Stambog og chip i DRU {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg kan godt lide at have styr på tingene, og gerne så tidligt som muligt, derfor søger jeg nogle der kan svare på stambog og chipning af små hvalpe.
Min plan var at sende papirer osv. ind til DRU når Chica´s hvalpe var 3 uger, for at få dem hjem i god tid, men er nu lidt i tvivl.
Vil gerne bestille dem så tidligt som muligt
men så kom jeg til at tænke på chipningen, og som 3 uger gamle, så er det helt sikkert de er alt for små til at blive chippet, og så går det jo ikke.
Det er små pomeranian hvalpe, vi snakker om.
Hvornår får i dem Chippet, og hvornår bestiller i stambøgerne?
jan 2010
Følger: 47 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 511 Svar: 4.062
jan 2010
jeg beder altid mine hvalpekøbere tage stambogen med til dyrlægen første gang de skal det, for at tjekke at jeg/min dyrlæge, har sat det rigtige nr på.
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.177
I DHL, er det klubben som skriver idnummeret ind i stambogen.
Med små race kan det være vanskelig at overholde loven med chipning inden 8 uger, fordi de er små, men hvis racens hvalpe generelt er meget små kan der opnås dispensation. Hvalpene må så ikke sælges før chipningen har fundet sted.
jan 2010
jan 2010
Følger: 25 Følgere: 26 Hunde: 7 Emner: 6 Svar: 278
Jeg er jo ikke i DRU og heller ikke i DKK, så der er mange der har en dårlig mening overfor min klub, men jeg bliver sgu mere og mere forundret over DRU, ingen PL-resultater i stamtavlen og ikke en gang chip-nr. ??? Det er da helt utrolig!!!!
Jeg får mine hvalpe chippet når de er næsten 8 uger, når de er meget lille får de bare den mindre chip til fx fritter...først når de er chippet og dermed har deres helt egen id-nummer, kan jeg bestille stamtavle til dem, fordi den kommer med ind i stamtavlen, da det jo er det eneste der garanterer, at stamtavlen og hvalpen hører sammen
jun 2009
Følger: 230 Følgere: 101 Hunde: 11 Emner: 140 Svar: 2.992
mar 2011
Følger: 14 Følgere: 6 Hunde: 7 Emner: 40 Svar: 380
Jeg troede blot at chip skulle ordnes først og så bestille tavle, men synes også det ville være lige lovlig tidligt at chippe dem når de er imellem 3 - 6 uger, men synes blot det gav god mening hvis det hang sådan sammen
Synes det er forvirrende at reglerne er så meget forskellige fra klub til klub, Men jeg prøver da ihærdigt at følge med
Daniela
Nu er det jo ikke sådan at DRU hunde ikke får PL attester, er sikker på de fleste får dem, men de bliver ikke skrevet ind i bogen, hvilket jeg synes er ærgeligt, og ønsker at få på.
Og reglrene er strammet meget op i DRU, synes det er dejligt der er strammet op på det, og der er jo også oplyst at der er ved at blive lavet et system, hvor man kan se PL status på hundene
Og man kan som opdrætter vælge at give en kopi med af forældrenes PL attester, hvilket jeg har valgt at gøre
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.177
Iøjeblikket er der ikke avlsrestriktioner, men de er undervejs, og vil blive indført ret hurtigt.
Uanset hvilken klub en opdrætter er medlem af, vil hvalpekøberne kræve sundhedsundersøgelser af avlsdyrerne, fordi hvalpekøbere heldigvis er oplyst om hvad, seriøse opdrætter kan tilbyde deres kommende hund.
Så de opdrættere, der ikke undersøger for racens arvelige sygdomme, vil ikke kunne afsætte deres hvalpe, og de vil få et dårligt ry- heldigvis!
mar 2011
Vidste godt de skulle chippes inden 8 uger, var bare i tvivl om det skulle gøres inden stambøger blev bestilt
Er heller ikke nervøs for at få dem chippet når de er 7½ uge, syntes bare at det var for tidligt imellem 3 - 6 uger
jan 2010
Følger: 25 Følgere: 26 Hunde: 7 Emner: 6 Svar: 278
mar 2011
Farverne er skam oplyst i tavlen på samtlige hunde
Stambog og chip i DRU