7.058 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

at betale skat af opdræt at betale skat af opdræt

Hej alle.

Man hører tit herinde at man kun skal momsregistreres hvis man omsætter for mere end 50.000 om året, men at man SKAL betale skat af hver eneste krone når man sælger et kuld hvalpe. Også selvom det kun er denne ene gang.

Min far har lige haft et kuld hvalpe hvor overskuddet har været på ca. 20,000 kr. Han ringede ind til skat og forhørte sig, for at være på den sikre side, og de oplyste ham at han IKKE skulle betale en eneste krone i skat. Gennem hans arbejde har han et tæt samarbejde med skat og vil selvfølgelig ikke gøre noget ulovligt.

Jeg er ligeledes blevet anmeldt anonymt til skat (oven i købet med urigtige oplysninger smiley ), hvor jeg ringede ind og spurgte hvordan jeg skulle forholde mig, fortalte om alle indtægter og udgifter, og jeg skulle heller INTET betale.

Så er der nogen der har revisorer ind over der kan fortælle hvordan det rent faktisk hænger sammen?

smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  at betale skat af opdræt
  • #1   6. jun 2012 Uhh, Carte Blanche til at arbejde sort!

Fra selve skattevæsenet, det var ikke så tosset... Gad vide hvad ham Thor Möger mon siger til det smiley

• #2   6. jun 2012 Hvad var begrundelsen for, at han ikke skulle betale skat af sin indkomst?

• #3   6. jun 2012 Ja jeg gad egentlig også godt vide det nu når vi har ansøgt om kennelmærke og ikke har lyst til at være på kant med loven..

• #4   6. jun 2012 Uddrag fra PENGE: (link fjernet)

SÅDAN ER VIRKELIGHEDEN
    I Danmark er hovedreglen, at man skal betale skat af alt, hvad man tjener. I hundekredse lever en myte om, at fortjeneste ved salg af to kuld hvalpe om året er skattefrie. Det skyldes en misforståelse af bekendtgørelsen om erhvervsmæssig handel med hunde, hvoraf det fremgår, at hvalpeavl først er erhvervsmæssig, når man får tre eller flere kuld hvalpe årligt.

Disse regler handler om dyrenes betingelser og slet ikke om skatten. Det betyder, at dine indtægter fra salg af et eller to kuld hundehvalpe, kattekillinger eller andre dyr er skattepligtige. Hvis man sælger varer (også dyr), skal man momsregistreres, når omsætningen er over 50.000 kroner inden for en 12-måneders periode (ikke kalenderåret).

Hvis du inden for et år sælger hvalpe for mere end 50.000 kroner, skal du afregne moms af hele salgsbeløbet til Skat og ikke kun af det, der overstiger 50.000 kroner.

Godt råd: Til brug for din udgifter (foder, dyrlæge, chip og så videre), da det kun er overskuddet, der skal beskattes. Det er vigtigt, at du gemmer alle bilag. Der er mange udgifter, og det er sjældent en givtig forretning. Men da der er tale om hobbyvirksomhed, kan du ikke få fradrag for et eventuelt underskud, selv om du modsat skal beskattes af overskuddet fra din hobbyvirksomhed.

Du kan vælge at sætte prisen på dine hvalpe eller killinger så lavt, at du ikke kommer over 50.000 kroner i omsætning (før fradrag for omkostninger) inden for 12-måneders-perioden. Hvis du sælger hvalpe for præcis 50.000 kroner, skal du betale 10.000 kroner i salgsmoms (25 procent af 40.000 kroner), mens momsen er nul ved en omsætning på 49.999 kroner.

Hvis du bliver momsregistret, kan du dog fratrække moms på det, du har købt (for eksempel foder), og du skal kun afregne nettomomsen.

• #5   6. jun 2012 Jeg ved ikke hvad begrundelsen var, men de sagde at det ikke var en skattepligtig indkomst. Jeg er også overrasket. Men det må vel være ligesom når du sælger brugte møbler, eller hvad ved jeg?

• #6   6. jun 2012 Forresten: Hvis i er i tvivl om noget, så kan man kontakte SKAT skriftlig og få bindende svar. Selv om det medarbejderen har informeret om er forkert, er det bindende hvis man ønsker bindende svar fra skat - ret smart

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=210335

• #7   6. jun 2012 Mia: Hvis du får mere end 3 kuld om året så bliver det betragtet som erhvervsmæssigt opdræt.
    Grunden til jeg ikke skulle, var at jeg havde 2 kuld om året som begge gav dundrende underskud smiley Ellers så skal man.
    Men åbenbart IKKE når det kun er et kuld, på trods af at alle herinde normalt siger det.

• #8   6. jun 2012 Rikke P: Jeg skrev til dem for to år siden netop omkring disse spørgsmål og fik aldrig svar. Ret træls.

• #9   6. jun 2012 Linnea: Forskellen er jo bare, at hvalpe er ikke noget, som du har købt og brugt og sælger videre til lavere pris- det er noget du har lavet for at sælge dem- altså har du produceret en vare.
    Du skal jo naturligvis kun betale skat af overskudet

• #10   6. jun 2012 Uden at være revisor, så vil jeg mene at din far skal betale B -skat at netto indkomsten ( altså forskellen mellem de udgifter han har haft i forbindelse med hvalpene, parring m.m og indtægterne) og hvis han holder sig under de 50.000 på 12 løbende måneder så slipper han at moms registrerer sig som Rikke har skrevet.

• #11   6. jun 2012 Ja det er netop det min pointe var - I mener det allesammen, men skat mener noget andet smiley
    Og vi holder os da til det skat siger. Jeg må bede ham om at få en fyldestgørende forklaring fra en af sine kolleger en dag om hvorfor han ikke skal.

• #12   6. jun 2012 Jeg ville nok bede om at få det på skrift, så han ikke bliver knaldet i det.

• #13   6. jun 2012 Jeg ville ihvertfald have det på skrift før jeg turde binde mig an med det - han er altså blevet vejledt helt tosset...

• #14   6. jun 2012 Husk det er 50.000 i omsætning der beregnes ud fra. Der skal ikke mange hvalpe til hvis man fx avler med tavle, før der er omsat for 50.000.

• #15   6. jun 2012 Rikke P - det er moms.

Skat handler om overskuddet. Og har man overskud på salg af hvad som helst, så skal man betale skat.
    Skat har dog en bagatelgrænse - så man behøver ikke at opgive hvis man sælger en sæk brugt tøj eller tre.

Men de er næppe at sammenligne med 50.000 kr....

• #16   6. jun 2012 *CH* - jeg har selv været selvstændig, så kender en del til det (dog har jeg ikke særlig meget forstand på avl). Men så vidt jeg kan forstå det skal man betale moms når du har omsat for 50.000 DKK? Hvis du så bliver momsregistreret, kan du trække dine udgifter fra i forbindelse med dette.

• #17   6. jun 2012 Rikke - moms og skat er jo to forskellige ting - her handler det om skat.

• #19   6. jun 2012 Rikke, det er netto fortjenesten han skal betale skat af.( indtægter minus udgifter begge dele inkl moms, da momsen ikke fratrækkes når man ikke er momsregistreret)
    moms skal betales hvis man har en omsætning på over 50.000 men igen er det netto momsen altså forskellen på indgående og udgående moms, det har intet med skatten at gøre.

• #20   6. jun 2012 Cille nej men udgifterne skal opgives ellers ved de jo ikke hvad de skal fratrække smiley

Kommentér på:
at betale skat af opdræt

Annonce