4.071 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Løbetid/falsk drægtig - tab af pels Løbetid/falsk drægtig - tab af pels

Vi har en chow chow tæve på 14 mdr. som første gang kom i løbetid d.24/7-2012 - derefter falsk drægtig - 2. løbetid d. 26/11-2012 - falsk drægtig jan. 2013.
Det store problem er at hun har tabt en del pels på højre side/bagben. På området omkring skeden har hun slikket sig helt pelsløs
Se billeder.
Dyrlægen siger at vi skal få hende steriliseret så hun slipper for at blive falsk drægtig.
Men jeg vil gerne have hvalpe om 1-2 år, så jeg vil helst undgå dette.
Er der andre der erfaring med dette og hvad gjorde I?
på forhånd tak smiley
Lotte

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.
  • Samle gyngestativ 630 kr.
  • Hænge badeværelsesspejl og soveværelsesspejl op og ophængning af loftslampe ikøkken 850 kr.
  • Græsslåning naturgrund 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Løbetid/falsk drægtig - tab af pels
  • #1   27. jan 2013 Hvorfor avle på en tæve der er plaget så meget af falsk drægtighed.... Det er oftest arveligt...

• #2   27. jan 2013 Bliver hun ikke snart to? Det er jo ved at være tid til første kuld så.

Hvad er hendes ad og hd status? Udstillinger? Det skal du snart have styr på. Klarer hun ikke disse ting, er beslutningen taget, så få hende steriliseret, hun har det tydeligvis dårligt med det.

Har ikke erfaring med pelstabet, men det tyder på, hun vasker sig som en dårlig vane af en art, og det må duprøveat aflede.

• #3   27. jan 2013 *Falsk drægtighed er en hormonforstyrrelse, der skyldes at tæven ikke bliver brugt til avl, hvilket ville være naturligt for den. Så det kan i mange tilfælde være den bedste løsning.*

Skrøne!!!!

• #4   27. jan 2013 stald abli.. sikke noget vrøvl. En drægtighed hjælper ikke på falsk drægtighed, det kommer blot igen næste løbetid

• #5   27. jan 2013 Det eneste der hjælper på falsk drægtighed er sterilisation. Sorry to say.

• #6   27. jan 2013 Som Mette siger, det eneste, der hjælper er sterilisation. Iflg. min dyrlæge bliver det bare værre med alderen med de falske drægtigheder. Lunas sidste falske drægtighed var næsten ikke til at komme igennem - trods Galastop..

• #7   27. jan 2013 øv - hun har ellers sådan et dejligt sind. Mange chower kan være meget reserverede. Men hun er så dejlig nysgerrig og imødekommende. Så det ville være nogle gode egenskaber at tilføre chow'erne. smiley
    Men vi ender nok også med at købe en hvalp om et års tid i stedet for at få en hvalp fra Frida.
    Det er bare så ærgerligt smiley

• #8   27. jan 2013 Jeg vil lige tilføje at vi altså ikke har købt hende for at bruge hende til avl. Hun er købt som kæledyr. men jeg synes at det kunne være sjovt at få et enkelt kuld hvalpe. Men selvfølgelig ikke hvis hun ikke har det godt. Heldigvis er hun ikke så hårdt ramt af den falske drægtighed den her gang. Det er det med pelsen der er værst.
    Er der nogen der ved om pelsen vokser ud igen?

• #9   27. jan 2013 Jeg vil lige tilføje at vi altså ikke har købt hende for at bruge hende til avl. Hun er købt som kæledyr. men jeg synes at det kunne være sjovt at få et enkelt kuld hvalpe. Men selvfølgelig ikke hvis hun ikke har det godt. Heldigvis er hun ikke så hårdt ramt af den falske drægtighed den her gang. Det er det med pelsen der er værst.
    Er der nogen der ved om pelsen vokser ud igen?

profilbillede
  • #10   27. jan 2013 Mine hunde er også kæledyr selvom de får hvalpe.

Hvis hun end ikke er røntgen fotograferet og udstillet endnu, så drop hvalpeideen. For så får du travlt.

Du skal være op ærksom på, at en sterilisation kan ændre hendes pels til det værre, men det kan din dyrlæge eller opdrætter nok sige mere om.

Det ser ikke kønt ud med det pelstab, er du sikker på det ikke er allergi eller anden lidelse?

• #11   27. jan 2013 Jeg tænker i lighed med Lisbeth, om der mon ikke er en anden årsag til pelstabet? Det ser voldsomt ud.

• #12   27. jan 2013 Vi har været til dyrlæge med hende. Det har været helt mørkt men det er begyndt at skalle af.
    Lisbeth: Jeg forstår ikke helt det du skriver med at hvis hun ikke er røntgenfotograferet og udstillet så får jeg travlt. Med hvap? Man behøver vel ikke røntgenfotografere hende før end man vil have hvalpe?
    I chow chow klubben har man diskuteret at man ikke behøver at udstille for at kunne avle med stamtavle. Jeg ved ikke om det er vedtaget.
    Hun blev røntgenfotograferet pga. noget andet da hun var ca. ½ år og der var der overhovedet ikke noget at se på billederne. Og så ville vi først røntgenfotografere hende hvis hun skulle parres. Ellers ser jeg ikke nogen grund til at gøre det.

• #13   28. jan 2013 Lotte - bare fordi de andre i chow chow klubben avler efter laveste fællesnævner, behøver du ikke gøre det samme.

Rigtig mange avler på chows med både status 2 og 3 på albuerne, eller helt uden røntgen.
    Billeder fra seks måneders alderen er i den sammenhæng værdiløse. Du kan ikke tage billeder lige inden parring, for du skal jo finde en han, der har gode resultater, hvis din tæve ikke har.

Og udstil hende et par gange, du er, ligesom mig, ikke erfaren i din egen race, og så hjælper det altså at få et par dommeres ord på, hvad der er godt og skidt ved din hund, når du skal finde en partner at matche hende med.

Det vil koste dig nogle tusinde, inden du overhovedet når til en parring, som også koster nogle tusind. Lyder det afskrækkende, så lad være... og ret tankerne mod en sterilisation i stedet, når hun er så plaget af falsk drægtighed.

• #14   28. jan 2013 Lisbeth - måske misforstår du mig ildt smiley
    Det er netop fordi mange avler på for usunde chower (efter min mening) at jeg synes at det er ærgerligt, hvis Frida skal steriliseres. Men jeg kunne aldrig finde på at avle på en hund som ikke er sund. Og selvfølgelig ville vi kun avle på hende hvis hendes ad og hd resultater er fine. smiley
    Fridas opdrætter har lige meldt sig ud af klubben fordi hun er utilfreds med holdningen til sundheden hos hundene.
    Det er også derfor jeg skriver her fordi vi ikke har nogen erfaring med racehunde andet end det vi læser, fridas opdrætter og dyrlægen.
    Og jeg ville sikre mig at dyrlægen ikek bare så en chance på at score penge på en sterilisation men at det ER den bedste løsning. Dyrlægen var bare så hurtig til at sige sterilisation, at vi blev lidt mistænksomme. Indtil nu har vi dog været meget glade for vores dyrlæge.
    Men det er altid rart at høre fra nogen der kan se situationen udefra smiley
    Og hvis falsk drægtighed er arveligt synes jeg ikke at andre tæver skal udsættes for det. Men derfor er det stadig lidt hårdt at skulle sterilisere hende.

• #15   28. jan 2013 Lotte, det er fint du mener at andre avler usunde chows, men du aner jo ikke, om Frida er sund eller ej uden at røntgenfotografere hende? Hvis beslutningen om sterilisation er svær at tage, så start med røntgenbillederne. Så har du svar på, om hun er sund og rask, det hjælper jo også dig at vide, om du skal passe særligt på hende senere hen,

• #16   28. jan 2013 Falsk drægtighed er arveligt.

Kommentér på:
Løbetid/falsk drægtig - tab af pels

Annonce