersnittet og de 4 resterende hvalpe kom ud og overlevede, og den hvalp der sad fast måtte trækkes tilbage samme vej som den var kommet ud, da der ikke var andre måder at klare denne situation på...
Så hvis din dyrlæge har fornemmet at der var noget som ikke var som det skulle være, har han handlet på det... Jeg tror ikke på at han bare for pengenes skyld har udsat din tæve for den "oplevels"!!
Hvis det er en dyrlæge du normalt benytter og har et udemærket kendskab til, og normalt føler dig tryg ved og stoler på... så tag en snak med denne, få en forklaring på hvad det var der gjorde at han traf denne beslutning...
Og nyd så derefter dine smukke 4 levende hvalpe og din tæve...
Ofte har dyrlæger det jo med gerne at ville sætte hinanden i miskredit, så det med at ringe til andre dyrlæger, vil måske bare få dig til at tvivle endnu mere - eller gå med en ubehagelig mistro til en du normalt stoler på... Så lyt til hans forklaring og dan dig derud fra en vurdering af hvorfor og om han har handlet for din tæve og hvalpes skyld!!
jul 2007
og samtidig rigtig træt af at bære tvivlen om at min hund unødig er blevet udsat for så voldsom en oplevelse at blive skåret op... Jeg ringer til ham mandag så jeg kan få ro i sindet..
Shila klare det bare så godt, og han har ihvertfald udført kejsersnittet rigtgi flot, hun er helt frisk og forlader kurven engang imellem for at sige hej, og så tilbage og pleje sine hvalpe.
jul 2007
hvalpe var ikke for store.
tak for de forskellige indput.
ringer til ham og får afkræftet min tvivl
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.176
Man skal være meget erfaren i fødsler og reproduktion, før man kan tillade sig, at have is i maven, så at sige, at et kejsersnit bliver gjort forhastet, synes jeg man skal passe på med.
Man skal huske på, at et kejsersnit i langt de fleste tilfælde er en god og sikker måde at få hvalpene ud på i live.
jan 2008
Det er sq svært at være dyrlæge! Reagerer man for langsomt, er det galt og gør man det for hurtigt, er det også galt ;o)
jul 2007
Jeg udtaler mig ikke om hvor vidt han har handlet korret eller ukorrekt, da jeg ikke er kompetent til at udtale mig om dette
jul 2007
hun ligger pt med mange smerter, har lige givet hende en halv smetestillende som læge udleverede til mig.. Skal have 1.5 om dagen på en gang, men har givet hende en halv mere for 15min siden hun fik 1.5 for 15timer siden. Har så lige fundet inlægsseddelen på nettet hvor der står.
"må ikke andvendes til drægtige eller digegivende tæver"
Syntes det hele er så synd for min lille hund.
jan 2008
okt 2007
Følger: 63 Følgere: 76 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 5.758
Og så høber jeg at din tæve snart er kommet sig ovenpå den omgang... Det er aldrig rart at have et dyr der har smerter, for klart man ønsker deres bedste og forsøger at dække de behov dyrene har...
Dog skal du passe på med at dosere ud over det anbefalede...
Sender helende tanker til din lille hund og krydser alt for at hun snart er ovenpå igen!
dec 2006
Har aldrig hørt det råd før.
jul 2006
Følger: 8 Følgere: 3 Hunde: 4 Emner: 8 Svar: 57
dec 2006
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.791
unødvendig kejsersnit eller ej??