{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.179 visninger | Oprettet:

Skal hanhundeejer betale..? {{forumTopicSubject}}

Hvis man kommer gående med sin tæve i snor og en fremmed hanhund springer på hende og gennemføre en parring, er det så hanhundeejer, der skal betale...?

Og kan det lade sig gøre at tæven bliver drægtig hvis han kun var "på" hende i 2 sek...??

Jeg spørger for en ven, men jeg mener ikke at der kan nå at ske noget... Hvad tror i...?

Hanhundeejer nægter at betale og mener at det er min ven, der er uansvarlig, da han går tur med en løbsk tæve... Dertil skal det siges, at hun jo selvfølgelig var i snor og derfor kunne han reagerer hurtigt..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal hanhundeejer betale..?
  • #1   7. jun 2013 Uretfærdigt ja. Men jeg mener faktisk at det er tæveejeren der skal betale. Vedkommende har ikke passet godt nok på sin løbske tæve. At man som hanhundeejer så BURDE være ansvarlig nok til selvfølgelig at betale uden at blinke er en helt anden sag.
    Om tæven kan være blevet drægtig ved jeg ikke.

• #2   7. jun 2013 I et sådant tilfælde vil det være hanhunde ejeren der skal betale;)

• #3   7. jun 2013 Hvis du går med tæven i snor og en løs hanhund springer på hende og du værfer den af efter nogle sek. så har du gjort hvad du kunne;)

• #4   7. jun 2013 Hvis hunden er blevet drægtig kan man tage til dyrlægen og få en abort (:

• #5   7. jun 2013 Nå ja der kan man bare se... Jeg troede, at han var ansvarlig for at holde sin hund hjemme... Mener også,at have hørt, at ansvarsforsikringen går ind og dækker..?? Hmmm ellers er det godt nok en anelse tarveligt... smiley

• #6   7. jun 2013 Tak Bodil, der var også det jeg mente, men var jo som sagt ikke sikker... smiley Ved man kan få lavet en abort, men kan det overhoved lade sig gøre at hun er blevet drægtig...??

• #10   7. jun 2013 Hvor ligger det 'fornuftige' i at tæveejeren skal spærre sin hund inde fordi den er i løbetid?

Alle har jo ret til at være der og hvis de begge var i snor så mener jeg man skal deles.. Man har jo begge indvilliget i at hundene kom til at snakke sammen, så har man også indvilliget sig i risiko derefter..

Hvis hunhunden er fri og hanhund i snor, er det hun hunden der skal betale om omvendt, hvis handen fri, hun hunden i snor skal han betale

• #11   7. jun 2013 Altså vores Ramses er resultatet af en "hul-i-hækken" parring, hvor tæven stod i bur og hannen stod uden for og vupti (i en bil på vej til Holland for at få tæven parret). Der måtte tæve ejer ligeså fint tilbyde dem hvalps pris eller hvalp smiley De vidste det først da hvalpene blev født. Den hanhund der skulle have parret er nemlig homozygot sort = kun sorte hvalpe. Men 7/8 hvalpe var gule smiley

• #12   7. jun 2013 Han er lidt bange for hanhunden og siger at han forsøgte at trække hende væk først, men blev nødt til at tage fat i den alligevel for at få den ned fra hende...:( Hanhunden bor på en landeejendom og går med et af de der halsbånd, der giver stød hvis den forlader matriklen( måske derfor den altid er så "stresset" når den er løbet hjemme fra.).. Man skal forbi ejendommen for at komme ned til det grønne område... Men altså tæven var altså i snor og hanhunden stukket af og dermed fri og uden opsyn...!! Tror i virkelig at hun kan være blevet drægtig af 2 sek og de hang jo heller ikke sammen...? Mener bare at det er ærgerligt at give hende en abortsprøjte ( bivirkningerne ) hvis det alligevel ikke kan lade sig gøre... Og kan man tvinge ham til at betale...? Han mener jo at det er min ven, der har været uansvarlig...??

• #13   7. jun 2013 Det halsbånd du beskriver er ret så ulovligt i Danmark.........

Men jeg vil ikke mene at tæveejeren skal betale, det må være hanhunde ejeren der punger op til en abortsprøjte, og uanset bivirkninger ville jeg give den!

• #14   7. jun 2013 Hanhunde ejer skal betale, Og så kan din ven jo samtidigt anmelde det svin for dyrmishandling. Stødhalsbånd er ulovlige i Danmark og med god grund. Føj for sa... siger jeg bare.

• #15   7. jun 2013 Ja det vidner jo bare om hvor pi... ligeglad han er..!! Sådan et fjols, har også sagt at han skal få ham meldt..!!

• #16   7. jun 2013 Jeg er altså bange for at tæveejer selv står med regningen, i og med denne selv har været til stede uanset om tæven var i snor eller ej. Så har man altså selv pligt til at forhindre en parring. Det er sådan at ens hund i følge hundeloven ikke må gøre skade på andre eller lign, men hvis skadesholder selv er helt eller delvis skyld i skaden, så enden bortfalder erstatning helt eller delvist.

dog tvivler jeg på at der er sket noget, hvis han kun har været oppe i 2 sek, det går stærkt ja, men 2 sek til at ramme og aflevere sæden, det vil jeg sige er fysisk umuligt. Jeg går ud fra at de 2 sek er fra det øjeblik hanhunden hopper på?

Men noget helt andet er, at hvis hanhunde ejer nægter at betale, så skal det i retten, så kan man overveje om det er dét værd.

• #17   7. jun 2013 Der har efterhånden været en del tråde her på HG om det emne. Og i nogle af dem er der venlige sjæle der har kunnet finde et link til noget i lovgivningen der siger at det ER tæveejerens ansvar.
    Jeg mener så stadig ikke at det er retfærdigt.

• #18   7. jun 2013 Okay... Jeg må lige ind og se om jeg kan finde noget på skrift...:) ihvertfald mange tak for hjælpen...:) Og ja hvis det er tilfældet, syntes jeg godt nok også at det er uretfærdigt, men det er jo ikke regler og love, der er lige retfærdige...;)

• #20   7. jun 2013 Uanset hvor uretfærdigt det kan forekomme, så skal tæven nærmest være forskanset bag 3 meter plankeværk, pigtråd, elhegn og voldgrav, førend det er hanhundeejer der skal betale.

Loven nævner at erstatning kan bortfalde såfremt skadeslidte selv har været medvirkende til skadens opståen. Og desværre viser tidl tilfælde, at det typisk bliver vurderet sådan at hvis hanhunden på nogen tænkelig måde kunne komme til tæven, så har tæveejer ikke været påpasselig nok, og dermed har h*n selv medvirket til skadens opståen.

JEG finder det bunduretfærdigt. Og heldigvis HAR der da osse været enkelte sager der er faldet ud til tæveejers fordel (men dem jeg kan komme i tanker om, har været tæver i indhegnede haver -ikke på offentlig grund).

Personligt ville jeg fluks tilbyde at betale abortsprøjten i sådan en situation, men jeg tror det er svært at gøre ret meget andet end at æde regningen selv, hvis hanhundeejer ikke vil betale....

• #21   7. jun 2013 Sikke en træls situation at stå i for din ven. Hvis der var nogen retfærdighed til, så var det da den person som IKKE har styr på sin hund, som skulle have værs'go at betale gildet, men selv hvis det skulle være tilfældet så tænker jeg lidt... Hvad koster en abortsprøjte vs. sagsanlæg? For når hanhundens ejer nægter at betale, er den eneste måde at få ham til det, jo ved at hive ham i retten, og det koster jo også.

Kommentér på:
Skal hanhundeejer betale..?

Annonce