{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  farvegenetik?
  • #1   20. jul 2012 jeg går ud fra at vildtfarvet er aw genet, som kun er nødvendig i en kopi

    hvis din vildtfarvede ikke bærer på black and tan eller chokolade og er homogen for vildtfarven aw/aw, så vil vi jeg gå ud fra at hvalpene vil være vildtfarvede allesammen og så bære sort/choko (chokolade er jo en sort der har en "delution") hvis choko farven genetisk også er tan (altså liver and tan) så vil hvalpene bære choko og black and tan men være vildtfarvede..

    det er selvfølgeligt altsammen i teorien og jeg er ikke ligefrem ekspert på ruhåret gravhund, min viden kommer fra andre racer..


  • #2   20. jul 2012 Enig med Wolfcub

    aw (vildt) er dominant over at (black/tan), og hvis din tæve stortset kun har aw i sine linjer er det fair at antage at hun er homozygot for aw - så al afkom bliver aw. De bliver så bærere af at og chokolade (b).

    Det er megaforvirrende at læse om, da nogle kilder sætter lighedstegn mellem zobel og vildt, mens andre skriver at vildt opstår i samarbejde med zobel - andre igen mener at vildt er en farve, og at zobel er et mønster.

    Jeg mener at aw ikke er fuldstændigt kortlagt endnu, men det virker på mig som om der er tale om zobel + "noget" når jeg ser på hundene, så det ville give mening for mig at der var tale om zobel + vildt (Ayaw). Men altså, så har jeg hellere ikke læst genetik på Uni, eller noget i den dur. Man samler op hvad man kan når man alligevel er på det store Internet. smiley


  • #3   20. jul 2012 argh det fatter jeg bare minus af?!

    kan i ikke skåre det helt ud i pap? smiley


  • #4   20. jul 2012 Hvad der er bag den chokolade farvede bliver ikke ført videre i den chokolade farvede.
    Hvis den vildt farvede ikke har gener "skjult" med andre farver, vil alle hvalpe være vildt farvede, da vildt trumfer chokolade.
    Om chokolade genet kan ændre nuancen på de vildt farvede tør jeg ikke sige.
    Under alle omstændigheder vil alle hvalpene kunne give chokolade farvede hvalpe, hvis de bliver parret med en med chokolade gen.


  • #5   20. jul 2012 Marie-Louise

    Alle hvalpene bliver vildtfarvet.
    og
    Hvalpene kan selv lave chokoladefarvet hvalpe hvis de parres med chokoladefarvet hunde, eller hunde efter et chokoladefarvet forældredyr.


  • #6   20. jul 2012 ok. Tak. Så langt så gndt. Smil
    men hvordan kan han selv bli choko ?
    Han er efter vildtfarvet og black and tan?


  • #7   20. jul 2012 Fordi begge forældre har haft chokolade genet

  • #8   20. jul 2012 ^^Nemlig

    Begge forældre har haft 1 kopi af chokogenet, og han har arvet en af dem hver.


  • #9   20. jul 2012 arh smiley
    hvor er det godt at I er så kloge smiley Tak for hjælpen!

    Et tillægsspørgsmål:
    hvor langt tilbage skal der ligge vildtfarvet bag min tæve, førend jeg kan udelukke en choko eller black and tan?
    altså hvor langt kan der skjult ligge de der gener der gir bl.a. brun?
    ikke at det ville gøre mig noget med farven - ku da fint tænke mig en brun
    (en lille brun han kan da kun hedde Anton Berg! )


  • #10   20. jul 2012 Du kan ikke udelukke det, men man kan kalkulere chancen for at det sker.


  • #11   20. jul 2012 ok smiley
    jeg kan komme et par generationer tilbage og se farve - de er alle vildtfarvede.
    alle længere bagude er der ikke registreret farve på.


  • #12   20. jul 2012 Somme tider kan man se, hvad der er skjult ved at se hvad hundene i stamtavlen har givet af farver i andre kuld.
    Har faren/moren til din vildtfarvede givet en anden farve til en hvalp, så vil den farve kunne dukke op i den parring du taler om.


  • #13   20. jul 2012 nope, alle har været vildtfarvede - men hun har også kun været paret med vildt, smiley

  • #14   21. jul 2012 Først Chokolade og Tan er så vidt jeg ved black og tan + chokolade hvilket gerne skulle betyde at for at være chokolade så er den på samme tid også black og tan

    For hver generation der ikke har vist farven (i det her tilfælde snakker vi om chokolade og tan) kan du beregne sandsynligheden for at den producerer hvalpe af farven med 50%, så hvis du parer to chokolade og tan, så får du chokolade og tan.
    Parer du en chokolade og tan med en hund der bærer chokolade og tan vil 50% af afkommet være chokolade og tan (teoretisk) og hvis du parrer to bærere vil 25% af afkommet være chokolade og tan..

    Men hvis du parer en chokolade og tan med en vildtfarvet der ikke bærer chokolade og tan så vil du få 100% vildtfarvet (hvis den vildtfarvede dog bærer black og tan så vil der komme 50% black og tan og resten vil være vildt farvede) - alle afkommene af en chokolade og tan vil selv kunne producere chokolade og tan.

    men hvis ingen chokolade og tan produceres i de følgene generationer (for hver gang en chokolade og tan produceres "nulstilles" beregningen til en bærer af chokolade og tan) vil hvalpe efter en forældre der bærer chokolade og tan vil kun med 50% sandsynlighed bære chokolade og tan, og deres afkom vil kun med 25% chance bære chokolade og tan og deres hvalpe kun 12,5% chance for at bære chokolade og tan, og deres hvalpe 6,25% og så videre og så videre..

    derfor kan man aldrig være helt 100% sikker på at en hund ikke bærer det, for gener er ikke til at forudsige, men man kan lave en sandsynligheds beregning på det - eller lave en genetisk test for om genet bæres..



Kommentér på:
farvegenetik?

Annonce