{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.238 visninger | Oprettet:

Tavleløs avl {{forumTopicSubject}}

Uhh sikker et følsomt evne på baggrund af de emner der er oppe og vende lige nu smiley

Men! Lad os forstille os at jeg tænker jeg vil avle, og så sender min hund igennem den helt store sundheds undersøgelse dvs. hjerte, røntgen, allergitest, tænder - you name it !

Hvad er folks mening egentlig så om avl på tavleløse hunde?

Vil lige understrege at dette er FIKTIVT! Jeg har ingen intentioner om avl what so ever! Dette er bare en tanke der faldte mig ind efter at have læst en masse emner hvor helbred på tavleløse og blandinger påpeges ved avl på disse smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tavleløs avl
  • #1   6. feb 2013 Så længe man netop sørger for at det er sundt på lige det man selv har og den man bruger, så har man da taget et ok skridt ......

    MEN, du er stadig komplet uviden om hvad der gemmer sig bag i linjerne.... mange sygedomme kan springe generation over og bare ligge og "ulme".. og pludselig ude i 3. generation kommer de frem...

    Det er jo netop derfor vi er nogle der råber ; Stamtavle.... og ikke som SÅ mange andre råber : Snobberi......

    Stamtavlen er et værktøj, som bruges til at komme så langt som muligt i forhold til racetypiske og SUNDE hunde....

    Mange råber også Indavl..... der smiler jeg tit.... Med en stamtavle kan man i det mindste vælge dette fra...

    Når der ingen tavle er, har du ikke noget der ligner en ide´om disse hunde kan være beslægtet.... Men som om at det er ok, "Hvad vi ikke ved har vi ikke ondt af" smiley


  • #3   6. feb 2013 Jeg har det svært ved det , for jo det lyder jo meget godt men chancen for at du ved hvad der ligger i generne er meget lille og det er virkelig en vigtig del af det at vælge avlshunde !!!
    Du kan tjekke nok så meget for sygdomme, men hvis man ikke ved hvad man leder efter, eller hvis sygdommen ikke er brudt ud endnu, hvis den har sprunget et led over eller lign , jamen så avler du pludselig på en hund med tendens til kræft/døvhed/allergier/svær HD osv...


  • #4   6. feb 2013 Ja, det M&R sagde smiley

  • #5   6. feb 2013 Hvis begge forældre bliver tjekket for ALT, og tingene er gennemtænkt, og der penge til det uforudsete, og det er to racer der ligger tæt på hinanden, så kan jeg ikke se problemet.. Dog vil det blive svært at komme af med dem, som markedet ser ud nu:)
    -og hvis man alligevel vil ligge så meget arbejde i det, så hvorfor ikke med tavle?(

    tavle hunde, er ikke nødvendigvis dårlige hunde:)


  • #6   6. feb 2013 "Hvis begge forældre er tjekket for ALT" men det kan de aldrig blive for der er meget man ikke kan tjekke for af ting der ligger i generne smiley

  • #7   6. feb 2013 Jeg kan ikke se ideen med tavleløs avl uanset hvor meget forældrene er undersøgt for.
    Man avler for at holde en racebestand vedlige. Dvs at individerne skal holdes raske og racetypiske. Dette arbejde deltager man kun i, når man avler med tavle.


  • #8   6. feb 2013 Sorry - i min verden er det ikke nok at have kendskab til forældredyrene.
    Det nytter jo ikke at parre 2 HD-A hunde hvis resten af søskende har HD.
    Ergo er hvalpene voldsomt disponeret.


  • #9   6. feb 2013 F&Z: du har ret, det var sq dårligt formuleret.
    Tavle er helt sikker det sikreste, men som sagt, og nu formuleret anderledes..
    Hvis man tester og undersøger for det man kan, for at være så sikker som muligt, så er det ikke noget der får mit i kog:)


  • #10   6. feb 2013 Jeg vil også sige at man skal gøre sig meget klart hvorfor man gør det. Idet man avler uden tavle laver man hvalpe der skal repræsentere en race uden rent faktisk at være det (altså, helt officielt) - eller også laver man blandinger.

    Er man overbevist om at der ikke findes bedre hunde med tavle, så giver det mening, men ellers ville jeg ikke selv gøre det. Jeg har det ligesådan med tavleavl - hvis man kan finde andre kuld der er bedre (og hvad det betyder afhænger jo af hvad man selv vil med sine hunde) så foretrækker jeg at købe frem for at producere. smiley

    Men altså, det støder mig ikke, hvis folk gør et ordenligt stykke forarbejde. Der er jeg nok bare nærmere ærgelig over at der ikke er papir på, så det arbejde kan anerkendes, og være med til at gavne racen.


  • #12   6. feb 2013 Har det som Natasja.. 9 ud af 10 opdrættere ved ikke hvad der ligger i linierne, eller også lukker de øjnene og tager en chance .... Det er vist kun HG - opdrættere der er så omstændige smiley

  • #14   6. feb 2013 Hvis opdrætterne ikke bekymrer sig om, hvad der ligger i linjerne, så er de i mine øjne virkelig lemfældige med deres egen investering.

    Det er ikke noget jeg kender til i min egen race. HOLD da kæft, nogle nørder vi har i racen, der fanme kan huske blodlinjer tilbage til ruder konge var knægt...

    Nå men - jeg selv ville ikke undvære værktøjet stamtavlen er - og da slet ikke i forhold til HD-index, som jo afslører familiens sundhed omkring HD.
    Ej heller ville jeg købe en hund, der ikke havde dokumentationen i orden - hverken i forhold til sundhed eller brugsegenskaber.
    Eksteriør er jeg ligeglad med.

    Men at andre vælger anderledes er fint for mig. BARE de gør hvad de kan for at lave sunde og raske hunde - og altså tjekker alt, der er relevant og kun avler på et tilfredsstillende resultat.


  • #16   6. feb 2013 Er nysgerrig som Pia h, hvad Marianne, Asger og Nala har at sige til den udtalelse..

  • #18   6. feb 2013 Vi har fx. lige sagt nej til at vores hanhund skulle parre en tæve i Holland, da vi ikke mener at index på hende, ligger godt nok til at de to hunde ville forbedre noget som helst...

    Og jeg har kendskab til mange som ser på tingene som vi gør !!


  • #19   6. feb 2013 Jeg har vel lov til at komme med min mening eller ??? Hvad jeg ser og hører rundt omkring er bestemt ikke det billede der tit fremstilles på HG.. Hvis tingene var så rosenrøde med stambøger, hvorfor bliver der så flere og flere hunde syge... Hvorfor er det at man ser at hundeejere med stambogsførte hunde kun har et eller 2 valg for opdrættere osv osv.. Hvor mange racer uden avlskrav bliver tjekket i hoved og r**

    Jeg ser tit diskussioner hvor opdrættere er sååå seriøse omkring HD og AD.. Enten så parre de alligevel på alt eller også er hunden tjekket hos dyrlægen, men resultatet er ikke offentliggjort...


  • #20   6. feb 2013 Hvorfor? Fordi sundhed ikke er det eneste kriterie, når folk vælger avlspartnere.
    Fordi arvelighed ikke er en entydig størrelse
    Fordi arveligheden inden for en række sygdomme slet ikke er klarlagt

    Som sagt - i min race er der bestemt ikke 9 ud af 10, der ikke kigger linjer og egenskaber i linjerne.
    Det ville deres forretning gå ned på fordi hundene blev for dårlige - både eksteriørmæssigt for dem, der avler på det, brugsmæssigt og sundhedsmæssigt.


  • #21   6. feb 2013 I MiniBull verden, her i DK har vi kun 1 krav.... Men vi tjekker for 4 udover det... Har kun hørt om en her i DK, der ikke gør...

    Også i Amstaff verden er der flere der tjekker for det der ikke er krav, end dem der ikke gør....

    Flere og flere syge hunde, hvad bygger du på det ?

    Så bare her ved 2 forskellige racer er det bestemt ikke 9 ud af 10 der ikke tjekker...

    Og jeg har kontakt til andre racer, hvor jeg absolut heller ikke ser det billed.... Mit klare indtryk er at de brådne kar er i undertal....


  • #22   6. feb 2013 Og vil bestemt ikke mene vi er ude i "en mening" du kommer med, men en Påstand... Og sådan noget burde man kunne underbygge med fakta...

  • #23   6. feb 2013 M&R: No jeg udlægger ikke nogen, men skriver bare hvad jeg oplever og dejligt hvis du kun har kendskab til det andet...

    Sidder lige og kikker på en hunderace der bruger index.. A status og 88 i index.. Alt index under 100 forringer avlen for HD...
    Ligeså snart man kommer ind i racehunde verden og bla. udstiller, så får man godt nok en øjenåbner. ALT skal tjekkes også det man ikke lige kan finde.. Hvert et blad skal vendes for at man er sikker på , ikke at få en hvalp med en eller anden skavank... Hvis alle var så seriøse var dette slet ikke nødvendigt...


  • #24   6. feb 2013 Marianne, det er jo ikke rigtigt.
    Så længe arvegangen på samtlige sygdomme ikke er fastlagt, så kan vi altså ikke styre noget som helst 100%

    Men vi kan da gøre hvad vi kan, om ikke andet. Og det er da min oplevelse at de fleste forsøger på - ellers ødelægger de jo altså deres egen forretning.


  • #25   6. feb 2013 Så er jeg tilbage ved min PC smiley Og hold da op en masse gode og konkrete svar i er kommet med allesammen smiley

    Jeg har som sagt ingen intentioner om at avle noget som helst her smiley Men synes bare emnet var SÅ oplagt efterhånden smiley

    Blev spurgt af en kammerat om Franco ikke skulle parre hans Boxer tæve når han var stor nok, og svaret var bare NOOOOOO!

    Ku liiige se en kæmpe hund med boxerens energi :S Ville på ingen måde have samvittighed til at sætte sådan nogle hvalpe i verdenen :S


  • #26   6. feb 2013 Den sidste hund jeg havde med tavle, blev aflivet som 9 mdr. Den var resultatet af grådighed, ligegyldighed, med en indavls procent på over 16 flot ikke!!!!!!! der blev kørt sag mod dem, som jeg vandt og de fik en løftet pegefinger fyeee det må i ikke. Men det holder mig selvføldig ikke fra at købe en med tavle en anden gang. Eller en uden, for sundhed, omtanke, godt miljø osv er vigtigere for mig end papir.

  • #27   6. feb 2013 Marianne - pointen er lidt, at hvis du havde brugt tavlen til det, den skal bruges til, så ville du jo eksempelvis på forhånd have kendt til indavlsprocenten og kunne have sat en grænse der smiley

    En tavle er kun noget værd, hvis man rent faktisk bruger den til det, den er skabt til smiley


  • #28   6. feb 2013 Min Fjordhest har faktisk flere ens led på farens side (til dem der ved noget om fjordheste, så er faren Knop Halsnæs), men det er ikke indavl her, men linie avl smiley

    Det er den eneste stamtavle jeg liiiige er i nærheden af, så kan kun forholde mig til den hehe


  • #29   6. feb 2013 CH for at være helt ærlig var jeg total blid af kærlighed til denne hvalp, med DKK papir. Jeg havde ikke i min vildeste fantasi tænkt på, den gang at tjekke papirene. Jeg havde da 100% tilid til opdrætteren. Men jeg selvføldig blevet klogere

  • #30   6. feb 2013 Marianne, det er nok det, der oftest sker. Folk tror at en tavle er et garantibevis og tænker ikke over at det er et værktøj.
    Men det skal ikke ligge tavleavlen til last - det er jo både købere og opdrættere, der har ansvaret for, at der ikke altid kun sælges hunde opdrættet på en ordentlig måde smiley

    (og så foreningens information om, hvordan man bruger tavlen, naturligvis)


  • #31   6. feb 2013 Altså jeg forstår ikke at man avler på hunde der f.eks. har PRA eller CEA Påvist?
    - Kan hvalpene så ikke få sygdommen også?

    Håber det dog ikke, for det synes jeg tit jeg ser på DKK tavle hunde.


  • Karen K
    Karen K Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 21
    #33   6. feb 2013 Hvad så hvis man laver blandingshvalpe ved at parre to forskellige racer hvor begge hunde har stamtavle i dkk og avlsgodkendt. selvfølgelig tjekket igennem som hvis man ville lave tavlehvalpe?

  • #34   6. feb 2013 CH: Hvor skulle folk vide fra at div opdrættere ikke er seriøse ? Jeg kan da ikke se nogensteder om hunde er aflivet pga allergi.. At en udenlandsk hanhund har lavet døde hvalpe for 2 generationer siden og afstamninger fra disse hvalpe er i avlen i dag. Når jeg sidder og læser på udenlandske forums er folk så seriøse, men når jeg spørger indtil dem hos andre , får jeg at vide at de er fulde af løgn ...
    Jeg har kikket på en anden race .. Havde kontakt med en opdrætter, der virkede så seriøs med sit avl, trods der ikke var AD og HD krav for racen.. Alt så fantastisk ud. Pludselig en dag sidder vedkommende og skriver på et forum at h*n ikke ville sende HD og AD billederne ind på nogle hanner . Godt nok havde DKK åbnet for at alle måtte bruges i avlen, men tænk hvis de trak det tilbage, så stod vedkommende med 2 hunde der ikke måtte bruges !


  • #35   6. feb 2013 Marianne, Asger og Nala : HØRT HØRT

  • #36   6. feb 2013 Og du konkluderer derpå, at 9 ud af 10 avlere i alle racer er sådan?

    Helt ærligt - havde jeg sådan en mistillid, så ville jeg ikke kunne købe hund.

    Jeg er ikke enig i den konklusion. Der er folk, der laver lort i den, men ikke 90%... DEN påstand ville jeg også virkelig gerne se hvordan man er kommet frem til.


  • #37   6. feb 2013 Det er lige præcis det jeg mener, det skal da først og fremmest være sælger, frem for køber der skal ha sit på det rene. Hvis man som jeg kun skulle ha en familiehund (som så mange andre) men valgte at købe den med papir, for at gøre alt korrekt, som man er blevet kraftigt anbefalet. Hvor mange tror du så lige CH (hånden på hjertet) spørger ind til linieavl - indavl. Man snakker da kun om almindelige ting, som vedrøre deres nye hvalp. Men desværre er der nogle opdrætter som ser salg af hunde, som en dagligvare. CH det du skriver er at både køber og sælger har et ansvar, for baggrundsviden af varen inden de køber den.

  • #38   6. feb 2013 I mange racer ja ... Sjovt for når jeg spørger brugere herinde som også er opdrætter vil mange overhoved ikke købe hunde i DK eller så har de kun 1 eller 2 som kan måske være aktuelle.. Den omtalte race med index længere oppe var hver anden parring med hunde som har index under 100 ... Er det seriøst avl , hvis man går op i HD, som jo er noget alle hunde skal tjekkes for ifølge HG og helst have en status på A eller B ..

  • #40   6. feb 2013 Ulla M.. Vi er jo forskellige , i min verden er en hund ikke kun HD og AD.
    Selvfølgelig i forhold til racen, skal forældredyrene være tjekket, men desværre siger en HD fri hund ikke særlig meget , hvis hunden er den eneste fra et kuld på 12 hvalpe der er tjekket og begge forældredyr er førstegangs parring


  • #42   6. feb 2013 Fordi sundhedsresultater ikke fremgår af tavlen, så figurere de måske stadigvæk og kan holdes op på den enkelte hund eller linierne.
    Det gør blot arbejdet vanskeligere at man selv skal samle trådede - fremfor alt stod på stambogen, mendet er jo det der er udfordrende og spændende ved avls arbejde..
    Stamtavlen er stamtræet man selv som opdrætter udfylder med viden.


  • #43   7. feb 2013 Anya - der er avlsforbud på PRA for stortset alle de racer de skal testes for det.

    CEA er der ingen regler for, ud over at status skal være kendt, Grunden herfor er at det kan konstateres i hvalpetiden, og vil aldrig forværres. Dvs at det som hunden kan se, kan den se hele livet (medmindre der sker noget andet med øjet). Almindeligvis vælger folk at avle på maks let eller mellemgrad, med frie partnere. På den måde har sheltieklubbens medlemmer halveret fremkomsten af sygdommen i DK på blot 6 år.

    Forskellen på de to sygdomme er også at PRA altid fører til blindhed og har en simpel og klarlagt arvegang, hvor CEA sjældent giver problemer og er stortset umulig at forudse. På sigt vil man dog nok godt kunne begynde helt at udelukke CEA fra avlen - men vi skal lige derhen hvor fejlen er mere sjælden og forudsigelig. smiley


  • #47   7. feb 2013 Ronja

    Avler du på syge gener er det fuldstændigt underordnet om du blander eller ej. Blandingshunde kan få alle de samme sygdomme som racehunde kan. Det har ikke noget at gøre med hvilken race hunden er, men hvilke gener den specifikke hund man avler på har.

    For nogle problemer giver det mening - f.eks havde man held med at blande pointer ind i dalmatiner for at få bugt med visse nyreproblemer - men det er ikke så simpelt at man bare kan blande sig ud af alle problemer - ellers havde man også gjort det.


  • #48   7. feb 2013 Ved indavl tilfører man mere af det, der er i forvejen. Er det noget godt, der er i forvejen, så får man rigtig meget af det, er det noget skidt, så får man mere skidt.

    Problematikken ligger i, at det kan være svært at se om der skulle ligge noget skidt gemt under det gode, som man gerne vil fremhæve.

    Indavl i sig selv er uproblematisk, men er man imod det, kan man bare lade være med at købe en hund, der er indavlet. Så enkelt er det egentlig.

    Om det er med stort held man laver designerracer, det vil jeg stille mig kritisk overfor. Ihvertfald når vi lige ser bort fra det som en indtægtskilde for dem, der har slået sig på det erhverv.

    Chi'er får ikke kun dårlige knæ, hvis der bliver avlet ind. Der kan sagtens avles ud men alligevel forstærke et gen for løshed i knæskallen.
    Den eneste chance man har for at komme uden om genetisk betinget patella luxation er at lade være med at avle på hunden, der lider af det. Og det kræver tjek.


Kommentér på:
Tavleløs avl

Annonce