{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Schæfter m/u tavle?
  • #1   23. aug 2013 Med.
    Schæfere har en tendens til at få dårlige hofter, og sikkert også nogen andre ting, jeg ikke lige kender til, og det kan du kun undersøge dens aners prøveresultater på, hvis du har en stamtavle.
    Og så kan du selv bedømme, om du synes det er gode nok resultater, det er ikke noget, der automatisk medfølger en tavle. Kravene er ikke ligefrem høje længere.

Så jeg ville helt klart vælge hund med tavle, især en race, der generelt har mange eller meget udbredte racerelaterede sygdomme.

• #2   23. aug 2013 Jeg ville aldrig nogensinde købe en race, der har en kedelig historie hvad angår arvelige sundhedsproblemer uden en tavle, hvor jeg kan sikre mig, at ihvertfald hvalpens aner er sunde og raske.

Schæfer må ikke avles på tilfældigheder og familien skal tjekkes for knoglesygdomme.

• #3   23. aug 2013 det er godt nok en af de racer jeg ikke turde købe uden. Den har jo en del helbredsmæssige udfordringer, og med tavlen i hånden, har man mulighed for at tjekke anernes helbred og på den måde give sig selv de bedste chancer for at få en sund hund.

• #4   23. aug 2013 Hvis man sørger for at købe en schæfer der er avlet efter schæferklubbens krav og ikke DKK's, så er man et stykke af vejen - men tavlen er til for at blive brugt.
    Man skal tjekke anerne ud generelt, ikke bare forældrene.

• #5   23. aug 2013 Aldrig køb en schæfer uden tavle, de har døjet en del HD, og du kan kun sikre dig bedst muligt ved at kunne undersøge anernes status.
    Jeg har mødt for mange tavleløse schæfere med en dårligt sind.

• #6   23. aug 2013 MED.

• #7   23. aug 2013 CH; Det havde jeg faktisk ikke tænkt på. Jeg kender kun lige til DKK's krav.

• #8   23. aug 2013 Flere nævner HD, og forstå mig ret, det er self osse noget man skal være obs på, men helt ærligt synes jeg schæferen har andre mindst lige så vigtige problemer, så det er (efter min mening) ikke bare en HD-status jeg ville fokusere på.

Alexandoria -efter DKK's kursændringer i forhold til avlskrav, er det sådan ved flere racer. Mange specialklubber har stadig de krav de havde forinden (for nogen er de så blot anbefalinger nu), mens DKK's krav er slækket betydeligt.
    Så det kan i DEN grad svare sig at tjekke specialklubbernes sider når man kigger hund

• #9   23. aug 2013 Med.
    Der er alt for mange schæfere der er mentalt ustabile og ofte er disse uden tavle. Det er en stærk og driftig arbejdshund, så en god mentalitet er vigtigt.

• #10   23. aug 2013 Du har fuldstændig ret, Michelle.

Schæferen har af en eller anden grund ry for at være helt i bund hvad angår HD, men det er faktisk ikke tilfældet.
    Det er en udfordring, men ikke den største.

Der er flere knogleproblemer, der skal tages højde for, der er allergi og bugspytkirtelproblemer, der skal kigges efter, der skal tages højde for væsensmangler i nogle linjer - og så videre.

Og det kan man kun, hvis man ved hvilke hunde, der er bagud i linjerne.

Mange af disse informationer står ikke i en tavle og der må man så forhøre sig hos nogle, der ved noget om det.

Og så er der også stadig de to varianter, man skal vælge mellem. Også selvom det er familiehund, man skal have.

• #11   23. aug 2013 Michelle, Præcis, DKK's krav er slækket riiigtig meget. Det ved jeg godt, men vidste ikke lige det med specialklubberne, troede kun det var anbefalinger.
    - Vaks er min første og eneste hund, og han er en blanding, så har ikke rigtig erfaring med det der endnu ^^

• #12   23. aug 2013 CH; nu vidste jeg bare med sikkerhed, at HD var en af de sygdomme, schæfere ofte får.

• #13   23. aug 2013 (link fjernet)

• #14   23. aug 2013 CH: hvordan ved man at schæfere ikke er i bund HD mæssigt når man taler uden tavle? Det er der vel næppe statistik på.

Ts: jeg ville søge en masse research på racen, og finde en der kunne vejlede mig og evt. Råde mig, måske en racerepræsentant, og så ville jeg give mig den tid det kræver at finde den rette hvalp smiley

• #15   23. aug 2013 Jeg er ligeglad hvad den skal bruges til. MED for guds skyld i denne tid med den hundelov!

Godt at se i alt fald CH her i tråden og flere schæferfolk, lyt til dem.

• #16   23. aug 2013 Kaj, jeg kan ikke udtale mig om schæfere uden tavle overhovedet.

• #17   23. aug 2013 Tænk at schæferen er så udfordret med sygdomme, var godt klar over at der var nogle, men ikke at det stod så slemt til smiley
    Godt der er mange schæferfolk der tager det særiøst smiley

• #18   23. aug 2013 Find en der kan hjælpe med købet.
    Vil foreslå med tavle, hvis den bliver brugt inden køb.
    Hvis man bare køber en fordi den har tavle, så kan man ligeså godt købe uden og spare pengene.
    Tavlen er kun et værktøj og ingen garanti for en sund hund.

• #19   23. aug 2013 Tonny og Maja - der er stadig en forskel på om man købe uden tavle eller med en tavle, man ikke bruger.

Uden tavle kan der avles på D-hofter og 3 i albuer. Det kan der ikke, hvis man køber hund efter avlskårede forældre. Trods alt.

Det er bedre at købe med end uden. Og det er bedre at bruge tavlen end ikke at bruge den.
    Og trods det er der aldrig garantier.

• #20   23. aug 2013 Kaj, det står til med schæferen som med så mange andre racer.

En række ting, man skal tage højde for i avlen for at udvikle en sundere race.

• #21   23. aug 2013 Med!

• #22   23. aug 2013 Det er nok bare fordi det er nogle andre sygdommen der har hørt til de racer jeg kender til, at det virker så voldsomt på mig så.

• #23   23. aug 2013 Alexandoria -ved schæferen sal man være obs på at der er forskel på om hunden er avlsgodkendt eller avlskåret, det er ikke det samme. Hunden kan avlsgodkendes ved blot at opfylde DKK's regler, mens en avlskåring kræver noget mere (osse i forhold til brugsegenskaber)

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #24   23. aug 2013 Hvorfor vælge en Schæfer hvis man ikke skal bruge den til andet en familiehund.Der er så mange andre racer der vil fungere bedre i forhold til en brugshund.

Jeg mener ikke at man behøver træne i klub,men at man i det mindste vil træne lidt lydighed og spor med hunden ud over de aktiviteter den ellers får.

• #25   23. aug 2013 Nu kan kræet jo altså godt "bare være familiehund" og alligevel blive trænet og aktiveret smiley

Mine er da osse "bare familiehunde", men det betyder altså ikke at de bare ligger i sofaen hele dagen

• #26   23. aug 2013 Mine er os familiehunde.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#27   23. aug 2013 For mig er en familiehund en hund der får sine ture og er med familien rundt.Det jeg vil frem til er at såfremt man ikke ønsker at bruge tid på træning er der mange andre hunde der passer bedre til det liv i forhold til en brugshund.

Der er flere hunde som jeg godt kunne ønske mig men som jeg ikke er egnet til.Man må se på hvad man kan byde hunden og ikke kun hvad hunden kan byde dig.

• #28   23. aug 2013 Nu har TS jo aldrig skrevet at hun ikke vil træne den.

• #29   23. aug 2013 TS har i det hele taget ikke skrevet meget i denne tråd smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#30   23. aug 2013 Anne.Hun heller ikke skrevet at hun vil.Derfor skriver jeg som jeg gør.De fleste der køber en Sch fortæller hvad de skal bruge den til(træning) når man skriver den skal bruges som familie hund lyder det ikke til at det er træning der tænkes mest på.

• #31   24. aug 2013 Max -men nu findes der jo højavl, som kan være glimrende familiehunde for en aktiv familie.
    Langt de fleste schæfere ender jo hos helt almindelige familier... og ikke uden grund er de så populære for det er de faktisk rigtig gode til. Ja, jeg kender osse nogen stakler som er endt hos familier der absolut intet begreb har om at det faktisk er en aktiv, træningsglad hund de har anskaffet, men de fleste fungerer altså udemærket i en normal, aktiv familie.
    Man behøver ikke være træningsnørd for at have schæfer (eller mange andre af de aktive racer) hvis ellers man gider at give den lidt fornuftige opgaver derhjemme. Og det kan man altså godt selvom man ikke her i tråden har nævnt træning specifikt

• #32   24. aug 2013 Selvfølgelig skal hunden gå til træning!
    Fordi vi mener familiehund, udelukker ikke at vi vil aktivere den og træne den. Det er en stor hund.
    Jeg læser blot jeres kommentar, og erfaring, og når jeg synes at samtalen bliver lukket og folk har givet mig deres erfaring, skal jeg da nok smide en kommentar. Jeg er ikke på HG hele tiden smiley

• #33   24. aug 2013 Helt klart med. Ville ikke turde købe uden, slet ikke ved den race!

Men held og lykke med jeres fremtidige vaps smiley

• #34   24. aug 2013 Man kan da sagtens have schæfer som familiehund! Den eneste træning, Odin har fået er almindelig lydighed..
    Derudover for han søgeopgaver hjemme og kommer på stranden og strækker ud.. Nu er det jo sådan, at hvis det er schæferen, der passer ind i familien, så vælger man den frem for en anden race.. Den kan sagtens begå sig som familiehund smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#35   24. aug 2013 Man kan sagtens mange ting.Det korte af det lange er at der ikke er nogen grund til at vælge en brugshund hvis man ikke gider bruge den.Så kan man rigtig nok vælge en hund af udstilling men her må jeg nok holde min mening for mig selv.

Jeg kender rigtig mange hunde som ikke vil have det godt med et par gåture og lidt lydighed.At de vil kunne leve med det er en anden sag.Men et godt liv som aktiv brugshund er ikke at skulle nøjes efter min mening.

• #36   24. aug 2013 Max: hver sin mening smiley

• #37   24. aug 2013 Max -det er da ingen hemmelighed at jeg synes det er ærgerligt at splitte racer op for at lave en udstillingslinie. Men nu ER den der jo altså ved schæferen, og det stopper den næppe med at være, blot fordi TS vælger en anden race.

Og det TS beskriver er da ikke et inaktivt hundeliv -jeg har aussie og islænder, begge (men nok særlig aussien) er aktive hunde der skal bruges til noget. Samtidig er mine konkurrencenerver altså ikke fantastiske, så det der med konkurrencer bliver nok aldrig mig, selvom jeg har taget tilløb mange gange og faktisk gerne ville.
    Begge mine lever som helt almindelige familiehunde. Samtidig synes jeg så det er hyggeligt at træne forskellige ting så de kan være hjælpsomme i hverdagen.

-TS skriver INGEN steder at hun ikke agter at aktivere hunden. Og helt ærligt tror jeg hunden er hamrende ligeglad med om det der aktiveres med skal bruges til konkurrencer (eller seriøs hundesport i det hele taget) eller om man blot hhygger med det derhjemme...

Jeg er absolut for at brugshunde bruges, men det er i mine øjne en fejlagtig opfattelse at man kun kan have dem hvis det de skal bruges til er harcore hundesport... så længe hovedet (og næsen) bliver brugt er den sgu nok ligeglad.

• #38   24. aug 2013 Enig med Michelle!
    Hunden er da ligeglad med, om den leder efter godbidder/ting i haven eller på træningspladsen..
    Den er ligeglad om man tager den med på en legeplads eller på en agilityplads..
    Det handler om aktiviteten, ikke rammerne derfor..

• #39   24. aug 2013 Det vigtigste er vel man er glad for sin hund og behandler den ordentligt!

Når man tænker på hvor mange hunde der ender på internat i dag - heraf mange brugshunde også, så synes jeg ikke man bare kan sige hvis man ikke gider bruge den skal man ikke have den!
    Hvis man forstår at aktivere sin hund i dagligdagen så den er glad og tilfreds, er det vel egentlig ligegyldigt hvordan dette foregår?

Jeg har små hunde, de går og hygger sig selv og underholder sig selv rigtig meget. Jeg har lige været på Bornholm og vi slæbte dem rundt på hele bornholm i løbet af 4 dage og de sov 3 dage efter vi kom hjem! De var totalt mætte af oplevelser og trængte virkelig til at komme hjem og slappe af.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#40   24. aug 2013 Michelle.Har du læst hvad jeg skriver? jeg starter med at skrive at man ikke behøver træne i klub men at man i det mindste vil gå lidt spor/lydighed.Så hvem det er der snakker om at man kun kan have dem hvis man ønsker at træne harcore hundesport kan jeg ikke se.

Madam.Hvorfor tror du at der ender mange brugshunde der må skifte hjem.Det er fordi at ejeren ikke er klar over hvad de går ind til.De ønsker sig en familie hunde og køber en brugshund.Vi har set det igen og igen her på siden når folk skriver at de ikke kan styre deres "umulige hunde" som sjov nok bruger kræfterne forkert fordi at de ikke bliver brugt.

• #41   24. aug 2013 Max: Nu har jeg erfaring med boxer og min kæreste med Schæfer, så vi er begge klar over hvad vi går ind til.

Kommentér på:
Schæfter m/u tavle?

Annonce