{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
984 visninger | Oprettet:

Tæve forlader hvalp {{forumTopicSubject}}

Min tæve fik for to uger siden en lille hvalp.
hun var rigtig godt til at passe hende i starten.
men nu går hun ofte fra den, og vil ikke lægge sig så den kunne drikke mælk. Da den begyndte at tabe sig, startede jeg efter aftale med dyrlægen på mælkeerstatning, sammen med modermælken.
Hun har nu taget på, og er normalvægtig.
Men moren går fra den, kommer ikke altid når den piver. når jeg holder hvalpen og kalder på moren vil hun gerne vaske den, men slipper jeg den gør hun ikke, så går hun hen til døren eller til hendes kurv og lægger sig der..
hun sover ikke i kassen med den, derfor har jeg varmelampe, og bamser ved den.

nogle der har nogle gode råd?? er lidt fustreret over at jeg har måtte overtage pasningen.. Prøver stadig at hjælpe hende til at gøre det, men hun gør det ikke uden min hjælp.

mvh


Kommentarer på:  Tæve forlader hvalp
  • #1   19. nov 2012 Sådan er det at være opdrætter. Det er hårdt arbejde til tider. Jeg synes du gør det rigtige ved at hjælpe den med at få mad. Om en uge kan du begynde med opblødt foder, og så bliver det nemmere.
    Din tæve skal måske have mere ro på. Læg dig ved hende og hvalpen, så du viser hende at du har styr på tingene. Det skal være roligt og trygt for hende at være ved hvalpen.


  • #2   19. nov 2012 Jeg har hørt om tæver som ikke vil passe deres hvalpe, desværre ved jeg ikke hvad de så gør. Eller jo, kender en gammel opdrætter (gammel af sind i hvert fald) som putter hvalpene i et bur og tæven med - så undgår hun dem jo ikke....... Dét tror jeg så ikke er vejen frem.
    Men hvis hun gerne vil passe den når du er der, så må du vel prøve at Malene også forslår, at ligge dig ved dem begge. Og se om hun så ikke falder til ro..

    Men kender en anden, som også havde en tæve der ikke ville passe hvalpe, første gang ville hun passe dem de første tre uger, og de troede så at hun blot var umoden eller stresset, og trak hvalpe på hende igen. Anden gang ville hun så kun passe dem i en lille uge, og resten af tiden måtte de "tvinge" tæven op i hvalpekassen for at give mælk..


  • #3   19. nov 2012 Tæven skal og vil ikke ligge hos hvalpene 24/7 efter de første par uger, hun vil gå til og fra. Og varmelamper kan sommetider være med til at jage tæven ud af kassen, idet hun bliver for varm. Men hun skal selvfølgelig opsøge den inden den hyler af sult, så noget er der galt.
    Og at flaskefodre en hvalp er også en hårfin balancekunst, idet en mæt hvalp ikke sutter tilstrækkeligt til at tæven producerer mælk nok, hun producerer nemlig ikke mere mælk end der er brug for.
    Så jeg ville nok skifte varmelampen ud med en isoleret varmepude, som stadig giver rum i kassen til at tæven kan ligge uden for den, og så ville jeg have is i maven omkring fodringen for lige at give hende en chance for at finde en naturlig balance. Og medmindre hvalpen hyler af sult, så forsøg at stole på, at hun ved hvad hun gør.


  • Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 856
    #5   19. nov 2012 Godt der ikke var 8 hvalpe i kuldet .

Kommentér på:
Tæve forlader hvalp

Annonce