DDH Stambog? DDH Stambog?
Hej alle! Spørger for at blive klogere
Jeg faldt over et kuld hvalpe med DDH stambog.. først tænkte jeg "hvad er det?" Så googlede jeg det og så at det var forkortelse for "Den Danske Hundeforening".
Så tænker jeg bare:
- Hvad kan du bruge en sådan tavle til? den er vel kun gyldig i DDH-klubben?
- Hvilket niveau ligger denne klub på? Kan den sammenlignes med andre? DRU, DKK osv?
- Er der nogle der kan gennemskue om kravene til forldredyrenes sundhed og sind er på ligefod, med fx. DKK?
Der stod noget på deres hjemmeside med at de samarbejdede med tyskland, tror jeg nok, men udover dette er denne klub så international?
Har i generelle erfaringer med den? Del jeres vide, meninger og tanker. Gør mig klogere!(:
Men hold sproget pænt tak.
jul 2009
Følger: 32 Følgere: 29 Hunde: 4 Emner: 166 Svar: 1.243
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.626
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 3.710
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.903
At jeg så også til en hver tid ville foretrække en DKK stambog fremfor DDH - ja..
Men ret m være ret - de har en del gode krav og har også en del gode opdrættere.
De har så ikke træning og favner ikke hele hundeverdenen som DKK gør. Og de mangler størrelse og dermed genetisk variation - f.eks. internaitonalt.
Og udstillingerne er mindre og ja konkurrencen er ikke så stor for de fleste racer, og mange racer er der slet ikke..
I det hele taget - DKK er første valget i min optik.
jan 2010
Følger: 47 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 511 Svar: 4.063
nu kommer det an på hvilken race du har,
men inden for min race har både DRU og DDH samme krav til forældrene som DKK har.
og derudover er der også udstillingskrav.
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.346
Behøver jeg sige mere?
jan 2010
DRU er i gang med at udvikle deres egen database.
apr 2010
Ej undskyld jeg er bare i drillehumør i dag
jan 2010
tror ikke sådan noget kan laves over en nat desværre
apr 2010
Det tager mange, mange år måske enda årtier.
maj 2008
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 374 Svar: 2.882
DDH samarbejder med UCI som er en Klub ala FCI bare ikke nær så stor..
Og der er udstillinger i Tyskland og andre land..
Selvfølgelig kan klubben ikke måles imod DKK... men Hvis ikke man vil DKK er DDH et godt alternativ
mar 2011
Følger: 14 Følgere: 6 Hunde: 7 Emner: 40 Svar: 398
Det er dog helt nyt, for da kæreste fik et kuld hvalpe i Juli skrev hun til DRU at hun ville have forældrenes PL atteste skrevet i bøgerne, både så de stod i forældre hundes bøger, men også i hvalpenes bøger, der var det nemlig ikke et krav, så nu slipper man for at bede om det, og kommende hvalpe købere vil komme til at kunne se PL status på forfædrene ved blot at kigge i stambogen, det tager selvfølgelig nogle år.
Så nu ses der frem til at man kan gå ind og slå andre relevante opl. op i en database.
Endnu et plus ved DRU er at hvalpe kuld og udstillings resultater bliver skrevet ind i stambogen, så man kan se en del i stambogen uden at kigge i en database, jeg har ikke set DDH bøgerne, men går ud fra at det er det samme, da de samarbejder med DRU
mar 2011
I DKK er man så nødt til at følge ekstra godt med i om opdrætteren er seriøs og får tjecket sine hunde for race relaterede sygdomme, da nogle vil falde fra det seriøse når det ikke længere er et krav, men de seriøse opdrættere tjecker uanset om det er et krav eller ej
DDH og DRU kan ikke sammenlignes med DKK, avlsregler er som sagt strengere i de 2 små klubber, men hvis man vil udstille på højt plan, så skal man altså vælge DKK, da de er den eneste i DK der samarbejder med FCI, og de andre kan ikke komme med, medmindre DKK slår sig sammen med dem, og det sker ikke, er jeg helt sikker på.
maj 2008
mar 2011
Hvem mener du bruger udstillingskravet og avlsrestiktionerne som noget dårligt?
Synes ikke jeg kan læse at nogen har gjort det.
maj 2008
mar 2011
Jeg har selv DKK hunde, så nej det er ikke kritik fra min side, men der findes brådne kar i alle klubber, og nu er der bare større chance for at støde på dem, derfor er der grund til at være ekstra påpasselig.
maj 2008
Selvfølgelig gør der det, det kan ingen klubber fra sige sig...
mar 2011
Det var da det mest forfærdelig omgang bræk at fyre af, hjemmelavede tavler er det langt fra, nogle gange skal man lige vide noget mere om tingene før man udtaler sig om det.
Og useriøse hundeejere/opdrættere i DDH, ej nu må du da lige tænke dig lidt om, man er ikke useriøs blot fordi man vælger det, man vælger af forskellige årsager, og DDH er nu god nok, ikke alle vælger DKK, og det er bestemt ikke fordi at de er useriøse, men de ser bare ikke på tingene med dine øjne.
bergamasco
Kan godt se hvem du mener nu.
Lidt negativt er det jo også, det er super ærgeligt DKK har valgt at fjerne deres krav, og er da også nervøs for at det i fremtiden kan skabe problemer, håber og beder bare til at det ikke gør, og at de useriøse ikke får ødelagt de seriøse´s ry.
Og så håber jeg at flere hvalpe købere sørge for at undersøge tingene godt og grundigt før de køber hvalp, og det anbefaler jeg uanset hvilken klub man vælger.
maj 2008
og det er jo langt fra alle kravene det er fjernet...
Og udstillings kravet, er jo for dem som f.eks træner, eller jagt hunde som ikke er avlet til at være en fint udstilling hund... men deerfor kan de jo godt være gode til de enskaber de nu har.
mar 2011
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 243
Vil det sige, at de små klubber, som fx. DDH, har strengere krav til forældredyrene?
Når man vælger hund sætter man jo sundheden højest og en god start er at alle de basale krav er stillet fra avlsklubben allerede, så man selv kan finkæmme bagefter (:
(Og naturligvis er et godt miljø også vigtigt, men her har jeg lige fokus på sundhed)
mar 2011
Jeg ved ikke helt med DDH, hvordan deres krav hidtil har været, men lad os tage et hurtigt kig på DRU´s regler om Patella ved eks. pomeranian, der er det sådan her:
Patellastatus:
For alle hunde født efter 1/1-2011 gælder:
Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre har en officiel Patella Luxation (PL)-attest registreret i DRU og påtegnet stambøgerne.
For alle hunde født før 1/1-2011 gælder:
Der kan stambogsføres uden godkendt attest i 2012, dog max 1 kuld, herefter skal hunden udtages af avl, såfremt den ikke kan opfylde gældende krav.
Det er jo skønt man er obs. på det, men de fleste hunde er jo fra før den dato, hvilket betyder der stadig kommer en del ud, som kan have noget PL, men da det ikke er testet og der ikke ligger dokumentation, så kan det ikke dokumenteres.
Man kan heller ikke gå tilbage i generne og kigge, så det er uvist hvordan PL ser ud i linjen.
Her handler det så om at finde en opdrætter som går meget op i sundheden på deres dyr.
DKK har jo haft kravet længe om PL attest, så der er der dokumentation længe tilbage, ganske rigtigt er det at nu er kravet fjernet, nogle vil avle på alt der kan kravle, men ingen seriøse opdrættere, ser igennem fingre med sundhed, så der kan man stadig se dokumentation, og se at der kun bliver avlet på sunde hunde.
Og som maj-britt nævner, der er ingen konkurrence, min kæreste higer altid efter mere konkurrence på udstillingen.
Og ja, det er også svært at finde en avlspartner.
maj 2008
maj 2008
http://www.hundeweb.dk/dkk/public/openPage/tjenester/avlsrestriksjoner/raseData.html?RAID=0974
Kig evt der
mar 2011
maj 2008
mar 2011
Der findes seriøse opdrættere og der findes useriøse opdrættere, og når kravene fjernes, ja så er det med at være mere obs. på opdrætteren, for ikke at købe katten i sækken.
Sådan har det været i de andre klubber som de også har hørt for, nu er det så DKK der vælger den vej, og uanset om der kommer stempel på de seriøse eller ej, så ændrer det bare ikke på at de useriøse nu får masser af plads til at være useriøs.
Så om nogle år vil det altså være gode hunde man kan hente i de mindre klubber hvad sundhed angår, FCI standarden skulle også gerne komme på plads, da det er den klubberne skal følge selvom de ikke er med i FCI, og de sunde hunde kan hentes der fordi det er et krav, for at kunne stambogsføre sine hvalpe.
Så er der DKK: Det vil altid være muligt at hende gode sunde hunde der følger FCI standarden, men køberne er nødt til at være mere obs. på hvor de køber, da de mangler kravene, så de skal altså finde dem som følger anbefalingerne, da de ikke længere vil kunne gå ud fra at der er styr på sundheden.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.903
Når man søger hvalp må man se på hele billedet!
KRav fra klubben, krav og kutume blandt opdrættere i racen, genetiske muligheder i avlen, de hunde der er i avlen, de hunde der tidligere var i avlen - og til at finde ud af alle disse ting, så er FCI-stambogen abre mere værd, da der ofte er flere generationer på og opdrætterene har lettere adgang til informationer om hundene tilbage i tiden. (bemærk ofte - ikke altid). Det var lidt om hvad opdrætter har ud af stambogen.
Der ud over skal man se på hvad man som hvalpekøber får ud af stambogen selv. Vil man træne tilbyder dkk en lang række træningsfaciliteter og konkurrencer i diverse sport. De har flere og større udstillinger, samt mulighed for internationalt deltagelse på udstilling. Mulighed for at være med i racens specialklub, hvor man møder andre med samme race. Mulighed for masser af kurser til ejeren.
Med en dkk bog begrænser man sig ikke...
mar 2011
Allerede nu er det et kravat PL bliver skrevet i stambog, og med tiden kommer der en database, jeg har så også skrevet at det kommer til at tage år før det er helt oppe at køre.
Og ang. udstillingen det har jeg også skrevet om.
DRU skriver også hvalpekuld og udstillingsresultater ind i bogen, det gør DKK ikke, da tavlen kun er et papir, så i DRU har man hvad det angår ikke brug for en database, hvor man derimod har brug for det i DKK, altså skal man betale for at få adgang til oplysningerne, og det er bestemt ikke alle hvalpekøbere der gør det.
Og som skrevet så får DRU en database.
Eftersom DRU og DDH samarbejder så tror jeg de er meget ens på de punkter, og tror også DDH arbejder på en database.
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 243
Man hører jo om klubber der er knapt så seriøse..
Så noget andet.. Er DKK et ret lukket "samfund"? nu er min egen hund med DKK-tavle, så jeg er ikke klar over hvilke begrænsninger det giver ikke at være medlem?
Men hvis jeg havde míg en lille blandingsvap, kunne jeg så ikke gå på DKK kurser, træning gennem dem osv?
Hvis i skulle vælge en klub, tavle osv, hvad havde i så valgt? hvorfor?
apr 2010
Jeg er totalt newbies i udstillingsverden i DKK, og indtil videre har jeg kun positive indtryk med hjem.
DDH Stambog?