{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.513 visninger | Oprettet:

gå fra patella grad 2 og så ned til 1 ??? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en hanhund på hånden som vi skal købes forudsat at han kan godkendes til avl, jeg fik at vide at hans får havde patella grad 1 - men men men da jeg søger på faren i DKK Hundedatabase viser det sig at han er testet 3 gange først grad 1 så 2 og så grad 1 ? Jeg må indrømme at jeg er meget skeptisk lige pt, men er der nogen andre der har oplevet det ? Skal siges at faren var 6 år en af gangene han blev testet. Men har aftalt med sælger at han hunden skal have 0/0 i patella testen før købet går igennem, men undrer mig meget over farens resultat(er) ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  gå fra patella grad 2 og så ned til 1 ???
  • #1   25. jun 2012 Jeg viller personligt ikke avle på noget som havde pl 1 eller 2 for den sags skyld på forældre siden

  • #2   25. jun 2012 Det var mere at jeg undrede mig over om det kan lade sig gøre at gå fra 2 til 1 ? Det mente jeg nemlig ikke at man kunne ?

  • #3   25. jun 2012 Ps vi er heller ikke interesserede i patella på nogen måde smiley

  • #4   25. jun 2012 Er alle tests udført af samme dyrlæge?
    Det er jo en subjektiv vurdering og ikke alle dyrlæger er lige gode til at udfører testen. Patella kan ikke rykke sig tilbage kun frem(afhængig af lårbenet drejning).


  • #6   25. jun 2012 Snitterne væk, hunden har PL, uanset grad.

  • #7   25. jun 2012 Tænker det samme som de andre. Ingen grund til at købe en hund efter syge forældre.

  • #8   25. jun 2012 Vi er enige om at det er far'en til den hund du vil købe, der har pl og er testet 3 gange?
    Hvad med moren?

    Altså hvis hunden du vil købe endnu ikke er testet så tag den til en dyrlæge, som DU vælger og få lavet pl-test...


  • #9   25. jun 2012 Hvor gammel er den hund, som du måske vil købe?
    Den skal være mindst 1 år før den kan patella undersøges.
    Dyrlæger kan have meget forskellige konstateringer omkring en patella status. Jeg har hørt om nogen, der fik at vide deres hund havde pl 3 den ene dag og næste dag hos en anden dyrlæge havde den o!!
    Begge hundens forældre skal være undersøgt og det gør ikke noget den ene har PL 1, hvis den anden har PL 0.
    Overordnet kan man undersøge nok så meget for PL, fordi denne arvelige lidelse kan springe både 2 og 3 generationer over. Der vil aldrig være 100% garanti for udelukkelse af PL hos nogen racer.


  • #11   25. jun 2012 Det lyder underligt, men som en anden er inde på, så tror jeg også det er forskellige dyrlæger der har taget testen.

    En 2ér er skidt, og allerede der ville jeg hoppe fra, også selv om der efterfølgende er lavet en hvor der er konstateret grad 1, det er jo ikke til at vide hvilken en af dem som reelt set passer.
    Og hvad med moren, har hun også patella?

    Nu ved jeg ikke hvor gammel hunden er, men uanset hvad, så skal du huske på at bare fordi den får konstateret 0/0 nu, så betyder det jo ikke at den ikke kan gå hen og få det i en grad 1 eller 2.

    Mit råd vil være: Find en anden hanhund smiley


  • #12   25. jun 2012 Han er 3 år gammel, moren er testet 0/0 og faren har jo så det der underlige resultat - Kan bare se at faren er testet tre gange.
    02.11.05 1/1
    09.09.10 2/2
    07.06.12 1/1

    Er på vej ind på Hundeweb for at købe en rekvisition, da jeg synes det er mest fair at det kommer på tavlen. Har en aftale med sælger om at købet går tilbage og det regner jeg bestemt med at det gør, især fordi jeg synes han "flexer" på bagbenene - men jeg skal jo lige have patella testen før jeg kan foeretage mig mere, men det har jeg imorgen hvis alt går vel.

    Nu er vi jo nystartede og i har helt ret, der er jo ingen grund til at lægge lavt ud, så hellere noget helt fantastisk smiley Men blev nødt til at få det undersøgt ihvertfald fordi han er chokolade og lur mig om jeg lige synes det er svært at finde en han hvalp i den farve fra DKK smiley


  • #15   25. jun 2012 Krumme - nej, jeg vidste det først bagefter... Men det KRÆVER en pl test før købet kan gå tilbage.....

    Jeg behøver ikke at få nogen hak i tuden, for det lyder til at vi er ganske enige smiley


  • #17   25. jun 2012 Jeg skrev at jeg blev nødt til at få det undersøgt om der var noget i hans aner/eller ham selv osv og det sagde jeg fordi jeg egentlig helst ville have en hvalp, men så så en voksen til salg og så blev jeg nødt til at se om det var en god hund eller ej smiley og det er det det hele handler om smiley Fordi jeg IKKE vil avle på noget der ikke er godt smiley
    Hvis jeg skal hakkes for noget, så hak mig for det rigtige smiley


  • #19   25. jun 2012 Men hvorfor undersøger du det først når du har købt ham? Du bør da undersøge det før du køber en hund, så du ved hvad du køber

  • #20   25. jun 2012 Jeg er sku ked af at man sjældent kan spørge herinde når man er i tvivl uden at blive talt ned til "så du er villig til at tage en hund der går dårligt på benene fordi den har en speciel farve ?" - Jeg var ikke ude efter en dårlig hund - jeg fik ikke tjekket baglandet inden jeg tog afsted - jeg er ret så ny og søgte råd fra nogen der så vidste mere end mig - jeg undrede mig over de 3 forskellige teste. Jeg prøver så at vise lidt ansvar ved at få registreret resultatet på hundeweb - jeg gjorde hvad jeg, med min viden, kunne (i forhold til købekontrakten) for at være sikker på at den hanhund jeg ender op med har noget at tilbyde. Så jeg har gjort mit bedste, beklager hvis det ikke var godt nok.

  • #21   25. jun 2012 Jeg undskylder lige endnu engang for at jeg ikke er født expert - men det er åbenbart også dumt at søge råd når man er i tvivl.

  • #24   25. jun 2012 jeg vil mene at en der er villig til at avle på farven frem for sundhed er overfladisk nar. Du påstår at jeg vil vælge på farven frem for sundhed. Jeg blev gjort opmærksom på det med bagbenene af min svigermor som er gammel avler, hende havde jeg ikke taget med derud.
    Og ja jeg bliver da ærgelig over at man ikke kan bede om råd, for det ville da være rart hvis man kunne videregive sin viden istedet og så forebygge lign fejl en anden gang. men altså jeg er ked af jeg bad om råd så, det burde jeg nok ikke have gjort. Jeg ville bare undgå at lave noget rod, da jeg helst ville have gjort det ordenligt fra starten af.


  • #26   25. jun 2012 Carina:

    Tag det helt roligt... Du gør det jo fint og hatten af for at du undersøger for pl inden du beslutter dig for at hunden er din fremtidige avlshan!

    Jeg ser ikke at der er noget i vejen for at du beder om råd - bliv da endelig ved med det, for DET er vejen frem i stedet for bare at antage :O))


  • #29   25. jun 2012 Ville egentligt være ret så ligeglad hvilken PL status hannen har. Dette e en arvelig lidelse som nemt kan springe et led eller 2 over. Derfor. Jeg ville aldrig købe en hvalp fra den han.

  • #31   25. jun 2012 Calle´s moar
    Tommel op smiley


  • #32   25. jun 2012 Har ALDRIG sagt at i er dumme eller galt på den ? hvor ser du det henne ? jeg kom frem fordi jeg gerne ville have et råd og i virker ret forargede over at jeg vil have lavet en patella test så købet kan gå tilbage, det er MIG der har dummet mig. Har jeg ikke været i tvivl om på noget tidspunkt - jeg undrede mig bare over test resultatet, om det kunne ændre sig og det var det jeg spurgte om til at starte med.

  • #33   25. jun 2012 Jeg har gentagne gange sagt at vi gerne ville starte på noget ordenligt men at jeg ikke gjorde min research ordenligt og derfor vil have lavet testen så købet kan gå tilbage - men det er vist ligemeget hvad jeg siger for det bliver bare tolket anderledes...

  • #34   25. jun 2012 Calles mor - hvor har jeg ville bekræftes i at det var et godt køb ?


  • #36   25. jun 2012 Så du er villig til at tage en hund der går dårligt på benene, fordi den har en speciel farve..?

    Det var den her jeg tolkede som at du påstår at jeg er ligeglad med sundhed, men kun går efter farven - hvis jeg har misforstået så er jeg ked af jeg har talt sådan til dig, men er du så ikke rar at fortælle hvordan den skal tolkes så ?
    smiley
    Jeg er vitterlig kun ude efter at trække på "garvede" folk så jeg ikke kommer til at stå i den situation (som jeg har set andre stå i) at man farer ud og tror man kan det hele og først opdager sin fejl når hvalpene er kommet til verden smiley Jeg vil bare rigtig gerne blive klog/klogere på avls verden til når man selv skal ud at kigge på hanhund.
    Hende vi har der snart skal føde er jo parret ved vores anden hunds opdrætter hvor der er super styr på tingene og det er sådan jeg gerne ville ende også, altså med at have styr på lige nøjagtig hvad jeg skal kigge efter smiley


  • #37   25. jun 2012 Suk... den er ikke min hvis den har noget som helst patella smiley Ejerskiftet er endnu ikke sket og der er kun lagt 3000 i dep. Men har sagt så mage gange nu at vi ikke avler på den, slet ikke efter at have hørt meningerne herinde, men det er som om jeg slet ikke når igennem med mit budskab smiley

  • #38   25. jun 2012 Åh undskyld, jeg fik læst lidt hurtigt - men ville stadig ikke avle videre på ham smiley

  • #39   25. jun 2012 Og hvis jeg hænger på købet, ja så er han min og så kan han få til at nyde resten af hans dage her hos os - dog sandsynligvis kastreret, men så er det heldigt at jeg lærer af mine fejl smiley og lært af denne her har jeg uanset om jeg hænger på købet eller ej.

  • #41   25. jun 2012 Nej jeg havde ikke lagt mærke til han flexede før min svigermor gjorde mig opmærksom på det... Det har jeg altså også skrevet før smiley
    Du siger det bare som om at jeg vidste at hunden gik dårligt før "købet", det er ikke noget der springer ind i øjnene, det var min svigermor der viste mig det.

    Opdrætter uddannelsen skal jeg på, bare rolig, jeg er ikke interesseret i at det skal være useriøst og der er lagt af til at jeg skal på den sidst på året, forhåbentligt før.

    Det du beskriver er jo netop det jeg gerne vil, men jeg faldt bare for ham og hvis nu han havde været god, så havde det jo været så dejligt smiley Men ja, faldt for ham med totalt blinde øjne og jeg har ikke lagt skjul på gennem hele tråden at jeg er skeptisk og ved at jeg har lavet en fejl.

    Jeg er godt klar over han ikke er den eneste chokolade han, men...jeg ville bare så gerne have det til at virke og så blev det temmelig overmodigt og jeg prøvede at sikre mig selv på bedst mulige måde - Synes jeg havde læst på DKK at man sagtens kunne parre en patella 1 med en 0, men har ikke fået sat mig ind i hvad det giver af risiko, men jeg tænkte rimelig naivt at det jeg læser er selvfølgelig rigtigt.... men har efterhånden fået den opfattelse at man måske gerne må parre 1 med 0, men man spiller lidt russisk roulette med det og bedst bare at holde ryggen helt fri smiley


  • #42   25. jun 2012 Og selvom bølgerne har gået lidt højt, så tak for hjælpen alligevel dog - og så viser det sig alligevel at vi slet ikke er så langt fra hinanden meningsmæssigt alligevel smiley

    Calle's mor - du siger at den nemt kan springe op til to led over ? Så det sikreste ville være at gå en to-tre led tilbage som minimum ?


  • #44   25. jun 2012 *Krumme* - må jeg spørge hvorfor det ville se anderledes ud hvis det kan var på det ene ben ? _ Tænker man så at det nærmere er en skade eller ?

  • #46   25. jun 2012 Tak smiley Men roder mig ikke ud i noget PL - har fået en over snuden - ville også synes det var rimelig skidt at starte op på det smiley

  • #48   26. jun 2012 Krumme, har også kun hørt godt om den - det bliver rigtig godt smiley

    Har været til patella test idag - han er testet til en 2'er så købet går tilbage her til aften.


  • #50   26. jun 2012 Ja, det var godt smiley

    Han er super sød, hans temperament er så fedt smiley så det er bare tis'ærgeligt at stamtavlen og han selv er som den nu er smiley

    Men nu går det ihvertfald tilbage smiley


  • #51   26. jun 2012 Det var godt.
    Lidt sur måde at starte egen avl på.
    Er sikker på du har lært af din fejl som du jo selv erkender.
    Ønsker dig alt muligt held og lykke i fremtiden.


  • #52   26. jun 2012 Du har helt ret i at det var en sur måde at starte på, men hellere at jeg fik en over snuden end at jeg var nået frem til at nogle hvalpe skulle have betalt prisen istedet for smiley
    Men tak, det er jeg glad for smiley


Kommentér på:
gå fra patella grad 2 og så ned til 1 ???

Annonce