{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
952 visninger | Oprettet:

Fødselstidsounkt? {{forumTopicSubject}}

Haha ja nu rabler det. Vi venter vores 7. kuld og jeg er kommet i tvivl. Vore stæver har latid født på 63. dagen efter parring. Der er taget progesteron hver gang. Det er den med farveskalaen og den har været helt lyseblå, tæt på hvid når vi har startet parring. Den er jo hvid når ægløsning har fundet sted, men det præcise tidspunkt er jo ikke kendt.
Denne gang har vi fået taget progesterontest hvor det eksakte niveau er malt og dette sagde at Clara havde ægløsning natten til mandag d.29/10. Første parring var så +24 timer efter om tirsdagen. Igen onsdag d. 31 som var absolut den bedste parring og sidt men ikke mindst torsdag. Vi har altid regnet 63 dage fra parring og dette har været korrekt. Man siger dog 63 dage efte ægløsning ogforskelige erfarne opdrættere har fortalt mig begge dele. Vi er nu blevet rigtig meget i tvivl om hvornår vi kan forvente hvalpene. Det betyder ikke det store da vi er hjemme og alt klart. Men kære HG'ere er det 63 dage efter ægløsning eller 63 dage efter parring? Vi har jo aldrig kendt den eksakte ægløsning før denne gang.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fødselstidsounkt?
  • #1   16. dec 2012 Kan ikke hjælpe dig Louise... Er det en test man får taget ved dyrlægen?
    Men jeg tror jeg får hvalpe 1-2 dage før dig smiley smiley


  • #2   16. dec 2012 Det er 63. dagen efter ægløsningen, så hvis tæven er parret lige efter ægløsningen kan hun godt føde før 63. dagen efter parringen.

  • #4   16. dec 2012 Hehe... Isabelle... Du har fuldstændig ret smiley

  • #5   16. dec 2012 Tja, ligesom med børn, der er da ikke nogen børn, der bliver født hverken for tidligt eller for sent, de bliver faktisk alle født på deres fødselsdag:-)

    Spøg til side, jeg har det ligesom dig, mine tæver plejer også at føde 63 dage efter første parring.
    Vores hanhund ved bedre end alverdens tests:-)


  • #6   16. dec 2012 Isabelle: Ja det er i bund og grund totalt ligegyldigt, men jeg VIL vide det;-) I Birgitte Schjøths bog står 63 dage efter ægløsning og i Ester Kofoeds 63 dage efter parring - ja det gør det jo ikke nemmere. Hanne Mathiasens bog har jeg desværre ikke endnu. Gad vide hvad hun skriver.
    Lise: ja det er en test man får taget for at finde bedste tidspunkt for parring:-)
    Ægløsning skete imellem 28 og 29/10. Bedste parringstidspunkt er 24-48 timer efter, fordi ægget skal ned og modnes. Derfor var onsdag bedste parring (kunne jeg se på min tæve) og uden tvivl der æggene blev befugtet. Er det så 63 dage fra befrugtning;-) Nørdet jeg ved det - og jeg elsker det hahaha...


  • #7   16. dec 2012 Louise:
    Hanne Mathiasen skriver:
    Drægtigheden varer fra 62-65 dage regnet fra ægløsningen. D a rigtig mange lader sig parre både før og efter ægløsningstidspunktet vil drægtigheden variere....
    smiley


  • #8   16. dec 2012 Tak Lise:-) Ergo kan vi forvente hvalpe FRA d. 30 smiley

  • #9   16. dec 2012 Eller måske allerede fra den 29 ih altså hvor det forvirrer. Nå men hun skal scannes igen i morgen, så må vi se om dyrlægen giver bud på terming eller det først ved sidste scanning. Hun vil også se efter køn - ja det er nørdet og drøn spændende. Sidste hund der var med i projektet gættede hun rigtigt ved alle hvalpene!

  • #10   16. dec 2012 ja 63 dage efter ægløsning, når man så alligevel tæller fra parringsdagen, betyder det, at hvis hun er blevet parret sent, så kommer hvalpene tidligt, altså inden 63 dage.



  • #12   16. dec 2012 Isabell: ja jeg husker godt din tråd. Rigtig spændende! Var der taget tests? Hvis ikke, kunne man formode at hun var parret ret sent. Jaja hvorfor skal det altid gå efter bogen. Bare det går godt:-)

  • #14   16. dec 2012 Ja det g'r det jo ikke mindre spændende. Clara blev testet fredag hos Nina Dejers og hun sagde at hvis Clara bevæger sig som tæver normalt gør, så vil hun have ægløning lørdag og derfor parring mandag. Vi tog så til Nina og fik taget ny test mandag bare for en sikkerheds skyld. Denne viste så at ægløsning først var foregået natten til mandag. Så de kan jo sagtens trække den lidt. Der blev både taget progesteron, skedeskrab samt vigioskopi, så den er helt sikker;-) Jeg skal selvfølgelig nok opdatere med fødsel og alt. Så kan vi se hvornår det sker.
    Hun har det godt og er allerede enorm:-)


  • #15   18. dec 2012 Vi siger altid 63 dage efter parring og det plejer at passe ret godt

  • #16   19. dec 2012 Platugler: Clara blev scannet igen i mandags og dyrlægen hældte også mest til fødsel lige over nytår - 2/3 januar. Det er jo præcis 63 dage efter parring og det formodede tidspunkt for modnede æg, da ægløsning havde fundet sted ca 48 inden. Det passer mig fint, det er nemmere at få fat i en dyrlæge udenfor helligdagene. Har spurg alle i området og ved nogle af dyrlægevagterne (vi har faktsik adskillige hernede på Lolland og Falster), skal vi køre langt. Efter Nytår er min dyrlæge til rådighed 24/7:-)

  • #17   19. dec 2012 Jeg kan nævne et frisk eksempel. Min tæve blev parret sent i hendes løbetid, og var beregnet til at skulle føde 23. december, set ud fra parringstidspunktet, men hun fødte igår, den 18. december, så hun er altså blevet parret ca 4-5 dage efter ægløsningen.

  • #18   19. dec 2012 Pomtoy: Ja se hos dig er det fra ægløsningen og ikke parringen. Jaja det er altså forskelligt:-) Nå men hvalpene kommer jo når de kommer og de er velkomne. Vi er hjemme og der kommer ikke et rend af mennesker!

  • #19   19. dec 2012 Held og lykke med det. Der er ikke noget så dejligt som at følge et kuld hvalpe.

  • #20   19. dec 2012 Nej og selv om det langt fra er det første, så bliver det bare aldrig en vanesag eller kedeligt. Det er en enorm oplevelse hver gang:-)


Kommentér på:
Fødselstidsounkt?

Annonce